Reeniohjelma hakusessa rugbyn pelaajalta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro!

tosiaan, 19v rugbyn pelaaja tampereelta olen, ensimmäinen kausi miesten joukkueessa takana, ja tavoitteena olisi ennen kauden alkua (Touko), saada mahdollisimman paljon kehitettyä itseänsä fyysisesti (räjähtävyys, nopeus, voima yms yms).

Niille joille rugby on tuntematon laji:Ultimate Rugby Compilation (Hits & Tries) 2 - Inspirational [HD] - YouTube (hieman dramaattinen haha) ja http://www.pakkotoisto.com/muu-urheilu/66747-lajiesittely-rugby-suomessa/

Rugbyssa on fyysisen puoli luoteensa takia tärkeää. pelipaikasta riippuen, yhdet tarvitsee enemmän raakaa voimaa, toiset taas nopeutta. Itse pelaan backia, reilu pieni olen 176/71, ja haluaisin parantaan tosiaan mahdollisimman paljon itseäni urheilijana. Salilla pystyn käymään tällä hetkellä sellaset 2-3 kertaa viikossa, ja hakusessa olisi jokin ohjelma jota pystyisin seuraamaan. Rugbyyn ei vaadita mitään ihme erikoisia ohjelmia, vaan ihan perus ohjelmia, jotka kattavat laajasti koko kehoa.

Niille jotka englantia osaa, lopussa on jonkin sortin sali ohjelma, josta vähän näkee millasesta reeneistä on kyse, joka kuulemma rugbyyn on soveltuva, mutta en pysty millään käymään noin usein salilla, tosiaan itellä tällä hetkellä on se 2-3 kertaa viikossa, ehkä jatkossa pystyy käymään useammin. Mietin vaan että onko joku kykeneväinen vääntämää tuuosta/keksimään/loihtimaan jonkun version mitä sopisi just siihen 2-3 krt /viikkoon ?
Bodybuilding.com - Pre-Season Rugby Training!

EDIT. löysin vanhan bodybuilding postini jossa kyselin vähän samaa, sieltä löyty tälläinen ohjelma, joka minusta tuntui jotenkin (en siis kokeillut koskaan), hieman kevyeltä?
A:

3x5 Squats / kyykky
3x5 Bench / penkki
1x5 Deadlift / mave
3x8 Chinups /leuanveto

B:

3x5 Squats / kyykky
3x5 Overhead press / en tiedä mikä suomeksi
5x3 Powercleans / --
Chinups

Viikolla 3 kyykätään ja penkataan 4x8 85-87% ton linkin mukaan. Onko rugbypelaajien voimantuotto jotenkin keskittynyt niin, että absoluuttinen maksimi on surkea suhteessa kaseihin niin kun vaikka luistelijoilla vai miten tollaset sarjat oikeasti voisi muka saada veivattua läpi? Vai ilmoittaako australialaiset setit ja repsit toisinpäin? Se olisi tietysti loogista kun ne muutenkin asuu australiassa pää alaspäin. Normaalihermotuksella ihminen saa vitosen 85% maksimista olevalla raudalla.

Kun kerran rugbypelaaja varmaan tekee myös aerobista, niin joku wendlerin 5/3/1 voisi toimia. Osiosta Treeni löytyy täältä pakkikselta Wendler 5/3/1. Salilla ei näännytetä itseä aivan loppuun ja silti voimaa tulee. Eli yksi pääliike jossa yksi sarja vedetään aivan piippuun ja sitten muuten vaikka kehonrakennustyylisesti muita liikkeitä.

Et sä tarvii mitään erillistä ohjelmaa selvitäksesi siellä. Mitä sä tarviit on painoa/massaa. Noilla mitoilla sä oot heittopussi siellä. Pelasin itekkin, olin 80kg ja 168cm. Olin silti liian kynis.
Mee Mikon kanssa treenaan ja ala syömään.

Mikä pelipaikka muuten, backilinjassa taidat kuitenkin pelata? Itse suosittelisin painottamaan treeniä siten, että nyt talvella voi vääntää enemmän punttia voima- ja massahakuisesti, mutta maalis-huhtikuun tiennoilla viimeistään pitäisi alkaa painottamaan aerobista puolta. Esimerkiksi Treeni-osion ylimmän linkin 5x5-ohjelma toimii varmasti hyvin, mutta niin varmasti toimii tuo esittämäsi ohjelmakin. Isoja perusliikkeitä vaan ja ehkä voi vielä erikseen treenata vaikkapa epäkkäitä ja olkapäitä, niin pysyy helpommin paikat kunnossa taklatessa.

aerobinen puoli on itellä jo keskivertoa hieman paremmassa kunnossa, mutta tarvisi vaan sitä voimaa tosiaan painotella. Miten mun kannattaa aerobistä työstää tässä puntin ohella, perus lenkkiä (uinti?).
Juu back linjassa pelailen, miesten joukkueessa oon pelaillut wingissä, mutta sitten junnu porukan oon enemmän pelaillu 9/10.
Wingi ei ole tähän mennessä aivan omalta ole tuntunu, scrumhalf / 10/12 on ollut sellasia pelipaikkoja johon haluaisin tähdätä.

edit. niin meinasit sitä ohjelmaa jonka kirjotin, eikä linkin takaa löytyvää?

Noin niinku yleisesti kannattaa keskittyä enempi moninivelliikkeisiin (kyykky, mave, jne.) ja 1-jakoisiin ohjelmiin kuin eristäviin liikkeisiin. Tuo aloitusviestiin laittamasi ohjelma toimii varmasti hyvin, mutta mainitsin tuon 5x5 -ohjelman, koska sitä on excel-taulukon ansiosta helppoa alkaa tekemään, kun sarjapainotkin tulevat valmiiksi eikä niiden korotuksia tarvitse alkaa erikseen miettimään. Hartiatreenillä tarkoitin, että jos haluaa, niin sitä voi alkaa tekemään kumman tahansa ohjelman lisänä, eli esim. noiden perusliikkeiden jälkeen tekee pari apuliikettä em. lihasryhmille.

Lenkkeily ja uinti toimivat varmasti hyvin aerobisen kunnon puolesta. Suosittelisin myös intervallityylistä juoksua ainakin ennen kautta, koska pelissä meno on kuitenkin lähempänä sitä kuin pitkää ja tasaista juoksemista. Aerobisen mainitsin muutenkin sen takia, että jos veivaa kauden jälkeen 8 kk lähinnä pelkkää punttia voimapainotteisesti ja nostaa painoa tuona aikana, niin keväällä/kesällä jalka ei enää lenkkipolulla liikukaan tuttuun tapaan. nimim. kokemusta on ;)

Noin niinku yleisesti kannattaa keskittyä enempi moninivelliikkeisiin (kyykky, mave, jne.) ja 1-jakoisiin ohjelmiin kuin eristäviin liikkeisiin. Tuo aloitusviestiin laittamasi ohjelma toimii varmasti hyvin, mutta mainitsin tuon 5x5 -ohjelman, koska sitä on excel-taulukon ansiosta helppoa alkaa tekemään, kun sarjapainotkin tulevat valmiiksi eikä niiden korotuksia tarvitse alkaa erikseen miettimään. Hartiatreenillä tarkoitin, että jos haluaa, niin sitä voi alkaa tekemään kumman tahansa ohjelman lisänä, eli esim. noiden perusliikkeiden jälkeen tekee pari apuliikettä em. lihasryhmille.

Lenkkeily ja uinti toimivat varmasti hyvin aerobisen kunnon puolesta. Suosittelisin myös intervallityylistä juoksua ainakin ennen kautta, koska pelissä meno on kuitenkin lähempänä sitä kuin pitkää ja tasaista juoksemista. Aerobisen mainitsin muutenkin sen takia, että jos veivaa kauden jälkeen 8 kk lähinnä pelkkää punttia voimapainotteisesti ja nostaa painoa tuona aikana, niin keväällä/kesällä jalka ei enää lenkkipolulla liikukaan tuttuun tapaan. nimim. kokemusta on ;)

haha juu aivan, itellä on taas tuo aerobinen ollut paremassa kunnossa kuin puntilla käyminen! juuri intervalli reenejä olen tehnyt sillon tällöin, niitä pitäisi varmaan lisätä. hervannan lukonmäkeä olen joskus myös juossu ylös.

minkälaisia hartiareenejä sitten voisi tehdä? ja jees kiitoksia helpistä!

Suositut

Back
Ylös Bottom