En ole mikään guru oikeastaan,
mutta minä itse suosittelisin että jos haluat voimaa niin treenaisit liikkeitä enemmänkin kuin lihasryhmiä; Jos ohjelmassasi lukee että rinta niin silloinhan treenaat bodia, vai mitä?
Jos taas sinulla taas on penkkipäivä niin treenaat penkkiä liikkeenä ja siihen tarvittavat lihakset, jos tarve vaatii. Treenaat kaikkia lihaksia mitkä ensisijaisesti osallistuvat penkkiin; rintaa, ojentajia, olkapäitä.
Mikä taas on heikoin lenkkisi penkkipunnerruksessa? Jos se on alku, sinun kuuluu keskittyä rintaan (hyvä liike olisi käsipainoilla punnerrukset, ristikkäistalja) ja jos se on loppuojennus niin sinun pitäisi treenata ojentajia (hyvä liike olisi dippi, kapea penkkipunnerrus ja ranskalaiset punnerrukset). Ja heikkouksia kannattaa treenata ekaksi... !!!
Tämä on pelkkä esimerkki, joka toisin pätee kaikissa liikkeissä. Jos haluat treenata voimaa sinun pitää muuttaa ohjelmaa niin että se soveltuu siihen, mutta sinun täytyy myös analysoida sun nostoja.
Toki voi myös voimailija katsoa itseään peilistä ja havaita omat heikkoutensa, mutta jos peilikuva on jotenkuten OK niin pitäisi todellakin saada selville mitä tulee treenata pääliikkeissä.
Sitten tehot: Jos treenaat KOVAA monta kertaa viikossa niin saattaa tulla seinä vastaan melko nopeasti. Suosittelisin siis että käytät ennaltamäärättyjä prosentteja maksimistasi kaikissa liikkeissä... Treenaaminen 8X3X80% koko ajan on hieman tylsää, joten voit tietenkin käyttää omaa pyramidin tai aaltojen tyyliin menevää muunnelmaa. Itse suosittelen aallot... Mikäli kuitenkin haluat massaa niin tee pääliikkeen jälkeen vähän muutakin, pitempiä sarjoja.
Jos vaan jaksat lukea, niin kommentoi.