Noniin, nyt se selkis mulle! Tässä tulee nyt asiaa ravitsemustieteen vierestäkin, mutta älkää nukahtako
Oon tässä jo useamman kuukauden ajan (varmaan osa täälläkin huomannut) sekoillut sen kanssa, mitä oikeesti haluan lähteä opiskelemaan ja mikä on se
mun juttu. Oon periaatteessa koko ajan takaraivossani tiennyt, että haluaisin eniten yliopistoon lukemaan kansanterveystiedettä tai ravitsemustiedettä. En oo vaan jotenkin uskonut itseeni tarpeeksi... oon tavallaan sulkenut sen vaihtoehdon kokonaan pois ja "tyytynyt" siihen että haen ammattikorkeakouluun kun sinne mun ois helpompi päästä. Ammattikorkeasta ei oo vaan löytynyt sellasta koulutusohjelmaa, mistä oisin todella kiinnostunut - sen takia mun ajatukset on vaihtunu viime aikoina ku sukat jalassa (milloin haluun lähteä fyssariksi, milloin kulttuurituntijaksi :D) kun oon ollut niin epävarma. Tällä viikolla mulle aukeni se todellinen ongelma - en oo vaan uskonut, että pääsisin opiskelemaan sitä alaa, mihin oikeasti haluan. Nyt muuttuu asenne ja aion tehdä kaikkeni, jotta saisin toteutettua unelmani!
En aio tyytyä vähempään vaan koska mua pelottaa kokeilla jotain vaativampaa.
Tarkoitus on siis ensi keväänä hakea Kuopion yliopistoon
kliinisen ravitsemustieteen ja kansanterveystieteen yksikköön. Haen samalla varmaan myös Tampereen yliopiston kansanterveystieteen tiedekuntaan (varmuuden vuoksi). Tässä vaiheessa musta tuntuu, että sekä kansanterveystiede että ravitsemustiede kiinnostaa mua yhtä paljon, joten haen molempiin tiedekuntiin ja katson kumpaan pääsen, jos pääsen. Kaupungillakaan ei juuri ole merkitystä, koska molemmat noista vaihtoehdoista on mulle lähes yhtä tuntemattomia paikkoja.
Noniin, itse asiaan. Ymmärtääkseni noi ravitsemustieteen valintakokeet on muuten ihan samat, kuin farmasiassa, mutta niihin ei tule fysiikan koetta (thank god!). Eli kemian laskuja taitaa tulla aika paljon
Halusinkin kysyä, löytyykö täältä tapauksia, jotka ois opiskellu kemiaa
itsenäisesti yliopiston valintakokeita varten? Eli ilman mitään iltalukiokursseja tms. Täällä kotikaupungissa on jo aikuislukioiden kemiankurssit viimeistä viikkoa vaille lopussa ja tuskin ennen kevättä niitä enää järjestetään. Pitäisi siis opiskella issekseen... viimeksi oon lukenut kemiaa amiksessa ja sitä ennen yläasteella, joten muutama vuosi on päässyt jo vierähtämään niistä ajoista. Saan varmasti palautettua mieleeni ne asiat itsenäisestikin, mutta lukion kemia pitää sisällään varmasti muutakin kuin mun opit (?)
"Ravitsemustieteen valintakoe alkaa aineistokokeella, jatkuu kemian kokeella ja päättyy psykologian kokeeseen."
Noihin valintakokeisiin tulee lukea ihmisen fysiologiaa ja psykologiaa, mutta ne ei tuota mulle vaikeuksia (tuttua asiaa). Sen sijaan tuo kemia vähän mietityttää...
Onko täällä muuten tällä hetkellä ketään, kuka opiskelisi parhaillaan Kuopion yliopistossa ravitsemustieteitä (tai kansanterveystieteitä)? Olis kiva kuulla kaikenlaisia näkemyksiä ja kokemuksia siitä, millaista opiskelu on ja minkälaisina valintakokeet on koettu
Kuopion yliopistoa saa myös kehua, jos siihen on aihetta ;) Ison plussan kyseinen yliopisto saa multa siitä, että siellä panostetaan ilmeisesti aika paljon ulkomailla opiskelun mahdollisuuksiin.
"Jokaisella Kuopion yliopiston opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa osa opinnoistaan ulkomailla. Voit lähteä opiskelemaan tai harjoitteluun Pohjoismaihin, Eurooppaan tai vieläkin kauemmas kotikonnuilta.
Kuopion yliopisto on mukana useissa vaihto- ja harjoitteluohjelmissa, joiden kautta voi lähteä ulkomaille. Meillä on muun muassa Erasmus-vaihtoa yli 140 eurooppalaisen yliopiston kanssa sekä kahdenvälisiä vaihtopaikkoja Australiassa, Argentiinassa, Egyptissä, Meksikossa, Kiinassa ja Koreassa. Kuopiosta pääsee myös Venäjälle ja eri puolille Afrikkaa. Laitosten kansainvälisten yhteyksien avulla lähtee myös paljon opiskelijoita harjoitteluun, tutkimustyöhön tai gradun tekoon ulkomaisiin yliopistoihin ja tutkimuslaitoksiin. Periaatteena vaihtoon lähdössä on, että ulkomailla tehtävät opinnot, harjoittelu tai molemmat sisällytetään Kuopion yliopistossa tehtävään tutkintoon. Tällöin opiskeluaika ei toivottavasti pitene ja opiskelijan on mahdollista saada opintotukea ulkomaanvaihdon ajalta. Lisäksi Kuopion yliopisto tukee apurahalla kaikkia vaihtoon lähtijöitä."