Ravintola-arvostelut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MHK
  • Aloitettu Aloitettu
Farang
http://farang.fi

Tuli lauantaina käytyä vihdoin tuolla, eikä ennen ole tullut tarvetta ravintola-arvostelulle, mutta nyt siihen on aihetta.

01.jpg

CHA PLU LEHTEÄ JA SAVUSTETTUA TAIMENTA
paahdettua pähkinää, taimenen mätiä
-tämä on ehkä parasta mitä olen suuhuni koskaan pistänyt.

02.jpg

HAMACHI SASHIMI VIETNAMILAISITTAIN
aasialaisia yrttejä, mustariisietikka dressing
-erinomaista, ehkä hieman vaisua kuitenkin, eikä niinkään thaimaalaista makua, tosin tämähän olikin vietnamilaista.

03.jpg

PEHMEÄKUORISTA TASKURAPUA
vihreää mangoa, minttua, karamellisoitua pähkinää, vihreä ‘nahm jim’
-erinomaisen herkullista, tuo vihreä mango (eli raaka thaimango) on hieman kirpeää, kaikki eivät varmasti tykkää.

04.jpg

RAPEAA POSSUA, PALMUSOKERIKARAMELLIA
haudutettua, rapeaksi paistettua possua, karamellia, riisiviinietikkaa
-tämähän onkin vanhaa tuttua settiä, jota tulee tehtyä tismalleen samanmakuisena himassa aina. Ehkä yksi maailman parhaista lihasapuskoista.
Ohje: http://valipala.blogspot.fi/2011/01/karkkipossua.html

06.jpg

THAI-ROTI LEIPÄÄ, MUSSAMAN CURRYA
-tätä en oikein ymmärtänyt, normaalia paahtoleipää mutta aivan totaalisen täydellisen ihanan herkullista currya. Harvoin saa Thaimaassakaan parempaa, jos koskaan.

05.jpg

MORNING GLORY, RAPEAA ‘SUOLA&PIPPURI’ TOFUA
vesikrassia, rapeakuoriseksi paistettua silken tofua
-tuo "salaatti" onkin tuttua jo Thaimaan reissuilta, itse en siitä liiemmin välitä kun sitä on tullut syötyä aika paljon, aika perus-sapuska esim. Thaimaassa, tosin tofu oli itselleni uutta tuossa.

07.jpg

VASIKANPOSKEA ‘SEREMBAN’
pitkään haudutettua vasikanposkea, aromaattinen chililiemi, minttu-itusalaattia
-aijaijai, jos lihan joskus oppii näin mureaksi tekemään niin kannattaa perustaa ravintola.

08.jpg

'BALINESE SANDSTORM'
sitruunaruoholla maustettua suolakaramellia, palmusokerihiekkakakkua, roti-balipippurijäätelöä
-en maistanut, seuralaiset maistelivat, varmaan hyvää.

09.jpg

‘HOLA HOLA 6′
thai-tyyliin marinoituja hedelmiä, sokerihernettä, limeä, vanilja-kookoskermalientä, mandariini-mangosorbettia
-no tämän reseptinhän Tomi on kertonut jo minulle television välityksellä. Hyvää taattua Björckiä, mitä tulee tehtyä himassakin jälkkäriksi. Itse tuuppaisin tuohon päälle hieman paahdettua kookosta.

Itse etsin ravintoloista lähinnä kokemuksia ja elämyksiä ja on mielestäni tärkeämpää, kun syödään "hienommin", että ruoka on parempaa kuin kotona. Tässä en ole vielä kertaakaan, ennen tätä, onnistunut. Itse annan ravintolakokemukselle en täyttä kymppiä, mutta 10-. Miinusta tulee LÄMPIMÄSTÄ Chang-oluesta sekä vähän turhan hälisevästä ympäristöstä. Kuitenkin täysin varauksetta voin tuota paikkaa suositella. Farangiin on hieman hankala osata mutta kun kellariin astellaan, on yllätys suuri, miten iso se paikka on ja tykillä täyteen ammuttu. Palvelu oli kertakaikkisen erinomaista, ei liian nuoleskelevaa, mutta asiantuntevaa ja säntillistä. Jos lasi meinasi tyhjentyä viinistä, täyttyi se välittömästi ilman erillistä pyyntöä. Aivan huomaamatta. Ruokalajit esiteltiin jokaiselle seurueen jäsenelle erikseen niin että varmasti jokainen tiesi mitä sai ja miten se on tarkoitettu nautittavaksi. Miljöö oli itselleni täyden kympin arvoinen, sisustuksellisesti, miinusta tosiaan siitä metelistä mikä siellä vallitsi.

Aivan uskomaton viinilöytökin tuolla tuli tehtyä: Musica en el Camino 2009, Martin Codax - Rioja, Spain. Mahtavaa punaviiniä. Aivan kuin Vina Albali oli aikoinaan, eli noin 10 vuotta sitten. Nythän Albali on täyttä kuraa.

Joku joskus puhui että tuo on kallis paikka. Itse pitäisin tuota perkeleen halpana paikkana, laatuun nähden. Annokset ovat todella isoja, jos ei ota maistelumenua ja esim. 24 euron Karamellipossusta söi kaksi isoa lasta ja annos näyttikin isolta. Nyt kun maistelumenu on tuolla maisteltu, osaan ehkä hieman thaimaa-kokemukseenikin pohjautuen antaa jopa menusuosituksen, tai ainakin sellaisen mitä itse lähtisin koittelemaan kahdestaan. Eli tässäpä tulee, kaupan päälle vielä se:

Hinta (e) - ruoka
14 CHA PLU LEHTEÄ JA SAVUSTETTUA TAIMENTA (4kpl, á 3,5e)
23 SOM TAM, SALAATTI VIHREÄSTÄ PAPAIJASTA
24 RAPEAA POSSUA JA KARAMELLIA
26 MUSSAMAN CURRYA, HAUDUTETTUA KARITSAN POTKAA
24 FARANG SPECIAL KAHDELLE

Hinta yhteensä: 111e

Jos hinta tuntuu kalliilta, niin kun maksun aika tulee, se ei enää tunnu siltä.

Suosittelen. Tomi Björck Forever! :worship: :haart:

Seuraavana arvostelun kohteeksi joutuu Ravintola Troikka, Töölössä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Perhanan perhana kun tää on taas näitä ettei edes pitänyt arvostella, mutta tässä on mielessä kypsynyt nyt viikon ajan ajatus, että on pakko päästä avautumaan. Täytyy ehkä ottaa tästä lähin varmuuden vuoksi kuvat aina kun käy jossain syömässä, kun kuitenkin on joko todella hyvää tai täysin penaalista ja siitä täytyy päästä kertomaan.

Fresno American Diner, Hämeenlinna

Tuli sellainen olo, että kävin tuolla kaksi kertaa samalla kertaa: Ensimmäisen ja viimeisen kerran.
Paikassa tai tarjoilussa ei ollut mitään vikaa, mutta ruoka oli jotenkin, öh, mautonta ja siinä oli sellaisia pikku juttuja, jotka eivät oikein antaneet kokin ammattitaidosta kovin imartelevaa kuvaa.

Tilasin siis itse hampurilaisaterian, kun olen joidenkin kuullut kehuvan Fresnon hampurilaisia. (No, kai ne hyviä on jos referenssinä on Mäkkärin juustohamppari)

Cheese Burger 14,90 €
Kaksi maukasta kokolihapihviä, pehmeän tulista jalapenocheddarkastiketta ja sweet chili -dippiä.

Joo hei, maukasta pihiviä? Mitä vittua? Kaksi mautonta lättyä. Päällä "pehmeän tulista" jalapenocheddarkastiketta, jossa ei ollut aistittavissa pienintäkään tulisuuden hitusta. Ei yhtään mitään. Olkoot vain pehmeästi tulinen, en silloin edes odota kitalaen räjäyttävää perseenpolttajaa, mutta pientä lämpöä. Mutta ei kun ei, ei niin yhtään mitään. Sama juttu ton sweet chili dipin kanssa. Mikä vitun chili? Ja kaiken lisäksi siitä maistui täysin läpi majoneesin ominaismaku. Se ei ole hyvä. Jotain purkkimajoa mihin oli sotkettu jotain mausteita ja sekin oli tehty huonosti. No, kyllä sen hampparin söi ja siitä nälkä lähti, mutta ei se nautinnollisimmasta päästä ollut. Kaiken huippu oli annoksiin sisältyvä coleslaw-salaatti, joka oli sitten oikeasti anaalista. Mä en tiedä mitä se kastike siinä oli, mutta maun puolesta voisin veikata sulatettua sissijuustoa tai jotain vastaavaa. Se oli pahaa.

Emäntä otti:

Special Fresno Burger 12,90 €
Maukas kokolihapihvi, cheddarjuustoa, American Dressing, pekonia, BBQ-dippiä ja paistettu kananmuna

Paistettu kananmuna oli oikein kokin taidonnäyte. Siis voi vittu sentään, en voi muuta sanoa. Siinä oli keltuainen kokonaisena läpikypsänä ja valkuainen palaneena. Siis ei helvetti. Jos kokki ei osaa kananmunaa paistaa, niin mitä vittua se osaa? Olen kuullut kehuttavan ton paikan pihvejä, mutta en saatana varmasti mene toista kertaa jos hampurilaista ei edes osata kasata. Pekonitkin oli aika mielenkiintoisia. Rapea pekoni on hyvä, mutta jos se on kovuusasteeltaan sitä luokkaa, että sillä voi vetää tuskissaan ranteet auki, niin jotain on tehty taas väärin.

Jälkkärin emäntä vielä halusi, niin otettiin suklaabrownie kun oli kuulemma tarjouksessa. Jos se vaikka olisi parempi. Mutta ei näköjään voi vaatia ja toi oli naula arkkuun.
Kuivaa läpikypsää suklaakakkua (varmaan mikrossa lämmitettynä) ja vaniljajäätelöä. Jätski oli ihan hyvää, mutta se ei ollutkaan niiden tekemää. :lol2: Toi oli kyllä joku vitun brownien irvikuva. Mä en halunnut ekan palan jälkeen edes syödä sitä enää. Ei se niin pahaa ollut ettei sitä olisi voinut syödä, mutta kaukana hyvästä ja mulla meni hermo.

Siis yhteenvetona sapuska on mautonta ja yksinkertaiset asiat pystytään ryssimään. Ja jos itseoppinut kotikokki voi jokaisen ruokalajin kohdalla tekevänsä tämän itse paremmin, niin ei sinne tee mieli mennä toista kertaa. Vaikka ateriat oli vain hampurilaisateriat eikä mitään hienompaa, niin ei mun tee oikeasti mennä kokeilemaan mitä ne muut on jos hampurilaiset on tollasia.

Kyllä Panchon hampparit hakkaa ton.

Siis lounas oli oikeen hyvä täällä, mutta mua hämäs se, että eikö näitä purilais/jenkkisafka/tex mex-wannabe-ravintoloita ole ihan riittävästi? Sen verran riittävästi nyt ainakin, että keskinkertainen suoritus ei pidemmän päälle pidä asiakasvirtaa riittävänä...

Omasta milestäni Farang tarjoaa hieman ylihinnoiteltua semi hyvää ruokaa, mutta ei mitään kehumisen arvoista. Vaikka omistajana olisi Jimmy Hoffan kadoksissa ollut ruumis niin ei se tee ruuasta automaattisesti huippua. Erikoista tosin, mutta ei huippu hyvää.

No sanoppa joku paikka missä saa parempaa ruokaa?
No, okei, myönnän, tunnen useita ihmisiä kenen mielestä makkaraperunat mistä tahansa snagarilta on oikeasti parempaa kuin Farangin ruoka. Ei se kaikkia miellytä.
Farang on muuten Suomen virallisesti kolmanneksi paras ravintola. Se on paljon se.
http://www.iskelma.fi/uutiset/viihde/suomen-parhaat-ravintolat-listattiin-jalleen/2/5348

Tosin, olisi voinut kuvitella että paljon suurempiakin makuelämyksiä on olemassa. Onhan niitä ulkomailla, mutta ei Suomessa.

Meillä muuten saa pääsääntöisesti yhtä hyvää ruokaa tai ainakin lähes yhtä hyvää kuin Farangissa.

Täältäkin jyrkkä puoltoääni Farangille. Aiemmin suosikkipaikkani Hesassa hyvinsyönnille oli Farouge, joten montaa uutta kirjaintakaan ei tarvinnut opetella.

En tiedä että onko nyt oikea ketju,mutta sopii ainakin teemaan ja joku fiksumpi voi ohjata minut oikeaan ketjuun :)

Eli siis olemme tyttöystävän kanssa perjantaina Helsinkiin hotelliin ja syömään, ja olisi kiva löytää joku hyvä,sopuhintainen ravintola mihin mennä. Annosten hinta mieluiten perus 15-30e, eli ei todellakaan tarvita mitään hienostopaikkaa. Ja mieluiten mahd. Lähellä keskustaa kun jalkasin/paikallisilla liikutaan. Paikkoja on tietysti miljoona,mutta jos jollain on omia hyviä kokemuksia niin kertokaa toki.

Viimeksi varasimme pöydän Rafaellosta, että sitä hintaluokkaa maksimissaan kun ihan opiskelijabudjetilla mennään :)

Millasta ruokaa ajattelitte? Sen tietäminen helpottaisi kummasti vinkkien antamista. Itse tykkään aloitella viikonloppua Coloradossa. Ruoka ok hintaista, omaan makuun hyvää, ja meininki on lepposa. Tuo sijaitsee Scandic hotel Simonkentässä eli aivan keskustassa. Siitä pääsee kätevästi mihin tahansa stadin baariin/yökerhoon jatkamaan. Ex-tyttöystävän kanssakin tuolla tullut monesti käytyä vaikkei se ehkä maailman romanttisin paikka ole :)

Millasta ruokaa ajattelitte? Sen tietäminen helpottaisi kummasti vinkkien antamista. Itse tykkään aloitella viikonloppua Coloradossa. Ruoka ok hintaista, omaan makuun hyvää, ja meininki on lepposa. Tuo sijaitsee Scandic hotel Simonkentässä eli aivan keskustassa. Siitä pääsee kätevästi mihin tahansa stadin baariin/yökerhoon jatkamaan. Ex-tyttöystävän kanssakin tuolla tullut monesti käytyä vaikkei se ehkä maailman romanttisin paikka ole :)

Itse nyt olen lähinnä ollut perus pihvilinjalla ja tyttöystävä jotain kana/kala ruokaa kun ei lihaa syö. Mutta ajateltiin mennä Hiisi ravintolaan, mutta saa toki ehdotella muitakin :)

^

Mitäs, jos kokeilisitte ihan vaihtelun ja kokemuksen vuoksi muuta kuin sitä tavallista? Helsingissä on paljon hyviä etnisiä ravintoloita,jotka sopivat budjettiinne.

Komppaan. Pihviä saa jokaiselta kylältä. Heitetään nyt vaikka intialainen ravintola Maharaja Mannerheimintiellä, joten löytyy helposti. Mä ainakin pidin kovasti.

E: vaihtoehtoja on tosiaan paljon, kunhan nyt vaan heitin ekan mikä tuli mieleen.

Hiisi ravintolasta ei kokemusta mutta sieltä saa muistaakseni "Ukko" annoksen jossa on joku +2kg lihaa eli huono paikka ei missään nimessä voi olla. Jos jotain exoottisempaa päätätte kokeilla niin suosittelen lämpimästa Farougea. Ihan keskustassa tämäkin ja erittäin hyvä paikka! Hinnatkaan eivät muistaakseni pahat ole.

En tiedä että onko nyt oikea ketju,mutta sopii ainakin teemaan ja joku fiksumpi voi ohjata minut oikeaan ketjuun :)

Eli siis olemme tyttöystävän kanssa perjantaina Helsinkiin hotelliin ja syömään, ja olisi kiva löytää joku hyvä,sopuhintainen ravintola mihin mennä. Annosten hinta mieluiten perus 15-30e, eli ei todellakaan tarvita mitään hienostopaikkaa. Ja mieluiten mahd. Lähellä keskustaa kun jalkasin/paikallisilla liikutaan. Paikkoja on tietysti miljoona,mutta jos jollain on omia hyviä kokemuksia niin kertokaa toki.

Viimeksi varasimme pöydän Rafaellosta, että sitä hintaluokkaa maksimissaan kun ihan opiskelijabudjetilla mennään :)
Himalaya, ehdottomasti, tuolla budjetilla tai miksei millä vain. Mahtavaa ruokaa, hyvä sijainti. . Kannattaa ottaa pari eri ruokaa ja maistella ristiin, kuten Aasiassakin on tapana. annokset ovat isoja. Sedun kauheat ruokalat, kuten vaikkapa Coloradon jättäisin väliin. Entinen Colorado Unioninkadulla oli ihan semi-ok, tuo uusi aivan kamala. . Karttaisin myös kaikkia Amarilloja sekä muita tusinapaskoja, oikeastaan kaikkea mistä saa Plussaa tai S-Bonusta.

Www.himalaya.fi kannattaa varata pöytä jos menee kiireaikaan. Kasvissyöjällekin löytyy jotain muuta kuin pelkkä salaatti, pihvin natustelijakin saa uuden käsityksen siitä miltä liha voi maistua kun sitä oikeasti osataan kokata. En tiedä onko tuolla pihviä, mutta jos on, älä tilaa niitä vaan jotain muuta. Tunnelmaakin tuolta löytyy pienen kokonsa vuoksi.

Jos tuo pelottaa niin hyvät salaatit saa ainakin Manalasta, varmasti ihan hyvää muutakin ruokaa.... Tunnelmat jää kyllä oven ulkopuolelle.

En oikein ymmärrä tuota että mennään ravintolaan syömään ylihintainen ja usein huonosti paistettu pihvi ja kylkeen muutama hiilaripötkelö. Kuka tahansa osaa paistaa pihvin ja ranskikset ja tarjouksesta saa pötkelöitä 19e/kg, ei ole kallista treenatakaan. Tommoset simppelit sapuskat vois olla enempi jossain lounaalla paikallaan, vaikka www.grillitoro.fi, Helsingin mahtavuutta ravintolamaailmana mielestäni halveksutaan jos sinne matkustetaan ja syödään pihvi ja ranskikset. Ainoa syy, miksi voisin muuttaa takaisin Helsinkiin, on sen monipuolinen ravintolatarjonta.

Perjantaina mennään poikien kanssa Troikkaan, www.troikka.fi, tulen sitten arvostelemaan sen, jos muistan mitään :kippis1:

Www.himalaya.fi kannattaa varata pöytä jos menee kiireaikaan. Kasvissyöjällekin löytyy jotain muuta kuin pelkkä salaatti, pihvin natustelijakin saa uuden käsityksen siitä miltä liha voi maistua kun sitä oikeasti osataan kokata. En tiedä onko tuolla pihviä, mutta jos on, älä tilaa niitä vaan jotain muuta. Tunnelmaakin tuolta löytyy pienen kokonsa vuoksi.

Jos nepalislaista ruokaa haluaa, niin kannattaa harkita myös Base Camppiä keskustassa taikka Makalua Malmilla. Suosittelen etenkin tandoori-uunissa paistettua lammasta. Näistä kahdesta on Makalu mielestäni parempi, mutta se tosiaan sijaitsee Malmilla.

Noi Chicosit/Amarillot yms kannattanee suosiolla jättää väliin.

Tuo Himalaya on hyväksi testattu, mutta välillä itse pääruokaa on ollut turhan vähän. Jos on vähänkin isompi mahalaukku, niin ei tahdo tulla kunnolla täyteen.

Santa Fe aleksanterinkadulla, hyvää tex mexiä ja pihvit on loistavia, ainakin Pedro's blackened steak, joka tosin on budjetin ylärajoilla, jotakin 29e luokkaa. Mukava tunnelma ja listalla on myös halvempaa apetta jos tortillat ym. maistuu.

http://www.rafla.fi/santafe/fi/etusivu

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom