Löytyykö oikeesti joku suuri tarve tolle jatkuvalle kyselylle, tarkennusten vaatimiselle ja suunsoitolle/pätemiselle?
Koko threadi oli tarkotettu lähinnä niille aloittelijoille, ja kun sä kuitenkin tiedät selvästikkin asioista huomattavasti mua enemmän niin mihin sä noilla kysymyksilläs tähtäät?
Ehkä ongelma on siinä, että keskustelu on ajautunut vähän sellaiseksi "Kysy dexalilta dexal vastaa" -tyyppiseksi. Hyvä oppilas ei kuitenkaan välttämättä ole hyvä opettaja, ts. vaikka "opettamasi" asiat voivat olla hyvinkin itsestäänselviä sinulle itsellesi, voi niiden selkeä ja johdonmukainen esittäminen muille olla hyvinkin haastavaa. Vaikka juttujesi taustalla on ihan järkevää asiaa, monin paikoin olet kirjoittanut erittäin sekavaa tekstiä ja toisaalta monista väitteistä voidaan olla montaa mieltä. Kannattaa korostaa, että monin paikoin kyse on sinun henkilökohtaisista mielipiteistä, ei välttämättä mistään yleisesti hyväksytyistä totuuksista.
Omasta mielestäni esimerkiksi mustavalkoinen jako laihduttajiin/rasvanpolttajiin tai laihdutus/rasvanpolttokaloreihin ei ole kovinkaan mielekästä. Toisaalta on syytä ehkä korostaa, että kovinkaan moni ei tiedä todellista peruskulutustaan tai kokonaiskulutustaan (poislukien hulkki, joka on pitänyt ravintopäiväkirjaa vuodesta 1000 eKr) vaan kyse on pelkistä arvioista. On helppoa todeta, että "senkun syöt 250kcal alle peruskulutuksen", mutta käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että arvioidaan peruskulutus jonkin laskukaavan avulla. Hienoa, nyt meillä on arvioitu peruskulutus, mutta mites arvioitu kokonaiskulutus eri päivinä? Peruskulutuksen voidaan arvioida olevan esimerkiksi tämän postin mukaan 70-75% kokonaiskulutuksesta, ja vielä kun otetaan huomioon, että myös sykemittarit antavat pelkkiä arvioita liikunnan kuluttamista kaloreista, niin kuka tietää mikä on henkilökohtainen peruskulutus tai kokonaiskulutus?
Itse suosittelisin ensin arvioimaan, onko laskukaavojen antama peruskulutus alakanttiin/ok/yläkanttiin. Itse esimerkiksi arvioin, että jos laskukaava antaa ns. "kadunmiehen" peruskulutuksen, se on luultavasti alakanttiin, koska lihasta on summittaisesti valittua sohvaperunaa enemmän. Laskukaavalla sain dieetin alussa peruskulutukseksi n. 2500, joten päätin asettaa päivittäiset kalorit 2500, koska arvelin sen olevan alakanttiin (todellisuudessa miinuksella jonkin verran). Tämän päälle lisään joka päivä päivittäisiin kaloreihin sykemittarin antamat arvioidut liikunnalla kulutetut kalorit, koska muutenhan todelliset miinuskalorit (kokonaiskulutuksesta lasketut) vaihtelisivat kohtuullisen paljon.
Tämän mukaan pääsee sitten jollakin tavalla kiinni siihen (ainoaan?) konkreettiseen tietoon, että kun syön x kaloria päivässä - laihdun y kiloa viikossa. Ja vielä 6kk:n kaloreiden laskemisen jälkeenkin todellinen peruskulutus tai kokonaiskulutus on minulle arvoitus, koska arvioita on yksinkertaisesti liikaa (kai tässä vaiheessa voidaan jo jättää tarkastelun ulkopuolelle sykemittarin eri aktiivisuustasot tai aerobisen harjoittelun väitetyt kerrannaisvaikutukset).