Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Vetääkö kukaan muute palkkaria kesken treenin? Ku yleensä aina kuulee, ja yleinen normikin on että treenin jälkeen vetäsee. Ite ainaki alan siemailee palkkaria siinä keskivälissä treeniä ja yleensä pohjalimat saa juoda viimeisen toiston jälkeen. Itelläni ainaki auttaa jaksamiseen treenatessa ku alkaa vetää kesken treenin. Ja niin, palkkari vaihtelee, mutta yleinen on fastin muscle+.

Olen käyttänyt torinon tummaaproteiinipastaa, Olisiko kaurahiutaleet parempi vaihtoehto tuolle pastalle ?

Voiko noilla nyt sitten korvata toisiansa? Kana ja makarooni maistuu hyvältä, mutta kana ja kaurahiutaleet ei oikein houkuttele. :D Katso ennemminkin se, että se pasta mitä ostat on täysjyvää. Tuo ei taida olla.

Supervinkkejä kanan maustamiseen? Heittelen yleensä vähän mutulla ja toimii niinki, mutta ei haittaa jos sais vielä paremmat kiksit :P

Supervinkkejä kanan maustamiseen? Heittelen yleensä vähän mutulla ja toimii niinki, mutta ei haittaa jos sais vielä paremmat kiksit :P

No kanaa nyt voi maustaa vaikka millä tavalla. Lue kokkausblogeja jos haluat uusia makuja kokeilla. Kunhan kaapista löytyy perusmausteet niin aikalailla kaikki onnistuu kyllä. Mausteista on taas sitten ihan oma ketjunsa, kannattaa siihenkin tutustua. Myös tuolta kokkausketjun puolelta löytyy paljon reseptejä suoraan.

Mitenkäs tämä bulkkaus tulee toimimaan jatkossa? Olen siis vuoden treenannut, ja lihasmassaa on tullut ja tulokset nouseet rajusti. Kuitenkin mukana luonnollisesti myös fläsää...

Nyt kuitenkin kehitys tulee varmaan hidastumaan, mutta mun on silti jatkettava plussakaloreita? Eli onko niin että vuoden päästä on tulokset/lihasmassa kasvaneet vähän, mutta fläsää on tullut suhteessa pirusti enemmän? Joka sitten vuosi vuodelta suuremmalla työllä pitää karistaa pois, jos meinaa saada myös muutaman kilon vuodessa sitä lihasta lisää?

Tais olla sen takia, että lihaksistolle riittää sitten rakennusainetta taas seuraavan parin tunnin ajalle. Korjatkaa, jos olen väärässä...

monasti oon lukenu että proteiinia tulisi saada joka aterialla vähintään 25g. Miksi?

En ole kuullut moisesta.
Pidät huolen siitä, että saat päivän aikana tarvittavan määrän proteiinia... se on mielestäni paljon tärkeämpää.

Kannattaako ostaa proteiinijauhetta joka maksaa 50€/5kg? Vai saako jostain halvemmalla?

Onko kyseessä heraisolaatti vai konsentraatti?
Näin yleisesti ottaen 10€ kilo maustetusta jauheesta on varsin halpa hinta.
Edit. Itse asiassa koskee myös maustamattomia jauheita...

Voiko noilla nyt sitten korvata toisiansa? Kana ja makarooni maistuu hyvältä, mutta kana ja kaurahiutaleet ei oikein houkuttele. :D Katso ennemminkin se, että se pasta mitä ostat on täysjyvää. Tuo ei taida olla.

Kyllä voi. Kaurahiutaleet,paistijauheliha,kasvikset ja raejuusto sekasin. Maulla ei ole väliä. Onko kaurahiutaleet parempi hiilihydraatin lähde kuin täysjyväpasta ?

Kuinka kauan keho kestää?

Olen aktiivisesti liikkuva, kohta 18 vuotias "mies". Punttitreeniä tulee tehtyä 2-3 kertaa viikossa painottaen ylävartalon lihaksia, aerobista liikuntaa tulee harrastettua saman verran (juoksua 70-80min), fiiliksestä riippuen välillä saattaa mennä jopa anaerobisen harjoittelun puolelle. Olen syönyt nyt parin viikon ajan pituuteen ja painooni (190cm 80kg) nähden erittäin vähän: parhaimmillaan päivän energiansaanti on jäänyt tuhanteen kaloriin. Tämä johtuu yleensä myöhäisestä heräämisajasta, jonka jälkeen tulee syötyä vain 2 ateriaa päivässä; pieni määrä mitä jääkaapista löytyy, ehkä pari kinkkuvoileipää ja kaksi makkaraa + yksi proteiinidrinkki liikuntasuorituksen jälkeen per päivä. Otan myös 2 kapselia E-EPA-rasvahappoja ja yhden multivitan vuorokaudessa. Biologiaan panostavana tiedän, että keho alkaa muodostaa vähäisen hiilihydraattisaannin takia ketoniaineita varsinkin aivojen ja sydämen toimintaa varten, mutta eniten olen pohtinut kehon rasva-lihastasapainoa: milloin keho oikeastaan alkaa käyttämään lihasmassaa ravintonaan; vaatiiko se kaiken rasvavaraston kuluttamista vai lähteekö lihasmassa kulumaan vähemmästäkin? Kehostani löytyy rasvaa kuitenkin vielä jonkin verran (muualla kuin vatsan alueella pääsääntöisesti) ja salilla painotkin ovat ihan hyvin nousseet. Vatsan alueelta siis on rasvaakin tässä lähtenyt huomattava määrä vaikka en ole varsinaisesti yrittänyt laihduttaa, ei vain ole ollut liikunnasta huolimatta nälkä enkä ole silloin myöskään halunnut syödä. Pari viikkoa sitten saatoin mennä hieman nälkäisenä nukkumaan mutta nykyään sekään ei enää vaivaa.

Eli jos joku asiantunteva osaisi vastata tummennettuun kysymykseen. Pahoittelen jos tälläisiä ketjuja löytyy jo paljon, en viitsinyt hirveästi etsiä!

Olen aktiivisesti liikkuva, kohta 18 vuotias "mies". Punttitreeniä tulee tehtyä 2-3 kertaa viikossa painottaen ylävartalon lihaksia, aerobista liikuntaa tulee harrastettua saman verran (juoksua 70-80min), fiiliksestä riippuen välillä saattaa mennä jopa anaerobisen harjoittelun puolelle. Olen syönyt nyt parin viikon ajan pituuteen ja painooni (190cm 80kg) nähden erittäin vähän: parhaimmillaan päivän energiansaanti on jäänyt tuhanteen kaloriin. Tämä johtuu yleensä myöhäisestä heräämisajasta, jonka jälkeen tulee syötyä vain 2 ateriaa päivässä; pieni määrä mitä jääkaapista löytyy, ehkä pari kinkkuvoileipää ja kaksi makkaraa + yksi proteiinidrinkki liikuntasuorituksen jälkeen per päivä. Otan myös 2 kapselia E-EPA-rasvahappoja ja yhden multivitan vuorokaudessa. Biologiaan panostavana tiedän, että keho alkaa muodostaa vähäisen hiilihydraattisaannin takia ketoniaineita varsinkin aivojen ja sydämen toimintaa varten, mutta eniten olen pohtinut kehon rasva-lihastasapainoa: milloin keho oikeastaan alkaa käyttämään lihasmassaa ravintonaan; vaatiiko se kaiken rasvavaraston kuluttamista vai lähteekö lihasmassa kulumaan vähemmästäkin? Kehostani löytyy rasvaa kuitenkin vielä jonkin verran (muualla kuin vatsan alueella pääsääntöisesti) ja salilla painotkin ovat ihan hyvin nousseet. Vatsan alueelta siis on rasvaakin tässä lähtenyt huomattava määrä vaikka en ole varsinaisesti yrittänyt laihduttaa, ei vain ole ollut liikunnasta huolimatta nälkä enkä ole silloin myöskään halunnut syödä. Pari viikkoa sitten saatoin mennä hieman nälkäisenä nukkumaan mutta nykyään sekään ei enää vaivaa.

Eli jos joku asiantunteva osaisi vastata tummennettuun kysymykseen. Pahoittelen jos tälläisiä ketjuja löytyy jo paljon, en viitsinyt hirveästi etsiä!

Aika harvinaista, että painot nousevat - kaloreilla. Kyllähän sitäkin tietysti aloittaessa tapahtuu. Lihasmassa kuluu todennäköisesti jo nyt. On vaikea sanoa mitään kalorimääriä, että millä seivaa parhaiten lihakset. Laihduttaessa (tai muuten vaan - kaloreilla ollessa..) lähtee aina jonkin verran lihasta lomille. Tuota lähtevää määrää voi pienentää hyvällä proteiinin saannilla (2,5g/painokilo dieetillä on aika hyvä) sekä käymällä salilla ja rasittamalla lihaksia, jolloin keho ei halua hankkiutua niistä eroon jos niitä tarvitaan koko ajan. Tiivistys: Lihasmassaa lähtee aina jonkun verran, kun laihdutat. Proteiinin syöminen ja sali hidastavat tahtia. Pienellä kalorivajeella lihasta lähtee yleensä vähemmän ja läskiä suhteessa enemmän. Ohjenuorana pidetään 0,5 - 1kg pudostusta viikossa. Toisaalta varsinkin dieetin alussa paino tippuu käytännössä aina nopeammin, johtuen kehon nestevarastojen tyhjenemisestä.

Kun puhutaan Paleo ruokavaliosta niin yleensä aiheena on painonpudotus, mutta saako Paleolla kasvatettua lihastakin? Eli olisi tarkoitus jossain vaiheessa siirtyä, mutta vedänkö nyt massakaudella sitten vaan pastaa ja puuroa niin paljon naamariin kuin sielu sietää ja aloitan tuossa keväällä, että kesäkuntoon pääsisi vai voiko jo nyt alottaa vaikka massakausi kestäisikin tuonne maaliskuuhun saakka? Suosituksia?

Kun puhutaan Paleo ruokavaliosta niin yleensä aiheena on painonpudotus, mutta saako Paleolla kasvatettua lihastakin? Eli olisi tarkoitus jossain vaiheessa siirtyä, mutta vedänkö nyt massakaudella sitten vaan pastaa ja puuroa niin paljon naamariin kuin sielu sietää ja aloitan tuossa keväällä, että kesäkuntoon pääsisi vai voiko jo nyt alottaa vaikka massakausi kestäisikin tuonne maaliskuuhun saakka? Suosituksia?

Saa toki kasvatettua, kalliiksi voi vaan tulla.

e.

Onko kaurahiutaleet parempi hiilihydraatin lähde kuin täysjyväpasta ?

Ainakin kaurahiutaleet on halvempia ja kaloripitoisempia. Proteiiniakin näyttäis olevan pikkasen enemmän hiutaleissa, vaikka eipä tuo nyt mikään päänsääntönen proteiininlähde ole.

Back
Ylös Bottom