Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

No tuon 2000 on aivan turha koska kulutus on varmasti isompi. Pelkkä lepokulutuskin sulla varmaan on joku 1500-1700 kcal (jos pysyisit sängyssä koko päivän). Itse 85 kiloisena jouduin jo vetämään 3500 kcal päivässä että paino alkoi nousemaan.

Mulla toi 3500 aiheuttas varmasti vaan enimmäkseen lihoamista. Kokeilen nyt kuukauden, että miltä tuntuu 2500, jos en kasva tarpeeksi/läskistyn liikaa niin katson sitä kalorisaantia myöhemmin. Aloitin salilla käymisen dietillä, ja tulokset nousi vaikka olin miinuskaloreilla (1500kcal). Hauskana esimerkkinä ja yliarvostettuna liikkeena penkki nousi 40kg -> 60kg 2½ kuukauden aikana, vaikka olin juurikin tuolla 1500kalorilla.:rolleyes:

Kumpi on parempi vaihtoehto tumma vai täysjyvä makaroni?

Mitä lihaa syödä aterioiden (riisi,makaroni) kanssa? Olen tähän asti yleensä ostanut sika-nauta jauhelihaa ennemmin kuin nautaa (koska se on halvempaa). Mutta luin vanhoista ketjuista että se on paskaa safkaa (on kyllä turhan paljon rasvaa myös), joten mitä kannattaisi ostaa? Kanaa? Vähärasvanen nautajauheliha on ok? Mitä muuta suht halpoja vaihtoehtoja on?
Myös muita suht helppotekoisia ruokia ois mukava kuulla, kun oon menny makaronilla ja riisillä viimeiset 1,5v päivällisen ja lounaan.

Kumpi on parempi vaihtoehto tumma vai täysjyvä makaroni?

Mitä lihaa syödä aterioiden (riisi,makaroni) kanssa? Olen tähän asti yleensä ostanut sika-nauta jauhelihaa ennemmin kuin nautaa (koska se on halvempaa). Mutta luin vanhoista ketjuista että se on paskaa safkaa (on kyllä turhan paljon rasvaa), joten mitä kannattaisi ostaa? Kanaa? Vähärasvanen nautajauheliha on ok? Mitä muuta suht halpoja vaihtoehtoja on?
Myös muita suht helppotekoisia ruokia ois mukava kuulla, kun oon menny makaronilla ja riisillä viimeiset 1,5v päivällisen ja lounaan.

Tummassa makaronissa on kuorittu jyvää jonkinverran. Täysjyvä ei ole mitään paskanjauhantaa, vaan sitä itteään. Paljon paremmat ravintoarvot täysjyvässä siis. Proteiinia siinäkin keskimäärin enemmän, n.>20g/100g, kun normi vehnäpastassa n.10g.

Naudan jauheliha on hyvä valinta, varsinkin paistijauheliha, jos lompakko antaa periksi. Kanafileet ja pienellä peraamisella myös koipireidet on hyvää safkaa. Tuna ja rahka on tietty bodarin perus ravintoa.:D

Sikanautakin menettelee, jos valuttaa siitä sen turhan skeidan pois ennen syömistä. Siltikään se ei vastaa kyllä naudan jauhelihaa.

Ite tykkään syödä myös possun sisäfilettä. Ei ole edes kovin kallista, erittäin vähärasvaista ja runsasproteiinista kamaa. Ja hyvää ;)!

Aloitin salilla käymisen dietillä, ja tulokset nousi vaikka olin miinuskaloreilla (1500kcal). Hauskana esimerkkinä ja yliarvostettuna liikkeena penkki nousi 40kg -> 60kg 2½ kuukauden aikana, vaikka olin juurikin tuolla 1500kalorilla.:rolleyes:

Dieetillä voimatasot voi kyllä kasvaa, ainakin jos on vasta aloittanut treenamaan painoilla. Tosi hieno juttu, että sulla penkkitulos nousi. Mutta ei kyllä nouse kauaa - miinuskaloreilla.

Dieetillä voimatasot voi kyllä kasvaa, ainakin jos on vasta aloittanut treenamaan painoilla. Tosi hieno juttu, että sulla penkkitulos nousi. Mutta ei kyllä nouse kauaa - miinuskaloreilla.

Jep. Nimenomaan nousi, ei noussut dieetin loppuvaiheilla juurikaan. Nyt alotin massan keruun ja kultaista kuusikkoa teen, lisäksi otin vielä dipin ojentajille, sekä kotona bicyclejä vatsoihin.

riittääkö 184cm 89kg jätkälle 2500kcal jos haluaa lisää lihasta, mutta samalla turhan plösön keskivartalon seudulta veks ? :D proteiinia tulee sellanen 260g ja hiilareita about 180g. Treenaan 4xviikossa salilla ja 2x aerobinen :)

riittääkö 184cm 89kg jätkälle 2500kcal jos haluaa lisää lihasta, mutta samalla turhan plösön keskivartalon seudulta veks ? :D proteiinia tulee sellanen 260g ja hiilareita about 180g. Treenaan 4xviikossa salilla ja 2x aerobinen :)

En usko että saat tehtyä molemmat samaan aikaan. Joko hankit lisää lihasta (jolloin 2500kcal ei taida riittää, lähemmäs 3000 olisi parempi) niin samalla tulee vähemmän tai enemmän läskiäkin mukana. Tai sitten laihdutat ne keskivartalon plösöt pois (johon se ~2500 kcal pitäisi riittää treenipäivinä, lepopäivinä vähemmän). Silloin ei kuitenkaan tule lihasta, ellet ole vasta aloittanut salilla treenaamista. Salilla käydäänkin dieetillä siksi, että nykyiset lihakset säilyisivät.

Saatan puhua paskaa mutta suurinpiirtein näin se menee.

Tänne kun sain esittää tyhmiä kysymyksiä niin esitetään.

1. Voiko proteiinin rakenne hajota tehosekoittimessa tai liian kuumassa?
2. Onko helteellä juokseminen rasvanpolton kannalta tehokkaampaa kuin syyssäässä?
3. Miksi sauna ei laihduta vaikka syke on korkealla?

Tänne kun sain esittää tyhmiä kysymyksiä niin esitetään.

1. Voiko proteiinin rakenne hajota tehosekoittimessa tai liian kuumassa?
2. Onko helteellä juokseminen rasvanpolton kannalta tehokkaampaa kuin syyssäässä?
3. Miksi sauna ei laihduta vaikka syke on korkealla?

1. Hajoaa kuumassa
2. Mitä kylmemmässä juoksee sitä enemmän kaloreita kuluu (keho kuluttaa energiaa lämmön ylläpitämiseen)
3. Syke ei vaikuta käytännössä kuin marginaalisesti (luokkaa 0,1-1%) energian kulutukseen, sydän on kuitenkin niin pieni lihas.

Luen Robert Hassin 1980-luvulla kirjoittamaa kirjaa "miten voittaja syö?". Kuinka kriittisesti pitäisi suhtautua tietoihin, aikaahan on kulunut jo tovi? Otan vastaan myös ehdotuksia samanhenkisistä huippu-urheiluravitsemus -kirjoista.

Toivottavasti oikea ketju ja joku vastaajakin löytyisi

Yötyön takia on syömiset vähän miten sattuu, mut näillä mennään:

klo 15: herätys ja päivä alkaa lounaalla: yleensä nakkeja/lihapullia, sipulirenkaita/ perunaa

klo 18: välipala, joko ehhrmannin maitorahka+ activia jugurtti ja myslipatukka/ tai profx proteiinipatukka + activia

klo 21: toinen lämmin ruoka: jotain kotiruokaa tai valmisruoka, miten ehtii

klo 24: ehhrman ja ruisleipä, välissä juustoa ja kinkkua

klo 3: pieni proteiinipirtelö

klo 6: ehhrman + jugurtti tai ehhrman + myslipatukka ja nukkumaan

Kannattaako pitää tälläinen jako? Noi lämpimät ruoat nyt on mitä on, mut välipalat pyrin vetää terveellisen kaavan mukaan... vähän näyttää siltä et masu röhöttäis (näin ylhäältä päin katsottuna), vaik saan töiden puolesta liikuntaa n 2-4h per päivä 5/6 päivää viikossa. Johtuneeko sitten tuosta rytmistä? Tai mitä tuolloin klo 6 ennen nukkumaan menoa kannattaisi syödä? Kuitenkin tulen liikkumasta :)

Voinko vetää broilerin fileesuikaleet pannun kautta pläsiin ilman todennäköistä sairastumista? Eräpäivä 1.11. ja paketti ei ole turvonnut huomattavasti...

Kannattaako vetää palkkari ja banaani heti treenin jälkeen salilla ja ajaa sen jälkeen kevyesti noin 4 km kotio VAI ajaa se 4 km ihan normaalisti kotiin ja vetää sen jälkeen sama setti?

Jos mietit asiaa lihasten kasvamisen kannalta, niin ei ole varmasti mitään merkitystä. Enemmän olisin huolissani päivittäisestä energiansaannista.

Jos mietit asiaa lihasten kasvamisen kannalta, niin ei ole varmasti mitään merkitystä. Enemmän olisin huolissani päivittäisestä energiansaannista.
Ai niin, olisi voinut mainita sen, että matka kuljetaan tietenkin pyörällä :P Kun sen matkan kuitenkin ajan semi-kovasti niin onko sillä vaikutusta?

Ja jos tuo jälkimmäinen lause oli piilovittuilua niin aion kyllä syödä muutakin kuin tuon banaanin xD

Ei ollut piilovittuilua. Sori jos annoin sellaisen kuvan.
Tuolla kokonaisruokavaliolla tarkoitin sitä, että sillä on suurempi merkitys sun kehityksen kannalta kuin sillä juotko palkkarin salilla vai kotona.

edit. elikkä ei se salilla tehty työ ole hukkaan mennyt jos sitä palkkaria ei millisekunti treenin päättymisen jälkeen vedetä.

Kiitos, eipä tarvitse silläkään asialla päätä vaivata! Ja vaikka pakkotoistoon vasta liityinkin niin salilla on käyty jo pitemmän aikaa ja voimailuun ja kehonrakennukseen perehdytty jonkun verran. Ruokavalioasiat ovat siltä osin kunnossa, mutta aiemmin olen vetänyt vain ei-kaupallista palkkaria aina treenin jälkeen kotona niin nyt kaupalliseen tuotteeseen siirryttyä heräsi tällainen kysymys.

Ja eihän se tietenkään hukkaan mene, mutta halusin lähinnä tietää, että kumpi on optimaalisempi, mutta ilmeisesti sillä ei ole kauheasti väliä...

Back
Ylös Bottom