Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Kokeilkaas nielaista pillerit mehukeiton kanssa, menee helpommin alas paksun nesteen kanssa kuin pelkällä vedellä.

miten aasialaisesta safkasta saa proteiinit ?
tuntuu et vedetään vaan hiilareita, riisi, nuudelit ja kaikessa safkassa on vähän lihaa.. Pelkkää vaaleeta leipää.. Tosi haastavaa oikeesti. ite oon jauhanu jonkin verran noita pähkinöitä täällä ja eikös niissä ole hyvin proteiinia? tosin rasvaa myös aika paljon ymmärtääkseni?
Jugurtti ja pähkinät on ollu kohtis toimiva aamiainen mutta salin jälkeen on vaikee keksiä safkaa mistä sais proteiinia. Nuudelit ja tonnikala alkaa oleen nähty

Mietiskelen tässä jatkoruokavaliota sitten, kun dieetti loppuu.. Kun en haluais vaivalla pudotettua ihraa takas. Mikä olis järkevin syklitys plussa- ja miinuskaloreiden suhteen? Vaikka 3 viikkoa plussalla ja 1 miinuksella. Vai useempi viikko plussalla ja useempi miinuksella? Vai vaikkapa pari plussalla ja pari miinuksella? Ja kuinka paljon plussalla ja kuinka paljon miinuksella? Kyselyikä, sori.. =)

miten aasialaisesta safkasta saa proteiinit ?
tuntuu et vedetään vaan hiilareita, riisi, nuudelit ja kaikessa safkassa on vähän lihaa.. Pelkkää vaaleeta leipää.. Tosi haastavaa oikeesti. ite oon jauhanu jonkin verran noita pähkinöitä täällä ja eikös niissä ole hyvin proteiinia? tosin rasvaa myös aika paljon ymmärtääkseni?
Jugurtti ja pähkinät on ollu kohtis toimiva aamiainen mutta salin jälkeen on vaikee keksiä safkaa mistä sais proteiinia. Nuudelit ja tonnikala alkaa oleen nähty

Kiinan ruoasta sen verran, kun se sieltä Aasiasta on, että siellä käytetään kyllä hyvinkin paljon lihaa, kanaa, äyriäisiä ja kalaa. Näistä esimerkkeinä naudan ja porsaan liha, perus broisku, äyriäisistä katkaravut. voit kokeilla myös nilviäisiä, kuten simpukat, osterit, mustekalat ja kotilot, kuten etanat. Kala on aika perus, ja niitähän on tuhottoman paljon erilaisia lajeja, joten sieltä vaan valitsemaan :) Kuten muutkin vihannekset ja kasvikset, palkokasvit kuuluu suurena osana tähän ruokakulttuuriin. Nehän ovatkin todella proteiinipitoisia, jopa 18-25%. Näihin lukeutuu siis mm. Maapähkinän lisäksi herneet, pavut, soija, lupiini, linssit yms. Soija (ja siitä jalostettu tofu) on yleisesti käytetty ruoka-aine aasialaisessa ruokakulttuurissa. Toivottavasti auttoi edes vähän.

P.s. Jos sushista tykkäät, nehän on hyviä proteiininlähteitä, sisältävät hyvää kalaa ja joissain merilevissä on kuivapainona jopa 45% proteiinia.

Auttaako magnesium lihaskramppien lisäksi lihasjumeihin ja yleisesti ottaen lihasten rasituksen sietokykyyn? Otatteko jotain tiettyä merkkiä ja millaisina annostuksina? Mihin aikaan päivästä kannattaa ottaa? :)

Siis miten sen rahkan nyt maustaisi syötäväksi? Ja kun puhutaan aina mm. et fun lightillä maustetaan (itse en halua, aspartaami) niin vetääkö tyypit sen blenderillä mössöksi tyyliin. 5dl maitoa, purkki rahka ja loraus fun lightiä. Vai että loraus fun lightiä rahkapurkkiin ja sekoitetaan --> makurahkaa?
Koska itse joutunut maitorahkani yleensä vetämään nesteeksi ja alas. Yksikin kiireinen aamu en keksinyt maustetta=ehramipurkki, ~3dl maitoa ja hunajaa ruokalusikallinen. Välitön oksennusrefleksi, pysyi just ja just sisällä. Miten siitä pystyisi nauttimaan? :dance:

Toinen kysymys olisi tuo kananmunien raakana vetäminen. Salmonella vai ei?

Mutta riski kuitenkin on? :D

http://www.evira.fi/portal//fi/evira/ajankohtaista/arkisto/?bid=523
"Tutkimuksessa rakennetun matemaattisen mallin mukaan keskimäärin 0,3 prosentissa munantuotantoparvista ja noin 0,0002 prosentissa tuotetuista kananmunista esiintyy salmonellaa. Edelleen tutkimuksessa arvioitiin, että raportoiduista ihmisten kotimaista alkuperää olevista salmonellatapauksista hyvin pieni osa eli noin kolme prosenttia, olisi ollut kananmunien aiheuttamia.

Eiköhän oo aika marginaalisen pieni toi mahdollisuus...:rolleyes:

Kauanko kanan koipireisiä pitää keittää. Ostin kilon paketin jossa on kolme koipea. Itse olen jo kyllästynyt ainiaiseen marinaadi litkuun, joten ajattelin kokeilla jotain uutta.

Kotitalouden opettaja ohjeisti ainakin siten, että kun siitä ei enää tule verta, kun siihen tekee viillon ja painaa, niin se on kypsä. Luuhan irtoaa lihasta kans, ku liha on kypsää. Sanoisin >40min :)

Onko bulkkaus ja kirentely vielä(kin) nykypäivää?

Kun sitä lihasta voi saada ilman, että kärryttää äärimmäisen määrän läskiä "pohjalle".

No tuo "bulkkaushan" on aika raaka termi, perus puntin vääntäjän pitää syödä kyllä hyvin ja hieman yli kulutuksen, että se paino ja lihakset kasvaa, mutta ei mitään överimättöjä vedellä.

No tuo "bulkkaushan" on aika raaka termi, perus puntin vääntäjän pitää syödä kyllä hyvin ja hieman yli kulutuksen, että se paino ja lihakset kasvaa, mutta ei mitään överimättöjä vedellä.

Juuri näin.

Itse olen kuvitellut överi bulkkauksen saavan sen verta liikaa läskiä, joka on vaikea kuluttaa pois. Tätä läski määrää kulutellessa, pakostikin lihaksia katoaa. Veti protskua sitten kuinka paljon tahansa.

Jos itse haluan lihasta lisää, syön yksinkertaisesti proteiinia paljon, muutenkin annoskokojen ollessa isompia. Ei kuitenkaan liikaa. Lisänä salitreeniä enemmän. Lisäravinteita en varsinaisesti tarvitse lihaskasvua havitellessa, koska koen saavani tarpeeksi energiaa jo ruoasta.

Juuri näin.

Itse olen kuvitellut överi bulkkauksen saavan sen verta liikaa läskiä, joka on vaikea kuluttaa pois. Tätä läski määrää kulutellessa, pakostikin lihaksia katoaa. Veti protskua sitten kuinka paljon tahansa.

Jos itse haluan lihasta lisää, syön yksinkertaisesti proteiinia paljon, muutenkin annoskokojen ollessa isompia. Ei kuitenkaan liikaa. Lisänä salitreeniä enemmän. Lisäravinteita en varsinaisesti tarvitse lihaskasvua havitellessa, koska koen saavani tarpeeksi energiaa jo ruoasta.

Tuo on oikea asenne. Pääasia tosiaan on että ruokavalio on muuten kunnossa ja sen jälkeen voi sitten niitä lisäravinteita hommata jos haluaa. Tosin niidenkään kanssa ei kannata hifistellä, perus hera ja malto riittää palkkariksi ihan hyvin ja sitten voi kokeilla kreatiinia, mutta tämä ei itellä oo sopinu ku tullu sivuhaittoja, kuten tiheävirtsaisuutta yms.

Moi !
Aloitin juuri massakauden (185cm /75kg) Arnoldin kultaista kuusikkoa noudattaen.
Haluaisin kysyä onko tämmöinen ruokavalio hyvä näin massan hankintaa ajatellen.

Elikkäs:
Aamupala- Mikropuuro jossa mansikka kiisseliä, jugurtti, banaani, 2x lasillista rasvatonta maitoa, kalamaksaöljy kapseli.

Lounas- 400g lihamakaroonilaatikko, sorbetti vanukas, 1l täysmaitoa.

Kahvitauko- Kuppi kahvia, pari lasia kaakaota, yksi amerikan suklaakakku pala.

Päivällinen- 4 perunaa ja makkarakastiketta, yksi classic jäätelö, kolme lasia rasvatonta maitoa.

Iltapala- Mikropuuro mansikka kiisselillä, banaani, sämpylä, muutama lasi rasvatonta maitoa.

Normaalisti syön päivän aikana myös rahkaa, kananmunia, tonnikalaa, pähkinöitä yms proteiini pitoista, mutta edellis iltana ne jäivät väliin.

Syötkö jokapäivä jotaan sorbettia, vanukasta, suklaakakkua, ja jäätelöä? Toivottavasti et. Kaakaokin kannattaa jättää vähemmälle, jos se ei ole aitoa kaakaota, vaan sitä oboysokerimössöä. Vaikka hankkisikin massaa, niin sitä on turha yrittää tehdä vetämällä naamaan normiruoan päälle järjettömät määrät p*skaa. Muuten vaikuttaa ihan hyvältä, vaikka sultakin puuttuu kaikki vihannekset, eikä hedelmiäkään ole kun banaanin muodossa.

Moi !
Aloitin juuri massakauden (185cm /75kg) Arnoldin kultaista kuusikkoa noudattaen.
Haluaisin kysyä onko tämmöinen ruokavalio hyvä näin massan hankintaa ajatellen.

Elikkäs:
Aamupala- Mikropuuro jossa mansikka kiisseliä, jugurtti, banaani, 2x lasillista rasvatonta maitoa, kalamaksaöljy kapseli.

Lounas- 400g lihamakaroonilaatikko, sorbetti vanukas, 1l täysmaitoa.

Kahvitauko- Kuppi kahvia, pari lasia kaakaota, yksi amerikan suklaakakku pala.

Päivällinen- 4 perunaa ja makkarakastiketta, yksi classic jäätelö, kolme lasia rasvatonta maitoa.

Iltapala- Mikropuuro mansikka kiisselillä, banaani, sämpylä, muutama lasi rasvatonta maitoa.

Normaalisti syön päivän aikana myös rahkaa, kananmunia, tonnikalaa, pähkinöitä yms proteiini pitoista, mutta edellis iltana ne jäivät väliin.

Koskas sokerilla on lihasta alettu kasvattamaan? Mä jättäisin noi kaikki mässyt pois ja lisäisin kasviksia ja hedelmiä.

Hellou,

Mä pelaan kolmatta vuotta ammatikseni nettipokeria ja nyt ois ensimmäinen vakava kuntokuuri menossa. Mulla on kuitenkin se ongelma, että noiden pelien takia en saa syötyä kiinteää ruokaa noin 7-9 tunnin jaksoon. Mun normaali vuorokausi menee suunnilleen näin:

16.00 herätys, aamupala
17-18.30 sali
19.30-20 lounas
20-05 pelaamista ilman taukoa
05 iltapala / sosiaalista elämää heräilevän tyttöystävän kanssa
07 nukkumaan

Toi pelaaminen on siis niin intensiivistä että en ehdi käymään koko aikana edes vessassa (tuolin vieressä kusiämpäri), enkä ehdi esim laittamaan mikroa päälle. Oon joskus yrittänyt kokata jotain lihaisia salaatteja sun muuta valmiiksi, mut joskus tulee kiire tai unohdan ja sit oonkin pulassa. Oisko pakkotoistolla mulle ideoita - ja mielellään älkää tarttuko tän mun ammatin absurdiuteen, tää on todellakin väliaikaista - että miten voisin parhaiten korvata väliinjäävän päivällisen jollain nestemäisellä? Oon tehnyt viime aikoina niin, että vedän suunnilleen kymmeneltä litran maito plussaa, kahdeltatoista jonkun palautusjuoman ja kahdelta toisen litran maito plussaa. Oon jotenkin vielä tosi hidas syömään ja mutustaminen on ihan älyttömän vaikeeta pelaamisen lomassa, mut nestettä saan taas alas ihan hillitöntä vauhtia ja voisin varmaan helposti juoda tyyliin 5 litraa maitoa päivässä. Tiedän toki ettei oo kovin optimaalista, mut onks kellään ideoita miten tää ois fiksuinta toteuttaa?

Positiivinen puoli on että talous ei oo tiukalla, joten voin periaateessa ostaa miten kalliita hc-mömmöjä tahansa. Tarkoituksena siis kasata massaa, mut ei mitään hc-bulkkausta vaan jonkinlainen ristisiitos lihaskunnon parantumista ja maltillista massankeräystä.

Ja vielä bonuskysymyksenä, että onko nestemäinen proteiini jotenkin huonompaa lihaskasvun kannalta kuin lihasta saatava? Siis ymmärrän kyllä erot esim maito- ja heraproteiinin välillä, mut miten paljosta mä nyt lopulta oikeasti jään paitsi lihaskasvullisesti jos sen sijaan että vetäisin aterian jossa on 80g hiilihydraatteja ja 50g protskua vedänkin vastaavan määrän nestemäisenä (palkkari+maito-combo)?

Back
Ylös Bottom