Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Olisi tälläinen kysymys proteiinipatukoista, olen ajatellut näitä välipalaksi kouluun koska joskus olen kotona vasta viideltä. Mutta kokemuksia itselläni näistä ei ole joten voisiko joku jolla kokemusta on kertoa että mitä patukoita kannataisi ostaa?

Fast ProFx. Maistuu ainakin mulle.

Voiko palkkarina käyttää maitoa? vai hidastaako se aineiden imeytymistä? Vettä olen itse käyttänyt, mutta suklaanmakuinen palkkari niin maidon kanssa se olisi parempaa. Jos väite pitää paikkansa niin voiko palkkarin juomisen jälkeen juoda maitoa esim. ruoan yhteydessä?

No ymmärtääkseni maitoon tehty palautusjuoma imeytyy hitaamminen, eli mielummin veteen. Mutta en tiedä onko sillä käytännön väliä tälläsellä perusjantterilla. Ja sillon kun nälättää niin syödään, ja ruuan kanssa maitoa saa juoda :)

Itse heitän seuraavanlaisen kysymyksen: mitä jengi syö iltapalaksi? :D Ite en oo oikein keksiny mitään järkevää niin järsin yleensä pari weetabixia, banaanin, 200g jugurttia ja sit ehkä jonkun leivän... Mut ei jotenkin hotsita, olisko ehdottaa jotain kivaa protskupitosta vaihtoehtoa?

Voiko palkkarina käyttää maitoa? vai hidastaako se aineiden imeytymistä?
Hidasti tai ei, ei sun kehitys tule siihen varmasti kaatumaan.

olisko ehdottaa jotain kivaa protskupitosta vaihtoehtoa?
Munakas
edit. ja sekaan esim. kinkkua, tonnikalaa, mitä ikinä haluatkaan

Ei kai tuo nyt niin vaikeaa voi olla. Muutaman leivän, jotain lihaa, kalaa, kanaa, pähkinöitä, hedelmän/hedelmiä, rahkaa, raejuustoa...

Rahkaa ja raejuustoa uponnu tänään jo sen verran että ei kiitos :D ja hetelmiä sunmuita vois tietty vetää mut ei oikein oo roteiineja niissä. Koitan vaan kehitellä itelleni jotain vakkari-iltapalaa minkä vois sit miettimättä aina syödä... Ehkä jos paistais kanaa valmiiks kaappiin ja siltä pohjalta lähtis rakentamaan tätä... Ja siis kiinnosti että mitä muut ihmiset syö iltapalaksi. Pähkinöitä voisin melkein ite harkita kyllä, hyviäkin kun ovat.

Jännä juttu kun on "bulkilla" niin tuntuu että saa silti nälkää kärsiä. Tulee joka päivä laskettua kalorilaskurilla joka ainoo suupala ja liikunnat, eikä tuu pahemmin syötyä pika/valmisruokia, niin silti tuntuu että joka päivä menee +800-1000kcal yli kulutuksen, vaikka on pyrkiny että menis vaan se max +500 kcal. Nyt reilussa kolmessa viikossa noussu paino +1-2kg, että vissii ihan ok vauhti silti? parin viikon päästä sit rasvat pois parin vkon dieetillä.

Jos näillä + kaloreilla oon nälässä nii miten veikkaatte dieetin vaikuttavan? Onko kikkoja, että miten sais nälän tunteen pysymään pois kauemminki ku sen pari tuntii?

Ihan hyvä tahti tolle painon nousulle. Kirjaappa tähän sellanen ruokalista, jossa lukee ruoat mitä yleinsä syöt päivässä. Ei siis mitää mättöpäivän ruokailuja.

Pitäisikö omega-3 ottaa ruoan yhteydessä, vai onko väliä, jos ottaa vaikka ennen nukkumaanmenoa? Meinaa aina unohtua ottaa tabletti illalla ruoan yhteydessä, ja olisi helpompaa ottaa aina illalla hammaspesun yhteydessä vitamiinien kanssa.

Voit ottaa koska haluat. Iltarahkan alle kun ottaa, niin hidastaa imeytymistä - mikä on yötä vasten hyvä juttu.

Mitä arvon ravintoexpertit o mieltä makeutusaineista? Tänää tuli aika paljo teetä litkittyä ja yhteesä 8 makeutusainetabua meni. Montako syöpää todellisuudessa tulen saamaan?

Itse keitän kerralla aina enemmän ja viimeiset munat syön 3 päivän päästä, eli ainakin tuon aikaa, varmasti vielä muutaman päivän kauemminkin.

Aamupala 06.00: Kaurapuuro, pari leipää, maitoa
Lounas 11.30: Kouluruoka
Illallinen 17.30: Kotiruoka
Iltapala 20.30: Rahkaa, leipä, hedelmiä.

Treeniohjelma golden six ja tarkoitus hankkia lihasmassaa. Eli pitääkö syödä enemmän, esim välipala aamupalan ja lounaan välillä ja lounaan ja illallisen välillä? Ja mitä välipalaa suosittelisitte, jonka kerkeää koulussa välitunnilla syömään. Aikaa on syödä se 5-15min.

Treeniohjelma golden six ja tarkoitus hankkia lihasmassaa. Eli pitääkö syödä enemmän, esim välipala aamupalan ja lounaan välillä ja lounaan ja illallisen välillä? Ja mitä välipalaa suosittelisitte, jonka kerkeää koulussa välitunnilla syömään. Aikaa on syödä se 5-15min.

Aamullekki vois jotain proteinia laittaa (rahkaa, munia, raejuustoa esim.) Ja kyllähän tuohon välipalat olis aika tärkeitä.. Itsekin olen paininu saman kysymyksen parissa, että mitä vetää yliopistolla tauoilla kun sielläkin joutuu niin kauan olemaan putkeen.. Ykkösvälipala vois olla kotona tehty leipä, jossa esim kanamunaa ja lihaa välissä, tai sitten valmiiks tehty rahka jossai purkissa. Kakkosena vois joku protskusheikki tai proteinipatukka. Molemmisa saa kyllä vaan nii kuittailua varmasti.. :D mut mitäpä sillä on väliä!

Mutta ilmeisesti reenaat koulun jälkeen eli painottaisin sitten reenin jälkeen sitä raskaasti syömistä, jos ei nyt koulussa kauheena ehdi/voi. Tietty ainaki se yks välipala olis hyvä noin jaksamisenki kannalta.

Aamupala 06.00: Kaurapuuro, pari leipää, maitoa
Lounas 11.30: Kouluruoka
Illallinen 17.30: Kotiruoka
Iltapala 20.30: Rahkaa, leipä, hedelmiä.

Syöt liian vähän kun mietitään, että treenaat tuota raskasta kuusikkoa ja pitäisi lihastakin saada, joten aamulla kaurapuuron sekaan vaikka raejuustoa( on pirun hyvää), välipaloille tosiaan kouluun on hyvä joku vaikka ruisleipä tehdä, missä välissä sitten kananmunaa, lihaa jne. tai sitten tosiaan sheikkerissä vaan protskua ja sitä naamaan, vaikka ei kyllä siitä nälkä lähe, mutta saa niitä tarvittavia rakennusaineita ;)

E: tuonne iltaan, niin itse vetäisin tuon rahkan vasta myöhemmin illalla tai riippuu koska nukkumaan menet, mutta itse ainakin syön jtn munakasta jne tossa kasin ja ysin välillä ja sitten ennen nukkumaanmenoa vedän rahkaa naamariin ja siihen voi sitten vielä laittaa rypsäriä jollei tuu tarpeeksi kaloreita tai rasvoja päivälle :)

Suolakurkut ruisleivän lisukkeena?

Eli mitäs sanotte kun vedän ruisleipää aamupalana ja välipalana ja nyt oon vielä leikkeleiden ja juuston seuraks keksinyt laittaa 2-3 suolakurkun palaa siihen päälle. Onko pahasta vai onko sillä niin merkitystä?

Back
Ylös Bottom