Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

rasvaa pitäis saada taas pois kun kertynyt kesää myöten, niin kannattaako jatkaa proteiinipirtelöiden juomista kuitenkin? gaineria meinasin puntin jälkeen palautumiseen puolikkaan annoksen kokonaisen sijaan.
Miten tuo whey proteiini vaikuttaa rasvanpolttoon? onko jotain hyötyä esim aerobisen kanssa, kun tuoteselosteessa ainakin lukee että tehostaa rasvanpolttoa :o?

Kalorit sen rasvan palamisen enimmäkseen määräävät, ja nuo proteiinijuomat ja gainerit ovat vain yksi osa kokonaisuutta. Joissain gainereissa on tosin sellainen p/hh -suhde, etten niihin koskisi oli sitten kyseessä dieetti tai bulkki. Riittävä proteiinin saanti on toki tärkeää dieetillä, ainakin pari grammaa per painokilo on hyvä saada päivän mittaan. Yhtenä osasena voi olla toki heraprotsku, mutta ei sillä nyt käytännössä rasvanpolttoon vaikuteta.

Eli kalorimääriä ja makrojakaumia lähtisin vähän katselemaan sinnepäin ensin, ja murehtisin muusta vasta sitten.

Fast creatine ja reco 2 ??

Oon aina enne vetäny ilma palkkarii ja kreatiiniä tai mitään tuommosia ja nyt rupes kiinnostaa tuloksien näkyminen.. eli siis pärjäänkö noilla? Tai onko kellää tietoo noista? minkälaista kamaa?

Fast creatine ja reco 2 ??

Oon aina enne vetäny ilma palkkarii ja kreatiiniä tai mitään tuommosia ja nyt rupes kiinnostaa tuloksien näkyminen.. eli siis pärjäänkö noilla? Tai onko kellää tietoo noista? minkälaista kamaa?

Eipä noissa mitään erikoista. Jotenkin tuntuu että pidät näitä perus lisäravinteita vähän liiankin kovana juttuna. Ok, kyllähän niistä apua on: palkkarista sen takia että se on kätevämpi vetästä nassuun heti treenin jälkeen verrattuna normaaliin sapuskaan ja kreatiini on tutkituin lisäravinne ja todetusti toimiva. Tosin näiden toimiminen ei sitten tule näkymään minään yht'äkkisenä lihasmassan kasvuna tai muutenkaan, vaan etu tulee ehkä pitkässä juoksussa ja silloinkin vain korkeintaan jokusen prosentin hyötynä.

Kannattaa lukea ehkä hieman lisää noista lisäravinteista, jotta ymmärrät mitä ne ovat ja mitä niistä hyötyy. Muista kuitenkin että oikeanlainen ruokavalio on kaiken a ja o, eikä millään yksittäisellä lisäravinteella voi suoraan korjata paskaa ruokavaliota. Lisäksi oma henkilökohtainen mielipide vielä, että nuo Fastin tuotteet on homokalliita ja perusravinteita saa halvemmallakin.

Kysytäänpä nyt täältä...

Ostin fastin creatiinia niin otan sen ekan 5 päivää 20g ja sitten aloitan sen ylläpitojakson niin otan joka lepopäivä aamuisin 5g ja treenipäivinä ennen ja jälkeen treenin 5g? Voinko tehdä näin tai teenkö näin? Vai riittääkö treenipäivinä vain se 5g aamulla tai palkkarissa tai ennen treeniä ja koska se olisi silloin järkevintä ottaa?

Kalorit sen rasvan palamisen enimmäkseen määräävät, ja nuo proteiinijuomat ja gainerit ovat vain yksi osa kokonaisuutta. Joissain gainereissa on tosin sellainen p/hh -suhde, etten niihin koskisi oli sitten kyseessä dieetti tai bulkki. Riittävä proteiinin saanti on toki tärkeää dieetillä, ainakin pari grammaa per painokilo on hyvä saada päivän mittaan. Yhtenä osasena voi olla toki heraprotsku, mutta ei sillä nyt käytännössä rasvanpolttoon vaikuteta.

Eli kalorimääriä ja makrojakaumia lähtisin vähän katselemaan sinnepäin ensin, ja murehtisin muusta vasta sitten.
Marde hyvä kerroppas miksi jengi vetää massajuomina maltodekstriiniä alas pitkin päivää? Mitä käytännön järkeä juoda nopeita sokereita pitkin päivää? Vaikkakin olis kaloritarvetta vs. normi safka?

Mitä käytännön järkeä juoda nopeita sokereita pitkin päivää?
En ole marde, mutta ei mitään järkeä. Nopeat hiilihydraatit kun ei niitä tehokkaimpia kylläisyyden ylläpitäjiä ole.

Onko totta, että treenistä lämmin kroppa pystyy hyödyntämään parhaiten 16-17 -asteisen palautusjuoman? Ja miksi suomalaisissa palkkareissa on kaikille sama annostusohje (vrt. jenkkien jauheet.) ?

Marde hyvä kerroppas miksi jengi vetää massajuomina maltodekstriiniä alas pitkin päivää? Mitä käytännön järkeä juoda nopeita sokereita pitkin päivää? Vaikkakin olis kaloritarvetta vs. normi safka?

Vilahtaa kyllä ohi tämä kysymys.. Pitäisikö mun vastata tähän, vai oliko tämä joku väärinymmärrys?:) En mie ainakaan suosita maltoa kenenkään kiskomaan, ku korkeintaan palkkarissa.

Seuraava kuuluis ravinto osion tyhmien kysymyksien puolelle, mutta kun semmoista ei ole niin...

Kiperä mieltä askarruttanut kysymys..

Syön 2600kcal, joka about mun päivän kulutus. Näistä saan 1000kcal jäätelöstä ja loput aikalailla proteiinipainoitteisesta safkasta.. Lihonko vai tuleeko vaan nestettä roppaan kun kehonkoostumus näköjään muuttuu suht äkkiä tommosella menolla. Ite oon ainaki ymmärtäny et jos kulutus ja ravintomäärä kohtaa ni pitäs olla +-0.. vai???

(kysymyksen tekijä eli allekirjoittanut neuvoo muita jonkun verran ravintojutuissa ja on silti ite aivan kuutamolla :) )

Rasvan saanti ravinnosta

Tiedän, että ihminen keho tarvitsee rasvaa moneen asiaan, mutta olen huomannut, että ruokavalioni on vuosien saatossa mennyt yhä enemmän rasvattomampaan suuntaan ja minua on alkanut huolettaa saanko ruokavaliostani tarpeeksi rasvaa kehon välttämättömiin tarpeisiin. Olen 20 vuotias, pituus 186cm ja paino 78kg. Rasvan syönnin väsäisyyteen suurin syy on se, että rasvassa on paljon kaloreita ja minulla on joku pakonomainen tarve välttää kaloreita.

Päivittäinen ruokavalioni näyttää suunnilleen tältä:

Aamupala: Puuro, 200g raejuustoa, rasvatonta maitoa.
Lounas: Riisi tai Makarooni + Salaatti (tai pelkkä salaatti) + marinoitaton kana (yleisin)/10% jauheliha/kala
Päivällinen: Riisi tai Makarooni + Salaatti (tai pelkkä salaatti) + marinoitaton kana(yleisin)/10%jauheliha/kala

Noiden lisäks pitkin päivää: 500g rahkaa, 500g porkkanoita, muutama kananmuna, 100g leikettä, hedelmiä, 1 litra rasvatonta maitoa..

Ruokailuni poikkeaa tästä kaavasta aika harvoin enkä syö käytännössä ollenkaan mitään roskaruokaa tai muitakaan "herkkuja". Noin kerran viikossa tulee syötyö lohta, missä on paljon hyviä rasvoja.

Tässä siis kysymykseni tiivistetynä:
1.Saanko ruokavaliostani tarpeeksi rasvaa?
2.Mitä oireita ja haittoja siitä on jos ei syö tarpeeksi rasvaa?

1.Saanko ruokavaliostani tarpeeksi rasvaa?
Rasvan saanti tulisi olla minimissään 20E% . Kehottaisin kyllä lisäämään rypsiöljyä ruokaan.

2.Mitä oireita ja haittoja siitä on jos ei syö tarpeeksi rasvaa?
Liian alhainen rasvansaanti laskee mm. anabolisen testosteronihormonin pitoisuuksia, kun taas korkeampi rasvansaanti nostaa testosteronin määrää. Tämä on huomion arvoista erityisesti voimaharjoittelussa.
Lisäksi hyvin vähärasvainen ruokavalio edistää hiilihydraattien muuttumista rasvoiksi ja rasvan varastoitumista. Eli ts. rasvan vähentäminen ruokavaliosta siinä uskossa, että se vähentää kehon rasvoja, ei tule onnistumaan.

Tullut nyt viime aikoina syötyä paljon riisipuuroa. Syön sitä yleensä aamuisin sekä silloin tällöin jälkiruuaksi. Kevytmaito versiota on tullut syötyä.
Mitäs mieltä porukka on tuosta, kannattaako tuota syödä kun olen dietillä?

Tullut nyt viime aikoina syötyä paljon riisipuuroa. Syön sitä yleensä aamuisin sekä silloin tällöin jälkiruuaksi. Kevytmaito versiota on tullut syötyä.

No jos teet sen puuron tästä: http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/kuluttajat/tuotteet/suurimot_ja_riisit/puuro_riisi+ohra/ niin on ok. Valkoinen, raffinoitu, riisi taas on täysin ravintoköyhää kamaa, jota ei oikeastaan kannata syödä.

Dieetille löydät kaupasta kyllä vähempikalorisiakin vaihtoehtoja. Ainakin hiilareiden suhteen riisipuuro taitaa olla sieltä rikkaimmasta päästä.

Jep, tuossa munakas on oikeassa. Mutta voihan sitä kuitenkin dietillä syödä, kuhan pysyy kalorit niissä raamien sisässä. JA tekee sen puuron tuosta riisiohrasekotuksesta.

Kyllä vain. Emmehän me tiedä edes miten tämä kaveri on ruokavalionsa laatinut. Saattaa olla sen verran jo miinuksilla, ettei tarvetta suuremmille miinuksille ole mennä.

Riisipuuro punaiseen maitoon ja mustikkasopalla... herkkua :kuola:

Olen ollut miinuksen puolella päivittäin 500-1000kcal, voi olla enemmänki kun tulee töissä hikoiltua niin paljon näillä helteillä. Hiilareitahan tuossa on on jonkun verran..
Tällä kysymyksellä nyt vain ajattelin muitten mielipiteitä kysellä että suositteletteko vai ette.

Back
Ylös Bottom