Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Iltahiilareista. Täällähän yleisesti pidetään ''kello kuuden'' jälkeen nautittavia hiilareita pahasta, niin olen jostakin lukenut, että sillä ei ole mitään väliä milloinko niitä hiilareita syö, et kunhan ottaa ne viimeset jotain 4 tuntia ennen nukkumaan menoa. Onko skeidaa? Ite vedän toisella välipalalla (klo 19.00) ainoostaan rahkaa jottei tulisi niitä hiilarimörköjä, tosin treenipäivinä syön päivällisen vasta noihin aikoihin ja toi toinen välipala jää siitä pois.

Btw, vetäsin vartti sitten 100g proteiinipatukan jossa 45 grammaa hiilaria :dance2:

Iltahiilareista. Täällähän yleisesti pidetään ''kello kuuden'' jälkeen nautittavia hiilareita pahasta, niin olen jostakin lukenut, että sillä ei ole mitään väliä milloinko niitä hiilareita syö, et kunhan ottaa ne viimeset jotain 4 tuntia ennen nukkumaan menoa. Onko skeidaa? Ite vedän toisella välipalalla (klo 19.00) ainoostaan rahkaa jottei tulisi niitä hiilarimörköjä, tosin treenipäivinä syön päivällisen vasta noihin aikoihin ja toi toinen välipala jää siitä pois.

Btw, vetäsin vartti sitten 100g proteiinipatukan jossa 45 grammaa hiilaria :dance2:

No ei ne nyt NIIN pahasta ole, kunhan vaan vähentelee mitä lähemmäs nukkumaanmeno on. Eri asia jos treenaa myöhään niin sitten niitä hiilareita kans koneeseen.

Painon pudotus

Päivää.

Ruvennut Amerikassa asuminen tekemään laiskaksi ja päätin sitten, että helmikuussa ottaisin muay thai ottelun (syy treenata päivittäin). Takana on muutaman vuoden thai treenaaminen takana, tosin jäänyt vähemmälle viimesen puolen vuoden aikana. Suunnitelin tossa, että mahdollisuus olisi päästä 155lbs painoluokkaan, eli semmoseen 70 kilon kisakuntoon. Normaalipaino suomessa on semmoset ~75kg ja täällä asuessa se on noussut tommoseks ~80kg. Pituutta löytyy semmoset 180cm eli ihan kauheesti oo mistä irrottaa, kun lihastakin löytyy jonkin verran.
Jotkui tietävät voisivat kertoa vinkkejä liittyen ruokavalioon, ravinteisiin ja treeniin...

Pistänpä tänne kyssärin, kun en oikein tiedä minne se kuuluisi. Toivotaan, että joku osaa vastata.

Elikkäs, ostin tänään ensimmäistä kertaa valmiin palautusjuoman, taisipa olla tuollainen mansikka-vadelma juoma eräältä L-kirjaimella alkavalta merkiltä. Hintaa puolen litran purnukalla(40g hiilari, 40g proteiini, 320kcal) oli 2,80 euroa. Itse herasta ja sokerista sekoiteltu palkkari maksaa n. 1,2-1,5 euroa, mutta tuon valmiin juoman maku ja koostumus olivat taivaallisia itse tehtyyn verrattuna. Osaisiko kukaan neuvoa hinta/laatu suhteeltaan hyvää, valmista palautusjuomaa? Sellainen mehua muistuttava liemi jossa ei ole sattumia seassa olisi siis hakusessa.

Pistänpä tänne kyssärin, kun en oikein tiedä minne se kuuluisi. Toivotaan, että joku osaa vastata.

Elikkäs, ostin tänään ensimmäistä kertaa valmiin palautusjuoman, taisipa olla tuollainen mansikka-vadelma juoma eräältä L-kirjaimella alkavalta merkiltä. Hintaa puolen litran purnukalla(40g hiilari, 40g proteiini, 320kcal) oli 2,80 euroa. Itse herasta ja sokerista sekoiteltu palkkari maksaa n. 1,2-1,5 euroa, mutta tuon valmiin juoman maku ja koostumus olivat taivaallisia itse tehtyyn verrattuna. Osaisiko kukaan neuvoa hinta/laatu suhteeltaan hyvää, valmista palautusjuomaa? Sellainen mehua muistuttava liemi jossa ei ole sattumia seassa olisi siis hakusessa.
Niin siis itsetehty plakkarihan on jonku 80 senttiä ~ riipuen paljonko maltoa/heraa laittaa mutta noi leaderin/muitte valmisjuomat on sitä 2.8-3e pintaa melkeenpä kaikkialla

Niin siis itsetehty plakkarihan on jonku 80 senttiä ~ riipuen paljonko maltoa/heraa laittaa mutta noi leaderin/muitte valmisjuomat on sitä 2.8-3e pintaa melkeenpä kaikkialla

Juu siis nimenomaan etsin halvempaa vaihtoehtoa. Muistan joskus kuulleeni, että Lidl:stä saisi halvalla palkkari six packeja, mutta en ole koskaan käynyt katsomassa... Oli vaan tuo valmis palkkari niin hyvää, että tekisi mieli hankkia useamminkin ellei olisi niin kallista.

Paljonkohan tämmösessä setissä olis suurinpirtein kaloreita? Entä proteiinia? Täysin uus ravintoasioissa niin ihan hukassa.

07:00 Lautasellinen kaurapuuroa rasvattoman ja laktoosittoman maidon kanssa, pari ruisleipää broilerleikkeleellä

10:30 Pari perunaa, noin nyrkin kokoinen annos lihaa/kanaa/kalaa,puoli lautasta salaattia

14:00 Pari purkkia tonnikalaa vedessä

16:00 Pari perunaa, noin nyrkin kokoinen annos lihaa/kanaa/kalaa,puoli lautasta salaattia

20:00 4-5 kananmunaa, lasi maitoa

22:00 ~300g rahkaa

miten nämä MASS tuotteet vaikuttavat painoon (veikkaukseni on että nostaa) mutta mitä aineita ne oikeen yleensäkkin sisältää?
MASS tuotteet ? Käsitääkseni niitä on monenlaisia, mutta proteineja ja hiilareita ne taitaa suurimmaksi osaksi sisältää ihan.

Mitä eroa on palautumiseen (recovery) ja massanlisäykseen (weight gain) tarkoitetuilla lisäravinteilla? Eikö palautusmisjuomissakin ole vaan samoja proteiineja ja hiilareita kuin kaikissa muissakin, miten ne eroavat ravintosisännöltään esim. massanlisääjistä, tai yleensäkin ihan perus ruuasta? Miksi palautumisjuomia on erikseen, eikö saman asian (eli palautumisen treenin jälkeen) aja mikä tahansa massajuoma tai kunnon annos ruokaa?

niin

yleensä palautumiseen tarkoitetuissa juomissa on ns. nopeasti imeytyviä hiilareita, jotta palautuminen saataisiin mahdollisimman pian käyntiin rehkimisen jälkeen eikä lihaskataboliaa aiheutuisi liiaksi. Ruoan huono puoli on se että se oleellisesti imeytyy hitaammin kuin neste. Ainakin mitä ite oon käyttäny noita gainereita niin voin sanoo et samanlailla ne toimii palautumisessa kuin itse palautusjuomatkin. Itse käytin jonkun aikaa Pro gainer nimistä tuotetta ja siinä oli prot/hiilihyd. suhde 1:1. Palautusjuomien tekeminen itse on hyvä vaihtoehto koska silloin pystyy itse sääteleen kuinka paljon hiilaria ja proteiinina siihen haluaa. Eli jos on ollut esim. pitkä aerobinen urheilusuoritus niin hiilareiden määrään on syytä panostaa enemmän.

yleensä palautumiseen tarkoitetuissa juomissa on ns. nopeasti imeytyviä hiilareita, jotta palautuminen saataisiin mahdollisimman pian käyntiin rehkimisen jälkeen eikä lihaskataboliaa aiheutuisi liiaksi. Ruoan huono puoli on se että se oleellisesti imeytyy hitaammin kuin neste. [--] Eli jos on ollut esim. pitkä aerobinen urheilusuoritus niin hiilareiden määrään on syytä panostaa enemmän.
Näistä asioista käytiin jo hyvät väännöt aikaisemmin ja näkökulmaa tuli ainakin tutkimuksien osalta, jos ei muuta. Onko se nopea hiilari niin relevantti siinä palkkarissa ja mikä ero on käytännössä sillä, jätetäänkö malto pois palautusjuomasta? Ja mikä on lopputulos, kun jätetään palkkari kokonaan pois ja korvataan perus koti-/podisafkalla? Itse en enää jaksa sitä muutamaa euroa laittaa maltoon tai valmiseen palkkarijauhoon, vaan vedän vain herat (ja kreatiinit) naamatauluun treenin jälkeen, koska en näe malton käytölle mitään tutkimuksiin tai käytäntöön nojaavia perusteita, jotka olisivat tärkeitä huomioida omalla kohdallani (sunnuntaibodari). Ok, jos kulutus on kova, on helppo hankkia maltolla muutama sata kaloria, mutta kuinka monella niin kova kulutus oikeasti on. En nyt mitään totuutta yritä tarjota, pikemminkin pohdintaa. Ei ollut pelkästään munakkaalle osoitettu viesti, vaan näin yleensä, kun puhutaan palautumisesta ym. siihen liittyvästä.

Heitetään vielä linkki asiaan liittyvään ketjuun.

joo

ihan asiaa sä puhut..
Itse kuitenkin aion vielä jatkaa hiilareiden lisäämisellä palkkariin, koska edelleen tavoitteena on saada jotain tukirangan ympärille. Mut tää palkkari juttukin on jokaisen kohdalla varmaanki aika henkilökohtainen asia. Joku pärjää pelkällä protskulla jotkut tarvii vähän lisäboostia ja heittää kaikkee muuta sekaan. Vähän sama asia on esim. kreatiinin kanssa --> jotkut saattaa saada siitä paljonki hyötyä irti, joillekin se ei tuo mitään lisäapuja treenin suhteen. Itse en ole esim. huomannut mitää ihmeellistä vaikutusta tolla krealla.

Mut tosiaan jos palataan siihen palkkarin puoleen niin tosiaan siihen kysymykseen että tarvitaanko jotain hiilarilähdettä sekaan ei ole varmaankaan olemassa oikeaa vastausta. Riippuu hyvin paljon kokonaiskulutuksesta ja treenin intensiteetist'kin sen käyttämisen tarve. Itse lisään ehdottomasti sekaan mm. dextroa koska useimmiten treenaan aamuisin ennen aamupalaa ja tapana on ottaa jotain energiaa ennen treenin alkua jotta sais voimia (yleensä pala banaania ja huikka palkkaria)

Bulkista

Onko paljoa eroa lihaskasvuun, että bulkkaako vähän yli tarpeen vai reilusti yli.

Ei ole eroa, jos syöt tarpeeksi yli kulutuksen. Pitkällä aikavälillä kaikki ylimääräinen rasva kuitenkin vähentää lihaksen määrää, koska joudut aika ajoin laihduttamaan rasvan pois. Kannattaa pyrkiä vain siihen n. +500kcal/päivä, jotta ylimääräistä ei kerry paljoa, ja suurin osa painon noususta on lihasta ja nestettä.

Back
Ylös Bottom