Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Luin jostain foorumilta joskus väitteen että kahvi estäisi proteiinia imeytymästä kunnolla,pitääkö tämä paikkansa ? Ja jos pitää paljon tuo vaikuttaa jos esim päivässä syö noin 200 grammaa proteiinia ja juo noin 3-4 kuppia kahvia:david:

Ei vaikuta merkittävästi.

Eli harrastan salia 4 kertaa viikossa raskaan työn ja yli tunnin kävelylenkkien lisäksi,kysymykseni on että onko ruokavalio kohdillaan noin niinku kaloreiden osalta jos ei niin kuinka lisätä helposti kaloreita ?
ruokavalioni on seuraavanlainen:
hera 80 + malto6 + banaani + kahvi
ja salin jälkeen hera 80 + malto 6 (käyn salilla aina aamuseen siksi palautusjuomat aamusta)
lämminruoka: paistettu jauheliha spagetilla + kuppi maito
välipala 1:kaksi ruisleipää joihin 4 siivua kinkkua ja rasvaista juustoa + kuppi maitoa + keitetty muna.
välipala 2 : tonnikalapurkki + kuppi maitoa
iltapala :200 grammaa raejuustoa johon sekaan ruokalusikallinen rypsiöljyä + ruisleipä johonka 2 siivua kinkkua ja rasvaista juustoa.Jokapäivä sama setti paitsi jauhelihan spagetilla vaihdan 3 kertaa viikossa kanan paistinsuikaleisiin riisillä.Olen noin 167-169 cm pitkä ja painan 63-64 kiloa.Vihanneksia ei oikeen ruokavalioon kuulu onko pahakin puute ? Kiitos kaikille vastaamaan vaivautuneille ainiin ja miespuolinen olen
Tuplaa maidon kulutus ja iltapalalla voit ottaa vaikka 5rkl sitä rypsiöljyä. Aamupalalle lisäisin maitorahkan tai jotain.

Eli harrastan salia 4 kertaa viikossa raskaan työn ja yli tunnin kävelylenkkien lisäksi,kysymykseni on että onko ruokavalio kohdillaan noin niinku kaloreiden osalta jos ei niin kuinka lisätä helposti kaloreita ?
ruokavalioni on seuraavanlainen:
hera 80 + malto6 + banaani + kahvi
ja salin jälkeen hera 80 + malto 6 (käyn salilla aina aamuseen siksi palautusjuomat aamusta)
lämminruoka: paistettu jauheliha spagetilla + kuppi maito
välipala 1:kaksi ruisleipää joihin 4 siivua kinkkua ja rasvaista juustoa + kuppi maitoa + keitetty muna.
välipala 2 : tonnikalapurkki + kuppi maitoa
iltapala :200 grammaa raejuustoa johon sekaan ruokalusikallinen rypsiöljyä + ruisleipä johonka 2 siivua kinkkua ja rasvaista juustoa.Jokapäivä sama setti paitsi jauhelihan spagetilla vaihdan 3 kertaa viikossa kanan paistinsuikaleisiin riisillä.Olen noin 167-169 cm pitkä ja painan 63-64 kiloa.Vihanneksia ei oikeen ruokavalioon kuulu onko pahakin puute ? Kiitos kaikille vastaamaan vaivautuneille:dance: ainiin ja miespuolinen olen
On paha puute, alahan syödä.

Korjaan käsityksen tummuneesta munankeltuaisesta...

Itellä ollut parhaillaan jotain reilun viikon ja ovat ihan syötäviä vielä. Kuulema kun sen avaa ja jos se on "mustunut" niin ei kannata syödä. Muuten ei ongelmaa.

Finfood:
"Värimuutos syntyy, kun kananmunan valkuaisen rikkiyhdisteet reagoivat keltuaisen sisältämän raudan kanssa, ja syntyy vihertävän värin aikaansaavia rautasulfideja. Mitä kauemmin munaa keitetään, sitä todennäköisempää vihertyminen on. Munan nopealla jäähdyttämisellä ja kuorimisella vihertymistä voidaan hidastaa."

Onko nuo kaupan eines hampurilaiset/hotdogit/lihapiirakat/pasteijat hyviä vaihtoehtoja välipalaksi jos bulkilla ollaan ? (siis yritetään olla bulkilla :david: )

Ideoita täyttäväksi ja terveelliseksi aamupalaksi, jos aamupuuro ei käy päinsä? Ainakin neljän viljan puuro, kaurapuuro sekä ruispuuro turvottavat ja pierettävät itsellä sen verran, että jotain tässä pitäisi keksiä. Rahkakin on melkolailla pois suljettu, ainakin suuremmissa määrin. Aamupalan toki pitäisi olla melko nopea valmistaa sekä opiskelijabudjetille sopiva. Maulla nyt ei liiemmin merkitystä ole.

Heittäkää joku kevyt juustokakkuresepti. Tekee mieli ihan vitusti. Eniten kiinnostaa se, millä saa kevyimmän mahdollisen kakkupohjan? Tuorejuuston voi toki aina korvata vähärasvaisella yms.

Onko nuo kaupan eines hampurilaiset/hotdogit/lihapiirakat/pasteijat hyviä vaihtoehtoja välipalaksi jos bulkilla ollaan ? (siis yritetään olla bulkilla :david: )

Eiköhän siihen painon nousuun käy ihan mikä vaan ruoka, jos vain ravinteita tulee. Eriasia on sitten onko tuo terveellistä ja kuinka paljon painosta on lihasta ja läskiä. Ei noita kannata pääasiallisena ravintona pitää, mutta tuskin mitään haittaakaan silloin tällöin otettuna.

Oisko tietoo, kuinka monta grammaa rypsiöljyä on ruokalusikallisessa? Ja kuinka paljon illalla kannattais rasvaa ja proteiinia syödä?

Moro,

Luultavasti tätäkin on kysytty paljon, mutta:

Peruskulutukseni on noin 2500kcal päivässä ja lisäksi teen 3x viikossa salireenin (500-800kcal /kerta) ja 3x parin tunnin pyörälenkin (~1500kcal). Näin viikon kokonaiskulutukseksi saadaan noin 24000kcal. Tavoitteena on tiputtaa painoa, joten riittääkö, jos syön esimerkiksi H47%P23%R30% suhteella päiväkulutukseni täyteen (18000kcal). Vai tulisiko minun syödä enemmän - vähemmän, jotta painoa saataisiin pysyvästi alas?

Pave

Heittäkää joku kevyt juustokakkuresepti. Tekee mieli ihan vitusti. Eniten kiinnostaa se, millä saa kevyimmän mahdollisen kakkupohjan? Tuorejuuston voi toki aina korvata vähärasvaisella yms.

tee pohja normaalin kakkupohjan reseptillä. Se perus keksinmuru+rasva kombo on kunnon kaloripommi. Tai sit jätä se pohja pois :D

Kannattaako bulkilla, tai siis toisinsanoen +500 kcal kulutuksella ottaa rasvoja, esim. rypsiöljyä ja oliiviöljyä joka aterialla vai keskittyen vain iltaan? Jostain olen lukenut että alkupäivästä kannattaisi syödä proteiinia ja hiilareita ja sitten loppupäivästä proteiinia ja rasvaa, kuinka pitkälti tämä pitää paikkaansa? Rasvoja tulee syötyä suunnilleen 30% kulutuksesta, eli noin 100g päivässä. Muusta ravinnosta ei hirveästi tule noita rasvoja, enkä toisaalta viitsisi mitään 40g annoksia rasvoja vetää viimeisillä aterioilla?

Säästöliekki...tarua vai totta?

Olen lukenut täältä lähes kaikki aihetta koskevat threadit ja mielipiteitä tuntuu olevan yhtä paljon kuin on kirjoittajiakin. Itsellä menossa tällä hetkellä aika rankka painonpudotusurakka johon kuuluu vhh-ruokavalio (noin 1800-2500 kaloria päivässä) joskus vähemmänkin kun ei vaan ruoka putoa. Treenaan 3 kertaa viikossa salilla G6 ohjelmalla ja käyn lisäksi kävelemässä tunnin joka päivä. Kalorivaje saattaa siis olla mitä vain 500kcal ja 2000kcal välillä saannin ollessa siis tuo 1800-2500kcal päivä.Kysynkin mielipiteitä olenko aivan metsässä vajeen ollessa noin suuri. Eli onko vaaraa että keho menee "säästöliekille" ja laihtuminen PYSÄHTYY. Ymmärrän kyllä että aineenvaihdunta ja sitä myötä laihtuminen hidastuu kun energiaa ei ole saatavilla entiseen malliin ja keho pitää kiinni jäljellä olevasta massasta (lihaksesta ja läskistä). En kuitenkaan purematta niele väitettä "säästöliekista" koska ns. VLCD-dieetit usein onnistuvat vaikka niissä energian saanti on noin 800kcal päivässä. Eli onko "säästöliekki " tarua vai totta?

Eiks toi VLCD-setti oo lähinnä kunnolla liikalihaville ja sitäkään ei sais kauheen pitkään jatkaa?
"Säästöliekki" nyt ei ihan yhtäkkiä puun takaa iske muutenkaan.

tee pohja normaalin kakkupohjan reseptillä. Se perus keksinmuru+rasva kombo on kunnon kaloripommi. Tai sit jätä se pohja pois :D
Juu, pitänee soveltaa ja testailla erinäisiä pohjia. Täysjyvävehnäjauhosta väännettyä taikinaa yms. Ei saa kuitenkaan hifistellä liikaa maun kustannuksella. ;)

Tuli tuos katottua taas pitkästä aikaa niinkin loistava leffa ku Rocky 1. Tuli vaan mieleen siinä ku Rocky vetää siinä yhes kohtaa sen kuuluisan aamiaisensa; useamman raa an kananmunan kuppiin ja juo ne ja lähtee lenkille, niin monikohan pakkiksenkin lukijoista on kokeillu samaa aamiaista joskus? Ite ainakin tunnustan:D

Jees, ihan tämmönen nopee kysymys:

Pakastin 200 g tuoretta lohta ja olin ottanut sen eilen klo 11 sulamaan jääkaappiin. Uskaltaako sitä vielä syödä? Kello on puol 2 ja lohi näyttää kyllä hyvältä ja tuoksu on asteen verran neutraalia kalaisampi.

Edit: Eilen klo 11 aamupäivästä siis olin ottanut kalan sulamaan.

Kannattaako bulkilla, tai siis toisinsanoen +500 kcal kulutuksella ottaa rasvoja, esim. rypsiöljyä ja oliiviöljyä joka aterialla vai keskittyen vain iltaan? Jostain olen lukenut että alkupäivästä kannattaisi syödä proteiinia ja hiilareita ja sitten loppupäivästä proteiinia ja rasvaa, kuinka pitkälti tämä pitää paikkaansa? Rasvoja tulee syötyä suunnilleen 30% kulutuksesta, eli noin 100g päivässä. Muusta ravinnosta ei hirveästi tule noita rasvoja, enkä toisaalta viitsisi mitään 40g annoksia rasvoja vetää viimeisillä aterioilla?

Painota iltaan, mutta ei tarvi pelihousuja repiä jos ei onnistu. Aamulla voit myös ottaa, tai ainakin itse otan koska jostain syystä tulee jo tunnin päästä nälkä ilman (siis kaurapuuro+kananmunia setti). Rypsäriä siis.

Jees, ihan tämmönen nopee kysymys:

Pakastin 200 g tuoretta lohta ja olin ottanut sen eilen klo 11 sulamaan jääkaappiin. Uskaltaako sitä vielä syödä? Kello on puol 2 ja lohi näyttää kyllä hyvältä ja tuoksu on asteen verran neutraalia kalaisampi.

Edit: Eilen klo 11 aamupäivästä siis olin ottanut kalan sulamaan.

Voi syyä kerran ei haise.

Back
Ylös Bottom