Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Nopeaa hiilaria, kuten sokeria (eli imeytyy nopeasti) mutta ei nosta verensokeria juuri ollenkaan.

Häh? Itse olen ollut siinä käsityksessä että maltolla on todella voimakas vaikutus verensokeriin - ja hyvä niin.

juu mullekki joku varotteli ettei enne reenii kannattais ottaa O_o

näyttää muute raejuusto oleva aika hyvä protsku lähde :P 16g sadas grammas :) 200g purkki menny just :)

Mitäs täällä tuumataan katkaravuista proteiininlähteenä? Vähän vaihtelua tonnikalalle.

Per 100 g:
Proteiinia 16,8 g
Hiilihydraatteja 0 g
Rasvaa 1,0 g

Eikä hintakaan ollut mikään ylitsevuotavan kova, 600 g pakkaus maksoi alta kuuden euron, oliskohan tarkka hinta ollut 5,89 €, toki nyt tonnikalahiutaleita kalliimpaa mutta noin muutoin ajatellen. Vajaa pari euroa annos jos miettii että n. 30 grammaa proteiinia kerrallansa.

Yleensä hiilaria ja rasvaa ei suositella nautittavan samalla aterialla hiilarin aiheuttaman insuliinipiikin takia
(joka varastoi normaaliolosuhteissa ylimääräistä energiaa lähinnä vyötärölle rasvaksi).

Mutta olen hetken aikaa miettinyt ja yrittänyt threadeja selaamalla itsenäisestikkin selvittää, että onko treeninjälkeinen ateria kenties jotenkin poikkeus.
Eli tarvitseeko treeninjälkeisellä aterialla, jolloin anabolinen ikkuna on auki, vältellä rasvaa nauttiessa tavallista runsaampihiilihydraattisemmasta ateriasta?

Vaihdoin kaksi viikkoa sitten rasvattoman maitojuoman Alpron soijamaitoon.

Vatsa toimii paremmin. Vatsaa ei turvota. Näläntunne on pienentynyt.

Mistä nuo kolme yllämainittua asiaa voisi johtua? - Soijamaidossako sen salaisuus?:eek:

Vaihdoin kaksi viikkoa sitten rasvattoman maitojuoman Alpron soijamaitoon.

Vatsa toimii paremmin. Vatsaa ei turvota. Näläntunne on pienentynyt.

Mistä nuo kolme yllämainittua asiaa voisi johtua? - Soijamaidossako sen salaisuus?:eek:

Vatsan turvotus voi johtua siitä, että laktoosia ei ole ja/tai lehmän tissimaidon maitoproteiini ei vain toimi sinulle(kaan). Itse olen siirtynyt myös pois toiselle eläinlajille tarkoitetun vasikanjuoman pois ja elämä helpottunut älyttömästi.

Näläntunteeseen voi vaikuttaa suurempi rasvapitoisuus, mahdollisesti. Vatsan toimivuuteen taas vaikuttanee tuo ensimmäinen veikkaukseni. Osassa soijamaidoista tuppaa olemaan vielä kuituakin :)

Kannattaa testailla myös kaura/riisimaidot, ovat muuten herkkua :)

Yleensä hiilaria ja rasvaa ei suositella nautittavan samalla aterialla hiilarin aiheuttaman insuliinipiikin takia
(joka varastoi normaaliolosuhteissa ylimääräistä energiaa lähinnä vyötärölle rasvaksi).

Mutta olen hetken aikaa miettinyt ja yrittänyt threadeja selaamalla itsenäisestikkin selvittää, että onko treeninjälkeinen ateria kenties jotenkin poikkeus.
Eli tarvitseeko treeninjälkeisellä aterialla, jolloin anabolinen ikkuna on auki, vältellä rasvaa nauttiessa tavallista runsaampihiilihydraattisemmasta ateriasta?

Ei silloin pidä vältellä oikeastaan mitään vaan syödä reippaasti kaikkea.

En ole kuullut keneltäkään luotettavalta taholta tuota, että hiilaria ja rasvaa ei kannattaisi nauttia samalla aterialla. Hiilareita toki kannattaa katsoa vähän tarkemmin, että minkälaista kiskoo naamariinsa yleensäkin :)

omgwtf raejuustossa protskua?

meniköhän vittuilun puolelle :lol2: no juu onhan siinä:D alkumaku oli oikee mielyttävä mut loppuu kohde alko maistumaan vähä puulle...en sit tiä kannattaisko raejuustoo alkaa maustamaa :D
jos vaikka rahkaa alkais enemmänki syömää...

Nyt on tilanne päällä ! ! !

Jääkaappi tarjoaa marinoimattomia kanasuikaleita ja niissä taisi olla eilen viimeinen päiväys.. Kysymys kuuluukin, että mistä tunnistaa pilaantuneen kanan? Avasin rasian ja haju oli täysin normaali ja näyttikin täysin normaalilta..

Nyt on tilanne päällä ! ! !

Jääkaappi tarjoaa marinoimattomia kanasuikaleita ja niissä taisi olla eilen viimeinen päiväys.. Kysymys kuuluukin, että mistä tunnistaa pilaantuneen kanan? Avasin rasian ja haju oli täysin normaali ja näyttikin täysin normaalilta..

Syö se. Huomenna sitten tiedät :D

edit. joku kirjoitti, että ainakin jos jauheliha on pilaantunut, niin paketti on avaamattomana pullistunut. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa. Jos haju on ollut normaali, niin mä oon ainakin syönyt.

Joo pitää pistää kaveri marinaadii ja huomenna piti muutenki ottaa ihan lungisti :)

No tässä on se, että ei ole enää paketissa, vaan siirretty muovirasiaan :)

Ei helvetti... Just avasin rasian uudellee ja aloin haarukoida kanaa marinaadipussiin... Pöllähti sellanen pistävä pierun haju.. Hetken luulin, että se olin minä or not.. Uusi paketti auki ja huomenna pystyy mennä hyvillä fiiliksillä mato-ongelle :)

Ravintoaineen/yrtin/uutteen liuottaminen kielen alla.

En kerro mistä sain idean kysymykseen, mutta viisaammat vastatkaa.

Joitakin erityistuotteitahan neuvotaan käyttämään yksinkertaisesti liuottamalla ne kielen alla ja jäinkin tästä aiheesta kelaamaan että:

1) kuinka paljon tehokkaampaa aineen hyötykäyttö tuolloin on?
2) voisiko mahdollisesti samaa menetelmää kokeilla muihinkin tuotteisiin käyttämällä vähän mielikuvitusta?

Joku on näitäkin varmaan jo ehtinyt kokeilemaan?

En kerro mistä sain idean kysymykseen, mutta viisaammat vastatkaa.

Joitakin erityistuotteitahan neuvotaan käyttämään yksinkertaisesti liuottamalla ne kielen alla ja jäinkin tästä aiheesta kelaamaan että:

1) kuinka paljon tehokkaampaa aineen hyötykäyttö tuolloin on?
2) voisiko mahdollisesti samaa menetelmää kokeilla muihinkin tuotteisiin käyttämällä vähän mielikuvitusta?

Joku on näitäkin varmaan jo ehtinyt kokeilemaan?
Jos nyt lääkevalmisteita on kyse niin:
1) Ei yhtään, mikäli ohje ei käske nimenomaan liottamaan kielen alla.
2) Edellistä vastausta mukaillen, ohjeen mukaan eikä soveltaen.

Muutoin sanoisin että suun limakalvoilta kun imeytetään ainetta verenkiertoon niin vaikutus on todennäköisesti nopeampi kuin nieltynä ja onpa sellasiakin aineita jotka mahahapot tuhoaisi mutta muita antoreittejä pitkin ne toimivat.

"Hyötysuhteesta" en oikein osaa sanoa, mutta jos tarkoitit kysyä että miten saat pienimmällä annoksella tuntuvimman vasteen niin vastaus on että se pitää annostella niin että se imeytyy nopeasti. Nopeiten aine vaikuttaa kun sen truuttaa suoneen, seuraavaksi nopein on lihaspistot ja siitä seuraava rasvakudokseen pistäminen jne, saat ne selville kyllä jostain duodecimistä tms.

Kolikolla on toinenkin puoli, yleensä kun vaikutus on voimakkaampi annostelun johdosta, se on myös lyhytkestoisempi. Eli kannattaa nyt miettiä että mihin tarkoitukseen näitä ottaa. Äkkiä ei tule nopealle annostelulle muuta indikaatiota mieleen kuin akuutit lääkintätarpeet (joihin saat ohjeen lääkäriltäsi) sekä päihdekäyttö, johon saat ohjeet muualta kuin urheilufoorumilta.

sekoittelu

Haittaako se näissä massanlisääjissä tai vaikka herassa jos sekottaa kevytmaitoon? <pitäiskö> olla rasvatonta? :kippis1:

Haittaako se näissä massanlisääjissä tai vaikka herassa jos sekottaa kevytmaitoon? <pitäiskö> olla rasvatonta? :kippis1:
No kevytmaidosta saat rasvaa 1,5 g/dl eli yhdestä heradrinkista tulee sitten kuutisen grammaa jos laittaa 4 dl. Kaloreita siinä on 12/dl enemmän eli 48 kaloria 4 desiä kohden.

Eipä niillä suurempaa eroa ole. Jotkut sanoo että se rasva hidastaa sitä imeytymistä jotenkin merkittävästi mutta mä väittäsin ettei noin pienellä määrällä rasvaa ole merkitystä siihen. Itse sanoisin että ei ole väliä, joskin käytän kyllä ite rasvatonta maitoa.

Jos syöt lihaa niin siitä saa kyllä tarvittavat aminohapot. Kreatiini on ainoa käsittääkseni näistä millä on jotain todistettua hyötyä, loput enemmän ja vähemmän placeboa, tuuria ja kusetusta.

Jos syöt lihaa niin siitä saa kyllä tarvittavat aminohapot. Kreatiini on ainoa käsittääkseni näistä millä on jotain todistettua hyötyä, loput enemmän ja vähemmän placeboa, tuuria ja kusetusta.

Olimpa juuri tuuskaamassa rahojani niihin, mutta empä enää aijokkaan:lol2: Vaikka arginiini vieläkin houkuttaa kun kaikki sitä niin ylistää.

Back
Ylös Bottom