Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

No eipä siinä sitten mitää. Kerrotko mullekki reitin sinne mielikuvitusmaailmaan jossa noi faktat pitää paikkansa:thumbs:
Miksi mun kokoisen pitäisi syödä yli 2g/kg päivässä proteiinia, kerrotko mullekin hyödyt?

Eiköhän se 2g/kg ole ihan riittävästi. Kyllä sitä musklea tulee sillä proteiinimäärällä kun kalorit on vaan plussalla ja muistaa myös treenata.

Noi suosituksethan vaihtelee 1,5-2,5g /rasvaton kilo. Miksi 50 kiloisen naisen pitäisi syödä saman verran proteiinia, kuin 140 kiloisen ammattibodarin. Järki käteen! Kyllä tuo 100g riittää 50 kg naiselle.

E. lisäks liiallinen proteiininsaanti kuormittaa munuaisia. Jos et usko, niin etsippä googlesta. Löytyy monta lähdettä.

Mä saan helposti useimpina päivinä 3-4g prodea per painokilo, eikä mun maailmani ole juurikaan mullistunut, jos verrataan siihen aikaan, kun sai vähemmän.

Edit. Tolleen niinkun kehityksellisesti mullistunut, ettei kukaan nyt pääse taas vinkumaan jotain.

Noi suosituksethan vaihtelee 1,5-2,5g /rasvaton kilo. Miksi 50 kiloisen naisen pitäisi syödä saman verran proteiinia, kuin 140 kiloisen ammattibodarin. Järki käteen! Kyllä tuo 100g riittää 50 kg naiselle.

E. lisäks liiallinen proteiininsaanti kuormittaa munuaisia. Jos et usko, niin etsippä googlesta. Löytyy monta lähdettä.

:lol2::lol2:

No joo, lopetan tästä aiheesta vänkäämisen tässä ketjussa, kun ei tää tästä varmasti yhtään viisaammaks muutu.

:lol2::lol2:

No joo, lopetan tästä aiheesta vänkäämisen tässä ketjussa, kun ei tää tästä varmasti yhtään viisaammaks muutu.

"Liian suuresta ravinnon proteiinimäärästä saattaa olla elimistölle haittaa. Ravinnon ylimääräinen typpi eritetään virtsassa. Runsas typen eritys lisää nesteen menetystä ja saattaa johtaa nestetasapainon järkkymiseen. Maksa ja munuaiset joutuvat myös koville liiasta proteiinista: maksa muokkaa ylimääräisiä aminohappoja typpiyhdisteeksi (ureaksi), joka eritetään munuaisten kautta pois elimistöstä."

http://www.noc.fi/urheilijan_ravitsemus/ravintofysiologian_pikakurssi/proteiini/

Siinä nyt yksi. Liika on liikaa, oli se sitten rasvaa, prodee, hiilaria tai mitä vaan.

"Liian suuresta ravinnon proteiinimäärästä saattaa olla elimistölle haittaa. Ravinnon ylimääräinen typpi eritetään virtsassa. Runsas typen eritys lisää nesteen menetystä ja saattaa johtaa nestetasapainon järkkymiseen. Maksa ja munuaiset joutuvat myös koville liiasta proteiinista: maksa muokkaa ylimääräisiä aminohappoja typpiyhdisteeksi (ureaksi), joka eritetään munuaisten kautta pois elimistöstä."

http://www.noc.fi/urheilijan_ravitsemus/ravintofysiologian_pikakurssi/proteiini/

Siinä nyt yksi. Liika on liikaa, oli se sitten rasvaa, prodee, hiilaria tai mitä vaan.

No hämmenetään sitten soppaa vielä lisää. Elikkä noi kaks sanaa tekee tosta liirumlaarumista pelkkää sh..tiä. Mikä tahansa SAATTAA OLLA mahdollista tässä maailmassa, maalaisjärjen käyttö kuiteskin sallittua.

Mä saan helposti useimpina päivinä 3-4g prodea per painokilo, eikä mun maailmani ole juurikaan mullistunut, jos verrataan siihen aikaan, kun sai vähemmän.

Edit. Tolleen niinkun kehityksellisesti mullistunut, ettei kukaan nyt pääse taas vinkumaan jotain.

Ja ei se proteiini ny kuiteskaa mikään ihme aine oo, jos homma muuten kusee reisille.

Mutta kyllähän se ihan kylmä fakta on, että toi 3-4g prodea/painokilo antaa paremmat edellytykset lihaskasvulle, kun esim. puolet siitä.

Mutta vetäkää prodea se määrä mikä tuntuu hyvältä, ei mun kehitys siitä kärsi.

Noniin mutta se siitä sitten. Jag har talat.

No siis mun pointti oli lähinnä, että mulla kehitys on ihan samanlaista ollut, söin mä proteiinia minkä verran tahansa. Kommentoin siis sitä sun davidiä heittoa kehityksestä shrimpille.

No hämmenetään sitten soppaa vielä lisää. Elikkä noi kaks sanaa tekee tosta liirumlaarumista pelkkää sh..tiä. Mikä tahansa SAATTAA OLLA mahdollista tässä maailmassa, maalaisjärjen käyttö kuiteskin sallittua.

Herra on sitten hyvä ja laittaa faktoja (lähteineen) kehiin, miksi muka liiasta proteiinista ei olisi haittaa. Juuri sanoit, että proteiini ei ole mikään ihmeaine, niin miksi se olisi sitten ihmeaine, josta ei missään vaiheessa tule haittoja? Liiasta hiilarista ja rasvasta kuitenkin on haittoja.

Myös massaa!voimaa! -kirjassa sanotaan, ettei liiallisesta proteiinista ole hyötyä kuin hetkellisesti. Tämän jälkeen tapahtuu tämä aikaisemmin mainittu typen muuttuminen ureaksi ja osahan muuttuu glukoosiksi.

Meinaatko pekonikääpiö ettei pitkäaikaisella ylikuormituksella oo munuaisiin mitään vaikutusta?

Puhutaan että 2g+ proteiinia per elinkilo, paljonko porukkaa keskimäärin ottaa sitten lisäravinteista sitä proteiinia? Tietenkin se riippuu ruokavaliosta, mutta kun itse en kalorilleen laske mitä syön (syön terveellisesti ja riittävästi) niin pitäisi tietää about miten paljon porukka sitä protskua sheikkeristä juo.

Puhutaan että 2g+ proteiinia per elinkilo, paljonko porukkaa keskimäärin ottaa sitten lisäravinteista sitä proteiinia? Tietenkin se riippuu ruokavaliosta, mutta kun itse en kalorilleen laske mitä syön (syön terveellisesti ja riittävästi) niin pitäisi tietää about miten paljon porukka sitä protskua sheikkeristä juo.
Mulla menee desi heraa päivässä ja toinen vielä palkkarissa treenipäivinä. Proteiinia tulee välipäivinä 200g ja treenipäivinä noin 225g painon ollessa 80kg. Oon sen yhden annoksen päivässä tottunut juomaan, koska se on halpaa ja helppo juoda eikä sitten tarvitse samaa paskaa mussuttaa pitkin päivää. Periaatteessa tosin eipä totakaan tarvitsisi ottaa kun proteiinia tulee muutenkin riittävästi ja voisihan sen korvata esim. rahkalla, mutta en tosiaan jaksa sitäkään paskaa koko päivää mussuttaa. Tällä hetkellä menee 2 purkkia rahkaa päivässä ja nostamalla sen kolmeen ei tarvitsisi lisäravinteista ottaa, mutta ei tee kyllä tällä hetkellä mieli syödä enempää kuin kaksi.

Mulla menee desi heraa päivässä ja toinen vielä palkkarissa treenipäivinä. Proteiinia tulee välipäivinä 200g ja treenipäivinä noin 225g painon ollessa 80kg. Oon sen yhden annoksen päivässä tottunut juomaan, koska se on halpaa ja helppo juoda eikä sitten tarvitse samaa paskaa mussuttaa pitkin päivää. Periaatteessa tosin eipä totakaan tarvitsisi ottaa kun proteiinia tulee muutenkin riittävästi ja voisihan sen korvata esim. rahkalla, mutta en tosiaan jaksa sitäkään paskaa koko päivää mussuttaa. Tällä hetkellä menee 2 purkkia rahkaa päivässä ja nostamalla sen kolmeen ei tarvitsisi lisäravinteista ottaa, mutta ei tee kyllä tällä hetkellä mieli syödä enempää kuin kaksi.
Itse arvioisin että noin 1,5 desiä menee päivässä eli en varmaksi osaa sanoa kun mittaan ne scoopilla mikä tulee heran mukana. Kolme 28g scooppia, siinä siis yhteensä noin 70g proteiinia.

Pitää yrittää laskea paljon tulee ruuasta, en osaa yhtään sanoa kun syön aina ulkona täällä ulkomailla kun omaa keittiötä ei ole. Neljä lämmintä ateriaa päivässä ja lihana useimmiten kana.

Vaikea laskea kyllä tässä tilanteessa.

Pystyykö kukaan neuvomaan minulle mitä milaista sapuskaa minun kuuluisi syödä, jotta saisin kiloja karistettua ja takaisin lihaksille parhaat mahdolliset aineet niiden kasvamista ja hyvinvointia ajatellen?

Olisi suuri bonus jos joku kertoisi mistä voisin saada valmiiksi suunnitellun ruokavalion, jossa olisi kerrottu mitä ravintoa syödä, kuinka paljon ja milloin. Minulla kun tämä syöminen on jäänyt muutamaan kertaan päivässä ja silloinkin jotain pikaisesti valmistettavaa mömmöä.

Back
Ylös Bottom