Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Mikäs olisi hyvä helppo naposteltava kouluun kun aina viimeistään tunti ennen ruokailua on perkeleen kova nälkä ja sama juttu viimeisillä tunneilla iltapäivällä.. Mitään rahka systeemejä ei viitsi tunnilla vetää ja prode drinkin vedän aamulla enkä montaa meinannut päivässä juoda. Pähkinät ovat varmaan yksi vaihtoehto näin massakaudella, mutta niissäkin on sitten helvetisti sitä rasvaa.. Jotain muuta simppeliä?

Mikäs olisi hyvä helppo naposteltava kouluun kun aina viimeistään tunti ennen ruokailua on perkeleen kova nälkä ja sama juttu viimeisillä tunneilla iltapäivällä.. Mitään rahka systeemejä ei viitsi tunnilla vetää ja prode drinkin vedän aamulla enkä montaa meinannut päivässä juoda. Pähkinät ovat varmaan yksi vaihtoehto näin massakaudella, mutta niissäkin on sitten helvetisti sitä rasvaa.. Jotain muuta simppeliä?

Se on hyvää rasvaa ja niissä on reippaasti kuituja ja muita tärkeitä ainesosia, joten en näe tuota kovin huonona vaihtoehtona varsinkin jos massalla olet.

Aika harvassa on edulliset ja järkevät naposteltavat, mutta pähkinät ovat sellaisia kuitenkin. Jotain kuivattua naudanlihaa voi varmasti miettiä, mutta niissäkin on pirusti suolaa lähes poikkeuksetta ja hinta aika törkeä vaikka itse tekisikin.

Vedät pari kananmunaa raakana nassuun? :)

Itse käytin pähkinöitä joskus, mutta vaihdoin hedelmiin ( banaani, omena...) koska halusin vähän terveellisemmät tankkaukset ja kalorit sai alemmaks. Dieetti siis päällänsä

Massakaudella nuo pähkinät kyllä ovat ihan hyviä ja noista rasvoista vielä, niin olen ymmärtänyt, että suurinosa pähkinöissä olevista rasvoista on hyvälaatuisia (joku voi korjata jos olen täysin väärässä). Ja voi sen protsku-drinksun aina tehä ku se on nopee vetästä huivii. Myös erilaiset patukat (EAS myoplex ) ovat hyviä välipaloja. Mutta se on ihan mistä itse tykkää. :)

toivottavasti oli jotain apua.

Joo ei taida raakana oikein napata, vaikka saiskin varmaa respektiä. :) Näkyyköhän jossain sivulla eri pähkinälajien ravintoarvoja, että tietäisi mitkä pähkinät ovat parhaita tähän tarkoitukseen.. Cashew-pähkinät on kyllä vaan niin hyviä, mutta tuskin paras vaihtoehto..

Tee kunnon voileipiä evääksi. Täten voit itse vaikuttaa ravintoarvoihin eikä tule kalliiksi. Voikkarin otan aina itsekin evääksi kouluun. Jos iltapäivään asti pitäisi leipiä säilyttää "hyvänä" (itseäni ei inspaa syödä useita tunteja repussa muhinutta leipää), niin pieni kylmälaukku toimii hyvin.

Reppuun 400g raejuustoa ja purkki tonnikalaa tomaatissa/chilissä. Muovikulho ja haarukka myös messiin ja välitunnilla hommat sekaisin keskenään. Parasta mitä tiedän. Jälkiruoakana vetelen 70-100g cashew pähkinöitä.

Oorrait, hyviä ehdotuksia täytyypä kokeilla.. Saiskohan jostain halvalla proteiini patukoita? Ne ois meinaan tosi simppeleitä mutta hinnat ainakin normikaupoissa ihan pilvissä..

Joo ei taida raakana oikein napata, vaikka saiskin varmaa respektiä. :) Näkyyköhän jossain sivulla eri pähkinälajien ravintoarvoja, että tietäisi mitkä pähkinät ovat parhaita tähän tarkoitukseen.. Cashew-pähkinät on kyllä vaan niin hyviä, mutta tuskin paras vaihtoehto..

http://www.lisaravinteet.info/content/view/19/29/

Tuolta nyt ainakin löytyy joidenkin pähkinöiden ravintoarvoja. Toivottavasti auttaa vähän. :)

Ja noita patukoita ei itellä ainakaan ole pahemmin vastaan tullut "halvalla". Että jos sille linjalle meinaat lähteä niin tulee monta kertaa kalliimmaks, mut ihan oman pään mukaan :)

No heitänpä kysymykset nyt tänne.

Onko suositeltavaa alkaa protskuttamaan heti alottaessaan treenausta? Kyseessä on pidempi tauko ja nyt alkaa vituttaa.

Soija90 protskusäkki odottamassa.

Eli voinko heti ensitreeneistä alkaen ruveta vetelemään lisäravinteita huiviin?

Pari kysymystä kreatiinista.

1) Olen kuullut myötä- ja vastaväitteitä siitä, viekö kofeiini nestettä poistavana kreatiinin tehon. Itse kuvittelin tämän olevan paskapuhetta, sillä käsittääkseni kreatiinin teho ei liity nesteen määrään kehossa, vaan kreatiinin määrään lihassoluissa. Joku kuitenkin väitti asiasta olevan uutta tutkimustietoa, joka osoittaa diureettien vievän tehoa kreatiinista.
Mikä on asian laita?

2) Jos on niin, että kofeiini vie tehon kreasta, tarkoittaako tämä sitä, että jos juon aamukahvit joka aamu, krea ei hyödytä (ainakaan niin paljon)? Vai tarkoittaako tämä sitä, että kreatiinia ja kofeiinia ei pitäisi nauttia yhdessä tai lyhyellä aikavälillä, vaan niin että toinen ehtii imeytyä täysin ensiksi ja sitten vasta nauttia toinen?

näkeekö joku selkeitä puutteita aamupalassa ja syyn sille miks päivä lähtee käyntiin vasta lounaalta:
perus ap (n.08:00): -elovena+ hiutaleita puurona n.60g (0,5l vesi/fun light:))
-ehrmann 250g
-rasvaton jugurtti 250g
-kahvia
tolla setillä on ok lähtee duuniin masu täynnä mut heti kohta on taas nälkä, väsyttää ja laiskottaa, lounaalta (n.12:30-13:00) sitten pirteempi ja tuntuu et nälkä ei kerkee kunnolla es vaivata ennen viittä. huomasin tän jo intissä et heti kun ap:ltä käveli pois niin vartos vaan lounasta et sais ittensä vauhtiin. aamulla ruoka maittaa ja nälkä on, mut tuntuu vähän turhalta vetää napa täyten kun tietää et kohta taas on nälkä.. mikä lisä ois toho aamupalalle hyvä vai lisätäkkö vaikka jatkoks leipä heti työpäivän aluks (n.10:00)?

Pari kysymystä kreatiinista.

1) Olen kuullut myötä- ja vastaväitteitä siitä, viekö kofeiini nestettä poistavana kreatiinin tehon. Itse kuvittelin tämän olevan paskapuhetta, sillä käsittääkseni kreatiinin teho ei liity nesteen määrään kehossa, vaan kreatiinin määrään lihassoluissa. Joku kuitenkin väitti asiasta olevan uutta tutkimustietoa, joka osoittaa diureettien vievän tehoa kreatiinista.
Mikä on asian laita?

2) Jos on niin, että kofeiini vie tehon kreasta, tarkoittaako tämä sitä, että jos juon aamukahvit joka aamu, krea ei hyödytä (ainakaan niin paljon)? Vai tarkoittaako tämä sitä, että kreatiinia ja kofeiinia ei pitäisi nauttia yhdessä tai lyhyellä aikavälillä, vaan niin että toinen ehtii imeytyä täysin ensiksi ja sitten vasta nauttia toinen?

Voi siinä joku marginaalinen vaikutus olla. Ite en oo ikinä noin radikaaliks vetäny sitä.
Tolleen jos rupee ajattelee ni sit pitäis kans lopettaa muovista syöminen/juominen koska se lisää estrogeenin määrää.

Mitäs sää Eddie2 syöt sillo lounaalla? Jos se on jotain lämmintä, lihapitoista tms. niin voisko sitä sämplätä aamupalaksikin? Aamupala perinteitä on niin monenlaisia, kulttuurista ja henkilökohtaisista mieltymyksistä riippuen: suolasta, makeaa, maitotuotteita, puuroa, protskupirtelöä, hedelmiä, kahvikuppi,pekonia + munia+papuja, aasiassa syövät keittoa jne.

En tiedä mut ideaa nakkaan:)

Eikös se niin ole että jos esim. käyttää maustamatonta heraa nii osan maltosta voi korvata esim kaakojauheella(tyyliin 0.5 mittaa maltoa ja 0.5 kaakaota tjsp)? Ei pitäisi vaikuttaa palautusjuoman "tehokkuuteen", eikö vai?

^^ Voi korvata. Itse käytän panimosokeria kaakaon sijaan.

urheilijan painonpudotus

Olen kestävyysurheilija ja haluaisin pudottaa painoani 3-7kg. Olen normaalipainoinen, mutta urheilussa menestyminen vaatii pienempää rasvaprosenttia. Kisakausi kuitenkin alkaa noin 3viikon kuluttua ja tällä hetkellä on meneillään tiivis harjoittelu. Olen yrittänyt pudottaa painoa ja 1,5kg lähtikin jo, mutta harjoittelusta ei tullut mitään laihdutuksen aikana. Miten voisin pudottaa painoani ja samalla palautua kovista harjoituksista (2-3 viikossa) mahdollisimman hyvin? Huoltavaa reeniä teen kyllä, mutta energia ei tahdo riittää palautumiseen... keskimäärin kulutan vuorokaudessa 1500kcal ja urheilemalla 300-1000kcal/pv. Pitäisikö kokeilla jotain lisäravinteita? kaveri ehdotti fat control-nimistä valmistetta jonka pitäisi sopia urheilijoille. onko kokemuksia?

Back
Ylös Bottom