Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Mulla on paino pysynyt samana 3kk:n ajan, vaikka tarkoitus ois saada lisää lihasmassaa. Onko huono idea jos lisään kaloreiden saantia suolapähkinöillä? Nappaan vaikka semmoset 2 iso kourallista illassa. Suolan käyttöni on muuten vähäistä.

Syö mielummin jotain oikeeta ruokaa.

Mitä öljy valmisteita tulisi käyttää?

Ajattelin ostaa jotn omega 3 kapseleina ja ottaa niitä aamuisin ,paljonko?

Kanntaako lisäksi illalla vetää rypsiöljyy?

Kreatiinia otetaan niin vähän kerrallaan että maulla ei ole väljä.
Kannattaa pitää se 1kk tauko tai jopa enemmän.
Miksi jopa 1kk tauko? Jääkö kreatiiniin jotenkin koukkuun eli onko helppo lopettaa sitten jos tarve vaatii, kun kreasta puhutaan haittavaikutuksista niin tuli mieleen.:wtf:

Miksi jopa 1kk tauko? Jääkö kreatiiniin jotenkin koukkuun eli onko helppo lopettaa sitten jos tarve vaatii, kun kreasta puhutaan haittavaikutuksista niin tuli mieleen.:wtf:
eiks se ollu niin et kroppa tuottaa itse kreatiinia kanssa ja jos käyttää liian pitkään ni se kropan oma tuotanto saattaa loppua tj? saatan tosin olla vaan nyt ihan hukassa ja kirjottaa ihmisen biologiaa uusiks :hyvä:

Mulla on paino pysynyt samana 3kk:n ajan, vaikka tarkoitus ois saada lisää lihasmassaa. Onko huono idea jos lisään kaloreiden saantia suolapähkinöillä? Nappaan vaikka semmoset 2 iso kourallista illassa. Suolan käyttöni on muuten vähäistä.

Osta normaaleja maapähkinöitä. Ovat halvempia ja paljon terveellisempiä. Niitä myydään kaupoissa semmosissa kilon säkeissä.

Olen käsittänyt, että mitä pidempi tauko, sitä paremmin se tauon jälkeen "potkii".

Kuinka usein taukoa pitäis pitää? Tarviiko kreatiinipruvaatilla pitää taukoja?

Vielä yksi kysymys: mistä saisi hiilihydraatteja (pitkiä) vai kannattaako ollenkaan ottaa, jos ei tuu saatua? Eli oon yrittäny tähdätä tohon 30,40,30 suhteisiin mun ruokavalion, mutta haittaako jos se jää johonkin 33,33,33? Kehohan kuitenkin käyttää hiilarit energian tuotantoon ekana niin ei menis proteiineista ja jaksais salilla paremmin.

Ongelma koskee lisäravinne proteiineja. Kaikki whey-henkiset proteiinit ja palautusujuomat ovat aina tuollaisia "maitomaisia" suklaa,mansikka tms. makuja. Noita on nyt tullut sen verran hörpittyä että tulee melkein oksennusreaktio noista perus jauhoprtoskuista.

Muutamalla valmistajalla, jollei nyt saa mainita niin käytetään salanimiä "nopea" ja "johtaja" :D löytyy tuollaisia mehumaisia palautusjuomia, jotka maistuvat itselle helvetin hyvälle. Ongelmana on noiden suht kova hinta, ja yllättäen tukkuhintana vielä isompi mitä yksittäisenä jälleenmyyjältä. Onko jotain jauhoja olemassa jotka vääntyvät mehumaiseen muotoon / jotain muita hyviä huokeampia valmisjuomia olemassa?

Tervehdys!
Olen aloittelemassa salillakäyntiä. Siihen liittyen olisi kysymys ruokavaliosta. Eli silmiini pisti heti threadin alussa oleva ohje:

aamupala: kaurahiutaleita 4dl, 250g maitorahkaa, mehukeittoa 4dl. vitamiinit

lounas: 100g (kuiva) riisi, broilrin rinta 200g.

välipala: sama kuin aamiainen

päivällinen: 100g makaroni, jauheliha 200g, öljy 10g.

välipala2: purkki rahkaa, ananas purkki, öljy 15g

iltapala: 80g tonnikalaa, purkki rahkaa/raejuusto 15g öljy.

prot. ~250g hiilarit:~400 rasva~90 kcal:3500

Mutta käsitykseni mukaan tämä on tarkotettu isommille miehille mitä itse olen. Missä suhteessa suosittelette ohjeita minulle. olen noin 167cm ja 50kg

Kiitoksia etukäteen!

stez, nyrkkisääntönä protskua riittää n. 2g per rasvaton painokilo ja sen yli rupeaa olemaan turhaa jos ei kilpatasolla olla huipulla. Jos sulla on vaikka kympin rasvat niin se tarkoittaisi 90g protskua päivässä.

Tuo 250g protskua meinaa lähemmäs 6g per rasvaton painokilo josta ei kyllä vastaavaa hyötyä saa millään lailla. Itse keskittyisin vetämään perussafkaa ja mahdollisimman helppoja kaloreita nassuun niin kauan että tulee vaikka 10-15kg lisää massaa. Jos rupeaa siinä vaiheessa olemaan pelastusrengasta niin rupea vähentämään kaloreita mutta älä mene miinuskaloreille ettei lihaskasvu pysähdy. Sun kokoisella riittää 100-150g protskua päivässä.

-> itse lisäisin rasvoja ja vähentäisin protskua niin on helpompi saada tuo kalorimäärä kasaan

Oot muuten rankka jäbä jos vedät sekä aamupalalla että välipalalla about kilon verran sapuskaa naamaan siten, että välissä syöt vielä puolisen kiloa lounasta (ja tämä pätee vaikka olisi isokin mies). Ei kannata ottaa epärealistisia tavoitteita joten aamupalan ja välipalan voi varmaan ainakin laittaa puoliksi.

Niin, ja tuossa ei tosiaan ole mitään tuoretta ja melkein kaikki protskut eläikunnan tuotteista. Sapuskan kanssa jotain vihreää sekaan reippaasti ja osan kaloreista voi hankkia tosi helposti ja halvalla muun toiminnan ohella napostelemalla pähkinöitä (sikana rasvaa ja proteiinia).

Niin, ja kovaa treeniä kehiin tietty!! :)

Ajattelin vielä kysellä että jos protskuja pitäis syödä joku 100g ja rasvoja 10g niin paljonko suhteessa pitäis hiilareit popsia. Lisäksi tiedustelisin, että onko hyvä syödä kaupan valmisruokaa, kun ite oon aika laiska laittamaan ruokaa. Tein alustavan ruokaohjelman:

Eloveena kaurapuuro 1 annos
rahkaa 500g + 200g ananasta
100g kaupan valmismakaroonilaatikkoa
6dl maitoa
tonnikalaa 100g

tulis yhteensä: 1023 kcal, 106g protskuja, 115g hiilareita ja 11g ravaa

mitä mieltä?

Ajattelin vielä kysellä että jos protskuja pitäis syödä joku 100g ja rasvoja 10g niin paljonko suhteessa pitäis hiilareit popsia. Lisäksi tiedustelisin, että onko hyvä syödä kaupan valmisruokaa, kun ite oon aika laiska laittamaan ruokaa. Tein alustavan ruokaohjelman:

6dl maitoa
tonnikalaa 100g

mitä mieltä?
Koita saada noi kalorit ainakin tonne +2000. Koita syödä vaikka 5-6 kertaa päivässä, joka annoksessa n. 400kcal ja 20-30g proteiinia. Hifistelijät neuvokoot tarkemmin..;)

6dl maitoa
tonnikalaa 100g

mitä mieltä?
1. Kokonaisenergiamäärä aivan liian pieni, vaikka oletkin kevytrakenteinen. Voit vähintään tuplata kokonaiskalorimäärän.

2. Rasvojen osuus tuossa laskelmassa on 10 % kokonaisenergiasta, eli aivan liian pieni. Lähemmäs suositeltua olisi 25-30 %. Välttämättömiä rasvahappoja (EFA) ei tule ollenkaan, eli lisää rypsiöljyä, pähkinöitä, rasvaista kalaa.

3. Vitamiinien ja hivenaineiden kannalta melkö köyhän näköinen ruokavalio. Lisää vähähiilihydraattisia hedelmiä ja vihanneksia.

Onko hyvä annos, jos sekoitan purkin ehrmania, purkin anasmurskaa(omasse liemessä) ja kourallinen auringonkukan siemeniä.Maultaan sekoitus on hyvää, mutta miten on terveyden ja lihaksiston kannalta? kaloreita noissa siemenissä ainakin on hirveesti.Voinko vetää tollaista vaikka yhen satsin joka päivä huoletta?

Eli vaikka noissa on reilusti enemmän kaloreita, kuin esim karkeissa, niin en liho noilla niin paljoa?

Äläpä nyt sotke asioita. Kulutuksen yli syödyt kalorit lihottaa/kasvattaa painoa aina. Nuo siemenet on vaan paljon parempia kalorien lähteitä kuin jotku karamellit, jotka on silkkaa sokeria.
Sulla pitää olla jonkinlainen kokonaiskuva siitä, minkä verran voit kaloreita syödä päivässä lihomatta, jos sitä kerran pelkäät. Mikään yksittäinen ruoka-aine ei sinua lihota, vaan se kokonaisuus.

Hävettää kyllä pyytää, mutta voisiko joku tehdä jonkulaisen suositus ruokavalio ehdotuksen minulle. Jossa tulisi kaikki oleellinen ja jota voisin noudattaa. mitat siis 167/50
Arvostan kyllä suuresti jos joku viitsii nähdä vaivaa, kun itse olen aika tumpelo näissä hommissa.

Äläpä nyt sotke asioita. Kulutuksen yli syödyt kalorit lihottaa/kasvattaa painoa aina. Nuo siemenet on vaan paljon parempia kalorien lähteitä kuin jotku karamellit, jotka on silkkaa sokeria.
Sulla pitää olla jonkinlainen kokonaiskuva siitä, minkä verran voit kaloreita syödä päivässä lihomatta, jos sitä kerran pelkäät. Mikään yksittäinen ruoka-aine ei sinua lihota, vaan se kokonaisuus.

Juu, kyllä tiedän tuon.En osannut vaan muotoilla kysymystäni oikein.Tarkoitin juuri tuota, että meneekö nuo siemenien kalorit paremmin ''hyötykäyttöön'' kuin esim nuo karamellit.Vastasitkin, että ne on hyödyllisempiä kaloreita, kuin karamelli.

Ja kysytäänhän nytten vielä, että kun olen normaali 3-kertaa viikossa punttaava 19-vuotias nuori.Niin meneekö tämä minun syöminen liialliseksi ''mässäilyksi'' tavoitteena pitää läskit suht aisoissa ja saada lisää lihasta.

Aamupala: 2dl kaurahiutaleita ja 0,5l maitoa.
päiväruoka: 200g kanasuikaleita riisiä sekä salaattia reilu kourallinen kumpaakin.Juomana 0,5l maitoa
välipala: purkki ehrmannia + mahdollinen purkki ananasmurskaa ja auringonkukan siemeniä
iltaruoka: esimerkiksi makaroonilaatikkoa + salaattia samanlainen annos, kuin päivällä
iltapala: purkki ehrmannia + 0,5l maitoa

jossakin välissä tulee otettua ylimääräisiä leipäpaloja + maitoa.

Back
Ylös Bottom