Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Tuli tossa isukin kanssa puheeksi silli, jossa on mm. omega 3 rasvahappoja, jotka on terveitä sydämelle. Kysymys tästä on että kuinka paljo silliä voi syödä päivässä? Tai jotain suositusarvoja tms?

Eiköhän esim. lohi olisi parempi vaihtoehto. Silli kun tuppaa olemaan myös aika suolaista. Kuka sitä pystyy edes paljon syömään kerralla? Kaikissa rasvaisissa kaloissa on omega-3:a. Käsittääkseni?

Kannattaako palkkari ottaa maidon kanssa? Ko luin jotain et imeytyy hitaammin maidon kuin veden kanssa? totta, ja jos on niin onko merkittävää eroa?
Kyllähän se imeytyminen hieman hitaampaa maidon kanssa on, koska maidossa on hitaasti imeytyvää kaseiinia ja rasvaa. Ei se ero nyt järin suuri ole, mutta jos maitoa haluaa käyttää palkkarissa, suosittelen rasvatonta maitoa.

Mä pitäsin huolen että prodea menee n. 200g/pv. Tohon 5000Kcal voi lisäksi imeä jo ihan huolella hiilareita ja rasvaa.

Paljon vaan hiilareita tästä listasta:

- Tumma leipä
- Riisi
- Makaroni
- Hedelmät
- Kasvikset

Tohon 5000 Kcal voi hiilareita pudottaa jo n. 600g/pv.

Sitten päälle vielä rasvat.. Pähkinöitä ja kasviöljyjä pääasiassa. 200g/ pv.

Treenaamiseen mä ottaisin kantaa siten, että on helpompi vetää kovia treenejä ns. "ihmisten aikaan". Salilla pyörii aina muuta porukkaa, niin on aina joku varmistaja koville sarjoille.

Ei muuta kun vaan mättämään tota safkavuorta ja vääntämään rautaa. Kyllä se siitä lähtee!

Kiitos, hyvästä kommentista.

katot tuotteen kyljestä paljonko sisältää hiilareita. Rippuu vähän kuinka iso olet, paino, liikunta ja kulutus. www.kalorilaskuri.fi tonne sijoitat tiedot niin laskee arvioidun kulutuksen. Rasvat samalla tavalla noin 1g per painokilo on melko hyvä rasvaa, dietillä ehkä vähän vähemmän.

Ruokavaliosta..

Esittäydytäänpä nyt sitten tässä threadissa. Olen 17vuotias 183cm/84kg. Salilla käyn 4krt viikossa, tavoitteena saada voimaa ja lihasmassaa ilman että läskiä kerääntyy hirveesti vyötärölle. Olen miettinyt että syönkö tarpeeksi, en ole sellasta tyyppiä että rupean kalorin tarkkuudella laskemaan jotain päivän aterioita. Omasta mielestä syön ainakin tarpeeksi.

Tässä esimerkkinä eilisen päivän ruokailut:

07.30 Iso lautasellinen puuroa, 2ruispalaa, +(kalkkunaleike,tomaatti,kurkku) Kahvi, Vitamiinit.

11.00 Lounas. Jauhelihakeittoa täysi lautasellinen, 2ruisleipää, salaattia. 3lasia maitoa.

14.00 Välipala. Protskupatukka (( Vaihdellen joskus Tonnikala tai Rahka + mausteet ))

16.30 Päivällinen. Jauhelihakastike + 3perunaa + Salaatti + Leivät.

19.00 Tankkaus ennen reeniä . Rahkahässäkkä (( vaihdellen joskus Hera80 + muutama hedelmä. ))

20.30 SALI

21.45 Reco2.

22.30 Kevyt proteeinipitoinen iltapala.

Yleensä yritän heittää kananmunia jne sopiviin väleihin.

Kiitos:)

(hyvien)rasvojen saanti pistää silmään, missä ne on? Aamupalalle ehkä vähän enemmän protskua. Kuitujen saanti näyttää hyvältä. Pyri syömään 2-3 tunnin välein 5-7 kertaa päivässä. Prodea noin 2-3g per paino kilo. :thumbs: Kyllä se siitä tulee, kun syöt hyvin ja treenaat fiksusti ja muistat myös levätä, niin kehitystä tulee.

Jees:) Mistäs noita hyviä rasvoja sitten saadaan parhaiten ? :)

Tietysti liha, öljyt jne, Mutta että rasvaan saanti olisi taattu ja olisi just noin sen 30% jos protskut myös 30% ja hh 40%.

tulipa tuossa mieleen että lisääkö tämä palkkareidein juominen diabetes riskiä :D... ku aika paljon tuota Panimosokeria"dextro" ja Heraa tulee laitettuu.. kun en luottanu fastin maltoon kun joku väitti että Fastin malto ei ole maltoa -.-'... prkl... mut tuskinpa tuo :D.. ku muuta sokeria ei tule vedelty ^^. eli mulla nyt ei ihan optimaalinen palkkari ole :D.. mutta maistuupahan hiukan paremmalta ^^

Monet asiat askarruttavat ja myös muutamat ravintoon liittyvät.

Olen treenaillut parisen vuotta yhteensä suht päämäärätietoisesti. Päämääränä on ensisijaisesti saatanallisen lihasmassan hankkiminen ja siinä sivussa voimaakin olisi kiva saada. Salitreeniä on taustalla jonkin verran, mutta ennen tammikuuta minulla oli harrastelusta melkein viiden vuoden tauko. Perustiedot treenistä ovat hallussa ja lisää tietämystä karttuu jatkuvasti. Ravintopuoleen olen yrittänyt kiinnittää huomiota enemmän, koska se on minulla selvästi heikoin pyhän kolminaisuuden osa-alueista.

Nyt kuvioissa on mukana ensimmäistä kertaa lisäravinteet ja perusruokailutkin olen saanut aika hyvään kuosiin.

On tosi loogista ajatella yksinkertaistetusti, että proteiinit toimivat lihasten rakennusaineina, mistä johtuen niitä on saatava kehoon jotta treenaamisesta olisi hyötyä. Mutta miten proteiinien tarve vaihtelee

a) välipäivinä
b) kevyellä treeniviikolla/lepoviikolla?

Tällä hetkellä suurin osa proteiineista tulee maitotuotteista, lihasta ja ns. normaalista ruoasta. Lisäravinteista proteiineja imailen ainoastaan treenin jälkeisessä palautusjuomassa (1dl hera + 1dl malto + 5g kreatiini), koska olen antanut itseni ymmärtää ko. palstan jutuista, että se lienee kaikista välttämättömin ja paras yksittäinen tapa hyödyntää lisäravinteista saatavaa proteiinia. Ts. silloin tarvitaan eniten proteiineja nopeasti?

Eli siis tuota. Ne päällimmäiset kysymykset tällä kertaa ovat: Jätänkö välipäivinä tuon protskudrinkin juomatta? Jätänkö koko palauttavan viikon ajan lisäravinnepussukat rauhaan? Ja miksi?

Koska saan jo pelkistä maitotuotteista aika hyvin proteiinia, lisäravinteiden käytön tarpeellisuus treenivapaina päivinä mietityttää. Aamupalaksi uppoaa purnu Ehrmannia ja päivän mittaan tulee useimmiten litkittyä noin pari litraa maitoa. Tämän lisäksi pari kunnon ateriaa + satunnaisia välipaloja. Aterioilla yritän laittaa pääruoan kaveriksi noin 100 g raejuustoa.

Aikasemmin kirjottelin kulutuksestani nykyään ja se on huimat 4500-5000kcal per päivä varastohommista johtuen ja olen nyt päättänyt, että perhana aion siltikin kasvaa. Sain vastauksen, että tarvitsisin rasvoja about 200g per päivä ja ajattelin helpottaa niiden saantia nauttimalla runsaasti rypsiölyä. Ainoa mitä olen oppinut nauttimaan 100%:lla varmuudella tarpeeksi päivittäin on proteiinit. Hiilaritki menettelee, mutta liian vähän hitaasti imeytyviä tulee nautittua, mutta rasvat jää varsinkin nykyisellä kulutuksella auttamattomasti jälkeen ja nyt on pakko toimia. Tuohon about 5200-5300kcal on todella vaikea päästä syöden pelkästään kunnon ruokaa.

Rypsiöljyssä on 100g:ssa n. 900kcal. Kuinka paljon on yhdessä cl:ssa tai dl:ssa? Ei vissiin kujle ihan käsikädessä, että desilitra on 100g rypsiöljyä, vai?

Tiedän kuuluisi johonkin tyhmien kysymysten kerhoon, mutta älkää sortako idioottia :D

Jees.. 90g it is!

Kansanterveyslaitoksen sivuilta löytyy tosiaan tollanne kohtuu hyödyllinen ruokamittoja dokumentti. Sieltä löytyy useimpien peruselintarvikkeiden kappalepainot yms.

Soija90:stä kyssäri,

Onko se fiksumpi ottaa aamulla puuron ja maidon kanssa vai iltapäivällä (kaksi tuntia jälkeen lounaan) muutama tunti ennen treeniä ?

Ihan tähän väliin vaan tämmönen hullunkurinen kysymys, että toimiiko keho täysillä tehoilla jos jättää välipalat pois ja korvaa ne pienellä annoksella palauttavaa juomaa? Näin olisi siis tarkoitus saada painoa tippumaan hieman nopeammin.

Back
Ylös Bottom