Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Vastasit melkolailla jo itse itsellesi, eli lisäproteiinista olisi varmasti hyötyä dieetilläsi. Treenata voit ihan huoletta lihasmassahakuisesti. Se auttaa säilyttämään lihaksia dieetillä ja sitä kautta pitämään perusaineenvaihduntaa käynnissä, mutta on turha pelätä, että kamalasti kasvaisit lihastakaan, kun kuitenkin syöt alle kulutuksesi. Jos kalorit ovat noin paljon miinuksella, niin se alkaa helposti jo vaikuttaa jaksamiseen treeneissä ja muutenkin. Jos ei sinulla mikään hillitön kiire ole, niin joku 500 kcal päivittäinen vaje voisi olla parempi aluksi. Tiputat sitten myöhemmin tarvittaessa isommaksi tuota kalorivajetta. CLA ja kreatiinpyruvaatti nyt eivät sinun tapauksessasi varmaan vielä ole hintansa väärtejä. Ne ovat enemmän sitten sitä kamaa, jolla voidaan alkaa hifistellä myöhemmin, kun kaikki muut osa-alueet ovat kunnossa. Rasva palaa kuitenkin ainoastaan miinuskaloreiden ansiosta ja noilla voi sitten ehkä marginaalisesti tehostaa sitä rasvan palamista.

1. Perusruokavalio kuntoon.
2. Tarvittaessa jotain hidasta proteiinia(=esim. kaseiini tai kaseiini/hera-sekoitus) mukaan välipaloiksi/ruoan yhteyteen lisäämään päivittäistä proteiinin saantia.
3. Halutessasi voit ottaa treenin jälkeen jotain palautusjuomaa, muttei sekään ole mikään välttämättömyys. Ja erityisesti jos kalorit ovat kovin matalalla eikä treeniä tule tuon enempää per viikko(olettaen, ettet noita aerobisia tee aivan kamalan kovaa), niin oikean ja täyttävän ruoan syöminen on ihan riittävän nopea tapa saada ravintoa kehoon treenin jälkeenkin ja toisaalta myös pitää nälkää paremmin poissa, kuin nopeasti imeytyvä palautusjuoma.
4. Treeniä lihasmassahakuisesti ja kalorit sopivasti miinuksella (=ei kuitenkaan heti alussa liikaa).

Noilla linjoilla kun lähdet tiputtelemaan, niin et voi mennä pahasti pieleen. Aloittelija pystyy kyllä kehittymään salilla myös miinuskaloreilla, joten kannattaa tuota treeniä tehdä kunnolla jo nyt. Turha kuitenkaan pelätä, että yhtäkkiä sinulle kasvaisi liian suuret lihakset.

Itselläni on hieman ongelmallinen suhde leipään. Olen hieman sekaisin, kun olen lukenut niin erilaisia kommentteja siitä, kannattaako leipää syödä vai ei. Onko leipä ihan turha hh:n lähde? Noh... Aina silloin tällöin syön kuitenkin leipää, koska siitä saa helposti kuitua. Kysymys kuuluu, onko tämä leipä yhtä terveellistä kuin ruisleipä?

Sisältää: vettä, täysjyväruisjauhoa, vehnäjauhoa, täysjyvävehnäjauhoa, perunahiutaletta, vehnägluteiinia, fruktoosia, vehnälesettä, ohrasuurimoa, ruishapantaikinan juurta, suolaa, kasvismargariinia, sokerijuurikaskuitua, hiivaa, jauhonparanteena: askorbiinihappoa.

Ravintosisältö per 100g:
Energiaa: 170 kcal
Proteiinia: 8,5 g
Hiilihydraatteja: 28 g
-joista sokereita 5,5 g
Rasvaa: 2,5 g
-joista tyydyttyneitä rasvahappoja 0,3 g
Ravintokuitua: 13 g
Natriumia: 0,3 g

Jos tuota leipää söisi vaikka neljä palaa päivässä (n. 160g). Tuo leipä on niin ihanan pehmeää ja mehevää, eikä kuivu parissa päivässä.

Tavallinen ruisleipä tökkii, kun se kuivuu niin nopeasti, eikä minulla ole mikroa tai leivänpaahdinta käytössä.

Olisin kiitollinen kommenteista.

Koulussa ei tullu viihdyttyä aktiivisesti matematiikan tunnilla joten kertoisko joku "viisas" p/hh/r prosentit kun tuli päivän ruoista tällainen tulos p171 hh205 r63,2

kuinka paljon kaloreita mun pitäis vetää nassuu päivässä, kun käyn noin 4krt viikos puntilla ( suht kovat lihastreenit ), ja tarkotuksena ois painoo nostaa selvästi. 172,5cm 63-64kg ( läskiä ei löydy muutaku vähän jaloista, lihasta on ihan mukavasti tullut ...) Onko 2200kcal aivan liian vähän? :rolleyes:

Mulla nousee paino koko ajan, vaikka treenaan salilla jokatoinen päivä + lenkkeilen hieman/pelaan sählyä.Pituutta noin 175cm ja painoa jo yli 80kg.Omasta mielestäni en ole lihava, kun peiliin katson.Kannattaako minun unohtaa vaaka ja keskittyä siihen, mitä peilistä nään?

Mulla nousee paino koko ajan, vaikka treenaan salilla jokatoinen päivä + lenkkeilen hieman/pelaan sählyä.Pituutta noin 175cm ja painoa jo yli 80kg.Omasta mielestäni en ole lihava, kun peiliin katson.Kannattaako minun unohtaa vaaka ja keskittyä siihen, mitä peilistä nään?

Jos se peilikuva miellyttää niin miksi katsoisit numeroita?

Oma kysymykseni liittyy aamuruokailuun. Jos herään aamulla n. 90min ennen reenin alkua, mitä olisi hyvä pistää suuhun ennen salille menoa? Nykyisellään aamutreenit tuntuvat joko raskailta (voimaton olo) tai sitten ruoka pyrkii takaisin ylös.

Edit. Haulla löytyikin kokonainen ketju aiheesta :david:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=51879&highlight=aamiainen

Nyt tarvis saada jotain lisäproteiinejä. Kattelin tossa netistä joitain ja melkein kaikissa näyttää olevan laktoosia. myydäänkö prismoissa yms supermarketeissa mitään laktoosittomia settejä?

Saako mistään hyvää ja halpaa LAKTOOSITONTA / vähälaktoosista rahkaa?

Mulla on paha laktoosi-intoleranssi, mutta uskalsin kokeilla Ehrmann-rahkaa. Ihme kyllä, Ehrmann ei aiheuttanut mitään oireita eli nyt popsin sitä 2-3 purkkia päivässä. :)
Näköjään ulkomailla maitotuotteet käsitellään eri tavalla - kai.

Back
Ylös Bottom