Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Jep, luontaistuotekaupoista saa.

Mites, pitäiskö mun vähentää määriä, kun oon käyttänyt 30g sekä heraa että maltoa, vaikka painan vaan 50kg? Tähän mennessä pärjätty ihan hyvin tuolla, ja painoa saa tulla lisää, että en näe mitään suurta syytä pienentää palkkarin määriä. Ninda, suosittelen palkkaria kuitenkin ehdottomasti, mulla sen käyttäminen on tuonut selkeän eron palautumisiin. Ennen ei olisi tullut kuuloonkaan tehdä kahta salitreeniä peräkkäisinä päivinä edes eri lihasryhmille, nyt ei ole mitään ongelmaa. Ja kehitys on ollut mielestäni nopeaa.

Ennen ei olisi tullut kuuloonkaan tehdä kahta salitreeniä peräkkäisinä päivinä edes eri lihasryhmille, nyt ei ole mitään ongelmaa.

Sen enempää taustastasi tietämättä haluan sanoa, että kroppa kyllä tottuu ajan kanssa tiheämpäänkin treenifrekvenssiin. Eli jos et ollut aiemmin treenannu peräkkäisinä päivinä, keholla saattoi mennä jonkin aikaa siihen tottuakseen. Eikä ole tarkotus vähätellä palkkarin merkitystä palautumisessa. :)

Siis juotko TEHOa vai jotain limukkaa??:wtf:

Joka tapauksessa, nuo energiajuomat vaikuttaa vähän yksilöllisesti, toiset saavat hirveen boostin ja toiset kusihädän... Haittaa siitä ei tod.näk. ole, lipittäväthän jotkut kahvia tai napsivat kofeiinitabletteja ennen treenejä. Ei sitä TEHOa tai edes normilimppaakaan silti kannata muutenkaan hirmuisesti lorotella, treenasi tai ei. Vesi vanhin voitehista...;)

kiitos vastauksesta

Kerron asiani tässä ''lyhykäisyydessään''. Mitoiltani olen 60kg, 162cm ja 15 vuotta, taustaa on 8v jääkiekkoa, ja nyt lopetettuani jääkiekon olen aloittanut lenkkeilyn ja salia on nyt aktiivisesti (3-4 kertaa viikossa) takana n 2kk.
Aloitin laihduttamisen 78 kilosta ja olen sen saannut tuohon 60kg kiloon (joulusta), 8 kuukaudessa ja voimaa häipyi melko paljon. Ja kuten sanottu aloitin salin, mutta en ole vielä nykyisissäni mitoissinakaan tyytyväinen rasvoihini ja löllöä löytyy hieman sen verran että varaa olisi pudottaa rasvoja. Hiljattain tässä tajusin ja aloitin ruokavalion tarkkailun, koska en halua pudottaa painoa vaan muuttaa läskin lihakseksi. Ja terveydenhoitaja kehotti olematta laihduttamatta sillä elän kasvuaikaa ja ravinto on tärkeää.

Olen muuttanut ruokailuani ja tälläiseen pikkuhiljaa:
Aamupala: Puuro ja light mehua.
Lounas: Koulussa kevyt lounas.
Välipala: Raejuusto+ananas+kevyt jogurtti (ja mahdollisesti leipä).
----- Treeni välissä -----
Päivällinen: Yleensä perus kotiruokaa maidon kanssa.
Iltapala: Raejuusto+ananas+kevyt jogurtti ja leipää.

Kaipaisin pientä arvostelua tuohon ruokailuuni, sillä onhan se yhtä tärkeää kuin treeni kun kiinteyttä haetaan(?). Ja tavoite on syödä monipuolisesti kun pituuskasvu on juuri alkanut/alkamassa. Ja en ole olleenkaan varma tuliko tämä oikeaan paikkaan, sillä olen vielä aloittelija näillä foorumeilla. Mutta toivottavasti joku asiasta tietävä lukee tämän.

Siima3:

Jää rasvat noilla eväillä todennäköisesti (riippuen lounaasta ja päivällisestä) todella köykäiseksi. Se ja protskun puuttuminen aamupalalta lienee suurin risti tuossa ruokailussa.

Monesta syystä olisi aika hyödyllistä turvata riittävän hyvän rasvan saanti vuorokautta kohti lisäämällä esimerkiksi rypsiöljyä iltapalalle ehkä sen leivän tai jogurtin tilalle jopa.
Proteiinia saatkin varmaan nuista eväistä ihan hyvin kokoosi nähden, mutta kuitenkin tasapuolisuuden nimissä, ja koska aamupala on todellakin päivän tärkein ateria (kroppa yön jäljiltä tyhjänä ja huutaa ravintoa), lisäisin sinnekkin jotakin.

Eikä varmasti tarvitse painon tuosta pudota yhtään.

Onko tuo ennen treeniä otettava Fast AC-C (kreaa 10g/100g) "toimivaa" tavaraa vai pitäisikö aloittaa tankkaamaan puhtaalla kreatiinilla?

Nykyään siis käytän palautumiseen hera80 ja malto6 treenin jälkeen mutta meinasin ottaa kreatiinin jälleen tavalla tai toisella mukaan kuvioihin.

Treenaan "body-painotteisesti"

Onko tuo ennen treeniä otettava Fast AC-C (kreaa 10g/100g) "toimivaa" tavaraa vai pitäisikö aloittaa tankkaamaan puhtaalla kreatiinilla?

Nykyään siis käytän palautumiseen hera80 ja malto6 treenin jälkeen mutta meinasin ottaa kreatiinin jälleen tavalla tai toisella mukaan kuvioihin.

Treenaan "body-painotteisesti"
Voisit lisätä aivan hyvin sen krean tuohon palautusjuomaan.

Kysynpä uudestaan saman kysymyksen kun en vastausta ole huomannut. Eli meikäläinenkin on tämmöinen makeahimohinttari niin olisko jotai terveellistä makeanhimon tyydyttävää vaihtoehtoa. Tulee syötyä vähän mitä sattuu sillonku puskee makeannälkä päälle eli useasti päivässä. Joku terveellinen välipala ym. olis hyvä löytää. Jollain muulla samoja kokemuksia?

Kävinpä tänään luontaistuotekaupassa tutustumassa palautusjuomiin.
Kyllä, hyviä vaihtoehtoja oli, mutta laktoosi on ongelma.
Jossain on vain 0,3 g laktoosia, useimmissa kuitenkin päälle 3 g.
Soijapohjaisia toki on, ei vain ole maustettuja.

Whey Protein+ kiinnostaisi.
Valitettavasti tuotteen laktoosia määriä ei ole missään ylhäällä. :(
Haluaisin siis peruspalkkarin, joka tukisi lihasmassan keräämistä/säilyttämistä (tarkoitus pudottaa kilo tai pari) mahdollisimman hyvin.

Kysynpä uudestaan saman kysymyksen kun en vastausta ole huomannut. Eli meikäläinenkin on tämmöinen makeahimohinttari niin olisko jotai terveellistä makeanhimon tyydyttävää vaihtoehtoa. Tulee syötyä vähän mitä sattuu sillonku puskee makeannälkä päälle eli useasti päivässä. Joku terveellinen välipala ym. olis hyvä löytää. Jollain muulla samoja kokemuksia?

Mäkin oon samanlainen sokerihiiri. Suklaa on suuri paheeni (poika tulee äitiinsä...:D) Mä olen lähestynyt ongelmaa toiselta kantilta. Sen sijaan että antaisin itselleni peräksi välipaloissa joka päivä, kituutan itsekurilla esim. perjantaihin, jolloin sallin itselleni karkkipäivän. Treenin jälkeen, kun ruoka on mätetty, saa sitten mässyttää mitä ikinä haluaakaan. Sen jälkeen omatunto kolkuttaakin jo niin paljon ettei makeaa teekään mieli hetkeen aikaan.

Sitten vielä proteiinintarpeestä yötä vasten.

Ennen söin iltapalaksi esim. cottifrutin (16,5 g protskua), hedelmän ja kananmunan. Nyt en ole kananmunaa syönyt, vaan esim. pari hedelmää. Tuli nimittäin aika tuju olo, eikä uni meinannut tulla. :jahas: Kysymys siis kuuluu, kuinka paljon iltapalalla pitäisi syödä prodea, jotta se tukisi lihastenkasvua yön aikana. Ainakin joskus olen ko. "ilmiöstä" kuullut. ;)
Yleensä noin pari tuntia ennen nukkumaanmenoa syön myös rahkan tai sitten kaurapuuroa (ei mikään prodepakkaus tosin :D).

Sitten vielä proteiinintarpeestä yötä vasten.

Ennen söin iltapalaksi esim. cottifrutin (16,5 g protskua), hedelmän ja kananmunan. Nyt en ole kananmunaa syönyt, vaan esim. pari hedelmää. Tuli nimittäin aika tuju olo, eikä uni meinannut tulla. :jahas: Kysymys siis kuuluu, kuinka paljon iltapalalla pitäisi syödä prodea, jotta se tukisi lihastenkasvua yön aikana. Ainakin joskus olen ko. "ilmiöstä" kuullut. ;)
Yleensä noin pari tuntia ennen nukkumaanmenoa syön myös rahkan tai sitten kaurapuuroa (ei mikään prodepakkaus tosin :D).

ei välttämättä yhtään jos on muuten proteiininsaanti kunnossa. mieluummin vähän "väärin" syö iltapalan kuin pyörii sängyssä eikä saa nukuttua kunnolla.

Mäkin oon samanlainen sokerihiiri. Suklaa on suuri paheeni (poika tulee äitiinsä...:D) Mä olen lähestynyt ongelmaa toiselta kantilta. Sen sijaan että antaisin itselleni peräksi välipaloissa joka päivä, kituutan itsekurilla esim. perjantaihin, jolloin sallin itselleni karkkipäivän. Treenin jälkeen, kun ruoka on mätetty, saa sitten mässyttää mitä ikinä haluaakaan. Sen jälkeen omatunto kolkuttaakin jo niin paljon ettei makeaa teekään mieli hetkeen aikaan.

itellä myös toiminut, tosin tavoitteena aina vähintään 2vko ilman mässyttelyjä.

jos antaa kerran periks niin seuraavan kerran on helppo antaa periks mässymäärän kolminkertaistamiseen ja siinä sit ihmetellään onko kilpirauhasessa häikkää kun lihoo norsun kokoseks (ja samalla vetää kilon karkkia päivässä) :D

ei välttämättä yhtään jos on muuten proteiininsaanti kunnossa. mieluummin vähän "väärin" syö iltapalan kuin pyörii sängyssä eikä saa nukuttua kunnolla.

Kiitos vastauksesta! :)
Mulle nimittäin kevyempi iltapala sopii, ja aamupala maistuu sitten myös paremmin.

Saan yleensä väh. 2 g/painokilo protskua päivässä.

Kysyisin nyt sellaista tässä että mikä olikaan syy, miksi aamiaisella suositellaan hiilareita? Ovatko ne välttämättömiä silloin? Ymmärtääkseni treenin jälkeen (nopeita) hiilareita tarvitaan että tulis insuliinipiikki kantamaan proteiinit nopeesti lihaksiin ja koska heti treenin jälkeen kaikki aineet menee paremmin lihasten käyttöön eikä esim vyötärölle, mutta eihän aamulla herätessä olla treenattu joten miksi tuolloin tarvitsisi hiilihydraattia? Eikö se 50g proteiinia ole ihan kelpo aamupala (ja vitamiinit purkista)?

Kysyisin nyt sellaista tässä että mikä olikaan syy, miksi aamiaisella suositellaan hiilareita? Ovatko ne välttämättömiä silloin? Ymmärtääkseni treenin jälkeen (nopeita) hiilareita tarvitaan että tulis insuliinipiikki kantamaan proteiinit nopeesti lihaksiin ja koska heti treenin jälkeen kaikki aineet menee paremmin lihasten käyttöön eikä esim vyötärölle, mutta eihän aamulla herätessä olla treenattu joten miksi tuolloin tarvitsisi hiilihydraattia? Eikö se 50g proteiinia ole ihan kelpo aamupala (ja vitamiinit purkista)?
Elimistö tarvitsee hiilareita lihasten polttoaineeksi eli energiaksi varsinkin jos yrität lihasmassaa kasvattaa. Päivän aikana tulee kuitenkin puuhattua kaikenlaista joten tarvitset energiaa varsinkin yön pitkän katabolian jälkeen. Vaikka et tekisikään mitään niin silti sun elintoiminnot esim. sydämen lyönti kuluttaa energiaa ja pelkkä proteiini on hieman köyhää ravintoa heti aamusta. Tietenkin riippuu vähän sun tavotteista, jos oot jollain kisadieetin viimisillä viikoilla niin hiilarit saattaa olla niin vähissä ettei niitä paljoa edes aamulla syödä. Tai jos olet ketogeenisellä dieetillä. Ensimmäistä kuitenkin epäilen, koska kysyt täällä tätä asiaa. :) Hiilarit kannattaa kuitenkin ajoittaa pääosin aamuun ja treenin jälkeen suurilta osin ainakin. Yöksi ei välttämättä tarvitse hiilaria, proteiini ja rasva riittää. Treenin jälkeenhän hiilareilla täytetään lihasten glykogeenivarastoja mitkä pääsee lihaskuntoharjoittelun aikana tyhjenemään, mutta se ei ole hiilareiden ainoa funktio ihmiskehossa.

Palautusjuomasta kysyisin. Nyt kun olen laskelmiani tehnyt ja todennut, että halvinkin jauhoista tuleva proteiini minkä löydän (juuri nyt UFS herakonsentraatti 23,20 per 1600g) on himppasen kalliimpaa kuin vesitonnikalasta tuleva proteiini...niin MIKSI EN KORVAISI palkkarin jauhosta sekoitettua proteiinia tonnikalapurkilla? Halpisherassa on rasvaakin merkistä riippuen 6-7 prosenttia mikä hidastanee sen imeytymistä. Vesitonnikalassa on rasvaa vain 1-2 prosenttia. Eikö siis tulisi sekä halvemmaksi että fiksummaksi ottaa treenin jälkeen ne hiilarit edelleen jauhosta kuten malto tai panimosokeri, mutta proteiini tuosta tonnikalasta, joka, jos rasvapitoisuus on imeytymisnopeuden ainoa mittari, on ei ainoastaan halvempaa, vaan myös nopeammin imeytyvää proteiinia? Yhdessä purkissa on sopiva määräkin, noin 30 grammaa.

Proteiinilähteet voidaan luokitella biologisen arvon mukaan. Mitä korkeampi arvo, sitä paremmin proteiinilähde imeytyy.

Heraproteiini 104
kala. 70 nuo arvot
en tiä mitä selitän mut jotai kummiski

Back
Ylös Bottom