Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Massa hakusessa mitäs sanotte ruokailutottumuksistani?

Aamupala: klo 6.00

4 weetabixia maidon kera. (aamuisin ei oikein uppoa mikään)

Töissä välipala: klo 9.00

1 ruisleipä jonka välissä tonnikalaa ja tuorejuustoa ja danone jogurtti.

Töissä ruokailu: klo 11-12

Jotain perusruokaa yleensä perunaa, kalaa tai lihaa. Välillä myös kasvisruokaa.

Välipala: klo 14-16 (käyn yleensä kahdesti tällä ajalla välipalalla)

1. 1x ruisleipä jonka välissä tonnikalaa ja tuorejuustoa ja danone jogurtti.
2. 1x ruisleipä jonka välissä tonnikalaa ja tuorejuustoa ja 200g ananasrahkaa.

Salitreeni: klo 16.30 - 18.00 (treenin jälkeen palkkari, juon fastin muscle+)

Päivällinen klo 19.00

Knorrin pussipasta (carbonara) :p, tai
perunamuusi ja lohifileestä puolikas, tai
perunoita ja jotain kalaa, tai
pastaa ja tonnikala- tai jauhelihakastike.
(jotain näistä edellämainituista siis salin jälkeen useimmiten syön, näyttääpäs nihkeältä valikoimalta)

Illallinen klo 21

Sama kuin päivällinen.

Iltapala klo 22

ananasrahkaa + whey 8100 drinkki.

Mitäs sanotta. Tuleeko tuolla setillä massaa? Painan alle 70kg olen keppi. ^^ Ja tietysti sitten päivinä jolloin en käy salilla syön hieman enemmän tai useammin kun ei ole se sali siinä välissä. Ja meinaako se että pitäisi 6 kertaa päivässä syödä, eli pitäisikö minun syödä päivällinen periaatteessa kuusi kertaa päivässä? :D Vai voiko kolme kertaa esimerkiksi korvata jollain tukevilla välipaloilla kuten rahka + protskudrinkki tms?

En ole asiantuntija mutta jotain tiedän minäkin.
Ensinnäkin kuuden "aterian" säännön takana on ajatus että ravinnon saannin tulisi jakautua tasaisesti pitkin päivää, jolloin energiaa riittää ja aineenvaihdunta pysyy hyvin käynnissä. Syö ennemmin monta pientä ateriaa päivässä kuin harvoin ja paljon.
Osan päivän syömisistä siis voit korvata proteiinidrinkeillä tai patukoilla, mutta syö reilusti myös oikeaa puhdasta ruokaa.
Miksi syöt esim. lohifileestä vain puolikkaan? Jos maha ei vedä kokonaista, vähennä muusia, riisiä ym.
Voisitko korvata jogurtin vaikkapa rahkalla? (enemmän proteiinia, vähemmän rasvaa ja sokeria) Aamupalalle olisi myös tärkeää saada jokin proteiininlähde. Leivälle voisit joskus tonnikalan tilalle kasata kevyttä kalkkunaleikettä, vähän vaihtelua protskuihin- ja makunystyröille :)
Massan hankinta on pitkällinen prosessi joten kärsivällisyyttä. Niinkuin itsekin sanoit, haluat mieluummin massan olevan lihasta kuin fläsää. Treenaa tarpeeksi usein ja KOVAA. Opettele oikea tekniikka ja JOKA treeni vedä täysillä loppuun. Panosta perusliikkeisiin. :thumbs:

Vielä yksi juttu:

Treenisi kestää ihan liian kauan ollakseen täysillä vedetty!!
Treeni läpi 45- 60 minuutissa, jos teet liikkeet tarpeeksi isoilla painoilla ja lihaksen loppuun asti väsyttäen, et voi mitenkään jaksaa renkuttaa salilla puoltatoista tuntia!
Vai kuuluuko tohon mukaan myös aerobinen? Jos massaa olen metsästämässä älä liikaa panosta aerobiseen, NOSTA painoja ja vähennä treeniaikaa.

1. Miksi syöt esim. lohifileestä vain puolikkaan?

2. Voisitko korvata jogurtin vaikkapa rahkalla?

1. Mutsi syö toisen puolen! Hahhahah! :lol2: asun toistaiseksi vielä himassa. :david:

2. Voisin jopa harkita. :)

Kalkkuna ja kana on vaan niin etovia settejä. En pidä niistä laisinkaan. :urjo: Mutta enköhän jotain korviketta siihen keksi. ;) Raejuustoa tai jotain. Ja tuosta vielä eli meinaat varmaankin kunnon ruualla vai miten sen sanoitkaan? Tai siis kysytäänpäs näin että eihän sen tarvitse kuitenkaan jokainen (6) ateria olla jotain perunaa ja lihasoossia? :D Eli voi vaikka syödä kolme kertaa lämpimän ruuan ja kolme muuta tuhtia välipalaa rahkaa,leipää,jogurttii tms... Jogurtit on vaan nii hyviä! :kuola: Ja jogurtilla saa kalorit hyvin päivään. ^^

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=43291&page=346 Tuosta löytyy mun treeni. ; ))))

Kannattaisko rajoittaa ruoan mättämistä bulkilla, jos paisuu noin kilon per viikko? (että tuleeko liikaa fläsänä tällä tahdilla) Okei aika hölmö kysymys...

Sitten tarvis vasta-ainetta ruisleipä-rahka-prodepirtelö -painotteisen ruokavalion aiheuttamaan pierutautiin :D

miltä näyttää mun arkipäivien syömiset:
Aamupala klo 6.30
Rahkapurkki
kaurahiutaleet 100g

koulussa ruoka klo 11-12

välipala klo 14
pari reissumiestä joiden välissä reilusti lihaa.

Lämminruoka klo 17
riippuu mitä tarjolla.

(salille) salin jälkeen klo 20
palautusjuoma ja hedelmiä

iltapala klo 22.
rahkapurkki
pähkinöitä 60 grammaa.

Aamupala klo 6.30
Rahkapurkki
kaurahiutaleet 100g

koulussa ruoka klo 11-12

välipala klo 14

Lämminruoka klo 17
riippuu mitä tarjolla.

iltapala klo 22.
rahkapurkki
pähkinöitä 60 grammaa.

ihan hyvältä. vaikee sanoo ku et noista ruokalajeista paljoo sano, mut lihaa, kalaa ja kanaa niin pitäs kasvaa kunhan plussilla vetelet.

Kysyin tallasta ku vaivaa nii perhanasti.Elikkä esim puntti päivänä nii onko esim jonkun teho tökin juominen suuri haitta ja kuinka paljon sita limua voi juoda oikein ettei ole haittaa ja jos on haittaa nii mitä ? kiitos

Tässä olis yks yksinkertainen kysymys, kiitos jo etukäteen!! :)

Eli olen vasta hiljattain tajunnut että tuota öljyäkin olis hyvä nauttia pikkasen.
Iltaproden yhteydessä oon vetänyt pari hömpsyä rypsiöljyä pullosta, en tuon tarkemmin ole määriä seurannut.

Mutta paljonko sitä oikeen kannattaisi vetäistä ja kuinka usein??
Riittääkö pelkästään illalla vai pitäiskö aamullakin tai muulloinkin pitkin päivää? Monet ainakin näyttäis aamupalalla ottavan myös öljyä.

Mitat on 174/73 ja ruokapuoli on muuten katsottu kuntoon paitsi tuon öljyn osalta vielä vähän epäselvää.

Kysyin tallasta ku vaivaa nii perhanasti.Elikkä esim puntti päivänä nii onko esim jonkun teho tökin juominen suuri haitta ja kuinka paljon sita limua voi juoda oikein ettei ole haittaa ja jos on haittaa nii mitä ? kiitos

Siis juotko TEHOa vai jotain limukkaa??:wtf:

Joka tapauksessa, nuo energiajuomat vaikuttaa vähän yksilöllisesti, toiset saavat hirveen boostin ja toiset kusihädän... Haittaa siitä ei tod.näk. ole, lipittäväthän jotkut kahvia tai napsivat kofeiinitabletteja ennen treenejä. Ei sitä TEHOa tai edes normilimppaakaan silti kannata muutenkaan hirmuisesti lorotella, treenasi tai ei. Vesi vanhin voitehista...;)

No tilanne on se, että omien laskujeni mukaan treeni päivinä jää proteiinista 2,5g/kg mukaan noin 20-50g miinukselle :/

Mitä lisäproteiinia suosittelisitte?
Saan siis maitotuotteiden kautta proteiinini, suurimmaksi osaksi...

Sitten on paljolti päiviä jolloin tuota lihaaa ei saa, niin mietin että kreatiiniakin voisi vähän ostaa, ja kokeilla vaikutuksia... Onko tähän jotain suosituksia?

hera on ehdoton lisäproteiiniksi.

Eli omaan kysymykseen:D Painoa pitäisi saada pois.
Olen ajatellut tämän tyylistä:

Aamupala: maitorahka ja 40grammaa pähkinöitä
Koulussa klo 11-12 mitä on ruokana tarjolla.
välipala klo 14 heradrinkki (3dl maitoa ja 30g heraa)
Lämminruoka klo 17 (mitä on tarjolla)
palautusjuoma ja iso banaani.
iltapala klo 10 maitorahka ja 40grammaa pähkinöitä

Onko tämä nyt niitä diettejä millä varmasti saa lihat pois vai mitä mieltä olette?:david:

Aamupala klo 6.30
Rahkapurkki
kaurahiutaleet 100g

koulussa ruoka klo 11-12

välipala klo 14

Lämminruoka klo 17
riippuu mitä tarjolla.

iltapala klo 22.
rahkapurkki
pähkinöitä 60 grammaa.

Paljonko sulla on palautusjuomassa maltoa? Ajattelin vain, että riittäähän se varmasti korvaamaan treenissä menetetyt hiilarit. Jos et ota muuta hiilaria treenin jälkeen kun sen palarin ja menet sitten nukkumaan voi olla että palutuminen hidastuu.

Tämä riippuu tietty täysin treenisi tehosta ja kestosta. Jos treeni ei ole kovin kuluttava ok, mutta jos treenisi on rankka ja palautusjuomasi ei ole mikään hiilaripommi voisit tietysti harkita pähkinöiden korvaamista jollakin hiilarin lähteellä. Itse vaihtaisin melkein aamu- ja iltapalan paikkaa, mutta tämä nyt on tietenkin maku asia.

Tässä olis yks yksinkertainen kysymys, kiitos jo etukäteen!! :)

Eli olen vasta hiljattain tajunnut että tuota öljyäkin olis hyvä nauttia pikkasen.
Iltaproden yhteydessä oon vetänyt pari hömpsyä rypsiöljyä pullosta, en tuon tarkemmin ole määriä seurannut.

Mutta paljonko sitä oikeen kannattaisi vetäistä ja kuinka usein??
Riittääkö pelkästään illalla vai pitäiskö aamullakin tai muulloinkin pitkin päivää? Monet ainakin näyttäis aamupalalla ottavan myös öljyä.

Mitat on 174/73 ja ruokapuoli on muuten katsottu kuntoon paitsi tuon öljyn osalta vielä vähän epäselvää.

Tiedätkö kulutuksesi, tai ne kalorit mitä haluat syödä?
Se paljonko öljyä sinun kannattaa ottaa riippuu siitä kuinka rasvainen ruokavaliosi muuten on ja siitä millainen on kukutuksesi.

100g öljyä sisältää 900kcal energiaa. Se on desin verran. Tuo on aika iso määrä. On vaikea antaa mittoja esim. t- tai ruokalusikoissa, koska ne ovat monesti erikokoiset eri talouksissa. Jos teillä on sellaisia "normaaleja" teräksisiä ruokalusikoita niin siihen menee kai 7g öljyä eli 63kcal.

Lihaskasvuun tähtäävän ruokavaljon energiasta olisi hyvä tulla n.25% rasvasta, josta 2/3 tyydyttymätäntä ja 1/3 tyydyttynyttä.
Rypsi- ja auringonkukkaöljy ovat hyviä rasvan lähteitä, koska niissä tuo jako menee kutakuinkin noin. Kalaöljy on myös erinomanen rasvanlähde omega-3 ja -6 rasvahappojensa takia, mutta sen maku on jokseenkin epämiellyttävä, joten moni korvaa kalaöjjyn kapaseleilla.

Moni ottaa rasvaa illalla, koska sen ajatellaan buustaavan kasvuhormooni- ja testosteroonitasoja yöksi. Rasva myös hidastaa ruuan imeytymistä. Moni lisää sitä illalla proteiinidrinksuun, koska näin proteiinia "riittää" koko yöksi.

Mielestäni kokonaisuus ratkaisee tuon rasvan määrän ja ajoituksen kannalta. Treenin ympärillä kannattaa syödä hiilaria ja muulloin ateialla voi lisätä rasvaa vaikkapa öjystä jos ruoka on kovin rasvatonta. Ei ole mitään erityistä säänöä miten öljyä tulisi syödä.

Mä oon tässä pohtimassa, alkaisinko käyttää palautusjuomaa.
En vain ole yhtään selvillä ko. valmisteista.

Käyn salilla ainoastaan 2 krt/vko.
Lisäksi on tavoitteena pudottaa pari kiloa painoja.
Protskuja saan parhaina päivinä jopa yli 2 g/painokilo, vähintään kuitenkin 1,5 g.
Rasvansaantia pitää hiukan lisätä.

Millainen palautusjuoma olisi hyvä? Paljonko sitä pitäisi litkiä?
Vai kannattaako edes harkita palkkarin käyttöä?

Niin ja tuosta öjystä vielä. Oletan siis että tavoitteesi on kasvaa eikä dietata. Jos sinulla on vaikeuksia saada riittävästi kaloreita kokoon öjjy on "helppo" kalorilähde. Toisaalta taas jos vatsan ympärille tahtoo kertyä, niin en suosittele kovin innokkaasti naukkailemaan.

Jos nyt leikitään että herra A:n kulutus on vaikka 2800kcal/vrk ja hän haluaa kasvattaa pattia eli on plussalla sellaiset 300kcal. Hän syö siis 3100kcal/vrk joista 25% rasvasta eli 775kcal eli 86g. Eli sellaiset 12 "normaalia" ruokalusikallista. Normaalista ruuasta saa usein kuitenkin sen verran rasvaa, ettei sitä tarvitse noin paljoa lisätä, vaan vaikka esim. 5-7rkl on riittävästi.

Palautusjuomasta

Mä oon tässä pohtimassa, alkaisinko käyttää palautusjuomaa.
En vain ole yhtään selvillä ko. valmisteista.

Käyn salilla ainoastaan 2 krt/vko.
Lisäksi on tavoitteena pudottaa pari kiloa painoja.
Protskuja saan parhaina päivinä jopa yli 2 g/painokilo, vähintään kuitenkin 1,5 g.
Rasvansaantia pitää hiukan lisätä.

Millainen palautusjuoma olisi hyvä? Paljonko sitä pitäisi litkiä?
Vai kannattaako edes harkita palkkarin käyttöä?

Suosittelen palautusjuomaa, varsinkin jos diettaat ja haluat säilyttäää lihaksesi mahdollisimman hyvin. Hyvässä palautusjuomassa on heraa ja maltoa. Jos haluta voit pistää myös glutamiinia ja kreatiinia sellaiset 5-10g, mutta ei ole mikään välttämättömyys.

Itse tykkään ostaa malton ja heran erikseen, koska siitä saa juuri sellaisen palutusjuoman, kuin itse tykkää. Tämä on kuitenkin vain maku-asia hyviä valmistuotteita on myös paljon. Itsellä käytössä tällä hetkellä fastin whey+,kreatiini ja glutamiini sekä fenno sportin malto.

Jos dietata aijot niin palautusjuomaan 0,5g/painokilo heraa ja 0,5g/painokilo maltoa. Tämä on nyrkkisääntö. Jos painoa on kovin paljon vähän vähmpi riittää eli 100kg painavan henkilön ei kannata laittaa palautusjuomaan 50g maltoa ja 50g heraa ellei se 100kg sitten ole puhdasta lihasta, mutta tuo 0,5g/painokilo "normaaleilla" ilhmisillä vastaa aikalailla todellisuutta hyvästä määrästä.

Dietillä jos on aivan kamala nälkä niin voi tehdä myös niin että ottaa vain heraa ja hiilarin vaikka hedelmästä. Näin hiilari tulee toisin vähän hitaammin, ja se ehkä hidastaa hiukan palautumista maltoon verrattuna, mutta dietin noudattaminen helpottuu ja herkku bantsku treeniin jälkeen voi motivoida viemään treenin läpi tehokkaammin ja nopeammin ;)

Itse tykkään ostaa malton ja heran erikseen, koska siitä saa juuri sellaisen palutusjuoman, kuin itse tykkää. Tämä on kuitenkin vain maku-asia hyviä valmistuotteita on myös paljon. Itsellä käytössä tällä hetkellä fastin whey+,kreatiini ja glutamiini sekä fenno sportin malto.

Näitä varmaan löytyy luontaistuotekaupasta?

Onko joitakin hyviä sivuja, joissa on juttuja eri palautusjuomista tai ohjeita niiden valmistamiseen ravintosisältöineen?

Back
Ylös Bottom