Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Miten rakennan oman "gainerin" eli jos käytettävissä on hera80, maito90 ja hiilareina malto6 ja dextro? Mikä olisi hyvä suhde, tuota maltoahan kai siihen pitänee laittaa, mutta tuo p-h suhde on vielä epäselvä.

Miten rakennan oman "gainerin" eli jos käytettävissä on hera80, maito90 ja hiilareina malto6 ja dextro? Mikä olisi hyvä suhde, tuota maltoahan kai siihen pitänee laittaa, mutta tuo p-h suhde on vielä epäselvä.

Mitä tarkoitat gainerilla. Milloin sitä nauttisit ja miksi ?

Jos kaloreita tarviit niin itse ottaisin ne jostain muusta kuin sokerista.

Jos kuitenkin haluat sen tuolla tapaa tehdä niin joku 40p/60hh on hyvä suhde ja maitoon sekoitettuna. Hidastuu imeytyminen kummasti ja maidosta saat lisää ravinteita.

"Parhaimmat" kreatiinimerkit?

Kannattaako alottelijan ostaa joka tuommonen American mass blast massanlisääjä? Pitäisi jostain saada mahdollisiman nopeasti/helposti kaloreita kun ei aina jaksaisi syödä/tehdä ruokaa niin toimisiko esim. joku kaurapuuro + american mass blast -sekoitus? Onko muita ideioita johonkin mahdollisiman tehokkaaseen mutta helppoon "mössöön".

Vedä se mass blastisi maidon kanssa, litra maitoa ja 150g MB:tä. En jaksa laskea mutta uskallan ihan lonkalta luvata aika monta kaloria ;)

Pakko kysyä :D
Millasesta saavista syöt puuroa kun mahtuu purkki raejuustoakin vielä sekaan (200gr oletan sentään..)? Itellä puuro 50g:sta hiutaleita niin nipin napin mahtuu syvälle lautaselle..Olenkin miettinyt että aamupuuroa varten tarvis hommata joku koiranruokakupin kokonen astia :)

On sulla pienet lautaset, itse laitan 100g eli 3dl hiutaleita joku 4-5dl vettä ja 200g raejuustoa eikä lautanen ole mitenkään erityisen täynnä.

Mikä on lisäravinteiden hintasuhde ravinnon suhteen verrattuna tavallisiin ruokiin?

Aivan laidasta laitaan.

Perusherat jne tulevat huomattavasti mitä tahansa muuta elintarviketta halvemmaksi käyttötarkoituksessaan, mutta käyrän toisesta päästä löytyy myös täysin järjettömän hintaisia lisäravinteita.

Kannattaa miettiä maksaako maustamattomasta perusherasta 10eur/kg vai jostain diipadaapa-suodatetusta ja maustetusta 30eur/kg. Rohkenen väittää että muuta eroa et tule huomaamaan kuin sen maun.

Juuri tuota American mass blastia ajattelin. Laskin että 1.5dl mass blastia ja 5dl maitoa on noin 500kcal. Mutta esim. kalolaskuri.fi mukaan sika-nautajauhelihassa on kevyesti yli 200kcal / 100g ja suhteellisen paljon myös proteiinia 17,5g/100g. 400g sika-nautaa maksaa alle 2e eli se ainakin energian perusteella olisi paljon halvempaa kun mass blast. Voiko olla että jauhelihassa on tosiaan noin paljon energiaa. Tiedä sitten kuinka terveellistä tuo on. En laskennut tarkalleen mutta katoin että proteiinin perusteella ollaan about tasoissa.

Juuri tuota American mass blastia ajattelin. Laskin että 1.5dl mass blastia ja 5dl maitoa on noin 500kcal. Mutta esim. kalolaskuri.fi mukaan sika-nautajauhelihassa on kevyesti yli 200kcal / 100g ja suhteellisen paljon myös proteiinia 17,5g/100g. 400g sika-nautaa maksaa alle 2e eli se ainakin energian perusteella olisi paljon halvempaa kun mass blast. Voiko olla että jauhelihassa on tosiaan noin paljon energiaa. Tiedä sitten kuinka terveellistä tuo on. En laskennut tarkalleen mutta katoin että proteiinin perusteella ollaan about tasoissa.

No joo, sika-naudassa on myös rasvaa 17%, joten ei ihme, että niitä kaloreitakin kertyy. Paistijauhelihassa on n.5%, ja vähärasvaisessa naudan jauhiksessa n. 7% rasvaa, noita suosittelen tuon sikke-naudan sijaan...maistuvatkin paljon paremmilta.

Jep mutta paistijauheliha onkin sitten kaksi kertaa kallimpaa kun sika-nauta. Vähänrasvaisessa näköjään on taas kaloreita vain 140kcal/100g. Pointtina oli joka tapauksessa nyt etsiä edullisin energialähde mutta samalla terveellinen. Hmm eli kyllä mass blast tuon paistijauhelihan voittaa mutta vähärasvasen jauhelihan kanssa saattaa mennä aika tiukille, pitääpä laskea.

Jep mutta paistijauheliha onkin sitten kaksi kertaa kallimpaa kun sika-nauta. Vähänrasvaisessa näköjään on taas kaloreita vain 140kcal/100g. Pointtina oli joka tapauksessa nyt etsiä edullisin energialähde mutta samalla terveellinen. Hmm eli kyllä mass blast tuon paistijauhelihan voittaa mutta vähärasvasen jauhelihan kanssa saattaa mennä aika tiukille, pitääpä laskea.

Mass blast ja jauhelihahan nyt ovat täysin eri asioita. Mun mielestä tossa vertailussa ei oikein ole mitään järkeä, tai ota siihen edes mukaan vähän useampia tuotteita. Esim. Ehrmann tai Milbona maitorahka on takuulla halpaa ja proteiinipitoista...

Niin siis vertailu toki kattaa kaikki mahdolliset ruuat mutta tuo sika-nautajahelija oli ainakin semmonen jossa tiesin olevan paljon energiaa ja protskuja.

Miltä näyttää teidän kokeneempien silmissä tällainen ruokavalio, siis terveellisyyden kannalta (pakko kysyä kun olen jo aika kauan suunnilleen näin syönyt) nämä siis tuli energynetin laskurista
energiaa: 2300 kcal
hiilihydraatteja: 181 g (32%)
proteiineja: 123 g (21%)
rasvaa: 115 g (45%), josta tyydyttynyttä 24 g (10%)
suolaa 8.4 g
kuitua: 53 g (vähän liikaa?)
ruokavalio koostuu kevytmaidosta, juustosta, maapähkinöistä, neito-rypsiöljystä 2rkl (ei kai mikään paras vaihtoehto?), jauhelihasta(20%), hunajasta 1 tl/päivä, kanasta, puurosta (menee n. 3-4 dl päivässä hiutaleina), hedelmistä(3 kpl/päivä), leivästä (3/päivä, muita leivonnaisia en syö) ja kasviksista n. 700 g/päivä.
Onko mielestänne proteiinia liikaa? joskus ylittyy n. 150-200 grammaankin. Olen nainen, mitat: 170cm/53kg. Liikun aika paljon mutta suurimmaksi osaksi kävelyä, haluaisin nostaa painoa muttei tunnu onnistuvan. Aina kun lisään kaloreita (joskus n.3000kcal/päivä, silloin menee vähän jotain epäterveellisempääkin esim. pizzaa) niin ne tuntuu vaan katoavan johonkin eikä paino nouse. Voisin lisätä rasvaa, mutta kylmäpuristetut öljyt on niin kalliita. Olisin todella kiitollinen jos joku viitsisi vastata ja ohjeistaa avutonta:)

paistijauhelihassa muka vain 5% rasvaa? mä en oo kyllä löytäny kaupasta muuta kuin 10%? ehkä ei niin suurta väliä mutta pitää nyt kuitenkin kysyä...

- Ei tossa rypsiöljyssä mun mielestä mitään vikaa ole.
- Jauheliha ilmeisesti sika-nautaa (vai mikä toi 20 % oli siinä jlihan perässä, mä tulkitsin sen rasvaprossaks)? Paljonhan siinä on kovia rasvoja, mutta jos veriarvot ok niin anna mennä!
- 150-200g protskua on mun mielestä sulle liikaa. Haiseeko hiki ammoniakille? 2g (maksimissaan 3g) per päivä.
- Kuituja ei tule liikaa (IMO). Suositus on +30g päivä. Miten pytty toimii? Ummettaako? Jos pytty ei toimi kunnolla niin kuituja voi olla liian kanssa.
- Maapähkinät on yks allergisoivimpia ruoka-aineita. Pähkinät on kyllä hyvää ravintoa, muuta itse ootaisin mukaan muitakin pähkinöitä ja etenkin manteleita. Vaihtelu tekee terää!!

Ootko miettiny jotain gaineria? Toi sun perus ruokavaliorunko näyttää muuten niin hyvältä, että tohon vois vetää vaikka Mass Blastia. Nopeeta hiiltä ja protskua se on, mutta rasvaa siinä ei oo kauheesti.. Kun esim. pizzassa taas on nopeeta hiilaria ja rasvaa, joka ei yhdistelmänä oo paras mahdollinen (painuu passiiviseksi massaksi vyötärölle ja perseeseen).

Käy ihmeessä verikokeissa ja arvoi omaa tilaas siltä kantilta. Jos ei oo mitään ongelmaa minkään arvojen kanssa, eli mikään ei oo koholla, niin kyllä sulla mun mielestä hyvin menee!

Nää nyt on mun mielipiteitä.. Eikä todellakaan perustu mihinkään muuhun kun itse opittuihin asioihin.

Edit: Jäi vielä jotankin hiukan epäselväks että vedätkö sä punttia vai pelkästään kävelet? Jos sä haluat hankkia jotain muuta kun passiivista massaan niin suosittelisin vahvasti salitreenin aloittamista.

Back
Ylös Bottom