Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Tervehdys palstalaiset,

Mitä aamulla napaan ennen salia? Nyt syön 55g kaurahiutaleita, n 100g raejuustoa, 15g öljyä ja pari desiä mehukeittoa, mutta heikotus iskee puntilla. Syön n. 30min ennen reeniä ja aikaisemmin en jaksa herätä keittelemään puuroa :). Eli pitäisi varmaan saada nopeasti imeytyvää energiaa alle, mutta mistä?
Herään vähän kuuden jälkeen ja puntille tähtään seiskaksi, salin jälkeen olen vetässyt purkin rahkaa niin jaksaa lounaalle mainiosti.

Tervehdys palstalaiset,

Mitä aamulla napaan ennen salia? Nyt syön 55g kaurahiutaleita, n 100g raejuustoa, 15g öljyä ja pari desiä mehukeittoa, mutta heikotus iskee puntilla. Syön n. 30min ennen reeniä ja aikaisemmin en jaksa herätä keittelemään puuroa :). Eli pitäisi varmaan saada nopeasti imeytyvää energiaa alle, mutta mistä?
Herään vähän kuuden jälkeen ja puntille tähtään seiskaksi, salin jälkeen olen vetässyt purkin rahkaa niin jaksaa lounaalle mainiosti.

toi on vähän ristiriitainen juttu, koska jos menet salille täydellä mahalla ja on esim. jalkapäivä, niin eiköhän se laatta voi lentää ja muutenkaan ei jaksa treenata.Varmaan myös voi olla riski sisäiseen 'loukkaantumiseen'?:mutu:
Varmaan hera+Hedelmäsokeri vois olla hyvä?

Tyhjällä vatsalla treenaaminen ilman ollenkaan proteiinia ja hiilihydraattia on varmaan epäsuotuisaa?

Tästäkin ollaan montaa mieltä, mutta itse lukeudun siihen sakkiin joka uskoo tämän olevan vain hyväksi. Sinullahan on varastot lihaksissa ja maksassa juurikin tälläisiä tilanteita varten :) Riippuu tietenkin minkälaista harjoitusta tyhjällä vatsalla tehdään, mutta kyllä pitäs riittää energia normi salireeniin/lenkkiin.

Tuosta alkuun vaikka.

Tää prode asia itseäkin kiinnostaa. Just mietin sitä meidän ravitsemusopin tunnilla ja tulin siihen tulokseen että periaatteessa ei ole väliä syötkö 30g vai 60g prodea kerralla, koska proteiinin denaturoituminenhan alkaa jo vatsalaukussa ja se "joutuu" käymään tuon vaiheen ennenkuin kuin siirtyy ohutsuoleen josta se sitten imeytyy verenkiertoon. Asiaan toki varmasti vaikuttaa asioita kuten kuinka nopeeta tavara kulkee lävitsesi (läpipasko?:D) ja tietysti se että sille proteeinille pitää olla oikeasti se tarve (varastojen täyttö tai anabolinen tila), muuten se siirtyy rasvaksi.

Kyssäri liittyen kihtiin. Lihan määrä päivässä on rajoitettu 110-130g. Koskeeko se myös proteiini valmisteita vai vain liha,kala,kana yms luonnotekeleitä?

Tyhjällä vatsalla treenaaminen ilman ollenkaan proteiinia ja hiilihydraattia on varmaan epäsuotuisaa?
Alkuperäisessä kysymyksessä kerrottiin, että haukkaa ennen treeniä kyllä jotain. Joten ei sinne salille ihan tyhjiltään menty. ..
Itse olen samalla linjalla kuin Feenix82. Kunnon iltapala ja sitten koulussa jos nälkä ruokaa. Treeni luistaa ja minä tykkään.

Olen siis aloitteleva sali harjoittelija ja tänään mieleeni juolahti tulla tänne kysymään, sillä täällä tuntuu olevan asian tuntevaa porukkaa.

Elikkä perustiedoillani noin tunnin sali treeniin riittäisi vielä esim hera 80 desi palautus juomaksi, mutta jos treeni venyy niin tarve olisi hiilihydraatti pitoisuuksillekin. Joten tästä tulikin mieleen, että minkälaisessa treenissä noiden hiilihydraattien tarve korostuu? Voima harjoittelussa, lihaksen kasvatus harjoittelussa, vaiko kestävyys harjoittelussa? Itse harjoittelen Kasvatusta ja voiman kehitystä nyt, ja joskus treeni tuppaa venymään puoleentoista tuntiin vaikka kuinka yrittäis huitoa menemään. Tähän olen toistaiseksi käyttänyt QNT:en METAPURE Q2:sta scuupin sekä desin Fastin recoa.

Ehkä tämän takia en laittanut tätä tähän threadiin, vaan omaan, mutta, jos pikku hiljaa sais vastausta kun ei oo miltei viikkoon mitään kuulunut.

Ehkä tämän takia en laittanut tätä tähän threadiin, vaan omaan, mutta, jos pikku hiljaa sais vastausta kun ei oo miltei viikkoon mitään kuulunut.

No jos massaa ja voimaa olet hakemassa, niin kyllä siinä palkkarissa kannattaa hiilaria ottaa mukana ihan treenin kestosta riippumatta. Eli joku tuommoinen valmis palkkari tai sitten tuota Hera80 ja siihen maltodekstriiniä kylkeen esim. 1:1 suhteessa. Eli desi Hera80 ja siihen vielä desi maltoa päälle.

Kun kerran olet aloittelija, niin mainitaan nyt tämäkin vielä: Palkkarisi koostumusta tärkeämpi juttu tuossa massan ja voiman lisäämisessä on se, että syöt hyvin pitkin päivää. Se palkkari on ikään kuin pikainen ensiapu niille lihaksille.

Tässä on nyt tultu treenattua heinäkuusta kultaisella kuusikolla ja lähinnä pluskaloreilla. Pituutta on tosiaan huikeat 174cm ja tällä hetkellä painoa 80kg. Treeni ja safka ovat tehneet tehtävänsä ja näkyvää muutosta on tapahtunut niin käsissä, jaloissa kuin keskivartalossakin. Tosin niin vatsassa kuin rinnassa tuntuu olevan pieni, ns. löysempi kerros, siinä lihasten päällä. Lienee läskiä. Mutta tuloksista päätellen kyllä siellä alla on ihan raakaa lihasmassaa.

Mutta päivän probleema onkin, että koska lopettaa pluskalorit ja aloittaa rasvanpoltto? Laskutoimituksien mukaan itselläni on rasvaprosentti siinä 18:ta % nurkilla. Tosin nuo kaavat lienevät parhaimmillaankin vain suuntaa-antavia. Ja toinen päätä vaivaava kysymys on, että riittääkö heinäkuusta lähtien haalimani 6 kiloa massaa oikeasti hyvän ja terveen näköiseen vartaloon? Tarkoitus ei ole näyttää voimanostajalta eikä edes bodaajalta, vaan terveeltä ja lihaksikkaalta. Pääpaino on kuitenkin sitten ensi keväällä taas aerobissa lajeissa.

Entä kun sitä painoa sitten lähtee taas tippumaan, tai ainakin rasva palamaan, niin kasvaako lihas silläaikaa?

Tässä on nyt tultu treenattua heinäkuusta kultaisella kuusikolla ja lähinnä pluskaloreilla. Pituutta on tosiaan huikeat 174cm ja tällä hetkellä painoa 80kg. Treeni ja safka ovat tehneet tehtävänsä ja näkyvää muutosta on tapahtunut niin käsissä, jaloissa kuin keskivartalossakin. Tosin niin vatsassa kuin rinnassa tuntuu olevan pieni, ns. löysempi kerros, siinä lihasten päällä. Lienee läskiä. Mutta tuloksista päätellen kyllä siellä alla on ihan raakaa lihasmassaa.

Mutta päivän probleema onkin, että koska lopettaa pluskalorit ja aloittaa rasvanpoltto? Laskutoimituksien mukaan itselläni on rasvaprosentti siinä 18:ta % nurkilla. Tosin nuo kaavat lienevät parhaimmillaankin vain suuntaa-antavia. Ja toinen päätä vaivaava kysymys on, että riittääkö heinäkuusta lähtien haalimani 6 kiloa massaa oikeasti hyvän ja terveen näköiseen vartaloon? Tarkoitus ei ole näyttää voimanostajalta eikä edes bodaajalta, vaan terveeltä ja lihaksikkaalta. Pääpaino on kuitenkin sitten ensi keväällä taas aerobissa lajeissa.

Entä kun sitä painoa sitten lähtee taas tippumaan, tai ainakin rasva palamaan, niin kasvaako lihas silläaikaa?

Käy inbody-720 mittauksessa, niin tiedät jopa käsivarsien lihat ja rasvat erikseen.
Hinta noin 50€, mut on hintansa väärti.

Kyssäri liittyen kihtiin. Lihan määrä päivässä on rajoitettu 110-130g. Koskeeko se myös proteiini valmisteita vai vain liha,kala,kana yms luonnotekeleitä?

Kihti on sairaus, jossa virtsahappoa kertyy liikaa elimistöön.[1] Sairauden syynä voi olla virtsahapon aineenvaihdunnan häiriö tai munuaisten toiminnan heikentyminen, jolloin uraatit eli virtsahapon suolat eivät pääse virtsaan vaan kertyvät elimistöön.
Puriinia sisältävät ruuat kiteyttävät virtsahappoa, ja lisäävät tulehdusriskiä. Tutkimusten mukaan erityisesti eläinperäinen, puriinia sisältävä ravinto on haitallista. [2] Erityisen runsaina puriinilähteinä mainitaan mm. anjovis, sardiini, silli, tietyt sisäelimet, riistaliha ja äyriäiset.

Tuossaa wikipedian tietoa.

Vähän aiheuttaa ristiriitoja tuo kysymys, koska wikipedia sanoo, että puriinia sisältävä ravinto on haitallista, mutta sairauden syynä voi olla munuaisten toiminnan heikentyminen, jolloin myös liika proteiini on saatanasta.

Mulla on torstai iltaisin kello 19.00-20.30 han moo do treenit eli mitä sen jälkeen iltapalaksi? Kannattaako hiilareitakin ottaa ihan reippaasti? Ite ajattelin esim. 200g maito, 100g banaanijogurtti (sokeriton ja rasvaton) ja purkki maitorahkaa ja ehkä päälle vähän ananasta yms...

Mulla on torstai iltaisin kello 19.00-20.30 han moo do treenit eli mitä sen jälkeen iltapalaksi? Kannattaako hiilareitakin ottaa ihan reippaasti? Ite ajattelin esim. 200g maito, 100g banaanijogurtti (sokeriton ja rasvaton) ja purkki maitorahkaa ja ehkä päälle vähän ananasta yms...
kannattaa ottaa hiilaria

Esim jos käyn salilla päivällä ja syön sitten jossain vaiheessa Pizzeria pizzan ni onko siitä paljonkin haittaa? Tavoitteena treenauksella on saada lihasta ja massaa.

Back
Ylös Bottom