Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Olisiko kenelläkään linkkiä johonkin tutkimukseen kananmunan syönnistä? Kun tulee nykyään syötyä 4 kokonaista munaa päivässä ja tänään sitten lehdessä oli jonkun professorin tutkimus, että viikossa saa syödä JOPA 4 kananmunaa ja heti alkoi saatananmoinen valitus mutsilta, mikä jatkui siihen, että en syö leivonnaisia/karkkia/herkkuja ja että olen kuulemma niin ehdoton kaikessa...

Tiedän kyllä, että noita leivonnaisia voisi joskus syödä, mutta en nyt ole nähnyt mitään tarvetta siihen, kun kaloreita saa paremmistakin lähteistä, eikä tule edes mitään seksuaalista mielihyvää niistä jauho+sokeri+rasva könteistä. Mutta jos se nainen takavarikoi multa kananmunat nyt pois niin :curs:

Mutsit on kyllä yleensä aika kujalla näistä, mutta toi nyt on ihan naurettavaa, että viedään kananmunat pois ja käsketään syödä leivonnaisia.

Olisiko kenelläkään linkkiä johonkin tutkimukseen kananmunan syönnistä? Kun tulee nykyään syötyä 4 kokonaista munaa päivässä ja tänään sitten lehdessä oli jonkun professorin tutkimus, että viikossa saa syödä JOPA 4 kananmunaa ja heti alkoi saatananmoinen valitus mutsilta, mikä jatkui siihen, että en syö leivonnaisia/karkkia/herkkuja ja että olen kuulemma niin ehdoton kaikessa...

Tiedän kyllä, että noita leivonnaisia voisi joskus syödä, mutta en nyt ole nähnyt mitään tarvetta siihen, kun kaloreita saa paremmistakin lähteistä, eikä tule edes mitään seksuaalista mielihyvää niistä jauho+sokeri+rasva könteistä. Mutta jos se nainen takavarikoi multa kananmunat nyt pois niin :curs:

Siis 4 kertaa viikossa, jos tutkimus oli tämä http://www.ruokala.net/uutiset/tutkija-kumoaa-yleisen-harhaluulon-kananmunasta/1288418971560.

kaurahiutale 80g
jauheliha 200g
tumma makaroni 130g
koulunäkki 22g
oivariini,60 20g
vaasan ruispalat 55g
maustamaton jogurtti 200g
mysli hedelmäinen 60g
maapähkinä 100g
banaani 120g
kananmuna 110g
maitorahka 250g
rasvaton maito 1500g
tonnikala öljyssä 150g

kcal 3000
p: 228g (30%)
hh: 268g (36%)
r: 114g (34%)

onko tossa kaikki ruoka "puhdasta" kun koitan olla mahdollisimman cleanilla bulkilla

No tonnikalan öljy ei ole parasta, osta mieluummin tonnikalaa vedessä ja siihen sitten omat oliiviöljyt (extra virgin). Myös tuo hedelmäinen mysli ei välttämättä ole kaikkein parasta, koska kuivatut hedelmät ovat yleensä myös sokeroituja. Itsetehty mysli on tietenkin asia erikseen...

Ja tuohon omaan kysymykseeni ja sen vastauksiin vielä: eli jatkan niitten munien vetämistä ja sitten jos on kylään kutsuttu ja on jotain leivonnaisia tarjolla niin jätän sellaisen kakunsiivun mentävän aukon kaloreihin kunhan ei proteiinista ja hyvistä rasvoista ne kalorit lähe.

kaurahiutale 80g
jauheliha 200g
tumma makaroni 130g
koulunäkki 22g
oivariini,60 20g
vaasan ruispalat 55g
mysli hedelmäinen 60g
maapähkinä 100g
banaani 120g
kananmuna 110g
maitorahka 250g
rasvaton maito 1500g
tonnikala öljyssä 150g

kcal 3000

onko tossa kaikki ruoka "puhdasta" kun koitan olla mahdollisimman cleanilla bulkilla

Eipä mulla tule tosta mitään sanottavaa mieleen, puhdasta on.

kaurahiutale 80g
jauheliha 200g
tumma makaroni 130g
koulunäkki 22g
oivariini,60 20g
vaasan ruispalat 55g
mysli hedelmäinen 60g
maapähkinä 100g
banaani 120g
kananmuna 110g
maitorahka 250g
rasvaton maito 1500g
tonnikala öljyssä 150g

kcal 3000

Niinkun aikaisemmin sanottiin niin tonnikala mieluummin vedessä ja oliiviöljyä sekaan. Jos hifistellä haluat niin ruispalojen tilalle kunnon ruisleipää ja makaronin tilalle (tumma) riisi.

Rypsiöljystä

Noniin eli osaako kukaan sanoa paljonko rypsiöljyä voi päivän mittaan naukkailla ilman haittavaikutuksia? Vai onko niitä? Jos on niin minkälaisia? Itse olen ottanut nyt 3 rkl aamuin illoin lisäämään päivittäistä energian saantia. Olen 174cm/61kg ja painoa pitäisi saada kipeasti lisää. ongelmana on se että olen maatalousyrittäjä ja töissä vähintään kävelen koko ajan usein hypin karsinan aitojen yli ja kolaan pa¤¤aa yms teen jatkuvasti töitä käsilläni ja jaloillani noin 9-13 tuntia joka päivä. Joten energian kulutus on valtaisaa. Lisäksi käyn 2-3 krt viikossa puntilla. Ja kyllä syön jo nyt kun hevonen ja lisänä on proteiinit yms mutta silti ei riitä.. Joidenkin laskureiden mukaan pitäisi syödä 3000-3500 kcal päivässä että saisin lisää painoa ja se on tälläiselle pienelle miehelle todella vaikeaa.. Mutta rypsärillä on helppo täydentää energian saantia ne viimeiset 200-300 kcal. Missä siis kulkee raja rypsärin kiskomiselle?

Noniin eli osaako kukaan sanoa paljonko rypsiöljyä voi päivän mittaan naukkailla ilman haittavaikutuksia? Vai onko niitä? Jos on niin minkälaisia? Itse olen ottanut nyt 3 rkl aamuin illoin lisäämään päivittäistä energian saantia. Olen 174cm/61kg ja painoa pitäisi saada kipeasti lisää. ongelmana on se että olen maatalousyrittäjä ja töissä vähintään kävelen koko ajan usein hypin karsinan aitojen yli ja kolaan pa¤¤aa yms teen jatkuvasti töitä käsilläni ja jaloillani noin 9-13 tuntia joka päivä. Joten energian kulutus on valtaisaa. Lisäksi käyn 2-3 krt viikossa puntilla. Ja kyllä syön jo nyt kun hevonen ja lisänä on proteiinit yms mutta silti ei riitä.. Joidenkin laskureiden mukaan pitäisi syödä 3000-3500 kcal päivässä että saisin lisää painoa ja se on tälläiselle pienelle miehelle todella vaikeaa.. Mutta rypsärillä on helppo täydentää energian saantia ne viimeiset 200-300 kcal. Missä siis kulkee raja rypsärin kiskomiselle?

Noista öljyistä on vähän ristiriitaisia tietoja ja kantoja. Jos oikein muistan niin Ysikymppinen on ainakin niistä enemmänkin kirjoitellut, ehkä helpointa olisi siis kaivaa miehen posteja esille. Löytyy varmaan helpommin kuin ihan vain hakua käyttämällä. Etuna vielä se, että herra lyö melkein aina kyseessä olevat tutkimukset myös mukaan niin voit sitten suoraan tarkistaa ne lähteet.

Oletko kokeillut pähkinöiden syömistä? Pienessä määrässä todella kovat kalorit ja siinä tulee kaikkia muitakin hyödyllisiä aineita samalla.

Noista öljyistä on vähän ristiriitaisia tietoja ja kantoja. Jos oikein muistan niin Ysikymppinen on ainakin niistä enemmänkin kirjoitellut, ehkä helpointa olisi siis kaivaa miehen posteja esille. Löytyy varmaan helpommin kuin ihan vain hakua käyttämällä. Etuna vielä se, että herra lyö melkein aina kyseessä olevat tutkimukset myös mukaan niin voit sitten suoraan tarkistaa ne lähteet.

Oletko kokeillut pähkinöiden syömistä? Pienessä määrässä todella kovat kalorit ja siinä tulee kaikkia muitakin hyödyllisiä aineita samalla.

Nojoo pitää kaivaa kaverin tekstejä näkyviin! Pähkinöitäkin olen syönyt mutta en ole oikeastaan ikinä niistä pitänyt mutta ei sekään niin haittaa vaan se että nekin ovat kovin täyttäviä ja jos vedän niitä välipaloina niin ei tahdo jaksaa syödä tarpeeksi sitä oikeaa
ruokaa..

Tälläiset kaksi kysymystä tuli mieleen:
1. Mikä treeniohjelma "oikeuttaa" syömään eniten? Kun kaikki, jotka puhuvat G6:sta, sanovat, että treeniohjelman alettua on pitänyt alkaa syömään niin jumalattomasti. Oman päättelyni mukaan taas esim. 4- tai 5-jakoinen oikeuttaisi enemmälle mässäilylle, sillä siinähän tulee treeniä enemmän per viikko. Onko nuo kommentit G6:sta sitten vain sen takia, että sitä suositellaan aloittelijoille, jotka eivät puolestaan ole tottuneet moiseen kulutukseen vai kuluttaako se vielä enemmän kuin joku 5-jakoinen, koska siinä on joka treenissä (vaikka vain 3krt/viikko) kyykkyä ja penkkiä yms?

2.Mistä mahtaisi saada luonnollista mantelivoita? Sellaista, missä olisi siis kaikki hyvät rasvat vielä tallella (eli luultavasti ei paahdettuja) ja ei sisältäisi sokeria tai muuta vastaavaa? Makeutettuja maapähkinävoita olen löytänyt kyllä ja samoin luomu seesaminsiemen tahnaa (oli valmistettu paahdetuista siemenistä niin onko huonoa?), mutta mantelivoita ei ole näkynyt, eikä muitakaan hyvistä pähkinöistä tehtyjä levitteitä. Maapähkinähän tunnetusti on ns. huono pähkinä...

2.Mistä mahtaisi saada luonnollista mantelivoita? Sellaista, missä olisi siis kaikki hyvät rasvat vielä tallella (eli luultavasti ei paahdettuja) ja ei sisältäisi sokeria tai muuta vastaavaa? Makeutettuja maapähkinävoita olen löytänyt kyllä ja samoin luomu seesaminsiemen tahnaa (oli valmistettu paahdetuista siemenistä niin onko huonoa?), mutta mantelivoita ei ole näkynyt, eikä muitakaan hyvistä pähkinöistä tehtyjä levitteitä. Maapähkinähän tunnetusti on ns. huono pähkinä...

Tee itse?

Mantelivoi

1,5 dl kuorellisia luomumanteleita liotettuna jääkaapissa 1,5 vuorokautta
kunnon loraus luomuneitsytoliiviöljyä
hyppysellinen ruususuolaa

Valuta ja kuori mantelit liotuksen jälkeen. Lisää manteleiden joukkoon oliiviöljy ja hyppysellinen suolaa. Surauta sauvasekoittimella tahnaksi.

Millainen säilyvyys itsetehdyssä voissa on? Öljystä ja manteleista nyt ylipäätään päätellen pitäisi säilyä aika hyvin...

Kun ei nyt viitsisi söörtsillä etsiä ties kuinka monesta eri ketjusta niin on heittää jotain muita tärkeitä lisäravinteita heraproteiinin lisäksi joita kehonrakennusmeiningillä treenaavan nuoren kannattaisi vetää? Kaveri veti kerran jonkunlaisia aminohappokapseleita. "Blue pills" sanottiin. Kalliita oli mutta onko niistä sitten hyötyä?

Kun ei nyt viitsisi söörtsillä etsiä ties kuinka monesta eri ketjusta niin on heittää jotain muita tärkeitä lisäravinteita heraproteiinin lisäksi joita kehonrakennusmeiningillä treenaavan nuoren kannattaisi vetää? Kaveri veti kerran jonkunlaisia aminohappokapseleita. "Blue pills" sanottiin. Kalliita oli mutta onko niistä sitten hyötyä?

Todennäköisesti BCAA:ta , en usko, että niillä on merkitystä, jos saa proteiinia tarpeeksi ruokavaliosta.Muista, että proteiini on aminohappoja. Voit kokeilla kreatiinia, toimii, eikä sivuvaikutuksia ole, paitsi voi tulla pari finniä.

Jotkut sinkki ja magnesium ovat ainakin ihan hyviä lisäravinteita, mutta eivät välttämättömiä. Auttavat palautumiseen ja sinkki toimii luonnollisena testoboosterina sekä magnesium ehkäisee lihaskramppeja.

Periaatteessahan mitään lisäravinteita ei tarvitse, jos saa kaiken ravinnosta, mutta se on sitten asia erikseen ja käytännön toteutuskin voi olla vähän hankalampaa...

Back
Ylös Bottom