Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

No siis ittellä ei todellakaa se paino noussu ennenku aloin syömää ja käymään salil niin tuli 64-72 n. 4kk, rasvat mitattu itellä montakin kertaa ja on n.14% ja en todellakaa syönyt yhtään terveellisesti esim. yläaste aikaa, nykyään vähän terveemmin, mutta riippuvaisena colaan ja tälläseen vetelen joka päivä:(

No kannattaa nyt ainakin vaihtaa light-kolaan ja pikkuhiljaa feidata sekin pois... Helposti noista eroon pääsee, tai ainakin saa järkeistettyä käytön ku hieman edes asiaa ajattelee. En kyllä joka päivä kiskois, en sitten ikinä.

Olenko aivan hakoteillä jos aloitan Kreatiinin käytön niin tankkaan enisimmäisen 5 päivän aikana 3-4 tee lusikallista eli arvioisin, että yksi tee lusikallinen on 5g. Sitten siirryn ylläpito vaiheeseen ja otan sitä yhtä teelusikkaa eli noin 5 g päivässä? Vai paljoko yksi teelusikallinen on?

Kiitos.

Juurikin noin, mutta ylläpito jaksolla suosittelisin että ottaisit sen 10g päivässä, eli kaksi teelusikallista.

No siis ittellä ei todellakaa se paino noussu ennenku aloin syömää ja käymään salil niin tuli 64-72 n. 4kk, rasvat mitattu itellä montakin kertaa ja on n.14% ja en todellakaa syönyt yhtään terveellisesti esim. yläaste aikaa, nykyään vähän terveemmin, mutta riippuvaisena colaan ja tälläseen vetelen joka päivä:(

Vaihda energiajuomat vihreään teehen. Älä lisää sokeria tai mitään. Nopeasti tottuu makuun ilman lisäaineita ja huomaat kuinka hyvää se oikeasti on. Saat siitä piristyksesi kofeiinina ja vilkkaana aineenvaihduntana.

Huomasin tuossa kun aloin pitää ruokapäiväkirjaa tänään, että kahvia on mennyt 24 dl. Se vähän pelästytti. Kofeiinimääristä en tiedä sen enempää mutta ihan kulta katriinasta keittelen mitallinen per kupillinen ohjeen mukaan. Lisäksi tänään mennyt muutama kupillinen teetä, mutten ole sitä merkannut mihinkään ku en pistä joukkoon mittee ni ei se E% ja kalorilukemiin, joten siitä ei ole tarkempaa tietoa kuinka monta mukillista.

Toki kun pitkään oon kahvetta juonu runsaasti niin ei tuo kofeiinimäärä tunnu missään, mutta onko teidän mielestänne pakottavaa tarvetta vähentää juontia?
Kofeiinin yliannostuksen oireita ei tunnu olevan, eikä ole sitä perinteistä kahvinjuojien oiretta, närästystäkään, näkynyt nyt muutamaan kuukauteen kun muutin ruokavaliota 12 kiloa sitten dramaattisesti kohti terveellisyyttä.

Pistänpä samaan viestiin tiivistelmän päivän saldosta, miten sopii vähän lenkkeilevälle ja salia aloittelevalle laihduttajalle? Painoa mulla siis oli 98 kg tällä hetkellä ja rasvaprosenttia ainakin tarpeeksi, en osaa oikeen arvioida. Mutta voinette päätellä siitä jotain, että salia takana 5 vk, painoa 98 ja pituutta 182. Ennen tätä salitreeni/lenkkeilytouhua olen viimeksi liikkunut paremmin vuonna 2006 armeijan harmaissa.

Energiaa: 2042,8 kcal

Energiaprosentit:
Rasva 51,5 g 23 %
Hiilihydraatti 217,3 g 43 %
Proteiini 177,5 g 35 %

Onko se sokeri niinkuin oikeesti "pahakin juttu", kun tulee litkittyy joka päivä limsaa ja energiajuomii, kun lueskelin tossa niin jotkut kirjottanu "hui" oikeen sokeri-sanan perään.

Jos katsot esim. limsan ravintoarvoja, niin kyllä siinä kaloreita ainakin riittää. Itse tajusin vaihtaa light limuihin puolisen vuotta sitten, kun huomasin että päivittäin juomani virvoitusjuomat sisälsivät enemmän kaloreita kuin kulutin päivässä. Olin siis tottunut juomaan 1,5-2 litraa limua päivässä. Nyt syön kunnolla, ja limua menee viikossa ehkä 1,5l ja sekin on sokeritonta.

Kannattaa ennemmin juoda maitoa, vitamiinipitoista mehua(kuitenkin vain järkevä määrä, näihinkin tahtovat lisätä sokeria nykyään) ja vettä. Jos syöt hyvin niin makean himo kyllä katoaa 1-2 lasilla light limua päivässä.

Laitan nyt tähän oman treenipäivän ruokailuni... Jos tulee jotain mieleen, niin kommentoikaa ihmeessä.

1. aamupala:

kaurahiutale 40g
ruisleipä + kalkkunaleike
maito
kahvi

2. lounas

makaroni/riisi, 2dl kuivapaino
kana/jauheliha 200g
salaatti
kahvi

3. välipala:

protskudrinkki (2dl protsku+krea)
omena
kahvi

4. palautusjuoma

protsku 1dl + malto 0,5dl + krea
2dl maitoon tehtynä

5. päivällinen

makaroni/riisi, 2dl kuivapaino
kana/jauheliha 200g
salaatti
kahvi

6. iltapala

maitorahka 250g
funlight
protskudrinkki (2dl protskua)

Mihinkä tahtiin (esim. kg/viikko tai kg/kk) kannattas kasvattaa massaa bulkilla että ei tulis mitenkää sikana läskiä samalla? Salilla on tullu käytyä jo muutama vuosi...

Voisko joku heittää esimerkkimallin ruokailusta jossa kalorit olis noin 3000kcal? Oon laiska enkä jaksa selata näitä aiheita enkä tehdä uutta aihetta mutta jos joku vois äkkiä kopsata jostain kun tiedätte paremmin näistä. En oo eläissäni laskenut muuta kuin protskujen määrää suurinpiirtein vaan pitäisi myös hiilarit ja kalorit ja rasvat tietää hyvässä suhteessa. Toi 3000 on itelle vähän bulkkausta, ei mitään älytöntä mutta paino pikkuhiljaa nousis.

Ruoka-aineita ja määriä TERVEELLISIÄ tuohon 3k kaloreihin, iso kiitos! :)

Voisit korvata proteiinijuomat ennemmin ruoalla. Ei siinä muuten mitään vikaa.

Tässä tulee vastaan tuo budjettipuoli, mutta toki muitakin protskulähteitä käytän kuin nuo jauhot. Joskus aina nakertaa vetää sitä juomaa naamaan ja silloin raejuustot ja munakkaat ajavat asiansa. "Normaalissa arjessa" protskujuomat ovat olleet toimiva ratkaisu. Mitään muuta mielessä?

Tässä tulee vastaan tuo budjettipuoli, mutta toki muitakin protskulähteitä käytän kuin nuo jauhot. Joskus aina nakertaa vetää sitä juomaa naamaan ja silloin raejuustot ja munakkaat ajavat asiansa. "Normaalissa arjessa" protskujuomat ovat olleet toimiva ratkaisu. Mitään muuta mielessä?

Mulla pisti silmään sellanen, että aamupalalla ei varsinaisesti ole mitään kunnon protskulähdettä, jos et sitten kisko kalkkunaleikettä ja maitoa tyyliin 30 protskugramman edestä. Ja jotenkin näyttää että rasva poistaa loissaolollaan elikkä loistaa poissaolollaan, joten jotain öljyntynkää tunkisin nassuun jos normisti noin rasvattoman olosta ruokaa vetelet.. Tietenkin riippuu lihoista joita käytät, ja että kuinka syvässä rasvassa niitä pannulla paistelet mutta joku öljy (vaikka kala- tai oliiviöljy) vois olla pop esim tuolla iltapalan yhteydessä...

Niin ja itseasiassa vedät iltapalalla näköjään jotain 85g proteiinia niin eiköhän se tuo rahka vaikka jouda siitä aamuksi.

Muuten vaikia sanoa näistä ruokahommista, ku yksilöllistä on tuo tarve ja tavoitteitakaan en tiedä.

Voisko joku heittää esimerkkimallin ruokailusta jossa kalorit olis noin 3000kcal? Oon laiska enkä jaksa selata näitä aiheita enkä tehdä uutta aihetta mutta jos joku vois äkkiä kopsata jostain kun tiedätte paremmin näistä. En oo eläissäni laskenut muuta kuin protskujen määrää suurinpiirtein vaan pitäisi myös hiilarit ja kalorit ja rasvat tietää hyvässä suhteessa. Toi 3000 on itelle vähän bulkkausta, ei mitään älytöntä mutta paino pikkuhiljaa nousis.

Ruoka-aineita ja määriä TERVEELLISIÄ tuohon 3k kaloreihin, iso kiitos! :)

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=618486&postcount=2

Tuosta lienee helppo muunnella se 3000 kalorin satsi karsimalla hieman?

Melko yksinkertainen kysymys elikkä minkälaisen palautusjuoman näistä saisin kasaan, lähinnä paljonko mitäkin laitetaan drinkkiin.

UFS Whey
UFS Malto
UFS Creatine

Huomasin, että paljon halvemmaksi tulee sekoitella nämä kuin ostaa valmista palkkarijauhetta. Mahtavaa jos joku voisi auttaa. Pieni käsitys minulla on noista määristä, mutta ei paljoa.

MIkä on nyky päivänä puhadasta sitte?
No ei ainakaan valmisruoat.
Melko yksinkertainen kysymys elikkä minkälaisen palautusjuoman näistä saisin kasaan, lähinnä paljonko mitäkin laitetaan drinkkiin.

UFS Whey
UFS Malto
UFS Creatine

Huomasin, että paljon halvemmaksi tulee sekoitella nämä kuin ostaa valmista palkkarijauhetta. Mahtavaa jos joku voisi auttaa. Pieni käsitys minulla on noista määristä, mutta ei paljoa.
Hyvän palautusjuoman noista saat kasaan laittamalla vaikka 1dl heraa, 1dl maltoa ja 1tl kreatiinia.

MIkä on nyky päivänä puhadasta sitte?
Painelet vaikkapa sinne kauppaan ja ostat sieltä:
200 g perunaa
100 g sipulia
200 g kanan tissiä
Rypsiöljyä

Pilko kuutioiksi ja paista rypsiöljyssä.

Oolannin einekset on kylläkin varmasti parhaasta päästä verrattuna halpiskamaan, ainakin ravintokoostumukseltaan.
Mutta jos tuoteselosteessa on kymmenen e-koodia ja ties mitä muuta turhuuksia niin ei sillon puhdasta ole. Lisäksi hyvää noissa itsetehdyissä ruuissa on että ne on todella paljon halvempia kuin einesversiot, parempia kuin einesversiot ja ravintojakauman saat päättää täysin tarpeesi mukaan.

Valmistusprosessi kun on teollisuushallin kokoinen laitos täynnä koneita ja tavoite tehdä ruokaa mahdollisimman isolla voitolla (eli valmistaa sikahalvoista kamoista ja myydä kiskurihinnalla), en mä sitä sano ettei suomessa elintarviketeollisuutta suht hyvin tarkkailtais ja ainakin hygieniapuolen kai pitäis olla kunnossa mutta luulen että monelta jäis einekset syömättä jos einestehtaalla olis duunissa :D

Alotin ravintopäiväkirjan pitämisen kuten ed. sivulla mainitsinkin..taisi vaan mennä ohi muilta. Enivei, yksi kysymys herännyt lisää: Kreatiinihan on aminohappo, onko sen ravintosisältö siis 100% proteiinia eli 4 kcal/g?

EDIT: Ymmärrettävyyttä parannettu.

Back
Ylös Bottom