Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Mitä kannataisia syödä treenin jälkeen kun tulen joskus 9 aikaan illalla kotiin? Ei mitään oikeaa ruokaa vaan jotakin yksinkertaista jota saisi kaupasta.

Olen yrittänyt vetää aina ennen treeniä arginiini+leusiini+glutamiini -setin, mutta ongelma on se, että se on niin jumalattoman paskan makuista. Laatta meinaa lentää joka kerta ja sen takia tulee vähän luistettua noiden ottamisesta. :urjo:

Onko kellään tietoa, löytyykö noita kapseli-/tablettimuodossa? Arginiinithan voisi ottaa esim. GH Stackista ja leusiinit jostakin BCAA-kapseleista, mutta mites tuo glutamiini? En itse ole ainakaan törmännyt kuin jauhemuodossa olevaan glutaan. Olisi vähän helpompi kuljettaa töihin mukaan nuo tabletit, kun yleensä menen treenaamaan suoraan töistä...

Olen yrittänyt vetää aina ennen treeniä arginiini+leusiini+glutamiini -setin, mutta ongelma on se, että se on niin jumalattoman paskan makuista.
Noita kaikkia ei välttämättä kannata yrittää vetää kerralla. Sekoita arginiini vaikka mehutiivisteeseen, sillä pitäisi mennä alas. Leusiini ja glutamiini menee ihan siten että laitat lusikalla suuhun ja vettä päälle, mutta voi nekin johonkin pieneen vesimäärään sekoittaa.
Mutta tuo arginiini kannattaa todellakin pitää erossa muista jauheista, se on sellaista kamaa joka pilaa (lähes) minkä maun tahansa. Kun sitä oot oppinu syömään, ei minkään ruuan pitäisi olla pahaa. Ei edes maustamaton hera tai soija.

Oon tuota mehuunkin koittanut sekoittaa, mutta aika kuraa on silti. Vai tarkoitatteko, että sekoittaa pelkkään tiivisteeseen, ilman vettä?

Oon tuota mehuunkin koittanut sekoittaa, mutta aika kuraa on silti. Vai tarkoitatteko, että sekoittaa pelkkään tiivisteeseen, ilman vettä?
Ilman vettä pelkkään tiivisteeseen. Kannattaa kokeilla erilaisia tiivisteitä, jotkut peittävät maun täysin. Olikohan se joku sitruuna tai lime tiiviste johon mä sekoittelin.

Reco2:seen on lisätty nyt glutamiinia 5g, josta L-glutamiinia on 3g. Huomasin tän kun ostin tänään uuden satsin tota. Ennen käytin L-glutamiinia palkkarin seassa n. 5g, mutta nyt se onkin laitettu sinne valmiiksi. Miten mun tulis nyt ottaa jatkossa tota L-glutamiinia? Pussin kyljessä varotiellaan että suositusta ei saa ylittää.

Olen yrittänyt vetää aina ennen treeniä arginiini+leusiini+glutamiini -setin, mutta ongelma on se, että se on niin jumalattoman paskan makuista. Laatta meinaa lentää joka kerta ja sen takia tulee vähän luistettua noiden ottamisesta. :urjo:

Onko kellään tietoa, löytyykö noita kapseli-/tablettimuodossa? Arginiinithan voisi ottaa esim. GH Stackista ja leusiinit jostakin BCAA-kapseleista, mutta mites tuo glutamiini? En itse ole ainakaan törmännyt kuin jauhemuodossa olevaan glutaan. Olisi vähän helpompi kuljettaa töihin mukaan nuo tabletit, kun yleensä menen treenaamaan suoraan töistä...

Kokeileppa pistää sheikkeriin kaikki ja päälle semmonen 2dl niin kuumaa vettä kun hanasta tulee. Kestää joku 5-10min että kaikki on liuennut sinne ja sitten ykkösellä alas. Itellä ainakin toi kuuma vesi jotenkin tuntuu lievittävän makua ja tommonen 2dl menee heittämällä aina ennen treeniä, itellä mukana myös maustamatonta heraa, Namnam ;)

Ylläolevaan, nuo suositukset ovat aina ihan alakanttiin, 20g olisi aika hyvä.

Reco2:seen on lisätty nyt glutamiinia 5g, josta L-glutamiinia on 3g. Huomasin tän kun ostin tänään uuden satsin tota. Ennen käytin L-glutamiinia palkkarin seassa n. 5g, mutta nyt se onkin laitettu sinne valmiiksi. Miten mun tulis nyt ottaa jatkossa tota L-glutamiinia? Pussin kyljessä varotiellaan että suositusta ei saa ylittää.

IMO sitä glutamiinia voi kiskoa justiisa niin paljon ku mieli tekee. Joitain tutkimuksiakin taisi olla että glutamiini pelaa vasta jollain 20-30g vuorokausiannoksella paremmin, mutta en muista varmaksi. Jokatapauksessa se on vain aminohappo, ja "yliannoksesta" ei pitäs olla vaaraa. 10g otan itekki sitä kerralla aina jos otan.

Kun ei punttimimmien puolelta kuulunu vastausta ni heitin tän nyt tänne.

Kumpi aamiainen vaikuttaisi paremmalta tällee niinku lihasten kehittymisen kannalta. Itse kallistuisin ehkä tuon ekan puoleen, mutta sitte toisaalta tuntuu että toka aamiaisvaihtoehto pitää paremmin nälkää.

1. 100-150g rasvaton raejuusto, puuroa(yleensä 4-viljan tai ruis) n. 3,5 dl, n. 1tl rypsiöljyä, 1 vaasan kuitunkunkku/ruisleipäviipale johon viipale 17%juustoa, 1 dl rasvatonta maitoa. Sitte kirsikkatomaattia joku 4 kpl + kurkkusiivuja, pari lasia vettä.

2. 1 A+ jogurtti, 3,5 dl puuroa johon 1tl margariini(60%), 1 kuitukunkku/ruisleipäviipale johon viipale keskirasvasta juustoa(22%), pari lasia vettä, ja tietty noi samat rehut tohon.

Treeniä 2 kertaa viikossa sali, 1x viikko vesijuoksu, 2x viikko 30-60 min juoksu/hölkkä lenkki, kuntonyrkkeily 2xviikko,sauvakävelyä ja peruskävelyä n. 2-3x viikossa+ sitte venyttelyä.

Ikää sellanen 18v ja mitat täl hetkel 170cm/56kg

Ajattelin nyt laittaa noi perustiedotkin tohon et porukan on ehkä helpompi arvioida, tai sit ei...XD

1. 100-150g rasvaton raejuusto, puuroa(yleensä 4-viljan tai ruis) n. 3,5 dl, n. 1tl rypsiöljyä, 1 vaasan kuitunkunkku/ruisleipäviipale johon viipale 17%juustoa, 1 dl rasvatonta maitoa. Sitte kirsikkatomaattia joku 4 kpl + kurkkusiivuja, pari lasia vettä.

2. 1 A+ jogurtti, 3,5 dl puuroa johon 1tl margariini(60%), 1 kuitukunkku/ruisleipäviipale johon viipale keskirasvasta juustoa(22%), pari lasia vettä, ja tietty noi samat rehut tohon.
Ainoa oikea ero siis on raejuuston vaihtuminen jogurttiin. Sitten ehdottomasti raejuustoa, koska proteiinit on aika vähissä tuossa ateriassa. Ei ole muuten paljon eroa noiden rasvojen tai juustojen välillä, kun määrät on noin vähäisiä. Eikä myöskään ole paljoa merkitystä vaihtaa maito (33 kcal) veteen. Reilumminkin saisi syödä jos kasvaa haluaa.

Paljonkos rasvojen osuus kannattais olla kokonaisuudesta, ja mikä olisi optimaalinen suhde, tyydyttyneinen, kertatyydyttymättömien ja monityydyttymöttmien rasvojen suhteen?

Onko liiallisesta sokerista haittaa?

Paljonkos rasvojen osuus kannattais olla kokonaisuudesta, ja mikä olisi optimaalinen suhde, tyydyttyneinen, kertatyydyttymättömien ja monityydyttymöttmien rasvojen suhteen?

Onko liiallisesta sokerista haittaa?
Rasvojen osuus riippuu vähän sun energiantarpeesta, mutta pääosin sellanen 30% päivän energiatarpeesta olisi hyvä olla rasvoja. Noihin tyydyttyneisiin/tyydyttymättömiin rasvoihin löyty tällänen vastaus wikipediasta kun laittoi vaan googleen hakusanan "tyydyttyneet rasvahapot":

"Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositusten mukaan aikuisilla ja yli 2-vuotiailla lapsilla tyydyttyneiden rasvahappojen ja transrasvahappojen yhteenlaskettu osuus energiansaannista tulisi olla korkeintaan noin 10 E%"

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tyydyttynyt_rasvahappo

Eli suurin osa pitäisi olla tyydyttymättömiä, mutta tyydyttyneetkin ovat hyödyksi, koska liian pieni tyydyttyneiden rasvahappojen saanti voi laskea esim. testotasoja.

Tohon sokerisasiaan taas mun mielestä on vastattu sulle jo useaan otteeseen. Itse esim. linkitin sulle wikipediasta Diabetesta koskevan artikkelin. Liiallisessa sokerinkäytössä on vaarana ainakin Diabetes.

Muscle+ & malto6

Sain tuttavalta Fastin Muscle+:n ja Malto6:n, ja hän kehotti käyttämään niitä sekaisin treenin jälkeen elikkäs seuraavasti. Kumpaakin 1dl ja vettä 4dl.

Asiaan -> Onko fiksua käyttää kyseisiä aineita näin, ja voiko nämä sekoittaa maitoon? Vai onko se parempi seikoittaa vain perinteisesti veteen?

Tarkoituksena olisi saada tuloksia näkyviin pian.

Elikkä Malto6 kannattaa jättää ennemmin lenkin jälkeen nautittavaksi?

Itse en vetäisi ollenkaan. Jätä kaappiin odottamaan et muscle+ loppuu ja ostat pelkkää heraa, sitten treenin jälkeen 1dl hera+ 1dl malto. Tottakai voit maltoa ottaa lenkin jälkeen, mutta parempi olisi ottaa kalorit jostain "oikeasta" ruoasta.

Back
Ylös Bottom