Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Ihan ok palautusjuoma. Jos se lihasmassan hankinta todella kiinnostaa, niin näkisin tärkeimpinä asioina laittaa ruokailun kokonaisvaltaisesti kuntoon treenin ohelle. Olettaisin kuitenkin että se perusruokavalion merkitys on tuossa vaiheessa aika sumennossa, joten suosittelen kovasti panostamaan siihen yhtä paljon kuin treeniisi, mikäli et jo tee niin. Tarpeeksi kaloreita, proteiinia, rasvoja ja vitamiineja jne.

Massanlisääjää (toinen linkkisi) en näkisi niin tarpeelliseksi omasta mielestä, sen voit korvata paremmin syömällä hyvin. Se ei nopeuta lihasmassan hankintaa sen enempää kuin asiallinen syöminen, mutta toisaalta jos perussyömiset on hakusellaan, niin ei tuollainen massanlisääjä pelasta paljoa, eli vieläkin painotan sitä kunnon ruokavaliota. :D

Suklaa vai mansikka.. makuasioita, itse valitsisin ehkä suklaan mutta eihän se kerro mitään.
No en ennen syönyt kovin terveellisesti, mutta nyt oon alkanu vähän lisäämään noita rehuja leivän päälle ja aterian ohessa. Eli pitää näköjään "opetella" syömään kunnolla ja sitten vasta siirtyä noiden pariin! Kiitoksia neuvoista :worship:

No en ennen syönyt kovin terveellisesti, mutta nyt oon alkanu vähän lisäämään noita rehuja leivän päälle ja aterian ohessa. Eli pitää näköjään "opetella" syömään kunnolla ja sitten vasta siirtyä noiden pariin! Kiitoksia neuvoista :worship:

Suosittelen selailemaan esim. tätä foorumia niin paljon että alkaa muodostua hyvä käsitys kalorien tarpeesta yms, saat ruokailut sitten heti kerralla hyvään suuntaan jos tuntuu että parannettavaa löytyy.

Eikä mikään estä ottamasta noita lisäravinteita mukaan, kunhan laitat sen normaalin ruokailun samalla kuntoon. :) Kyllähän esim. palautusjuoma on tosi hyvä lisäravinne, saat nopeammin treenin jälkeen ravittua kehosi ja edistät palautumista. Sitten myös joku perus proteiinilisä (ei siis tollanen massanlisääjä minkä linkitit missä on paljon hiilareita vaan ihan normi proteiinilisä) voi olla kätevä täydentämään päivän proteiinitarvetta, mutta onnistuu sekin toisaalta tavallisellakin ruoalla mikäli osaa valita mukaan oikeita tuotteita (rahkaa, raejuustoa, tonnikalaa esim.).

Proteiinilisä

Eli haussa olisi proteiinilisä seuraavin ehdoin:
- edullinen
- vähälaktoosinen/laktoositon
- ei kreatiinia
- mahdollisimman laadukas ja vähärasvainen
- ei kuran makuinen

En tiedä löytyykö tuollaiset ehdot täyttävää lisää. Ostin Nutri+ Best 3 Protein -lisän mutta se onkin huvennut yllättävän nopeaan tahtiin ja hintaa 800 g:n pakkauksella oli kuitenkin 25 €. Eli jotain tällaista mutta edullisempaa etsitään.

Kiitoksia kaikista ehdotuksista jo etukäteen!

Eli haussa olisi proteiinilisä seuraavin ehdoin:
- edullinen
- vähälaktoosinen/laktoositon
- ei kreatiinia
- mahdollisimman laadukas ja vähärasvainen
- ei kuran makuinen

En tiedä löytyykö tuollaiset ehdot täyttävää lisää. Ostin Nutri+ Best 3 Protein -lisän mutta se onkin huvennut yllättävän nopeaan tahtiin ja hintaa 800 g:n pakkauksella oli kuitenkin 25 €. Eli jotain tällaista mutta edullisempaa etsitään.

Kiitoksia kaikista ehdotuksista jo etukäteen!
Evolution Whey Mix hintaa 19.20E vaikka UFS kaupasta ja viellä halvempaa olisi UFS Whey joka pitää itse maustaa vaikka kaakaojauheella tai (jota itse käytän) mansikan makuista Funlightia :)

Kuinka paljon proteiini tulisi olla per ateria... Oon kuullu et ei saisi ottaa enempää ku 30 g 3 t välein, mutta voiko ottaa enemmän ? ja tolla miksiei enempää niin se ei imeydy muutakuin läskiksi. Näin minulle on kerrottu.

En nyt kauheasti uskoisi noihin puheisiin, mitään tutkimuksia en osaa heittää mutta mielestäni huoletta voit vedellä yli 30g ateriaa kohti.

E: jos joltakin löytyy tutkimuksia niin heittääkää linkkiä ihmeessä

Kuinka paljon proteiini tulisi olla per ateria... Oon kuullu et ei saisi ottaa enempää ku 30 g 3 t välein, mutta voiko ottaa enemmän ? ja tolla miksiei enempää niin se ei imeydy muutakuin läskiksi. Näin minulle on kerrottu.

Kyse on taas siitä kenelle se klassinen 30g/joka kolmas tunti sopii.
Meinaakko että 60kg nainen voi syödä saman määrän kuin vaika 160kg vahvamies?
Kannattaa jättää tommoset tarkat grammamäärät omaan arvoonsa ja miettiä logiikalla.
Ite syön treenin jälkeen yleensä eniten, ja sit aika fiilispohjalta, kuhan tulee tarpeeks kaikkea pidemmällä aikavälillä. Kroppa ei kuitenkaan toimi missään 24h jaksoissa.

E: Ei se kuinka paljon syöt, vaan se kuinka paljon imeytyy on aika hyvin kiteytetty.

Mä laitan leivän päälle sitä mikä maistuu parhaalta. Eli Oivariinia. Jotain nautintoja pitää elämässä olla, ei syöminenkään liiallisuuksiin saa mennä. Tietysti jos susta maistuu hyvältä tuo keiju, niin kivat sulle.

voiko noita ylimääräisiä "hyviä rasvoja" yleensä saada jostain järkihintasesta margariinista/levitteestä?

jos ei kalorit pelota niin onko se ihan yks ja sama käyttää voita? parhaan makustahan se on :)

voiko noita ylimääräisiä "hyviä rasvoja" yleensä saada jostain järkihintasesta margariinista/levitteestä?

jos ei kalorit pelota niin onko se ihan yks ja sama käyttää voita? parhaan makustahan se on :)

Jos söisin leipää, käyttäisin sen päällä varmaan voita. Ihan vain sen takia, että se on paljon luonnollisempi rasvan lähde kuin mitkään keinotekoiset margariinit.

Jos söisin leipää, käyttäisin sen päällä varmaan voita. Ihan vain sen takia, että se on paljon luonnollisempi rasvan lähde kuin mitkään keinotekoiset margariinit.

Juuri näin. Voi on luonnontuote ja erityisesti miehen kropalle hyvää rasvaa.

Riippunee myös siitä minkä kokoinen kaveri on kyseessä, 200 pituutta ja +100 painoa niin ei taida enää riittää.
Pituutta jotain 180-190cm, ja painoa 85-90kg (?). Muttajoo näin tarkemmin ajateltuna voisi sitä enemmän vielä kaloreita tavoitella. +3000kcal luulisi riittävän, kun on jo noillakin kaloreilla paino noussut (?).

Pituutta jotain 180-190cm, ja painoa 85-90kg (?). Muttajoo näin tarkemmin ajateltuna voisi sitä enemmän vielä kaloreita tavoitella. +3000kcal luulisi riittävän, kun on jo noillakin kaloreilla paino noussut (?).
Jep. Vastasin vaan tohon yhteen kyssäriin tietämättä sen enempää kaverin mittoja jne.

Olen käynyt punttisalilla 10 vuotta (näistä 7 melko aktiivista vuotta - noin parikolme kertaa viikossa kuormittavia treenejä). Syönyt aina kotiruokaa ja perustiedot ravinnosta hallussa. Ongelmana tuo kuuluisa iltasyönti, ei kuitenkaan vaivaa toistaiseksi liikaa. Nyt olen alkanut keskittyneesti tehdä treenejä lihasten kasvattamiseksi (ja jossain myöhemmässä vaiheessa tarkoitus saada rasvaa pois) ja teen 3-4 treeniä viikossa (kaksijakoista + parinviikon välein kuormittava koko kropan treeni, (tiedän rytmin että kaikki lihakset tulee käytyä läpi yhtä useasti ym perusjutut). Tajuan siis jotain jo punttiharjoittelusta ja ravinnosta kaikenkaikkiaan. Teen puntin lisäksi aerobisia treenejä ja ois kiva kuulla kommenttejanne seuraavista esimerkkipäivistä, jossa vertaan hiilareiden ja proteiinin osuuksia päivän ravinnossa:

treenit aina illalla noin 17-19 aikaan

1. Päivään sisältyy vain yksi aerobinen treeni ---> päivän mittaan enemmän hiilareita ja treenin päälle enemmän hiilareita?

2. Päivään sisältyy vain yksi kuormittava punttireeni ---> päivän mittaan enemmän hiilareita ja puntin jälkeen enemmän proteiinia?

3. Päivään sisältyy (yleensä viikonloppuna) sekä puntti että aerobinen. Puntti ensin? Puntin päälle enemmän proteiinia ja paljon hiilareita? Ja aerobisen jälkeen enemmän hiilareita?

Vielä en ole ollut koskaan nälkäinen tms mutta jatkoa ajatellen (ja kun toivottavasti lihakset ovat kasvaneet ja treenit koventuneet) on hyvä tajuta paremmin tämä juttu.

joka tapauksessa yritän siis syödä proteiinia ja rasvaa illalla ja hiilareita päivän mittaan, eli sitä ei tarvi kommentoida. Oonko hakoteillä? :)

Back
Ylös Bottom