Ravinto lihakseksi vai läskiksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kmt-85
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
39
Olen uusi täällä ja olen nyt jonkinaikaa lueskellut forumilta hyviä kirjoituksia treenauksesta ja syömisestä. Olen ymmärtänyt asian nyt niin että kehittyäkseen täytyy syödä kaloreita yli kulutuksen. Mutta eikös tuo nimenomaan lihota jos syö enemmän kuin kuluttaa? Vai muuttaako elimistö treenatessa tuon ylimääräisen ravinnon lihakseksi eikä läskiksi vyötärölle?
Esim. jos makaisin päivät sängyssä ja syön 3000kcal päivässä, niin silloin tulee reilusti kaloreita yli kulutuksen ja aivan varmasti siitä ei tule lihasta vaan läskiä ;). Ymmärsikö joku nyt mitä yritän epätoivoisesti kertoa huonoilla sanavalinnoilla :nolo: ??
Koko kesä meni itselläni laihduttaessa ja silloin tähtäsin miinuskaloreihin. Nyt sitten olisi tarkoitus saada lihaksia kehittymään. Kaloreita kuluu paljon(lue "mitä treenata salilla"-thread nähdäksesi liikkumismääräni), eikä silti oikein uskalla syödä paljon kun on tottunut vähään ja pelkää lihomista :wall: . Oli se laihtuminen kuitenkin kovan lenkkeilyn tulos :D.

kmt-85 sanoi:
Esim. jos makaisin päivät sängyssä ja syön 3000kcal päivässä, niin silloin tulee reilusti kaloreita yli kulutuksen ja aivan varmasti siitä ei tule lihasta vaan läskiä ;).

Kuinka paljon yli kulutuksen? Yleisesti pidetään sellasta +500kcal sopivana määränä. Kovemmasta bulkkauksesta ei käsittääkseni tutkimusten mukaan ole hyötyä LIHASmassan kasvattamisessa.

Edelleen: Tottakai yli kulutuksen oltaessa läskiäkin tulee. Se on tosiasia, joka vain pitää hyväksyä. Omalla ruokavaliolla pystyykin sitten tehokkaasti minimoimaan tämän.

Aika turha tulla tänne kyselemään, kuinka paljon juuri SINUN pitäisi syödä. Jotain osviittaa siitä kyllä pystyy antamaan, mutta parhaaseen arvioon pääset itse kokeilemalla, kuinka paljon kestät syödä yli kulutuksen, ilman että kehoon kertya hirveitä läskejä, mutta jotta paino kuitenkin nousee hitaasti ja varmasti.

Edellä se tuli jo hyvin sanottua. Läskiä tulee aina jos plussalla mennään, mutta +500 kcal hyvistä ravinnonlähteistä kovaa treeniä koko ajan, niin eiköhän suurin osa ole kuitenkin jo lihasta. Ja vaikkapa kerta vuoteen sitten dietillä niitä läskejä pois.

detox666 sanoi:
Kuinka paljon yli kulutuksen? Yleisesti pidetään sellasta +500kcal sopivana määränä. Kovemmasta bulkkauksesta ei käsittääkseni tutkimusten mukaan ole hyötyä LIHASmassan kasvattamisessa.

Kerrotko, missä nämä tutkimukset ovat julkaistu? :)

Ruoka itsessään on erittäin anabolista. Periaatteessa, mitä enemmän syö, sitä enemmän lihasmassa kasvaa. Toisaalta kaloriylijäämän kasvaessa myös läskiä kertyy suhteessa enemmän. Tuo 500 kcal yli kulutuksen on sellainen "yleisesti hyväksytty kompromissi", jolla lihas kasvaa, eikä läskiäkään pitäisi tulla ylimäärin.

Mä en tiedä onko tämä ihan mutu tuntumaa vai sitten ihan selvä juttu, mutta kun nostin hiilareiden määrää ravintopuolella rasvan vähenemisen kustannuksella, niin rasvaa/löysää/nestettä kertyi todella paljon nopeammin mitä aikaisemmin. Ja painokin nousi vastaavasti paljon nopeammin mitä aikaisemmin.
Hiilarit mitä söin oli pääasiassa hitaita lukuunottamatta maltoa palautusjuomassa.
Ja n. +500 kcal plussalla mentiin.

Omskakas sanoi:
Kerrotko, missä nämä tutkimukset ovat julkaistu? :)

http://www.frankpr.net/BB/30_lies.htm

Ko. artikkelissa referoidaan ko. tutkimusta. Alkuperäistä en viitsi alkaa metsästämään.

Tässä tapauksessa kyse taisi olla kuitenkin enemmän "sika-bulkista", jossa kaloreita syödään erittäin reilusti yli kulutuksen ja täten lisääntyneellä proteiinisynteesillä saavutettiin minimaalinen hyöty suhteessa rasvan kertymiseen.

Back
Ylös Bottom