Rautatablettikysymys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RJDIO
  • Aloitettu Aloitettu
minua vaivaa väsymys, eli aina koulun jälkeen on tosi väsynyt olo ja yleensä se menee vaan siihen, että dataan koko loppupäivän... nukun tarpeeksi ja syön hyvin, mutta silti väsyttää...

kävin kyllä verikokeissa ja hemoglobiini vai mikä se oli joka vaikutti tähän, oli ok.

eli voisko noita rauta tabletteja koittaa vaikka ei olisikaan tarve, onko niistä haittaa jos syö niitä siinä missä vitamiinejakin?? ja mistä noita saisi? apteekista varmaan, mutta saako ihan perus ruokakaupoistakin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä hiljattain etsin rautatabletteja kaupoista, mutta en löytänyt mistään kaupasta. Apteekista saa jollain kuudella eurolla sellaisen 30x100mg pakkauksen. Miehenä sun päivittäinen raudantarve on alle 25mg ja saat muustakin ruoasta rautaa, joten voit hyvin jakaa tabletit neljään tai vaikka kahdeksaan osaan. Itse jaan kahdeksaan osaan (12,5mg per murunen), joten tuollainen paketti riittää aika kauan.

ok, täytyy varmaan koittaa kyllä noita tabletteja... on meinaan motivaatio aika alhaalla aina koulun jälkeen tehdä yhtään mitään ja muutenkin negatiivisempi olo.

Tarpeeksi nukkuminen on aika yksilökohtainen käsite, jotkut ovat pirteitä nukuttuaan 6 tuntia ja jotkut vasta kun ovat saaneet nukkua 10 tuntia. Eli kokeile nyt aluksi vaikka käydä nukkumaan aikaisemmin.

En oikein jaksa uskoa, että nuo rautatabletit sun väsymystä poistaa, kun kyse ei ollut anemiasta. Mulla oli joskus hemoglobiini 110, eikä siinä enää jaksaisi edes datailla - hyvä ettei nukahtanut kävellessä. Osta ihan jotain perus monivitamiinitabletteja ja jos nekään ei auta, niin sitten vaikka jotain lisäravinteita/luontaistuotteita, joilla on todettu olevan positiivisia vaikutuksia unen laatuun...

Jos ne rautatabletit käy mahan päälle niin kannattaa kokeilla sitä nestemäistä rautaa (saa myös apteekista), sen voi sekoittaa veteen/mehuun tms. Itse käytän niitä aika ajoin, kun ovat hellempiä vatsalle. Tabuissa tuppaa aika monella olee se, että menee pakki sekasin.

Tuskin anemia on väsymyksen syynä, ellei hemoglobiini ole kovin matala. Eli jostain muualta se syy löytyy. Lisärautaa voi toki syödä, mutta varovaisuutta kuitenkin sen kanssa. Liialliset määrät kertyvät elimistöön ja voivat pahimmillaan aiheuttaa myrkytystilan. Näin siis, jos käytetään isoja annoksia pitkään. Miehillä lienee suurempi ongelma, että korkea hemoglobiini on yhteydessä sydänsairauksiin.

Voisi olla unen puutetta, ylikuntoa, verensokerin laskemista, kilpirauhasen vajaatoimintaa... Syitä voi olla monia. Ellei väysymys helpota, kannattaa käydä lääkärissä ja otattaa vähän laajemmat verikokeet.

Väsymystä on aina välillä varmaan itse kullakin. Itselläni väsymys on yleensä aamuvuoroviikolla ja kello 17.00 meinaa jo nukahtaa sohvalle. Herääminen tapahtuu 4.40 ja salille 14.15. Hemoglobiinit on 162 ja kolestroolit 3.6 Kävin mittauttamassa itse kaikki arvot ja ostin rautatabletit, mutta nyt ei niitä tule syötyä. Pakkoloma nimittäin. Sinänsä yllättävää on se, että pakkolomalla väsyttää enemmän kuin työviikoilla.

Veikkaan, että topicin aloittajallakin on ohimenevä kevät väsymys. Voisin suositella ulkoilua 60min päivässä. Kannattaa kokeilla monia asioita.

Tupakoitko??? Tupakka lisää "nuutuneisuutta". Eikä koulussa noin 8h /vuorokausi istuminen kyllä piristävää ole muutenkaan. Kevät väsymystä voi olla. Ei muuta kuin koulun jälkeen vaan kävelylenkille vaikka väkisin, että aivot saavat kunnolla happea. Kyllä se siitä. Jos ei auta ja jatkuu pidempään, niin vaikka sitten lääkärin puheille ja verikokeisiin. (ellei ole psyykkistä) :)

Tupakoitko??? Tupakka lisää "nuutuneisuutta". Eikä koulussa noin 8h /vuorokausi istuminen kyllä piristävää ole muutenkaan. Kevät väsymystä voi olla. Ei muuta kuin koulun jälkeen vaan kävelylenkille vaikka väkisin, että aivot saavat kunnolla happea. Kyllä se siitä. Jos ei auta ja jatkuu pidempään, niin vaikka sitten lääkärin puheille ja verikokeisiin. (ellei ole psyykkistä) :)
en kyllä polta :I

raudasta..

Rautatabletteja löytyy kyllä prismoista ja citymarketeista, mutta saa myös apteekeista.
Ei varmaankaan ole fiksua ruveta syömään pitkäaikaisesti rautaa, sillä rautaa ei saisi milloinkaan syödä ilman rauta-arvojen seuraamista, sillä liika rautahan on myrkyllistä. ;)
Kannattaa kokeilla noihin uniongelmiin mielummin jotain muuta, esim. magnesiumia tms. Apteekeista ja luontaistuotekaupoista saa tosi paljon erilaisia valmisteita, mutta niihin kannattaa kyllä perehtyä !

Prismoista saa ainakin rauta+c-vitamiini comboja.. C-vitamiini nopeuttaa imeytymistä. Merkki muistaakseni Vitaplex.

Sitte on noita, jotka hidastaa imeytymistä, kuten kananmuna ja maito esim.

En oikein jaksa uskoa, että nuo rautatabletit sun väsymystä poistaa, kun kyse ei ollut anemiasta. Mulla oli joskus hemoglobiini 110, eikä siinä enää jaksaisi edes datailla - hyvä ettei nukahtanut kävellessä. Osta ihan jotain perus monivitamiinitabletteja ja jos nekään ei auta, niin sitten vaikka jotain lisäravinteita/luontaistuotteita, joilla on todettu olevan positiivisia vaikutuksia unen laatuun...

Itse huomasin, että unen laatuun vaikutti parhaiten veden juominen pitkin iltaa.. Joutuu ehkä heräämään kerran kuselle, mutta olo on paljon virkeämpi aamulla kuin aikasemmin.

Suosittelen kuitenkin, että otat pienen rautakuurin.. Jos noudattaa annostusta, niin ei voi saada myrkytystä. Rautavarastot pienenee mahdollisesti pikkuhiljaa ja normaaliravinto ei enää siinä vaiheessa riitä varastojen täyttöön.. Kaikki rautahan mitä ruoasta saa ei imeydy..

http://www.luontais.info/shop/tuotekortti?tklid=75&tkid=291

Tuo vois olla aika hyvä vaihtoehto..

Noh, tehän sen tiedätte kun ette alaa opiskele. :lol2:
Kannattais kyllä ensin siellä lääkärissä käydä ennenkun alkaa popsia mitään.

sitä vaan että eipä täällä kovin moni tunnu tietävän, mitä väsymykseen/huonoon uneen kannattaa käyttää ja mitä ei. Ensimmäinen vaihtoehto ei todellakaan ole mitkään rautatabletit.

Energiajuomilla ei ainakaan pidä sitten ratkoa tuollasia väsymysongelmia. Itellä sattuu aina 16.00 asti kestävinä päivinä ihan tajuton väsymys ja päänsärky tolla vikalla tunnilla, joten päätin tänään ottaa seuraaville kerroille jotain syömistä tohon 15.00 tienoille reppuun jotta johtuskohan siitä kun päivällinen on 11.15 ja siinä jos käyt päivällä vielä salilla + mitätön palkkari ja sit takas tunnille...? Ollu koko talven tollanen ja unet on kyllä ihan hyvät 23.15 => 8.15.

Niin kuin Juke55 tuossa mainitsi, rautatabletteja ei kannata alkaa ihan tuosta noin vain popsimaan. Jos veren hemoglobiini on ok, veri on sopivan juoksevaa, mutta ei liian paksua. Rauta tekee verestä "paksumpaa" eli jos hemoglobiiniarvot ovat korkealla, veri alkaa olla turhan paksua, mikä tietenkin vaikeuttaa verenkiertoa. Hemoglobiinimäärien raja-arvoja en tältä istumalta millään muista tarkalleen, mutta naisilla eri kuin miehillä. Kerta lääkäri on todennut hemoglobiinin olevan normaali, veren ei pitäisi siis olla liian ohutta. Kannattaisi siis käydä kysäisemässä lääkärin mielipidettä ennen kuin aloittaa ylimääräisen rautakuurin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom