Rautatablettikysymys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RJDIO
  • Aloitettu Aloitettu
minua vaivaa väsymys, eli aina koulun jälkeen on tosi väsynyt olo ja yleensä se menee vaan siihen, että dataan koko loppupäivän... nukun tarpeeksi ja syön hyvin, mutta silti väsyttää...

Mulla nyt ainakin saattoi jotain vaikuttaa kun ryystin nestemäistä rautalisää, mut nyt on taas ollut ilman sitä. Ja kaikki "dataaminen" ja tälläinen on aika "väsyttävää" puuhaa ja onko ihmekään jos väsyttää koko päivän koneella oltuaan - tosin tästä ei tainnut olla kyse, mutta... :)

Masennus? Jos on hyvä vaihe elämässä menossa niin ei oikein tunnukaan väsyttävän, vasta kuin sopivasti nukkumaan mennessä. Liikunta on perkeleen kova sana, pientä liikuskelua ja aktiivisuutta niin jaksaa. Itelläni iskee turhankin usein laiskuus ja sen kautta tuollainen "kooma"-tila jolloin ei enää jaksa mitään. Ja jos väsyttää silti, niin kun pysyttelee liikkeellä pitkin päivää niin ei siinä keskenkään voi nukahtaa. :D

Nämä nyt on tälläisiä puoliksi itsestäänselvyyksiä, mutta piristäähän se liikunta aina mukavasti. Ihan eri asiahan on juuri puutokset sun muut..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite käyn joskus kylmässä suihkussa töitten jälkeen, virkistää kummasti oloo keskellä päivää.

Itsellä sama juttu... Treenissä on eroa kuin yöllä ja päivällä, kun lähtee suihkun jälkeen treenaamaa.. Korvien välistä tuokin on kiinni, mutta sillä ei ole väliä kun se toimii :thumbs:

Itselläni on nuo rautaarvot päin vittua, lääkäri sano jotenkin näin, että sun rautavarastot on ihan lopussa. Lääkäri epäili että olisi suolistossa jotain hämärää, määräsi tähystykseen, johon en kuitenkaan halunnut/uskaltanut mennä, sanoi että ei anna rautatablettejakaan, kun ensin piutäisi tutkia mistä tämä raudanpuute johtuu:curs:

Maltofer 100mg purutabletit vs. Obsidan 100mg tabut ?

Maltofer on 2 kertaa kalliimpaa, mutta onkohan vatsaystävällisempää ja paremmin imeytyvää? Obsidan 15€ 50kpl ja Maltofer 30€ 50kpl, kannattaako maksaa tuplahinta?

Maltoferissa vaikuttava aine:

Rautaa 100 mg rauta(III)hydroksidipolymaltoosikompleksina.

Vaikuttavan aineen molekyylipaino on n. 50 kD.

ja Obsidanissa

Ferro(II)glysiinisulfaattikompleksi·5 H2O 567,7 mg, vastaten 100 mg Fe 2+

Maltoferia en ole kokeillut, mutta Obsidania tykkään käyttää. Obsidania suositellaan otettavan tyhjään vatsaan, mutta parin kerran kokeilun ja vatsakipujen jälkeen päätin, että otan ruokailun yhteydessä (paitsi, jos syön jotakin kalsiumpitoista). Muuten ihan hyvät tabut, eikä ole parina viimeisenä vuotena enää tarvinnut kestää anemiaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hemoglobiini

Aikuisilla naisilla normaali hemoglobiini on noin 117–155 g/l, miehillä 134–167 g/l.

Verenluovutuksessa alarajat on vähän korkeammalla, muistaakseni naisilla alle 125 hemoglobiinilla ei saa luovuttaa verta.

Vastaus löytyy sivulta Verenluovutus Eli arvot on Veren hemoglobiini tulee olla miehillä 135–195 g/l ja naisilla 125–175 g/l. Itselläni Hemoglobiini on 162g/l ja ihan hyvää tavaraa veripalvelun mukaan vereni on.

Verenluovutus haaste 2009 olisi paikallaan täällä pakkiksella. Ellei nyt joku ole ehtinyt haastaa viimevuodelle tai aikaisemmalle.

Lääkäri epäili että olisi suolistossa jotain hämärää, määräsi tähystykseen, johon en kuitenkaan halunnut/uskaltanut mennä, sanoi että ei anna rautatablettejakaan, kun ensin piutäisi tutkia mistä tämä raudanpuute johtuu:curs:
Niin. Onhan se parempi kituutella epätietoisuudessa ja raudanpuutteessa kuin ottaa asioista selvää... mitäs jos siellä on kasvainta tai haavaa jotka voisi hyvin hoitaa nyt, mutta ei ehkä enää parin vuoden päästä? Eikö se kuitenkin olisi parempi tietää nyt? :jahas:

Huomasin äskettäin, että käyttäessäni sellaista rautalisää, jossa on mukana C-vitamiinia, kaikkosi hengästyneisyyteni tyystin: jaksan juosta mäet ja kävellä portaat ylös ketterästi ilman, että olisi mitään tarvetta "tasoitella hengitystä" tai päässä tuntuisi huimauksen tunnetta. Käytetty lisäannos on ollut vain 10 - 15 mg per päivä (lohkaisen 20 mg:n tabletista palasia).

Aikaisemmin olen kokeillut sellaista rautalisää, jossa on "pelkkää sitä itseään", mutta ei siitä ollut mitään lisähyötyä. Mainittakoon myös, että en tarkoita ottavani annosta tuota uutta tuotetta esim. juuri ennen lenkille lähtöä (en käytä sitä stimulantin tavoin). Minulla on myös vahva peruste epäillä (onko varmasti, itseltäni kysyen?), että esim. joskus aiemmin esiintyneet hyperventilaatiokohtaukset ovat olleet seurasta raudan puutteesta tai ainakin siitä, että elimistö ei ole pystynyt sitä hyödyntämään.

Terveyskeskuslääkäri ei koskaan erityisemmin epäillyt raudanpuutetta ja hemoglobiiniarvotkin oli kuulemma "ihan ok". Hapenvirtausta mittaavat testit näyttivät laboratorio-olosuhteissa melko ok, mutta todellisessa elämässä ei tuntunut siltä. Mutta kun äskettäin aloitin kokeilemaan rautaa C-vitamiinilla, seurasi siitä huikea parannus hengityksen helppoudessa - ja myös lenkkeilykestävyydessä.

Erityisen mielenkiintoisena muutoksena on se, että minun ei enää ole tarvinnut käydä läpi lyhyehköä (joistakin sadoista metreistä kilometriin) lämmittelyjaksoa, jotta keho olisi ikäänkuin valmiimpi tehokkaampaan lenkkeilyyn, vaan keho tuntuu jo ulosastuessa siltä, että voi samantien lähteä juoksemaan.

Kokisin mielenkiintoiseksi tarkastella asioita eri vinkkeleistä tarkemminkin, mutta en ole aivan varma mihin huomioni kiinnittäisin. Ehdotuksia?

Huomasin äskettäin, että käyttäessäni sellaista rautalisää, jossa on mukana C-vitamiinia, kaikkosi hengästyneisyyteni tyystin: jaksan juosta mäet ja kävellä portaat ylös ketterästi ilman, että olisi mitään tarvetta "tasoitella hengitystä" tai päässä tuntuisi huimauksen tunnetta. Käytetty lisäannos on ollut vain 10 - 15 mg per päivä (lohkaisen 20 mg:n tabletista palasia).

C-vitamiinihan imeyttää sitä rautaa. Vielä jos olet juonut esim. maitoa tms. raudan oton yhteydessä tai muutenkin rautalisää käyttäessä, niin rautalisä ei pääse imeytymään miltei ollenkaan, eli silloin siitä ei ole hyötyä.

minua vaivaa väsymys, eli aina koulun jälkeen on tosi väsynyt olo ja yleensä se menee vaan siihen, että dataan koko loppupäivän... nukun tarpeeksi ja syön hyvin, mutta silti väsyttää...

kävin kyllä verikokeissa ja hemoglobiini vai mikä se oli joka vaikutti tähän, oli ok.

eli voisko noita rauta tabletteja koittaa vaikka ei olisikaan tarve, onko niistä haittaa jos syö niitä siinä missä vitamiinejakin?? ja mistä noita saisi? apteekista varmaan, mutta saako ihan perus ruokakaupoistakin?

Saako udella mikä sun hb lukema oli? Joskus asia voi ola niin että vaikka hb olisi viitearvon sisällä mutta alakantissa niin oireet voivat olla samanlaiset kuin anemiassa vaikka hb olisi normaali. Jos sulla on joskus ollut korkeampi hb, niin keho voi reagoida laskuun anemian oireilla. Kaikki on yksilöllistä. Tilapäiseen väsymykseen voi liittyä vaikka mitä ja luulen että suurin osa meistä on joskus kärsinyt siitä :( mutta ottaahan se päähän kun väsyttää.

Itse sairastan kroonista anemiaa. Mulla on jatkuvasti Hb alle 100. Normaalisti se pyörii siinä 90-95 luokkaan ja tavoite on ettei se laskisi alle 80. Muuten "tankataan" rautaa sairaalassa. Syytä tähän ei ole missään tutkimuksissa löytynyt, rauta ei auta (sain vain vatsani rikki siitä). Lääkärin mukaan keho tottuu toimimaan vähäisellä raudanmäärällä, joten ei se enää tunnu. Mutta alussa oli ongelmia jos jonkunlaista kun ei ollut tarpeeksi rautaa veressä. Eikä treeneissä ja tuloksissa ole ikinä näkynyt että sairastan anemiaa. Tai mistä mä tiedän, ehkä voisin olla paljon parempi jos olisi rautaa veressä ;)

Maltofer 100mg purutabletit vs. Obsidan 100mg tabut ?

Maltofer on 2 kertaa kalliimpaa, mutta onkohan vatsaystävällisempää ja paremmin imeytyvää? Obsidan 15€ 50kpl ja Maltofer 30€ 50kpl, kannattaako maksaa tuplahinta?

Maltoferissa vaikuttava aine:

Rautaa 100 mg rauta(III)hydroksidipolymaltoosikompleksina.

Vaikuttavan aineen molekyylipaino on n. 50 kD.

ja Obsidanissa

Ferro(II)glysiinisulfaattikompleksi·5 H2O 567,7 mg, vastaten 100 mg Fe 2+

Ero on siinä että nuo Obsidanit (ja Retaferit ja Kräuterblutsaftit yms raudat) tulee ottaa kaksi tuntia ennen ja jälkeen ruuan, eli tyhjään mahaan. Maltofer imeytyy vaikka ottaisi ruuan kanssa eikä pitäisi ärsyttää mahaa senkään vertaa kuin tuo Obsidan. Obsidania ekana yleensä suositellaan kun se on parhaiten imeytyvä ja suht. hyvin siedetty, nostaa hyvin hemoglobiiniarvoja.

Kaikkein rajuin vattalle on Retafer, mutta se on myös halvin lääkkeellinen rauta (eli rautaa on 100 mg/tabl.).

Ja tosiaan, rautalisää EI pidä syödä turhaan, liika rauta paitsi sakeuttaa verta liikaa, myös kerääntyy elimiin.

Saako udella mikä sun hb lukema oli? Joskus asia voi ola niin että vaikka hb olisi viitearvon sisällä mutta alakantissa niin oireet voivat olla samanlaiset kuin anemiassa vaikka hb olisi normaali.
...
...
...
Itse sairastan kroonista anemiaa. Mulla on jatkuvasti Hb alle 100. Normaalisti se pyörii siinä 90-95 luokkaan ja tavoite on ettei se laskisi alle 80. Muuten "tankataan" rautaa sairaalassa. Syytä tähän ei ole missään tutkimuksissa löytynyt, rauta ei auta (sain vain vatsani rikki siitä)

Tohon Hb:n alentuneeseen tasoonkiin tottuu normaalielämässä. Itsellä tippui tasot 164 tienoilta 85 tienoille n.vuosissa (tarkkaa tietoa ei ole, sillä verikokeiden välillä oli n.5 vuotta).
Itse luulin olevani vain huonossa kunnossa ja hieman masentunut, mutta kävikin ilmi että tosiaan Hb oli aivan lattiassa. Rauta-arvot olivat silti aivan viitearvojen sisällä, joten en tarvinnut mitään rautalisiä (epo-hormonia sitäkin enemmän:))

Ja tosiaan ein se raudan tankkaus ole ehkä se paras ratkaisu väsymykseen, varsinkaan jos rauta-arvot ja Hb ovat kohdallaan. Todennäköisesti silloin syyt on jossain aivan muussa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom