Rauhanturvaajaksi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Core
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitos infosta. C-korttia ei löydy vielä siviilissä, mutta aion sen käydä heti intin jälkeen juuri pelastusopistoa varten ellen intissä mee kuljettajahommiin. Ajatuksena oli juuri skvj:ssä hakeutua pasi-kuljettajaksi kun ymmärtääkseni niillä oli omat kuskit, muuten kuljettajan homma intissä ei kiinnosta niin paljoa, hyöty siitä on kuitenkin niin kova että täytyy harkita. AUK:n nyt ainakin käyn, mutta tuota RUK:ta täytyy hiukan miettiä, sillä mua kiinnostaa rauhanturvaustehtävissä enemmän juuri miehistön hommat, kuin pöydän ääressä istuminen tms.
Perkele kun harmittaa toi ettei tullut kutsua edes skvj:n testeihin. Sattuu olemaan suhteita säkylässä aika korkeaan henkilöön, mutta siitä tuskin on enää tässä vaiheessa hyötyä kun kaikki kutsut testeihin on jo lähetetty. Tuskinpa ottaisivat testeihin ylimääräistä karsiutunutta kaveria, vaikka papereissa olis ihan vaan inhimillinen virhe, kun kaikki kutsut on jo lähetetty. Eikö niillä oo kuitenkin joku tietty kiintiö testeihin kutsutuissa ?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noista luvista on toki hyötyä varsinkin C luvasta, mutta en nyt niiden takia välttämättä hankkiutuisi kuljettajaksi. Vaunuluvat tai C luvat ajetaan tarvittaessa rotaatiokoulutuksessa eli eivät ne valinnoissa niin paljoa paina.
 
Mitä voin vielä intissä tehdä parantaakseni mahdollisuuksiani päästä rauhanturvaushommiin, nyt kun en valmiusjoukkoihin päässyt

Etpä oikein mitään. Intin erikoiskoulutuksista on kaikista yhtä paljon hyötyä kriha-hommiin hakeuduttaessa. Parasta on suorittaa palvelus mahdollisimman hyvin loppuun ja saada mahdollisimman hyvät arvioinnit.

Toki intin jälkeen mahdollisuuksia voi yrittää parantaa esimerkiksi hakeutumalla maakuntajoukkoihin ja jatkaa vapaaehtoista kouluttautumista tällä tavoin. Siitä minulla ei tosin ole tietoa, että miten nämä vaikuttavat mahdollisuuksiin, mutta uskoisin, että voisivat olla positiivinen lisä cv:ssä.

Lisäksi kannattaa miettiä sellaista vaihtoehtoa (jos rt-hommat kiinnostavat erityisen paljon), että hakeutuu määräaikaisiin sotilastehtäviin (sopimussotilaat, ma-aliupseerit) pv:n palvelukseen joksikin aikaa. Tästä oli hyötyä ainakin veljeni kohdalla.

Siviilissä kannattaa hankkia mahdollisimman hyvä koulutus jollekin erikoisalalle. Esim. sähkömiehiä (sähköpätevyys 1 tai 2), lakimiehiä, pappeja, rakennusinsinöörejä vast. tarvitaan aina isoissa operaatioissa ja tämäntyyppisiin hommiin on suhteessa vähemmän hakijoita.
 
Noista luvista on toki hyötyä varsinkin C luvasta, mutta en nyt niiden takia välttämättä hankkiutuisi kuljettajaksi. Vaunuluvat tai C luvat ajetaan tarvittaessa rotaatiokoulutuksessa eli eivät ne valinnoissa niin paljoa paina.

Varsinaisiin kuljettajahommiin pyritään valitsemaan henkilöitä, joilla on jo valmiit ajokortit ja oikeudet. Nuo rotaatiokoulutuksen ajokurssit ovat lähinnä täydennyskoulutusta ja osittain kortteja ajatetaan sellaisille henkilöille, jotka toimivat muissa kuin kuljettajatehtävissä, mutta tarvitsevat tehtävässään C-korttia. Esim. kaikki kriha-joukkojen käytössä olevat RG:t ja Mersut on rekisteröity kuorma-autoiksi, vaikka ovatkin maastohenkilöautoja. Näin ollen esimerkiksi tukitehtävissä toimivia henkilöitä käsketään ajoneuvokursseille, jotta pystyvät liikkumaan paikasta toiseen alueella.

C-kortti kannattaa ajaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa valintamahdollisuuksien parantamiseksi.
 
Täytyy harkita tuota kuljetushommaa intissä, nimenomaan pasi-kuskin paikkaa, rekkaa ei kiinnosta ajaa. Intin aion käydä niin hyvin kuin pystyn ja AUK:n käyn varmasti, RUK noiden rt-hommien takia vähän kyseenalainen. Yritän vielä hakeutua muihin erikoisjoukkoihin mutta taitaa olla myöhäistä jo. Suhteita yritän kans hyödyntää vielä tonne SKVJ:hin mut en usko niistäkään olevan enää tässä kohtaa hyötyä. Kovin mietin silloin kutsuntatarkastukseen mennessä, että sanonko mitään keuhkoista, kun tiesin ettei ne vaikuttais palvelukseen mitenkään muuten kuin papereissa miinuksena. Nyt kävi sit näin.
Vähän paskamaista kun toi karsinta on noin tiukkaa, meidän luokalta karsittiin meidät kaks aika kovakuntoista (cooper 2900 ja 3200) kaveria ihan pikkujuttujen takia pois, kun tuo huonokuntoisin (cooper 2400) ja vähiten kiinnostunut kaveri otettiin testeihin. Olis hyvä kun niillä olis hiukan enemmän varaa ottaa porukkaa testeihin eikä karsinta olis noin tiukkaa, niin sisään päässyt porukka saattais olla kovatasoisempaa. Yks ''crossfittaaja'' meidän luokalta haki laskuvarjojääkäreihin muuten täydellisillä papereilla, kuin että siellä oli maininta taipumuksesta astmaan tms. ja karsittiin pois, cooper tällä kaverilla 3400. Sit sinne testeihin kutsutaan ''terveitä'' kavereita, joista osa pääsee hilkulla testeistä läpi, kun olis ollut näitä papereiden mukaan vajaita tosi kovakuntoisia kavereita niidenkin tilalle.

E. Maihtaisko siitä olla Rt- hommien kannalta hyötyä, jos intin jälkeen hakis uttiin erikoisjääkäripataljoonaan ? Kellään siitä kokemusta ?
 
Täytyy siis sitäkin miettiä, hakijoiden taso tosin ilmeisesti ihan yhtä kovaa kuin esim. laskuvarjojääkäreiksi pyrkivillä ja oikeaan ammattiin valmistuminen siirtyis taas vuodella eteenpäin. Luulis sinne rauhanturvaajaksi kuitenkin melko helpolla pääsevän ihan tavallinen hyvin armeijansa käynyt nuori palomies, vaikkei SKVJ olekkaan käytynä ?
 
Mikäs siinä mahto olla hejopel syynä, että ei edes testeihin kutsuttu?
 
Niinkuin tuolla Valmiusjoukko-ketjussakin kerroin, luultavasti se kun mulla luki lääkärinpapereissa että ollut toistuvia hengitystieinfektioita. Mulla oli siis pari vuotta sitten jäätävä mykoplasmakierre, jonka seurauksena keuhkon limakalvot vaurioitu ja vuoden verran sairastelin vähän väliä keuhkoputkentulehdusta. Sitä hoidettiin sit yksityisellä keuhkolääkärillä, kävin mm. täydet keuhkojen testit (samat kuin mitä pelastusopistoon hakevilta edellytetään) ja testien mukaan keuhkot oli muuten hyvässä kunnossa, limakalvot vaan vaurioituneet ja herkät kaikenlaiselle rasitukselle. Hoidot loppu just tossa tammikuussa, ja keuhkolääkäri antoi jo puolustusvoimille lausunnon ettei noi keuhkot vaikuta palvelukseen mitenkään kun hoidotkin ehtii jo loppumaan kauan ennen palvelukseen astumista, mutta ei sit vissiin riittänyt se. Jos hoidot olis ehditty lopettamaan ennen hakupapereiden lähettämistä ja oisin ehtinyt käymään uudestaan PV:n lääkärintarkastuksessa, olis siinä sähköpostissa luultavasti lukenut jotain muuta :D
Pystyn kyllä hakemaan uudestaan taas ens tammikuussa, jolloin oma palvelus on jo alkanut Niinisalossa, ja luulen että ihan varmuuden vuoksi haenkin silloin, siinä tapauksessa jos pääsen testeihin ja läpäisen ne, jatkan omaa palvelustani valitsemiseen saakka ja aloitan Heinäkuun 2015 erässä SKVJ-joukoissa palvelemisen heti kun niiden P-kausi on loppu.
 
Minkälaisiin hommiin oot lähdössä? Kädet ristissä täällä odotellaan taas puhelua, joko nyt..

Vaununjohtaja tais titteli olla.

Tässä oma sotilasurani:

1/06 Rannikkojääkäri ryhmänjohtaja (ATU-kurssi myös)
2008 ATU-kertaus
2009 ATU-kertaus
2010 NBG11 403 päivää kk-ampuja
2013 ATU-kertaus
2014 UNIFIL
 
Alkanut kiinnostamaan jos laittaisi paperit vetämään. Miten muuten jos on hormoni korvaushoidossa niin onko haittaa tonne pääsyssä? En haluaisi kaikki lihoja menettää.
 
Alkanut kiinnostamaan jos laittaisi paperit vetämään. Miten muuten jos on hormoni korvaushoidossa niin onko haittaa tonne pääsyssä? En haluaisi kaikki lihoja menettää.

En osaa vastata kysymykseesi, mutta PV:n sivuilla on sähköpostiosoite, jonne voi laittaa kysymyksiä. Vastaavat aika hätäseen, jopa samana päivänä.
 
Alkanut kiinnostamaan jos laittaisi paperit vetämään. Miten muuten jos on hormoni korvaushoidossa niin onko haittaa tonne pääsyssä? En haluaisi kaikki lihoja menettää.

Kannattaa kysyä ja kerropa huviksesi mikä oli vastaus.
 
Rekrytointialan hakukäsittelijän tavoittaa joko puhelimitse numerosta 0299 441136 tai sähköpostitse osoitteesta rekrytointi.porpr@mil.fi. Hakukäsittelijältä voit tiedustella ohjeita hakeutumisesta sotilaallisen kriisinhallinnan toimintavalmiuteen. Merivoimien hakuasioista saat lisätietoa rekrytointi.merive@mil.fi tai ylil. Pasi Heikkilältä.
 
Osaisko joku joka on ollu rt hommissa sanoo mitä mun pitää käydä tai tehdä että pääsen reissuun. 3vuotta putkeen olen ollut toimintavalmiudessa. Oon käynyt peruskoulun mutta kokemusta on tosi paljon kaikesta. Armeijja meni kiitettävästi. CE pommikuskina ja korpraalin nappi. Adr kortti löytyy. Kokemusta siviiliammateista on kemianteollisuudesta, metalliteollisuudesta, puuteollisuudesta (työskentelen vieläkin ja 2.5v takana jo) ja kuljetus hommista (päivystys hommissa noin vuoden ollut autojen/rekkojen hinaus yrityksessä ja edelleen työskentelen täällä). Sit kortteja, vartija, järkkä, kaasu, tie/työturvallisuus, adr, trukki ja ea2 muistaakseni. Kunto hyvä kun takana reenailua monta vuotta. Tarkotus oli että suoritan maaliskuussa yleisenkielitutkinnon mutta missasin päivällä ilmoittautumisen eli sen käyn 10/2014.
Tää on tällänen sivuprojekti ollu jo pitkään ja joskus ois kiva päästä käymään rt hommissa.

Ei jaksais lääkärin tutkintoa hankkia tuon takia ni onko jotain muuta mitä siellä tarvitaan tai miten sinne pääsee "helposti"?
Tuon tiedän että toi kielitutkinto on nykyisin melkeimpä pakollinen. Pitäiskö hommata säiliö adr, jotain säiliö rekan ajokokemusta, tai jotain?
Kiitän jos joku osaa sanoo mikä tossa nyt mättää :)
 
Oon elänyt siinä käsityksessä, että toi kielitutkinto on pakollinen ainoastaan päällystötehtäviin haettaessa eli miehistö/RJ tasolla sitä ei tarvittaisi.
"Yleinen kielitutkinto

Reserviupseereilta, poliisitehtäviin hakeutuvilla poliiseilta sekä päällystötehtäviin hakeutuvilla aliupseereilla tai miehistöön kuuluvilta edellytetään hyvää suullista ja kirjallista englanninkielen taitoa, joka tulee osoittaa suorittamalla opetushallituksen järjestämä yleinen keskitason (3-4) kielitutkinto (YKI).
"

Joku roottorikoulutukseen lähtenyt voisi vähän valottaa koulutuksen päiväohjelmaa ellei mitään opsec materiaalia ole?:)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom