Rauhanturvaajaksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Core
  • Aloitettu Aloitettu
Ei Spollen tehtäviin, mutta ei kannata silti kirvestä kaivoon kokonaan heittää. Spolleksi operaatioon täytyy olla siviilissä poliisi/mpkk ja joku kurssi käytynä..

Eli siis RT hommissa Spollena ovat siis koulutukseltaan Polamkin läpikäyneitä henkilöitä. Edes vartioaliupseerit eivät ulkomailla sotilaspoliisitehtävissä palvele ilman tuota poliisin perustutkintoa. Vartiojoukkueeseen noita varusmieskoulutuksen saaneita spolleja sitten laitetaan ihan mielellään.
Varaan tähän toki pienen virhe marginaalin, näin asiat oli vielä silloin kun itse notkuin aliupseerina vartiostossa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mites tuon sotilaspoliisiksi pääsemisen laita on, mikäli on poliisin perustutkinnon suorittanut muttei ole poliisin virassa?

Joskus aikaisemmin tuolla krihasivuilla on ollut maininta, että vähintään 2v kokemus poliisin töistä. Sitä en tiedä, että onko käytäntö nykyään muuttunut.

Olen tällä hetkellä Säkylässä krh-komppaniassa aliupseerikurssilla. Onko mitään mahiksia enää parantaa mahdollisuutta päästä näihin hommiin?

Lääkärit taitaa olla ihan hyvässä asemassa jos rauhanturvaajaksi hakee? Lähinnä tässä spekuloin tulevaisuuden varalta, kannattaisiko lähteä valmistumisen jälkeen suoraan vai erikoistua ensin. Onko esim. valmiit kirurgit tuollapäin ihan kenttäsairaalassa akuuttikirurgiaa hoitamassa vai pysyykö hommat perus "tk-lääkärin" tasolla ja hoidetaan flunssaisia sotilaita? Mietin tätä RT vaihtoehtoa aika paljon työkokemuksen kannalta, voisi nähdä vähän erilaista menoa ja päästä tekemään hätätoimenpiteitä enemmän. Voi olla ettei täältä ihan suoraa infoa asiaan löydy mutta jos jollain jotain hajua asiaan liittyen on olisin kovin kiitollinen :)

Terve. Oon tässä miettinyt hakevani RT-hommiin Libanoniin, mutta olisi muutama kysymys takataskussa.

Oon kotiutunut Säkylästä 2011 kesällä, käynyt RUK:n jääkärilinjan kurssi 239 ja toiminut ensihoitojoukkueen johtajana johtajakaudella ja kotiutunut siis reservin vänrikkinä. Millaiset mahdollisuudet luulette että mulla olisi päästä? Siviilissä on käytynä lukio, ei ammatillista koulutusta. Työkokemusta enimmäkseen ravintola-alalta.

Eniten tässä hakemuksessa mietityttää, että pitääkö olla se yleisen kielitutkinnon todistus koska olen reservin upseeri? Suora lainaus hakemuksesta ''-reservinupseereilla ja sotilaspoliisin tehtäviin hakeutuvilla poliiseilla hyvää englanninkielen suullista ja kirjallista taitoa (opetushallituksen yleinen kielitutkinto, vähintään keskitaso)

Täytän muuten kaikki hakuehdot.

Jos joku kenellä olisi kokemusta näistä osaisi vastata, olisin kiitollinen vastauksista :)

Terve. Oon tässä miettinyt hakevani RT-hommiin Libanoniin, mutta olisi muutama kysymys takataskussa.

Oon kotiutunut Säkylästä 2011 kesällä, käynyt RUK:n jääkärilinjan kurssi 239 ja toiminut ensihoitojoukkueen johtajana johtajakaudella ja kotiutunut siis reservin vänrikkinä. Millaiset mahdollisuudet luulette että mulla olisi päästä? Siviilissä on käytynä lukio, ei ammatillista koulutusta. Työkokemusta enimmäkseen ravintola-alalta.

Eniten tässä hakemuksessa mietityttää, että pitääkö olla se yleisen kielitutkinnon todistus koska olen reservin upseeri? Suora lainaus hakemuksesta ''-reservinupseereilla ja sotilaspoliisin tehtäviin hakeutuvilla poliiseilla hyvää englanninkielen suullista ja kirjallista taitoa (opetushallituksen yleinen kielitutkinto, vähintään keskitaso)

Täytän muuten kaikki hakuehdot.

Jos joku kenellä olisi kokemusta näistä osaisi vastata, olisin kiitollinen vastauksista :)

Reservinupseerin koulutuksesta huolimatta, sun mahdollisuudet on käytännössä jääkäriryhmän varajohtajan pesti kersantin palvelusarvolla.. tällaisia tapauksia taisi melkein kaikki SKJL 1/12 ja 2/12 vararyhmyrit olla.

Joukkueenjohtajiksi ja varajohtajiksi on varmasti tarjolla enemmän kuin tarpeeksi ammattiupseereita.
Ryhmänjohtajiksi on tarjolla todella paljon ammattialiupseereita ja poliiseja, joten mahdollisuudet myös siihen sinulla on heikot.

Muihin kuin jääkärihommiin pääsemiseen tarvitaan sitten tiettyä pätevyyttä/ammatillista osaamista ja kokemusta, kuten mm. ensihoito tai muonituspuolen hommiin

Mutta ei muuta kuin paperit vetämään jos meinaat päästä.

Mitenkäs lääkintämiehille on hommia tarjolla RT-hommissa?
Mitä tarkotat tuolla lääkintämiehellä? Siis varusmiespalveluksessa suoritettu? Riippuu täysin mikä on siviilikoulutus ja työkokemus, jos siviilissä toimit alalla niin hyvät mahdollisuudet päästä reissuun, mutta jos ei oo kuin tuo varusmiespalvelusjuttuna niin voi pieni plussa olla. Hakijoita on paljon ja yleensä noita pelastushenkilöstöä / lämäreitä ei suhteutettuna esim. normi jääkäreihin oo kovin paljon.

Sanoisin että intin lääkintämiehen koulutuksesta ei ole mitään hyötyä ellei siihen yhdisty esim. sairaanhoitajan koulutus.
Kaikilla lääkintähenkilöstöön kuuluvalla on siis siviilissä alan koulutus.

Sanoisin että intin lääkintämiehen koulutuksesta ei ole mitään hyötyä ellei siihen yhdisty esim. sairaanhoitajan koulutus.
Kaikilla lääkintähenkilöstöön kuuluvalla on siis siviilissä alan koulutus.
Niinpä, ainoat edut tulee ehkä justiin pidemmän palveluajan (9kk lääkintämies tai 12kk lääkintä-AU) ansiosta. Jos katsoo tilannetta Suomessa niin monen paikan palo- / pelastustoimet on vähentänyt henkilöstöä / varallaolo henkilöä tai ei oo jatkanut pätkäsopimiksia niin noilla RT-markkinoilla on kyllä rekrytoijien päivät. Osaavia henkilöitä on paljon jonossa.

Ruvennut taas kahta kauheammin polttelemaan rauhanturvaajatehtävät. Harmi vain, että puolen vuoden ihan ok:illa jääkäripapereilla sinne pääseminen taitaa olla mahdotonta. Poliisikoulua olen harkinnut, mutta en millään malttaisi odottaa niin kauaa. Ikää passissa 22 vuotta ja kunto on helvetin hyvä.

Onko tietoa, että pääseekö sinne enää miehistöhommiin muuten kuin SKJV:n kautta? Tarkoitan siis todennäköisyyksiä, en absoluuttista sivuilla lukevaa ohjetta. Topicin alkuvaiheilla vaikuttanee vielä päässeen, mutta siitä nyt on aikaa.

Kaikki on mahdollista ja pääsee, ja vain hakemalla voi päästä. Tosi kiva että sulla on kova kunto, mutta haun kannalta ihan sama mikä se on, kunhan cooperin testissä pääsee läpi.

Poliisikoulua ja rauhanturvaamista ei voi verrata mitenkään keskenään. Rauhanturvaaminen on reissu, ei ammatti. Oikea elämä on Suomessa. Sitäpaitsi polamkin hakuprosessi on tod.näk. lyhyempi kuin reissuun haun, eikä kumpikaan ole toisiaan poissulkeva tekijä.

Kaikki on mahdollista ja pääsee, ja vain hakemalla voi päästä. Tosi kiva että sulla on kova kunto, mutta haun kannalta ihan sama mikä se on, kunhan cooperin testissä pääsee läpi.

Poliisikoulua ja rauhanturvaamista ei voi verrata mitenkään keskenään. Rauhanturvaaminen on reissu, ei ammatti. Oikea elämä on Suomessa. Sitäpaitsi polamkin hakuprosessi on tod.näk. lyhyempi kuin reissuun haun, eikä kumpikaan ole toisiaan poissulkeva tekijä.

Hah, tuo kunto juttu oli huumoria, mutta ei se siihen kaatuisi.

Haluan kuitenkin ehdottomasti tehdä tuon reissun, useammankin. Oikoteitä ei ole, mutta mitä kaikkea muuta tuolla luetaan hyödyksi. Ylioppinut puolen vuoden mies ei liene ihan ihailtavin ja halutuin vaihtoehto, varsinkin kun SKJV:n ulkopuolelta.

Itsellä kiinnostaa myös rauhanturvaajan hommat, pitää ruveta salin lisäksi käymään aamulenkillä, että tuo aerobinen kunto kasvaa. Onneksi on pari vuotta aikaa kohennella kuntoa ennen armeijaan menoa

Itse ehdin onneksi käydä silloin, kun pelkkä valmiusjoukkokoulutus riitti. Oli silloinkin puolet leiristä siviiliammatin perusteella päässeet. Leiriin tietysti tarvitaan sähkömies, putkimies, rakennusmiehiä, autonasentajaa yms. Lääkintämiehetkin teki alan hommia suomessakin. Ensihoitajat ja lääkärit ainakin taitavat olla kysyttyjä nykyään. Niihin hakemaan vaan jos reissuun tekee mieli

hmmm. Mites on mahiksia päästä rauhanturvahommiin ilman siviiliammattia? Olen lukiossa tällä hetkellä ja sitten armeijaan. Joutuuko armeijan jälkeen mennä opiskelemaan joku ammatti että pääsisi hommiin? Olen siinä käsityksessä että sinne otetaan myös ihan perus jääkäreitä

hmmm. Mites on mahiksia päästä rauhanturvahommiin ilman siviiliammattia? Olen lukiossa tällä hetkellä ja sitten armeijaan. Joutuuko armeijan jälkeen mennä opiskelemaan joku ammatti että pääsisi hommiin? Olen siinä käsityksessä että sinne otetaan myös ihan perus jääkäreitä

Kuten täällä on monesti mainittu, niin helpoin tie on SKVJ. Googleta tuo ja tutustu asiaan.

Onko reissuille joku maksimimäärä tai jotain sääntöjä, että paljonko pitää olla taukoa välissä tms. Ammatti tuo ei taida olla kuin muutamalla mpkk:n käyneelle.

Silloin, kun itse olin, niin siellä oli joitakuita jotka oli kahdeksatta tai yhdeksättä reissuaan tekemässä. Moni, jotka useammassa reissussa olivat olleet, kommentoivat että olisivat nopeammin halunneet uusiin reissuihin. Olivat saaneet vastaukseksi kehoituksen yrittää edes hetken pysyä suomessakin. Sellaisiakin oli jotka olivat reissujen välissä tehneet töitä jossain muualla ulkomailla. Siinä sitten pikkuhiljaa kontaktit suomeen katkenneet.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom