Rauhanturvaajaksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Core
  • Aloitettu Aloitettu
Onko siitä ollut ihan lakikin vai ainoastaan PV:n oma linjaus? Jokatapauksessa kyllä pystyy, palvelusarvo voi olla eri kuin reservin arvo.

Juu oli näköjään linjaus,

puolustusvoimien sivuilta lainattua:

Olen reserviupseeri. Voinko hakea miehistö- tai alipäällystötehtäviin?

Periaatteessa reserviupseeri ei voi hakea alipäällystö- tai miehistötehtäviin, sillä upseerit hakevat päällystön tehtäviin, joihin heidät myös sijoitetaan. Aliupseerit hakevat ja sijoittuvat alipäällystötehtäviin ja miehistö miehistötehtäviin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tunteeko kukaan ketään joka olisi päässyt reservin upseerina miehistön tehtäviin?? Itse voisin hakea sähköpuolelle, siviiliammatti ja työkokemusta 8 vuotta.

Tunteeko kukaan ketään joka olisi päässyt reservin upseerina miehistön tehtäviin?? Itse voisin hakea sähköpuolelle, siviiliammatti ja työkokemusta 8 vuotta.
En miehistöpuolelle mutta alipäällystötehtäviin päässeitä res.ups. kyllä useitakin. En usko, että on mitään esteitä päästä tukitehtäviin (esim. just sähkömieheksi) reservin upseerina etenkin kun ammatitaitoa löytyy. Kannattaa laittaa paperit vetämään, eihän siinä mitään häviä;)

Terve! Onko teillä, joille on puheluita tosta Libanoniin lähdöstä tullut niin jotain tietoa onko paikat jo täyttyny? Vai onkohan viellä mahdollisuus, että puhelu tulisi.

En oikeen tajua, enkä jaksanut lukea kaikkia sivuja läpi. Eli jos takana on lukio ja sitten käy skvj:n niin voiko päästä suoraan toimintavalmiuteen ja sitten keikalle.
Niin ja b-ajokortti pitäs vissiin ennen skvj:tä hankkia vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

En oikeen tajua, enkä jaksanut lukea kaikkia sivuja läpi. Eli jos takana on lukio ja sitten käy skvj:n niin voiko päästä suoraan toimintavalmiuteen ja sitten keikalle.
Niin ja b-ajokortti pitäs vissiin ennen skvj:tä hankkia vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Kaikkiin kysymyksiin: kyllä.

Entä kuinka paljon helpommin pääsee "alas" valmiusjoukoista, kun vaikka laskuvarjojääkärinä. Entä minkälaisiin tehtäviin RUKin käyneet sijoittuvat?

Entä kuinka paljon helpommin pääsee "alas" valmiusjoukoista, kun vaikka laskuvarjojääkärinä. Entä minkälaisiin tehtäviin RUKin käyneet sijoittuvat?
Paljon helpommin. En mitään tarkkoja lukuja osaa heittää, mutta mutu-tuntumalla ja omien havaintojen perusteella n. 7/10 ekaa kertaa reissussa olevista jakke-jääkäreistä on skvj koulutettuja. Toiseen kysymykseen saat vastauksen tän sivun alusta/edellisen lopusta, jotain oma aloitteellisuutta pliis.

Terve! Onko teillä, joille on puheluita tosta Libanoniin lähdöstä tullut niin jotain tietoa onko paikat jo täyttyny? Vai onkohan viellä mahdollisuus, että puhelu tulisi.

Vastataan tähän mitä mulla on tietoa asiasta.
Kyselin, että millon tulee papereita postiluukusta kun soittivat minulle Porista. Helmikuun loppulla on kuulemma oletettavasti kaikki rekrytoitu ja sen jälkeen lähtee papereita valituille.

Mites omat mahdollisuudet päästä reissuun?

26 vuotta
Palomies-sairaankuljettaja
Intti sotilaspoliisina ja 3 arvosanalla
BC-ajokortti
Cooper vajaa 3000 ja muutenkin urheilullinen kaveri kyseessä
Ei allergioita

Terve! Onko kukaan täältä lähdössä Tampereelta tiistai aamuna 7.4 Säkylään koulutukseen? Julkisilla ei mitenkään sinne aamuksi klo8 kerkiä niin jos joku on menossa omalla autolla niin voisin hypätä kyytiin?

Katotaan josko joku vielä lukis tätäkin ketjua. Papereita toimintavalmiuteen pitäis laittaa menemään, RT-hommat on kiinnostaneet jo pitkään. Hain valmareihin inttiin 2014, mutta en kelvannut pääsykokeisiin lääkärinpapereiden perusteella. En tiedä kummasta maininnasta se oli kiinni, siitä että mulla on todettu 2005 ibuprofeeniyliherkkyys, vai siitä että papereissa oli vanha maininta hengitystieinfektion jälkeisistä hoidoista (mulla oli siis vuosi tuota ennen ollut paha mykoplasmakierre, jota hoidettiin vuoden verran astmalääkkeillä, hoidot oli siis kutsuntojen aikaan vielä kesken).

Suoritin inttini tiedusteluryhmänjohtajana jääkärikomppaniassa hyvin arvosanoin, koulutus löytyy siis sekä tiedustelu, -että jääkärihommiin. Res. arvo Alikersantti. Ennen kuin laitan noita papereita eteenpäin, niin olen tässä miettinyt että voiko tuo haave tosiaan kaatua siihen, että mulla on lapsena vähän huuli turvonnut ja henkeä ahdistanut kun otin buranaa. Allergiatesteissä ei ollut silloin mitään, mutta neuvottiin välttämään ko. lääkettä. Parasetamolia ja tulehduskipulääkkeitä, asetyylisalisylihappoa jne. pystyn käyttämään ongelmitta, ja ibuprofeiini nyt ei muutenkaan ole mikään välttämätön lääke kenellekkään kun korvaavia tuotteita löytyy. Opiskelen ensihoitajaksi, joten sitä kautta löytyisi koulujen jälkeen varmaan paikka operaatiosta vaikka tuo yliherkkyys olisikin miehistöhommiin karsiva tekijä, nyt opiskeluaikana kiinnostaisi jo kuitenkin lähteä, kun vielä on mahdollisuus päästä muihinkin hommiin kuin hoitsuksi.

Nyt on mainostettu pv:n sivuilla ja facebookissakin, että libanoniin haetaan paljon myös porukkaa ilman valmarikoulutusta, sinnehän perustetaan uusi komppania ranskalaisten tilalle. Haetaan mm. jalkaväen, krh:n ja pst:n miehistökoulutuksen omaavia, joten kuvittelisin mulla olevan hyvät saumat muuten, kun on kerta jääkärikoulutus, ja siellä on myös tiedustelujoukkoe johon voisin myös sopia. Tuota lääkeaineyliherkkyyttä vaan mietin, kun hakukelpoisuudessa mainitaan että voi olla karsiva tekijä, mutta mahtaako olla kiinni lääkeaineesta vai meneekö kaikki allergikot suoraan hylkyyn?

Tuota lääkeaineyliherkkyyttä vaan mietin, kun hakukelpoisuudessa mainitaan että voi olla karsiva tekijä, mutta mahtaako olla kiinni lääkeaineesta vai meneekö kaikki allergikot suoraan hylkyyn?

Tuo selviää varmaan laittamalla mailia / soittamalla Säkylään. Toisaalta et menetä papereiden lähettämisessä, kuin postimerkin hinnan ja hieman aikaa. Toimintavalmiuspäätökset tulee neljästi vuodessa. Viime vuonna hain marraskuun lopussa ja päätös tuli postissa joulukuun puolivälin jälkeen.

Silloin kun sain valmareihin hylsyn, soitin perään ja kyselin syytä niin eivät suostuneet kertomaan kuin, että lääkärinpapereista oli kyse. Pitäis saada soitettua suoraan sille lääkärille, joka nuo laput lukee. Laitan ensiviikolla paperit vetämään, sithän sen näkee kelpaanko vaiko en. Toivottavasti tuo ibuprofeiini ei nyt karsi mua ainakaan kaikista tehtävistä pois, jos valmiina ensihoitajana sitten edes pääsisi.

Katotaan josko joku vielä lukis tätäkin ketjua. Papereita toimintavalmiuteen pitäis laittaa menemään, RT-hommat on kiinnostaneet jo pitkään. Hain valmareihin inttiin 2014, mutta en kelvannut pääsykokeisiin lääkärinpapereiden perusteella. En tiedä kummasta maininnasta se oli kiinni, siitä että mulla on todettu 2005 ibuprofeeniyliherkkyys, vai siitä että papereissa oli vanha maininta hengitystieinfektion jälkeisistä hoidoista (mulla oli siis vuosi tuota ennen ollut paha mykoplasmakierre, jota hoidettiin vuoden verran astmalääkkeillä, hoidot oli siis kutsuntojen aikaan vielä kesken).

Suoritin inttini tiedusteluryhmänjohtajana jääkärikomppaniassa hyvin arvosanoin, koulutus löytyy siis sekä tiedustelu, -että jääkärihommiin. Res. arvo Alikersantti. Ennen kuin laitan noita papereita eteenpäin, niin olen tässä miettinyt että voiko tuo haave tosiaan kaatua siihen, että mulla on lapsena vähän huuli turvonnut ja henkeä ahdistanut kun otin buranaa. Allergiatesteissä ei ollut silloin mitään, mutta neuvottiin välttämään ko. lääkettä. Parasetamolia ja tulehduskipulääkkeitä, asetyylisalisylihappoa jne. pystyn käyttämään ongelmitta, ja ibuprofeiini nyt ei muutenkaan ole mikään välttämätön lääke kenellekkään kun korvaavia tuotteita löytyy. Opiskelen ensihoitajaksi, joten sitä kautta löytyisi koulujen jälkeen varmaan paikka operaatiosta vaikka tuo yliherkkyys olisikin miehistöhommiin karsiva tekijä, nyt opiskeluaikana kiinnostaisi jo kuitenkin lähteä, kun vielä on mahdollisuus päästä muihinkin hommiin kuin hoitsuksi.

Nyt on mainostettu pv:n sivuilla ja facebookissakin, että libanoniin haetaan paljon myös porukkaa ilman valmarikoulutusta, sinnehän perustetaan uusi komppania ranskalaisten tilalle. Haetaan mm. jalkaväen, krh:n ja pst:n miehistökoulutuksen omaavia, joten kuvittelisin mulla olevan hyvät saumat muuten, kun on kerta jääkärikoulutus, ja siellä on myös tiedustelujoukkoe johon voisin myös sopia. Tuota lääkeaineyliherkkyyttä vaan mietin, kun hakukelpoisuudessa mainitaan että voi olla karsiva tekijä, mutta mahtaako olla kiinni lääkeaineesta vai meneekö kaikki allergikot suoraan hylkyyn?

En haluaisi vittuilla, mutta kävit tekemässä lääkärintarkastuksen yksityisellä valmareita varten, ja annoit sen kirjata tommosen buranayliherkkyyden niihin papereihin?

Omalta osaltani jäi lättäjalat merkkaamatta, koska niillä ei ollut mitään vaikutusta mihinkään. Valmarit jäi kyllä haaveeksi, koska kuume nousi testejä edeltävänä yönä Huovinrinteellä.

En haluaisi vittuilla, mutta kävit tekemässä lääkärintarkastuksen yksityisellä valmareita varten, ja annoit sen kirjata tommosen buranayliherkkyyden niihin papereihin?

Omalta osaltani jäi lättäjalat merkkaamatta, koska niillä ei ollut mitään vaikutusta mihinkään. Valmarit jäi kyllä haaveeksi, koska kuume nousi testejä edeltävänä yönä Huovinrinteellä.

Vanhaan viestiin vastasit, mutta en oo käynyt missään yksityisellä ennen inttiä tekemässä lääkärintarkastusta, vaan mulla oli vuosi ennen kutsuntoja ollut mykoplasmaa (kierre) joka siis luki mun potilastiedoissa toistuvina hengitystieinfektioina kun kutsuntatarkastuksessa lukaistiin papereita.
Ibuprofeiiniyliherkkyys lukee myös potilastiedoissa ensimmäisenä kun mun tiedot avaa, sillä hengitystiet turpos siitä, ei sen kanssa leikitä. Se nyt vaan on sellanen tieto, joka tulee lukea joka ikisessä lääkärintodistuksessa ym. Mulla karsiva tekijä oli kuitenkin luultavasti se ''toistuvia hengitystieinfektioita''.
Mut vitunko sillä oo väliä, musta tuli sissi ja tykkäsin helvetisti ja taas rauhanturvaajaksi tulen todennäköisesti pääsemään ammattini puolesta koska vaan huolimatta mistään ibuprofeiiniallergiasta. Samoin luulisin, että joku yksittäinen antibioottiallergia tms. ei olis karsiva tekijä, vaikka hakukelpoisuudessa mainitaan että lääkeaineallergia/yliherkkyys SAATTAA olla karsiva tekijä.

Onko joku ollut rt-hommissa tilannepäivystäjänä tai tieteekö muuten mitä työ pitää sisällään?

Meidän komppanian tilannepäivystys oli pähkinänkuoressa:

- Partioiden liikkeiden seuranta ja yhteydenpito
- Muista kanavista tulevan tiedon välittäminen
- Muihin kanaviin tiedon välittäminen
- Tilannejohtajuus kunnes vuorossa ollut upseeri ehti paikalle

Käytännössä siis koneella istumista, radioon huutelua ja koneen naputtelua. Ylemmällä tasolla homma oli samaa ainakin mitä saksalaisten kanssa tuli toimittua.

Morjens! En ole käynyt skvj-koulutusta ja mietiskelen että millaset tsäänssit ois päästä rt-hommiin seuraavilla spekseillä:
-tarkka-ampujakoulutus kiitettävällä keskiarvolla
-myös tiedustelijan koulutus löytyy (olen siis tarkka-ampuja-tiedustelija)
-Cooper tulos reilu 3000m ja lihaskunto erinomainen

Kiinnostais myös tietää muiden mahdollisista kokemuksista jotka on ollu tarkka-ampujina rt-hommissa

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom