Rauhanturvaajaksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Core
  • Aloitettu Aloitettu
Tääl ois äijä joka tarttis vähän infoo. Noin puolitoista vuotta olisi vielä noihin 18v synttäreihin, mutta kauan ois ollu mielessä tää että sitä haluis lähtee rauhanturvaajaksi. Nyt vasta olen alkanut kunnolla miettimään asiaa. Niin kelasin näitä kriteerejä? En oikeen tuolta Puolustusvoimien sivuilta saanut tietoa joka olisi täydellisesti pysäyttänyt kysymysten pulppuamisen päässäni:/. Niin koska tämä aihe näyttääkin olevan vielä pystyssä, niin ajattelinpa tänne pari kysymystä esittää:).

Elikkä, mulla on nyt tässä vähän ollu säätöä näiden opiskelujen kannalta, niin onko kannattavampaa pysyä lukio linjalla vai kone- ja metallialaa olen myös miettinyt, että mitenkö tulee vaikuttamaan tonne Kriisitilanteisiin pääsyyn ja duuneihin, mitä siellä sitten tulee tekemään? Vai vaikuttaako tässä vaiheessa vielä mikään ollenkaan, kun kutsuntoihinkin on vielä rajusti aikaa? Ihan perus jääkäriksi, rivimieheksi lähtisin mielellään sitten, mutta kyllä muutkin duunit periaatteessa käyvät.
Ja miten se on sitten kun inttiin vihdoinkin pääsee, niin milles "linjalle" siellä kannattaisi sitten hakeutua, jotta saisi parhaat tsäänssit rt:ksi ja millasia duuneja siellä sitten saisi?

Tällä hetkellä vedän 2700-3100 Coopperissa, vaikka en hirveästi edes lenkkeile, tulee kuntoiltua paljon ja motivaatiotakin löytyy, niin urheilu ei tule loppumaan siihen mennessä, joten tulokset tod. näk. vaan nousevat. Likinäköä löytyy skidisti mutta kyllä sen kanssa pärjää, piilareita justiinsa oppinut käyttämään, niin rilleistä päässyt eroon. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ammatilla ei sinänsä ole väliä varsinkaan jos rivimieheksi haluat, intissä vaan kansainvälisiin valmiusjoukkoihin, se plakkariin ja paperit vetämään. Eikä tuonne SKVJ ole kovin pahat testit, cooper mm. min.2600.

Elikkä, mulla on nyt tässä vähän ollu säätöä näiden opiskelujen kannalta, niin onko kannattavampaa pysyä lukio linjalla vai kone- ja metallialaa olen myös miettinyt, että mitenkö tulee vaikuttamaan tonne Kriisitilanteisiin pääsyyn ja duuneihin, mitä siellä sitten tulee tekemään? Vai vaikuttaako tässä vaiheessa vielä mikään ollenkaan, kun kutsuntoihinkin on vielä rajusti aikaa? Ihan perus jääkäriksi, rivimieheksi lähtisin mielellään sitten, mutta kyllä muutkin duunit periaatteessa käyvät.
Ja miten se on sitten kun inttiin vihdoinkin pääsee, niin milles "linjalle" siellä kannattaisi sitten hakeutua, jotta saisi parhaat tsäänssit rt:ksi ja millasia duuneja siellä sitten saisi?
Valmiusjoukkoihin ehdottomasti (mutta myös viesti-, sotilaspoliisi, pioneeri-, kuljettaja-, jääkäripuolen, jne. koulutuksella pääsee kyllä).

Jos ammattia kattelet niin joku rakennus-, logistiikka- tai autoasentajapuolen koulutus voi tarjota tiettyä tehtäviä operatiossa, mutta kannattaa oikeasti opiskella sitä mikä kiinnostaa. RT-hommat on kuitenkin väliaikaisia juttuja eikä niistä kunnon ammattia saa (ok, poislukien tietyt PV:n kansainväliset hommat). Ja perusjääkäriksi pääsee kyll ilman mitään tiettyä koulutustakin, jos van muuten on oikeassa paikkaa ja oikeaan aikaan.

Onkos porukoita lähdössä loppuvuodesta Libanoniin (UNIFIL 2/2013) ja jos on niin minkälaisiin hommiin? PV:n sivujen mukaan ens viikolla saatais päätökseen rekryt tähän erään. Toivossa on hyvä elää, mut melko pessimistisiä tässä itse ainakin ollaan.

Onkos porukoita lähdössä loppuvuodesta Libanoniin (UNIFIL 2/2013) ja jos on niin minkälaisiin hommiin? PV:n sivujen mukaan ens viikolla saatais päätökseen rekryt tähän erään. Toivossa on hyvä elää, mut melko pessimistisiä tässä itse ainakin ollaan.

Meikäläinen on ainakin lähdössä, tosiaan perus jääkäriksi. Kävi hyvä tuuri, kun sai sopimuksenkin vuodeksi suoraan. RVJ:stä ylöspäin, kuskit ja eod/pst ym. erikoisheebot on jo käsittääkseni rykrytty, mutta muilla löytyy hyvinkin toivoa.

Ja tohon vielä mitä LStone kyseli, niin ota ehdottomasti suunnaksi valmiusjoukko. Koulutus starttaa nykyään sekä talven-, että kesän saapumiserissä Säkylässä. Sinne siis haetaan erikseen, ja testit ovat paria kuukautta ennen koulutuksen alkamista. Testit ovat suht iisit jos päässä ei suurempaa vikaa, cooper 2600, lihaskuntotesti ja meiltä ainakin eniten karsinut evakuointitesti (kannetaan 55kg nukkea 150m, en muista aikarajaa. Isoin ongelma oli saada se maassa lojuva lötkö selkään).

Ja kannattiko tää koulutus? Niistä, jotka meiltä operaatioon halusi niin noin 80-90% pääsi, siis SKVJ 2/12

Meikäläinen on ainakin lähdössä, tosiaan perus jääkäriksi. Kävi hyvä tuuri, kun sai sopimuksenkin vuodeksi suoraan. RVJ:stä ylöspäin, kuskit ja eod/pst ym. erikoisheebot on jo käsittääkseni rykrytty, mutta muilla löytyy hyvinkin toivoa.

Ja tohon vielä mitä LStone kyseli, niin ota ehdottomasti suunnaksi valmiusjoukko. Koulutus starttaa nykyään sekä talven-, että kesän saapumiserissä Säkylässä. Sinne siis haetaan erikseen, ja testit ovat paria kuukautta ennen koulutuksen alkamista. Testit ovat suht iisit jos päässä ei suurempaa vikaa, cooper 2600, lihaskuntotesti ja meiltä ainakin eniten karsinut evakuointitesti (kannetaan 55kg nukkea 150m, en muista aikarajaa. Isoin ongelma oli saada se maassa lojuva lötkö selkään).

Ja kannattiko tää koulutus? Niistä, jotka meiltä operaatioon halusi niin noin 80-90% pääsi, siis SKVJ 2/12

Juu! Toivotaan että tavataan sitten parin vuoden päästä "kentällä"!:)

Sellaista kysymystä niiltä ketkä ovat olleet aiemmin rauhanturvaajana ja omaa kokemusta alalta, niin oliko teillä paljon kävelymarsseja? Jos oli niin minkä pituisia? Itse omaan lättäjalat jotka eivät oikein kestä pitkiä matkoja niin se vähän huolettaa rauhanturvaajaksi lähtemistä.. Minut meinattiin alentaa b-mieheksi mutten tahtonut koska se luultavasti vaikuttaisi aika raskaasti rauhanturvaajaksi pääsemistä. Eli edelleen A-mies

Sellaista kysymystä niiltä ketkä ovat olleet aiemmin rauhanturvaajana ja omaa kokemusta alalta, niin oliko teillä paljon kävelymarsseja? Jos oli niin minkä pituisia?

Jalkapartiointia välillä, vähän samanlaista kuin kaupungilla kävely täällä. Mitä nyt varusteet niskassa :D Ei siis mitään ihmeellisiä marsseja, ellei itse niihin leikkimielisiin "kilpailuihin" ilmoittautunut mukaan.

Nojuu, jaloillaan täytyy tarvittaessa pystyä liikkumaan pitkiäkin matkoja hankalissa olosuhteissa.
Tuo "kaupungilla kävely" antaa hieman ruusuisen kuvan, joten suosittelen että laitat 30 kiloa reppuun ja lähdet maiharit jalassa tarpomaan useamman kilsan lenkkejä vuoroin kovalla ja vuoroin pusikossa.
Kuvittelet siihen vielä vaikka 40 astetta lämpöä ja vuoristoisen maiseman niin alamme olemaan todellisuudessa.

Hommia on ulkomailla monenlaisia, joissain tulee hiki liikkuessa, joissain iltapäivän saunassa.

Riippuu tietenkin tehtävästä miten erilaisiin sairauksiin/vammoihin suhtaudutaan. Jos on jonkun alan asiantuntija (esim. lääkärii), niin ei välttämättä ole ongelma mutta jonkun perusjantterin kyllä pitäisi pystyä marssimaan. Uskoisin että lääkärintarkastuksessa tulee aika helposti lähtö, jos asiasta kertoo rehellisesti ja jos ei kerro ja joutuu tehtävään missä esim. jalkapartioidaan, niin mitäs sitten?

Hei.

Mites tälläinen skenaario, kuin rauhanturvaajaksi pari vuotta intin jälkeen? Oma palvelus kuitenkin päättyi jo 2011, ja pakko myöntää, ettei ihan jokainen seikka ole enää lihasmuistissa tai tule kuin tykin suusta.

Onko ihan utopistinen ajatus?

Hei.

Mites tälläinen skenaario, kuin rauhanturvaajaksi pari vuotta intin jälkeen? Oma palvelus kuitenkin päättyi jo 2011, ja pakko myöntää, ettei ihan jokainen seikka ole enää lihasmuistissa tai tule kuin tykin suusta.

Ei ne sua lentokentälle kutsu ja tyrkkää kamoja kouraan ja käske, että koneeseen nouse.
Lähtöä ennen on 2-5 vko mittainen kertaussessio, missä käydään asioita läpi, mitä tuolla tehtävillä joudutaan ja saatetaan joutua tekemään.
Ite haen rauhanturvaajaksi heti, kun tuon kakkosvaiheen olen saanut suoritettua.

Hei.

no itsellä oli se kymmenen vuotta välissä joten etköhän sä pärjää
Ja on syytä muistaa, että rt-hommat on töitä eikä inttiä

Terve.

Paperit kanssa jätetty sisälle ja nyt odotellaan että pääsisikö sitä valmiuteen. Viime rauhanturvaamisreissusta on aikaa 13 vuotta ja Libanonissa tuli tuolloin palveltua.

Tuleeko perusjääkärit ja rivimiehet ihan kokonaan täyteen skvj:stä, vai uskotteko, että tälläinen kiväärimies voisi päästä läpi?

Jos niin, millä ominaisuudella? Tarkoitan siis sitä, että toki varmasti katsovat skvj:n kortit läpi, mutta mitä muita ominaisuuksia halutaan. Luin kyllä vaatimukset sivuilta.

Itsellä olis halua kanssa pistää paperit menemään. Onko koulutuksella mitään väliä, eli pääseekö jotkin helpommin sisään, kuin toiset? (Valmiusjoukot ja pioneerit taitaa olla aika haluttua tavaraa?)
Ite spolleksi tieni raivasin ja yks rauhanturvaajana työskennellyt kaveri sanoi, että ei ne mua sinne ota tällä koulutuksella?

Itsellä olis halua kanssa pistää paperit menemään. Onko koulutuksella mitään väliä, eli pääseekö jotkin helpommin sisään, kuin toiset? (Valmiusjoukot ja pioneerit taitaa olla aika haluttua tavaraa?)
Ite spolleksi tieni raivasin ja yks rauhanturvaajana työskennellyt kaveri sanoi, että ei ne mua sinne ota tällä koulutuksella?

En tosiaan oo alan ammattilainen mutta eikös jossain ollu että rakennusmiehet, sähköalan miehet, kaiken maailman lääkärit ja summuut sellaset ja poliisit oo aika halluttuja siihen hommaan.
2 viimestä vissiin niitä halatuimpia
HUOM! voin olla väärässä

Ei Spollen tehtäviin, mutta ei kannata silti kirvestä kaivoon kokonaan heittää. Spolleksi operaatioon täytyy olla siviilissä poliisi/mpkk ja joku kurssi käytynä..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom