Raudan nosto pysäyttää pituuskasvun?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jageeee
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli tarkoitus olisi rueta kesällä käymää salilla 2-3 kertaa viikossa, olen 16v ja 175 cm pitkä enkä ole vielä päässyt ennustuspituuteen sillä senttejä tulee hitaasti (varsinaista kasvupyrähdystä ei ole ollut). Olen kuullut että kun rupeaa "Pumppaamaan" lihaksia ja nostamaan rautaa niin pituuskasvu pysähtyisi. Tästä syystä olen epävarma, uskallanko aloittaa salilla käymisen, sillä en haluaisi jäädä tämän pituiseksi. Eli vaikuttaako se mitenkään pituuskasvuun/kehitykseen?

On epäilty (teoreettisesti) että se voisi vaikuttaa selän pituuskasvuun, jos teet paljon voimanostoliikkeitä missä seisot raskaan levytangon kanssa, eli kyykkyä ja maastavetoa. Ajattelevat että selän nikamille tulee puristusta kun joutuvat kannattelemaan raskasta painoa, ja se sitten hidastaisi normaalia luun kasvua.

Normaalin salitreenin ja pumppailun ei taas pitäisi paljoa pituuskasvuun vaikuttaa, edes teoreettisesti.

olen 16v ja 175 cm pitkä enkä ole vielä päässyt ennustuspituuteen sillä senttejä tulee hitaasti (varsinaista kasvupyrähdystä ei ole ollut)?

Vähän offia mutta eikö 175cm ole jo ihan hyvä pituus? Ite olen 175cm myös ja en ole vuoteen oikein pituutta kasvanu, mutta olen täysin tyytyväinen tähä pituutee:D

Ja sitten asiaan. Ennemmin huono syöminen ja tupakka vaikuttaa siihen pituuskasvuun. Elä punttia pelkää.;)

Älä tuota punttia pelkää, ikäsi on vasta 16 ja se kasvupyrähdys voi tulla vielä armeijassa. Toiseksi pituus voi vaihdella suurestikin perheenjäsenien kesken. Mulla on serkkuja, jotka on siinä kahden metrin pinnassa velikin on senttiä vajaa 190 ja meitsi on sitten 175. Mä olen aina sanonut ei määrä vaan laatu :lol2:

Eli tarkoitus olisi rueta kesällä käymää salilla 2-3 kertaa viikossa, olen 16v ja 175 cm pitkä enkä ole vielä päässyt ennustuspituuteen sillä senttejä tulee hitaasti (varsinaista kasvupyrähdystä ei ole ollut). Olen kuullut että kun rupeaa "Pumppaamaan" lihaksia ja nostamaan rautaa niin pituuskasvu pysähtyisi. Tästä syystä olen epävarma, uskallanko aloittaa salilla käymisen, sillä en haluaisi jäädä tämän pituiseksi. Eli vaikuttaako se mitenkään pituuskasvuun/kehitykseen?
V**** se mihinkään pysähdy itsekin olen kasvanut 7 senttiä puolessa vuodessa. Nyt kyllä alkaa hiipiä pelko että tästä kasvetaan vielä yli 180-senttiseksi... Kiertää huhuja että joku olisi jäänyt 150 senttiseksi koska on käynyt salilla, mutta luulenpa että olisi jäänyt myös ilman salia yhtä lyhyeksi. Älä usko kaikkeen mitä kaverit puhuvat. :piis:

Mun viesti poistettu :( Mikee siinähän oli kaikki selvästi :) No sanotaan hienosti että ei se sinun pituuskasvusi mihinkään katoa

Eise siitä mihinkään hidastu,mutta mikä tossa 175 on vikana?
Näyttää isommalta kun on 450kiloa lihasta tuollaisessa varressa kuin kaksi metrisessä. :hyper:
sitä paitsi pidempi vaan tippuu korkeammalta :evil:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
nykyään totean kavereille jotka kettuilevat pituudestani (165cm) & bodaamisesta että "en oo lyhyt koska bodaan, bodaan koska oon lyhyt";)

Ei se ainakaan mulla oo pysähtyny ( 14v 174cm tällä hetkellä)
Kunhan et tee kyykkyä ja mavea tosi isoilla painoilla ( esim rajana 10kg päälle oma paino semmonen on ainakin mun raja)
Ja muista syödä aivan perkeleesti

huvittavia nuo kommentit : mulla ei ainakaan ole vaikuttanut pituuskasvuun tai vielä parempaa että olen kasvanut enemmän pituutta kun olen käynyt salilla. siis sehän on ihan mahdoton sanoa vaikuttaako se pituuskasvuun vai ei. se että on kasvanut punttaamalla 175senttiseksi ei kerro mitään siitä onko se pituuskasvu pysähtynyt vai ei. ehkä ilman aikaisin aloitettua punttia voisi olla 180cm tai sitten ei...täyttä arvailua koko homma.

huvittavia nuo kommentit : mulla ei ainakaan ole vaikuttanut pituuskasvuun tai vielä parempaa että olen kasvanut enemmän pituutta kun olen käynyt salilla. siis sehän on ihan mahdoton sanoa vaikuttaako se pituuskasvuun vai ei.

sama juttu kun horppa keskusteluissa jokaisen käyttäjän horppaa käyttävät kaverit on terveitä ja natut kuolleita :lol2:

edit. näin lievästi kärjistettynä

Eli tämä "huhu" oli sitten :anssi:

Tarkoitan pumppaamisella koko kehoa rakentavia laitteita. Mutta en oikein tykkää olla tämän pituinen, mielellään pidempi, että turha valittaa siitä että en ole tyytyväinen pituuteeni. Kaipa tästä on alettava käymään salilla :)

niin en tiedä kuinka pitkä itse olisin jos en salitreeniä olisi aloittanut nuorena mutta itse en kyllä kasvanut senttiäkään enää sen jälkeen kun systemaattisen treenin aloitin..taisin olla 16 ikäinen. vaikuttaa tai ei mutta 178cm jäätiin ja se terkkaritätin ennustus oli paljon enemmän :D tosin en ole katkera..juuri passelin pituinen vaikkakin se 180 olisi ollut kiva rikkoa.

edit: joskus kuulin myös puhuttavan että nuorena rankka salitreeni kuluttaisi liikaa jotain (energiaa,ravinteita,hormonaalista tuotantoa maybe..?) lihasmassan kasvatukseen joka olisi tarkoitus murrosiässä suuntautua enemmän pituuskasvuun..tyhmästi sanottu mutta kai tossa jotain faktapohjaista voi olla koska käsittääkseni varsinainen lihasmassan kasvu ja vankentuminen jätkillä alkaa vasta n. 20 vuoden iässä olemaan parhaimmillaan kun pituuskasvu loppuu..meninköhän pahasti metsään :D noh, ihan sama pakkikselta nää joskus luin :D

niin ja en suosittele venailemaan toho kakskymppiseks asti ennen kun salille uskaltaa mennä..!

Jälkikäteenhän voi tietysti aina spekuloida, onko puntin aloittaminen nuorena vaikuttanut omaan pituuskasvuun. Varmaan vanhempien pituudet verrattuna omaan pituuteen antaa jotakin osviittaa sen jälkeen kun oma pituuskasvu on pysähtynyt. Muutamista senteistähän ei voi vielä johtopäätöksiä tehdä, mutta jos täältä alkaa löytymään jannuja, jotka ovat jääneet vaikkapa 165 senttisiksi isän ollessa 190 cm ja äidin 175 cm, niin tuo varmaan jo kertoo jotain. Ei muuta kuin ilmoittautumaan kaikki munan mittaisiksi jääneet! :D

Niin ja omalta kohdaltani koin puntin aloittamisen nuorena melkeinpä anteliaimmaksi ajaksi lihastan kehittymisen kannalta. Mielummin 170 senttinen köntti kuin 180 senttinen kynis...

Älä tuota punttia pelkää, ikäsi on vasta 16 ja se kasvupyrähdys voi tulla vielä armeijassa. Toiseksi pituus voi vaihdella suurestikin perheenjäsenien kesken. Mulla on serkkuja, jotka on siinä kahden metrin pinnassa velikin on senttiä vajaa 190 ja meitsi on sitten 175. Mä olen aina sanonut ei määrä vaan laatu :lol2:

Ootko varma, että teillä on sama isä?;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom