Raudan nosto pysäyttää pituuskasvun?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jageeee
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Siis mua yleensäkin ihmetyttää tää hirvee hulabaloo tästä aiheesta,jos vaikka 15 v:nä alottaa puntin ja syömään samalla oikein ja opettelee treenitekniikat se tuskin hidastaa sitä kasvua ainakaan paljoa ehkä ei ollenkaan ja sen lisäksi jo 18 vuotiaana voi olla melko hyvässä kunnossa ja tulokset näkyä niin kropassa kuin raudan määrässä ja pituutta vaikka sitten 175.Sen sijaan voi tietysti odottaa sen 3 vuotta ja aloittaa punttailun 18 vuotiaana jolloin pituutta on 180 ja noihin tuloksiin missä olisi jo nyt jos olisi aloittanut aiemmin on matkaa vielä vaikka kuinka paljon.
Toisin sanoen jos haluaa olla pitkä ni ei varmaan varmuuden vuoksi kannata nostaa punttia,mutta jos haluaa olla iso ni mitä väliä on sillä jos jää yhen varpaankynnen mitan verran lyhyemmäks,mutta lihasta on kuiteki roppakaupal enemmän.

Kasvuhäiriöt eivät liity ainoastaan pituuteen.

Kasvuvaiheessa liian kova rasitus esimerkiksi polville (kyykkäys, prässi, pallopelit yms.) voi saada aikaan osgood-schlatterin taudin -> tuloksena yleensä vähintään vuosi lähes totaalilepoa polvelle/polville ja mukava rustopatti polven alapuolella loppuelämän.

Kannattaa miettiä alkaako hölmöilemään liian isoilla raudoilla vielä kasvaessaan. Itse olisin ollut kiitollinen kun joku viisaampi olisi tullut ottamaan levyt tangosta.

Kasvuhäiriöt eivät liity ainoastaan pituuteen.

Kasvuvaiheessa liian kova rasitus esimerkiksi polville (kyykkäys, prässi, pallopelit yms.) voi saada aikaan osgood-schlatterin taudin -> tuloksena yleensä vähintään vuosi lähes totaalilepoa polvelle/polville ja mukava rustopatti polven alapuolella loppuelämän.

Kannattaa miettiä alkaako hölmöilemään liian isoilla raudoilla vielä kasvaessaan. Itse olisin ollut kiitollinen kun joku viisaampi olisi tullut ottamaan levyt tangosta.

Itsellä tällainen aikoinaan tuli ja vieläkin se siinä on:dance: Ei se muuten elämää haittaa, mutta polvillaan oloa ei jalka kestä:(

Itsellä tällainen aikoinaan tuli ja vieläkin se siinä on:dance: Ei se muuten elämää haittaa, mutta polvillaan oloa ei jalka kestä:(

Intissä mäkin sain ton vuoksi vapautuksen korposta :D

Oli siitä siis jotain hyötyäkin...:hyvä:

oon kans 16v. kun aloin käymään salilla (1.5v sitten) olin 169cm pitkä. Itse mietin samaa sillon, ja koulussa kun kävin lääkärin tarkistuksessa niin koululääkäri katteli niitä kaskukäyriä ja sano etten kasva enään. Aattelin että vitun sama ja aloin sitte salillakin käydä... ja nyt oon 183cm:)

Ihmettelenpä vaan, millaisia vitun peeloja porukoilla on ollut koululekurina tai terkkarina. Ovatko ne niitä, jotka eivät pääse enää mihinkään muualle ja purkavat turhautumistaan oppilaisiin? Ja mitään muuta ne ei sitten osaakaan.

Oman koulun terkkari tykkäsi oikein nautiskelevalla äänellä ilmoittaa porukoiden viat ja puutteet. Ja eräille ilmoitti melko tylyyn sävyyn
"ei susta kovin pitkä tule." Reilua. :D

Ihmettelenpä vaan, millaisia vitun peeloja porukoilla on ollut koululekurina tai terkkarina. Ovatko ne niitä, jotka eivät pääse enää mihinkään muualle ja purkavat turhautumistaan oppilaisiin? Ja mitään muuta ne ei sitten osaakaan.

Oman koulun terkkari tykkäsi oikein nautiskelevalla äänellä ilmoittaa porukoiden viat ja puutteet. Ja eräille ilmoitti melko tylyyn sävyyn
"ei susta kovin pitkä tule." Reilua. :D
Meidän koulun terkkari taas ei pidä punttausta tai kuntosalilla käyntiäkään edes urheiluna. Ennen pelasin fudista, ja terveydenhoitaja kysyi aina, että montako kertaa viikossa treenaat, miten on pelejä, kuinka pärjätään yms. Nyt kun sanoo harrastukseks punttauksen, niin se on sillä kuitattu, eikä terveydenhoitaja kysele siitä sen enempää yksityiskohtia, vaikka mielestäni se on ihan samanlaista urheilua kuin fudis, tai ainakin periaatteessa.

Mutta itse asiaan toteaisin saman kuin aiemminkin, eli kohtuuden kanssa punttauskin on aivan turvallista kasvuiässä. Onhan aivan tieteellisesti todistettu, että raskas ruumiillinen työ on haitannut ihmisten pituuskasvua sota-aikaan, joten ei ne asiat siitä mihinkään ole muuttunut. Punttauskin pitää vain osata pitää niissä rajoissa, että se ei mene liian rankaksi. Imo joskus 14-vuotiaana ei välttämättä kannata edes naama irvessä treenata, koska ennen murrosikää (murrosiän päättyminen ei ole sama asia kuin kolmen valkoisen partakarvan kasvaminen) lihakset eivät edes kasva niin voimakkaasti kuin aikuisiällä.

Mullekin terkkari vain kuittasi ''punttisali ei sovi kasvuikäsille, se pysäyttää pituuskasvun, tiedäthän?''. Moneltahan jäänyt harrastus aloittamatta koulunterkkarin faktojen pohjalta?:lol2:

Älkää muuten missään nimessä käyttäkö proteiinilisäravinteita.Uutten tutkimustulosten mukaan se on vaarallista sydämelle,koska proteiini kasvattaa lihasta ja sydän on myös lihas.;)
Ei varmaan tarvii kertoa kuka koulun henkilökunnasta minulle tällasita informaatiota antoi.:jahas:

Älkää muuten missään nimessä käyttäkö proteiinilisäravinteita.Uutten tutkimustulosten mukaan se on vaarallista sydämelle,koska proteiini kasvattaa lihasta ja sydän on myös lihas.;)
Ei varmaan tarvii kertoa kuka koulun henkilökunnasta minulle tällasita informaatiota antoi.:jahas:

Piru vie, ellei jopa jumalauta!

Yhellä tutulla rupes sydän hakkaa rintalastaa vasten, ja siitä kuulu sellanen jännä tump-tump-tump-ääni ulospäin. Ja tää jätkä kävi salilla ja käytti lisäravinteita! Silti veikkaan et vika oli ennemin geneettinen kuin lisäravinteista johtuva.

Eikös raskaat perusliikkeet kiihdytä testosteronin ja kasvuhormonin tuotantoa, joten vois kuvitella et jos punttaat pienestä asti oikeella tekniikalla ilman vammoja, kasvais pidemmäks kuin urheilematta?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vähän offia mutta eikö 175cm ole jo ihan hyvä pituus? Ite olen 175cm myös ja en ole vuoteen oikein pituutta kasvanu, mutta olen täysin tyytyväinen tähä pituutee:D

Ja sitten asiaan. Ennemmin huono syöminen ja tupakka vaikuttaa siihen pituuskasvuun. Elä punttia pelkää.;)

175 ei ole pituus vaan lyhyys :D

Onhan aivan tieteellisesti todistettu, että raskas ruumiillinen työ on haitannut ihmisten pituuskasvua sota-aikaan, joten ei ne asiat siitä mihinkään ole muuttunut.

Oisko heittää jotain hyviä linkkejä tähän? Ei jaksais googletella ja selata turhia sivuja läpi. :)

Onhan aivan tieteellisesti todistettu, että raskas ruumiillinen työ on haitannut ihmisten pituuskasvua sota-aikaan, joten ei ne asiat siitä mihinkään ole muuttunut.
Ettei se kuitenkin ole niukan ravinnon aiheuttamaa, energiaa ei ollut tarpeeksi kasvulle..? En tiedä, mutta tuntuisi ainakin järkevämmältä selitykseltä.

Oisko heittää jotain hyviä linkkejä tähän? Ei jaksais googletella ja selata turhia sivuja läpi.
Jos kuitenkin innostut kuitenkin googlettamaan, hyviä hakusanapareja google scholarissa voivat olla vaikka
children/adolescent
yhdistettynä johonkin allaolevista:
"resistance exercise"/"weight training"/"strength training"

Noin löytyvissä tutkimuksissa ei tosin pidetä raudan nostamista vaarallisena vaan suositeltavana.

Aina puhutaan, että kasvuiässä olevan kannattaa olla rasittamatta selkärankaa isoilla painoilla, tai että "kannattaa tehdä sellasella painolla jolla jaksaa just tehä kympin." Laitetaanpas vaikka tällane esimerkki molemmat ovat aloittelijoita, on jamppa joka tekee helposti mavea 10x100kg ja toinen joka jaksaa juuri ja juuri saman sarjan, kuitenkin 100kg paino tekee molempien selkärangalle saman rasituksen, niin missä menee selvä kiloraja minkä verran kasvuiässä kannattaa mavessa selkää kuormittaa..?

Joo ei kai toi sali oo mitään viakuttanu, +-vk kun aloitin salin kävin terkkarilla ja pari päivää sitten kun vuosi sittne kävin ja aloitin salin olin kasvanut 7cm ja joulusta +5kg painoa, en tiedä onko tuo nyt normaalia tuo 7cm..lyhyt kasvuinen olen, 16v/160cm,itse asiassa yhdessä välissä tuntu että kasvanut van enemmän, ja joku puhui että jos jalkoja tekee niin se lisäisi pituus kasvua ?! joten kattellaas miten jouluna pituus kun jalkoja ruvennut tekemän.

mitä, ootteko sekaantunu proteiniin :O :D:DD

KETKÄ!:eek: Kyllä tossa vaihees pitää jo tietää mitä elämältään haluaa, muistan eräänkin pakkotoistolaisen joka on menettänyt monta hyvää kaveria noiden röteinien takia! :hyvä:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom