Rasvat???

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mniska
  • Aloitettu Aloitettu
astro sanoi:
No en ole vielä keksinyt miksi olisi. Osaatko kertoa?

Vedetään hatusta vähän arvoja konkretisoimaan tilannetta.

1. Syödään 20g O-6 ja 20g O-3. Suhde 1:1
2. Syödään 10g O-6 ja 5g O-3. Suhde 2:1

Perustelisin tilanteen #1 (muistin varassa mennään) olevan parempi koska eikosanoideja tuotetaan samassa suhteessa kuin niitä on solukalvolla, joka taas vastaa suhdetta mikä saadaan ravinnosta. LA->AA muunnos tapahtuu sampoilla desaturaasientsyymeillä kuin ALA->EPA joten olettaisin ALA/LA-suhteen olevan sama kuin EPA/AA-suhteen. Sitten syödään toki vielä EPA:aa ravinnosta jolloin viilataan viimeksi mainittua suhdetta paremmaksi. Sen pohjalta näyttäisi että treveyden kannalta O-6/O-3 suhde 50g/50g olisi sama kuin vaikka 25g/25g, ainakin karkeasti katsottuna.

Toki oliiviöljyn tapauksessa nautitulla kalaöljyllä/EPA:lla on suurempi vaikutus kuin rypsärin tapauksessa. Täytyy palata asiaan illemmalla.

Sen verran tuohon kokonaismäärään...monityydyttymättömät rasvahapot ovat herkästi hapettuvia, siis piloille meneviä ja tästä syystä niitä ei kannata vallan hirmuisia määriä nauttia / vrk...kohtuus kaikessa ja kroppa voi parhaiten.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jason82 sanoi:
mutu-tuntumalta ei kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä kyetä tekemään..;)
Hyvä on, lopetan mutuilun margariiniasiasta, kunhan joku kertoo minulle, miksi voi kannattaisi korvata.

Pakko Kyllä myöntää, että olen joutunut aikalailla korjaamaan käsityksiäni margariineista. Tietoni ko.tuotteesta olivat nimittäin "hivenen" puutteellisia, eikä se taidakaan ihan niin myrkkyä ollakaan, mitä olen kuvitellut.

Critter sanoi:
Hyvä on, lopetan mutuilun margariiniasiasta, kunhan joku kertoo minulle, miksi voi kannattaisi korvata.

Pakko Kyllä myöntää, että olen joutunut aikalailla korjaamaan käsityksiäni margariineista. Tietoni ko.tuotteesta olivat nimittäin "hivenen" puutteellisia, eikä se taidakaan ihan niin myrkkyä ollakaan, mitä olen kuvitellut.

Cheers, man! Asiapuhetta. :kippis1: :)

Tätä juuri hain takaa. Saatiinpa tätäkin threadia tarkennettua ja tuossa on astron johdolla vielä toinen savotta edessä - pääasia, että sävy pysyy samana IMO.. :)
On ihan ymmärrettävää, että mediavetoisesti näissä asioissa ei pääse pureutumaan kovinkaan syvälle. Ehkä tässä voisivat valistusinstanssitkin korjata suuntaansa taikka tarkentaa/syventää jakamaansa tietoa. Kun tuo ei kuitenkaan vaadi kuin sen, että kaivaa minkä tahansa Food Chemistry / Lipid Chemistry tms-teoksen käsiinsä. :) Tätähän se maukkaperusjätkä ei luonnollisesti tee, joten parannettavaa löytyy.
Mun pointti, joka pätee ravitsemusasioihin laajemmassakin mittakaavassa, oli ja on edelleen se, että AINA on kyse hyötyjen ja haittojen riskien tasapainosta ja siihen pyrkimisestä. Kolikolla on aina kääntöpuolensa ja se, kummalle puolelle vaaka kääntyy, riippuu hyvin monesta yksilöllisestä tekijästä. Tämän pohjalta pelkistyksille/vastakkainasetteluille ei juurikaan ole sijaa, IMO. Eli nuo asioiden toisillaan "korvaavuudet" voidaan unohtaa.

Mitä itse asiaan tulee, niin kuten tuolla kyselit, kyllä, tilanne esimerkiksi hydrogenointiprosessin suhteen ON ollut paljon huonompi. Mutta mikäli seuraa vähääkään sitä laite- ja menetelmätekniikkojen kehitystä, jota on nähty tuossa tultaessa 60-luvulta 2000-luvulle, ei juurikaan ihmettelisi, jos ja kun nuo valmistajien antamat tiedot esimerkiksi transsien vähäisistä ellei jopa olemattomista pitoisuuksista margariineissa, pitäisivät paikkansa. :) Mutta kuten mainittu, ei se pahitteeksi olisi saada tuohon muutama lakisäädöskin lisää varmuudeksi.. :)

Jason82 sanoi:
Kun tuo ei kuitenkaan vaadi kuin sen, että kaivaa minkä tahansa Food Chemistry / Lipid Chemistry tms-teoksen käsiinsä.:)
Sepä se, kun minun nämä "peruskemian" kirjat ovat vähän jäljessä. Moni näistä kirjoista on vanhempia kuin minä. Esimerkiksi orgaaninen kemia-kirja on Mälkösen 1960-luvulla kirjoittama. Tällöin ei kyllä Critteriä vielä ollut. Tuossa se nyt vielä menettelee, kun asiat eivät ole muuttuneet. Onneksi sentään lääketieteestä löytyy 40 vuotta uudempia teoksia :kippis1:

Pii sanoi:
Sen verran tuohon kokonaismäärään...monityydyttymättömät rasvahapot ovat herkästi hapettuvia, siis piloille meneviä ja tästä syystä niitä ei kannata vallan hirmuisia määriä nauttia / vrk...kohtuus kaikessa ja kroppa voi parhaiten.

Näin minäkin olen ymmärtänyt. Rypsärissä siis 30% PUFA kun oliiviöljyn vastaava 10%. Toisaalta ei se ihan överiksi mene rypsärilläkään jos ravinnon muut rasvat sisältävät suhteessa vähemmän PUFAa niin päivän rasvoista alle 30% tulee monityydyttämättömistä, mikä lienee ihan suositusten (jos niitä uskoo) sisällä.

Palatakseni tuohon, mitä kirjoitin aikasemmin tänään tähän threadiin. Verrataan taas kahta eri tapausta:

1. Syödään 50g rypsäriä + 2g EPA
2. Syödään 50g oliiviria (?) + 2g EPA

Ekasta vaihtoehdosta saadaan 10g O6 ja 5g O3.
Toistesta saadaan 5g O6 ja 0,25g O3.

Ekasta konvertoituu 10% hyötysuhteella 1g AA ja 0,5g EPA
Tokasta konvertoituu samalla suhteella 0,5g AA ja 0,025g EPA

Sitten syödään EPA:t ja saadan AA/EPA suhteeksi ekassa 1g/2,5g = 0,4
Tokassa skenaariossa tulee taas 0,5g/2,025g = 0,25

Tuosta nähdään että rypsäri olisi parempi jos se olisi ravinnon ainoa omega kuutosten lähde. Mutta kun ravinnosta taas saadaan suoraan AA:ta vaikka 2g (täysin keksitty arvo) niin uudet suhteet ovat 3g/2,5g = 1,2
Ja vastaavasti oliiviöljytapauksessa 2,5g/2,025g = 1,23

No joo toi oli tommosta numeroilla kikkailua, mutta mielestäni siitä nähdään ainakin se että jos syödään saatanasti rypsäriä niin ravinnon muut omegat ei sotke/paranna tilannetta yhtä merkittävästi kuin oliiviöljyä käytettäessä. Eli rypsäri painaa suhdetta aina kohti 2:1. Huonon konvertoitumissuhteen takia mielestäni LA ja ALA saannilla ei ole niin merkitystä verrattuna AA ja EPA:n saantiin. Toisaalta arakidonihapon demonisointi on näitä Barry Searsin Omega Zone juttuja ja kyllähän siitä tuotettuja eikosanoideja tarvitaan myös. Anyways oliiviöljy maistuu niin pahalta että syön vielä kylmäpuristettua rypsäriä ja hirveesti EPAa päälle :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom