Rasvaprosenttimittari!

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mistä sais moisen ja mihin hintaan? Ottasin mieluummin sellasen nipistys-version, ku noihin sähkösiin ei kuulemma niin voi luottaa. Joskus sellanen on ollu Wrangen kuvastossa, mutta eipä oo enää.

Miksei sähköisiin muka voi luottaa?
Itsellä ollut Omron jo puoli vuotta ja pitäis olla tarkin..
Tietysti Nipistys mittari on hyvä jos kiinnostaa paikallinen
rasvamäärä.
Esim treenaa pelkkää hanskaa ja mittaa sitä "nyt on rasvaa alle 10%" ja vyötärö silti 40 tuumaa. dih

jossain sanottiin että pihdilla ja sähkösellä mitatuissa prosenteissa on muutaman prosentti yksikön heittoa. Ja eihän noilla pihdeillä sitä mitata vaan yhdestä paikkaa jos en oo ihan väärässä.

Re: Re: Rasvaprosenttimittari!

Originally posted by sterpuska
Miksei sähköisiin muka voi luottaa?
Itsellä ollut Omron jo puoli vuotta ja pitäis olla tarkin..
Tietysti Nipistys mittari on hyvä jos kiinnostaa paikallinen
rasvamäärä.
Esim treenaa pelkkää hanskaa ja mittaa sitä "nyt on rasvaa alle 10%" ja vyötärö silti 40 tuumaa. dih

Sterbuska: Pihdeillä ei mitata pelkästään paikallista rasvamäärää.

Silloin joskus, kun olin vielä viereisessä kunnossa , niin Omron antoi tulokseksi yli 20% :)

Opiskeluaikoina vertailtiin pihtimittausta, kohonkoostumus analyysia, ja kyseistä Omromia.
Omron heitti noista kahdesta aina 10-15% riippuen mitattavan painosta.

Re: Re: Re: Rasvaprosenttimittari!

Ehkä se Omron ei sitten kaikille sovi,
itse olen vaan lukenut että kun r % on 18 vatsa ei enää roiku,
kun r % 15 vatsalihaksia rupeaa erottamaan,
ja kun r% on 12 näkyy jo vatsa selvästi ja sen 6kk aikanana
mitä olen r% seurannut aktiivisesti olen elänyt 2 viimeistä vaihetta eli r% on tippunut 17-12 ja omasta mielestä on mennyt
aika nappiin. mutta tiedä häntä.

Oikein tehdyssä pihtimittauksesssa mitataan ihopoimun paksuus ainakin; vasemmasta ojentajasta (oikeakätiset), vatsasta ja selästä lavan kohdalta.

Yleiset mittauspaikat:
1. Ojentaja
2. Hauis
3. Lavanalus (selässä)
4. Suoliluun harjanteen poimu (jenkkakahva)
5. Rintakehän poimu (nännin ja kainalon välissä)
6. Vatsa (navan korkeudelta 5 cm sivulle)
7. Reisi

Mutta tosiaan, mistä halvatusta näitä sitten saisi?

Jep, itsekin haluaisin jostain tuollaisen nipistysmittarin koska Omronin "laadukkaat" mittarit tiedetään... Yleisesti ottaen mitä enemmän henkilöllä lihasmassaa, sitä huonomman tuloksen se paskakäppyrä antaa. Joku Markus Rühl saisi varmaan kisakunnossa Omronilta lukemaksi 30-40 prosenttia. :evil:

Omronin tulokseen vaikuttaa paljon kehon nestemäärä. Jos kroppa on "kuiva" kovan reenin jälkeen ku ei oo muistanu juoda ja mittaa prosentit sähköisellä mittarilla näyttä kone suurempaa rasvaprosenttia kun se todellisuudessa on. Sitten taas jos on tullut juotua paljon näyttää kone rasvat alakanttiin. Näin ainakin eräs laitteen toimintaan perehtynyt kertoi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuluttajalehti on tutkinut noita sähköisiä mittareita ja tuli siihen tulokseen, että kovin tarkkoja tuloksia ei sähköisillä mittareilla saa, mutta niistä saa suuntaa antavia tuloksia. HUOM! Ne testit on tehty normaalivartaloisilla ihmisillä.

Re: Re: Rasvaprosenttimittari!

Sähkömittari kun mittaa vain kehon vastusta, niin siihen vaikuttaa ihan liikaa se, milloin on viimeksi syönyt, juonut ja treenannut. Itselläni eräänä maanantaina sähkömittari antoi lukemaksi 10%, ja saman viikon lauantaina sama mittari antoi lukemaksi 14%. Kuinka moni uskoo että rasvaprosenttini kasvoi viikossa 4% ?Vatsat näyttivät peilissä ihan samoilta edelleen.

PS. Tietääkö joku kaavan millä voisi laskea rasvaprosentin jos mittaa kehon vastuksen yleismittarilla? :kippis1:

Jos tarkoitus on vaan seurata kehitystä merkitys ei ole suuri mikäli tulokset on toistettavissa suht tarkasti. Eli jos joku ostaa sen bioimpedanssi-mittarin ja mittaa rasvat aina aamulla ennen hampaiden pesua yms yms niin kyllä siitä voi kehitystä seurata ihan kiitettävästi. Kuten jo mainittiin nämä ovat häiriötekijöille herkkiä, mutta mainitsemallani käytöllä tämä ei ole suuri ongelma. Lukemia voi ottaa muutaman esim kolme ja aina käyttää keskiarvoa.

www.t-mag.com saitilla oli muuten pariosainen artikkeli n 6kk sitten missä käytiin läpi kaikkia eri rasvojenmittaus vermeitä. Oli muuten mielenkiintoista luettavaa, linkkiä ei ole suoraan antaa, mutta jos hakumoottoriin pistää esim "body composition" yms liittyvää niin pitäisi löytyä. Kaavoja löytyi myös sovellettavaksi useampi kappale yms vinkkejä.

Bioimpedanssi mittaireista vielä, että niissä saisi olla aina athlete moodi, kun tavallisella kaduntallaajalla ei yleensä ole sitä >10kg "ylimääräistä" lihasta sekoittamassa konetta.

Tos viime kesän lopulla kävin mittauttamassa rasvat ku oli dietin vipoja päiviä, niin kävi näin...ensi mitattiin pihdeillä kahden eri taulukon mukaan eli 4,5% ja toisen taulukon mukaan tuli 7,9% ja niistä saatiin keskiarvoksi 6,2% ja mittaaja oli kokenut kaveri ja uskon että toi oli lähellä totuutta...sillä olin kyllä tod. tiukas kunnos :)
No sit heti ton jälkeen mitattiin viä moneen kertaan sillä omronin mittarilla josta pidetään käsillä kiinni, niin se anta joka kerta tuloksex n.16% vaihteli pikkasen joka kerta...tämä mittaaja ei ollu ennemmin moista näkyä nähnyt ja mietiskeli että jos siin olis jotain vikaa...mut sille itelle se näytti "oikeeta tulosta" n.10% ja oli kyl paljon löysemmässä kunnossa kuin minä....ja kävin viä mittauttamassa toisessa paikassa sellaisella samanlaisella mittarilla ja sekin näytti rasvoja siihen 16% pintaan...en sit tiä et oonx joku ihme friikki taijotain...mut enää en kyl ikinä aio mittauttaa rasvoja sellasella elektronisella mittarilla...meni kyl usko siihen ihan täysin...eli pihteihin ainakin voi luottaa jos haluaa tietää ulkoisen rasvan määrän kehossa...et sellasta :)

Suuntaa antaviahan noi kaiiki paitsi vedenalainen mittaus on,
itsellä vaan ollut hyötyä,
Ja mittaukset todellakin pitää tehdä aina samaan aikaan,
aamulla ennen kun mitään syö

Niin tosta Omronista vielä että kyllähän sitä aika paljon näkee peilistäkin ja pystyy päättelemään paljon se % on.
Meitä on nyt 4 tyyppiä mittaillut r% puolen vuoden ajan
kyseisellä paskakäppyrällä ja jos peiliin on uskomista
niin aika lähelle totuutta ollaan päästy.
Mitattavat ovat laidasta laitaan eli itse olen treenannut 4vuotta
ja %12 kaveri treenannut 8 vuotta aktiivisesti ja lihasta löytyy
tulos 15% ja myös hänen mielestään varsinkin dietillä ollut suuri hyöty

Mulla tippu usko tohon omroniin jo siinä vaiheessa ku se mitatessa kysy mun ikää:confused: Mitä helvettiä iällä on tekemistä fläsäprosentin kans?

Saahan noita pihtejä Wrangeltakin, itsekin ostin juuri kuukauden päivät sitten, olisko ollut 17-18 EUR ja mukana jokin läpyskä.

Nyt vaan tahtoisin tietää että mikä olis se luotettavin "kaavio" / menetelmä noilla pihdeillä mitata, tuon mukana tulleen taulukon mukaan mitataan ihopoimun paksuus rinnasta, vatsasta (edestä) ja reiden päältä kun jalka koukussa esim. penkin päällä.

Sitten tulos katsotaan jostain iänikuisesta taulukosta.

Mulle tulos oli 12,5%, kuviahan on VIP-puolella jos joku tahtoo silmin tarkastaa paikkansapitävyyttä.

Tuossa vaan ongelma, että esim rinnasta kun mittaa niin kun ottaa ihopoimun, se on sen ja sen suuruinen mutta tarpeeksi ravistelemalla käteen ei jää kuin nahka ja tulos ei ole oikein mitään. Ohjeissa sanotaan että ravista ihopoimua ennen mittausta, mutta eikös se rasvakudoskin jää mittaamatta...en mä tiedä? Ja jalasta taas ei saa sitten millään kiinni tuollaista ihopoimua, ihan kuin yrittäisit kumisesta jalkapallosta ottaa poimua, sormet vaan lipsuu ja sitten saadaksesi poimun täytyy ottaa suunnilleen puol jalkaa sormien väliin... ota tässä nyt selvää?

Eli olisko jotain muita systeemejä missä enemmän mittauspaikkoja ja niihin kaavio minkä mukaan prosentti syntyy?

Ääh. Hankala selittää, mutta jotenkin konsistentteja tuloksia olen saanut käyttämällä tuntoaistia mukana siinä poimun ottamisessa. Eli kun ottaa sen poimun käteen ja vähän ravistelee (kevyesti) niin tuntee esim. vatsan kohdalla pisteen jossa sormien välissä tosiaankin on enää kaksi kerrosta ihoa ja rasvaa. Jos kahmaisee kunnon kouralla niin vastaavasti tuntee että välissä on muutakin, jotain ihmeellisiä "kalvoja" tjsp. eli tarvii ottaa alkuote kapeammalla otteella tai sitten vähän heilutella poimua.

Reidestä ottaminen helpottuu paljon kun ottaa poimusta kiinni niin että jalka on rento ja suora, ja vasta poimun ottamisen jälkeen nostaa jalan koukkuun vaikka tuolin päälle. Tuolla tavalla mä saan reidestä 0,5 mm tarkkuudella samoja tuloksia peräkkäisillä mittauksilla. Vatsa ja rinta ovat hankalampia, rinnan mittaus riippuu tosi paljon poimun tarkasta paikasta ja siitä kuinka reunasta rintalihasta se ottaa. Vatsapoimussa vaikuttaa paljon se mihin kohti poimua pihdit osuvat (pitäisi olla n. 1 cm sormista, poimun keskellä).

Heittoja on perättäisten viikkojen mittauksissa tosi paljon, mutta kun katsoo pitkän aikavälin tuloksia niin näkee että tullaan alas hitaasti mutta varmasti.

http://www.assist.co.uk/harpenden/HPSection3b.htm

Suositut

Back
Ylös Bottom