Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Miks mulla on sellanen kutina, että sä heittelet noita teorioita ja sanoja tänne, mutta käytännön kokemusta ei välttämättä ole niiden tueksi kuitenkaan juurikaan??
Ei ne asiat ole noin musta-valkoisia edes puntinostossa kun tänne latelet. :piis:
Vuoden jumpannut ja nyt haluat rasvat 10 %. Miksi ihmeessä ja kauanko meinasit pitää niitä noin alhaalla? Mikä on pointti, jotain kisaa varten? Vai ihan huvikseen? Kyllä siinä aina lihaksetkin kärsii, joten en ihan ymmärrä. Valaiskaa tyhmää. Täällä on varmaan muitakin jotka harrastaa on-off-kikkailua, vaikka eivät missään kisailekaan.
Yl
Tuo kaveri, joka ei ole vetänyt sitä pizzaa ennen treeniä, kuluttaa akuutisti enemmän kehon energiavarastoja. Mutta oletetaan että he syövät saman verran. Sitten hän syö sen pizzan myöhemmin ja varastoi sen rasvaksi. Ja tuo kaveri joka söi pizzan ennen treeniä ottaa sitten tuon eron kiinni.
Tähän on pakko heittää kommenttia sekaan. Itse en ymmärrä sitä miksi pitäisi vetää 5 vuotta sikabulkkia ja näyttää syöttöporsaalta ennen kuin on ns. varaa lähteä dieetille, jos silloinkaan sinun mielestäsi? Enkä nyt väitä, että tavis treenaajan tarttis kuihduttaa itseään 5% rasvoihin, mutta kyllä suurin osa treenaajista haluaa näyttää hyvältä ja se minun näkemykseni mukaan tarkoittaa, että saadaan ne vatsapalikat näkymään ja muutenkin erottuu ne vähäisetkin lihakset, muuten näyttää vain läskiltä niinkuin hyvin monet perus treenarit jotka ei jaksa dieetille ryhtyä.
Järkevintä oman suorituskyvyn ja ulkonäön kannalta on minun mielestäni vetää dieetti vaikkapas kerran vuoteen, suurimmalla osalla se ajoittuu kevääseen, jotta kesällä ollaan rantojen lavoilla hyvillä mielin eikä kuljeta pakkishupparissa läskejä piilotellen. Jokaisella toki omat tavoitteensa, mutta suurella osalla tavoitteena on yksinkertaisesti näyttää hyvältä ja lihaksikkaalta eikä tämä onnistu yli 20% rasvoissa.
Tähän on pakko heittää kommenttia sekaan. Itse en ymmärrä sitä miksi pitäisi vetää 5 vuotta sikabulkkia ja näyttää syöttöporsaalta ennen kuin on ns. varaa lähteä dieetille, jos silloinkaan sinun mielestäsi? Enkä nyt väitä, että tavis treenaajan tarttis kuihduttaa itseään 5% rasvoihin, mutta kyllä suurin osa treenaajista haluaa näyttää hyvältä ja se minun näkemykseni mukaan tarkoittaa, että saadaan ne vatsapalikat näkymään ja muutenkin erottuu ne vähäisetkin lihakset, muuten näyttää vain läskiltä niinkuin hyvin monet perus treenarit jotka ei jaksa dieetille ryhtyä.
Järkevintä oman suorituskyvyn ja ulkonäön kannalta on minun mielestäni vetää dieetti vaikkapas kerran vuoteen, suurimmalla osalla se ajoittuu kevääseen, jotta kesällä ollaan rantojen lavoilla hyvillä mielin eikä kuljeta pakkishupparissa läskejä piilotellen. Jokaisella toki omat tavoitteensa, mutta suurella osalla tavoitteena on yksinkertaisesti näyttää hyvältä ja lihaksikkaalta eikä tämä onnistu yli 20% rasvoissa.
+1
No sitten ihan rakentavana kommenttina sellainen, että ysikymppinen vs muut -keskusteluissa on sellainen klassinen "yksisilmäinen on kuningas sokeiden valtakunnassa" -tilanne tän tutkimus vs empiirinen tieto välillä. Eli moni muu joka tietää kyllä mitä tehdä ja ennenkaikkea saa tuloksia aikaan käytännössä ei jaksa tai osaa kaivaa väitteillensä tukea pubmedistä ja keskustelu tyrehtyy siihen. Juttuja siis tyyliin luettu podilehdestä, kuultu salikaverilta, jne. kokeiltu ja huomattu niiden toimivan kuin junan vessa. Tosin miksi kaivaakaan perusteluja kun ne tutkimukset voidaan yleisen keskusteluhengen mukaan vetää alas toiletista vain sanomalla, että paska tutkimus tai että teorian laatija on homo.
1+ komppaan.
Tässä on nyt jo valiastu aika paljon tyhmää kuten Raiski sano.
Oon nyt vähä sekasin ku näyttää olevan ristitulta suuntaa ja toiseen. Olisiko kaikista tehokkainta vetää kumpaakin Hiit ja Aerobista liikuntaa; syömällä proteiiniä ja mah. vähän hiilareita ja näin ollen olisi minimaalinen lihasmassan kato?
Voisko joku viellä valaista mitä tarkoitatte fläsillä, bulkeilla ja recompeilla?
Ehkä mulla se kyse on tosta ysikymppisen tavasta esittää asioita. Faktaa on aina toki kiva kuulla ja perusteluita miksi juuri näin, mutta noi ehdottomuudet jotka paistaa läpi noista teksteistä on se mikä mut laittaa miettimään onko noiden sanojen takana muuta kuin netistä luettuja tutkimuksia. Perusteleehan Hulkkikin asiansa hyvin tieteellisesti ja faktapohjaisesti, mutta esittämis tapa on toinen ja takana myös empiiristä tutkimusta aiheesta paljonkin.Mä ainakin kuuntelen mielelläni myös faktaa niitten sanojen takana. Se nyt on ihan sama jos esim. joku veti maasta eka kerralla 200kg ja harrastukset olivat siihen asti pitsin nypläystä ja käpyjen keräilyä. Varmaan selviö, että ei se mun tulos 200kg nouse, vaikka kuinka noita samoja asioita harrastaisin. Mielestäni tutkimustuloksia puoltaa sekin että kun otanta on tarpeeksi laaja, niin tulokset eivät vääristy yksittäisten poikkeusten takia. Sen jälkeen onkin huomattavasti helpompi itse kokeilla että toimiiko tämä minulle vai olenko minä se kummajainen jolle homma ei jostain syystä toimikaan.
Voisin ottaa toiseksi esimerkiksi ne bodauslehden ohjelmat. Se että joku ohjelma toimii +120kg lihamöykyllä, jolla on hormoneja kierrossa enemmän kuin luokallisella teinipoikia ei tarkoita että sama ohjelma kovin todennäköisesti toimisi sillä pentti perustreenarilla.
Miks mulla on sellanen kutina, että sä heittelet noita teorioita ja sanoja tänne, mutta käytännön kokemusta ei välttämättä ole niiden tueksi kuitenkaan juurikaan??
Ei ne asiat ole noin musta-valkoisia edes puntinostossa kun tänne latelet. :piis:
No sitten ihan rakentavana kommenttina sellainen, että ysikymppinen vs muut -keskusteluissa on sellainen klassinen "yksisilmäinen on kuningas sokeiden valtakunnassa" -tilanne tän tutkimus vs empiirinen tieto välillä. Eli moni muu joka tietää kyllä mitä tehdä ja ennenkaikkea saa tuloksia aikaan käytännössä ei jaksa tai osaa kaivaa väitteillensä tukea pubmedistä ja keskustelu tyrehtyy siihen. Juttuja siis tyyliin luettu podilehdestä, kuultu salikaverilta, jne. kokeiltu ja huomattu niiden toimivan kuin junan vessa. Tosin miksi kaivaakaan perusteluja kun ne tutkimukset voidaan yleisen keskusteluhengen mukaan vetää alas toiletista vain sanomalla, että paska tutkimus tai että teorian laatija on homo.
Olet taas hieman pihalla.
Esimerkki.
Kaveri syö pari tomaattia päivässä. Ja treenaa punteilla. Kuitenkin paino laskee ja lihasmassa vähenee.
Sitten kaveri alkaa syömään 24/7 kaikkea mitä näkee. Mutta lopettaa punteilla treenaamisen. Lihasmassa lisääntyy (n. 25% painon noususta ylisyömisen aikana on kiinteää massaa, toki vaihtelua yksilöiden välillä).
Tästä voidaan tehdä johtopäätös - punteilla treenaaminen johtaa lihasten menetykseen ja treenaamattomuus kasvattaa lihasmassa. Tai sitten ei.
Usein ihmiset yhdistävät asioita näin huonosti. Ja missaavat sen kokonaiskuvan.
Tämä on empiirisen todistusaineiston heikkous. Tietyn lopputuloksen saavuttamiseen vaikuttaa monta seikkaa.
Epäsuorasti yksi muutos voi johtaa haluttuun/saavutettuun lopputulokseen. Mutta MIKSI se johti sinne menee aika usein väärin.
Ja käytännössä jokainen juttu, jota suosittelen, on käytännössä todettu tehokkaaksi painonnostajien, voimanostajien, kehonrakentajien tai muiden urheilijoiden kautta jo vuosikymmenien ajan.
IMO on vähän hassua jos joku tekee juttua A metodilla B ja saa hyviä tuloksia aikaan niin vinkua vieressä, että ei pidä paikkaansa koska mun tutkimus sanoo ei.
Näin minä teen erittäin harvoin. Lue edellinen kommentini tuossa ylhäällä
Juuri esim. telkkarin D-vitamiinikeskustelussa Erkki Antila (vai olikohan se toinen kaveri) sanoi mun mielestä osuvasti, että tutkimuksia on niin järkyttävä määrä ja sieltä kun oikein alkaa tutkimaan niin saa kyllä todistettua vaikka yön päiväksi jos haluaa.
Näin jos ei osaa lukea niitä. Tästä ollaan ennenkin väitelty.
BTW, tieteellä/tutkimuksilla ei voi todistaa mitään.
EDIT: sellainen vielä, että kaivoin just popkornit esiin ja odotan mielenkiinnolla miten joku pilkkoo tämän viestin sellaisiin lauseen mittaisiin siteerauksiin, lukee tekstiä kuin piru raamattua ja saivartelee sinne väliin jotain mukahauskaa
I'm here to please.
ysikymppinen sanoi:Esimerkki.
Kaveri syö pari tomaattia päivässä. Ja treenaa punteilla. Kuitenkin paino laskee ja lihasmassa vähenee.
Sitten kaveri alkaa syömään 24/7 kaikkea mitä näkee. Mutta lopettaa punteilla treenaamisen. Lihasmassa lisääntyy (n. 25% painon noususta ylisyömisen aikana on kiinteää massaa, toki vaihtelua yksilöiden välillä).
Tästä voidaan tehdä johtopäätös - punteilla treenaaminen johtaa lihasten menetykseen ja treenaamattomuus kasvattaa lihasmassa. Tai sitten ei.
Usein ihmiset yhdistävät asioita näin huonosti. Ja missaavat sen kokonaiskuvan.
ysikymppinen sanoi:Ja käytännössä jokainen juttu, jota suosittelen, on käytännössä todettu tehokkaaksi painonnostajien, voimanostajien, kehonrakentajien tai muiden urheilijoiden kautta jo vuosikymmenien ajan.
Eli siis vaihtoehdot ovat a) raivoisa tietellinen tutkimusten laadukas tulkinta tai b) ihan päin vittua tehty empiirinen aivopieru? Sinua toisesta ketjusta siteeraten: "miten ois happy medium?" Tai kenties osaavan ihmisen tekemä empiirinen havainto perustuen vuosien tehtyyn työhön? Pidin jotenkin itsestään selvänä, että jos täällä väitellään jonkun empiirisen havainnon todenperästä niin sitä ei ole kysytty Ville Virtaselta torinkulmalla. Empiirisissä havainnoissa on paljon aivopieruja kyllä, samaan tapaan kuten tutkimuksissakin.
Hyvä näin mutta ei kyse ollutkaan tästä. Lähinnä siitä miten miten ehdottoman aukottomasti ammut alas täällä lukuisia juttuja vaikka juuri kirjoitit, että absoluuttisesti ajatteleminen on typerää.
Esmes toi sun edellisellä sivulla ollut väite jonka mukaan lihakset katoavat kun "laskee romut" alas. Tarkoitit tällä ilmeisesti sitä että pitää treenata mahdollisimman isoilla painoilla, jotta lihasmassa pysyy yllä.Mistä asioista on kyse?
Mistä asioista? Tarkemmin?