Rasvaprosentin mittaus - humpuukia vai ei?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cemoto
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Voisiko joku (esim. Faidra, kun asiasta ilmeisesti jotain tiedät) kertoa missä päin Tamperetta voisi suorittaa tuollaisen "pihtimittauksen", paljonko se maksaa ja miten sellaiseen varataan aika? Haluaisin ihan mielenkiinnosta tietää oman rasvaprosenttini kun sentit katoaa kropasta mutta paino pysyy samana/nousee.

Voisko joku kertoa, et mikä on se juttu, että rasvaprossa mitataan verestä? Asteikko on kuulma eri kuin esim pihtimittauksessa. Onkohan tuo luotettava tapa?

noora, Tampereella rasvat voi mittauttaa ainakin Atleticolla. Soita sinne ja kysy Jussi Nikkilää tai kai siitä tiskiltä voi suoraan myös kysyä, miten se aika varataan. Nikkilä on hieroja ja hän on ainakin multa aina ne rasvat siellä mitannut. Nyt en tosin ole käynyt ikuisuuksiin, joten en tiedä onko siellä vielä samat systeemit.

noora, Tampereella rasvat voi mittauttaa ainakin Atleticolla. Soita sinne ja kysy Jussi Nikkilää tai kai siitä tiskiltä voi suoraan myös kysyä, miten se aika varataan. Nikkilä on hieroja ja hän on ainakin multa aina ne rasvat siellä mitannut. Nyt en tosin ole käynyt ikuisuuksiin, joten en tiedä onko siellä vielä samat systeemit.

Lisäys: myös UKK-instituutti on ainakin joskus tehnyt mittauksia.

:offtopic: Siellä voi myös tutkituttaa jalkansa astuntavian varalta.

Tämä neiti lähtee nyt reenaamaan rintalihaksia ja hauista. ;)

Kävin mittauttamassa rasvaprossani pihdeillä (mittaus 4 kohtaa, 3 mittausta per kohta -> keskiarvo). Mittaaja oli sitä mieltä, että tämä on hyvä keino mittaamiseen, elektroniset mittarit valehtelee sitä enemmän, mitä enemmän lihasta mitattavalla on (mittareihin syötetty valmiiksi joku standardi pituus/paino taulukko, joka ei ota huomioon henkilöitä, joilla on paljon painavaa lihasta).

Kuinka paljon pitäisi pudottaa painoa, että rasvaprosentti tippuu esim. yhdellä prosenttiyksiköllä? Kuulin jostain että naisilla 1-1,5 kg olisi 1 prosenttiyksikkö, pitääkö paikkaansa?

Osaako joku sanoa paljonko on 1 kg rasvaa (kehossa) kaloreina? 7500 kcal?

Kuinka paljon pitäisi pudottaa painoa, että rasvaprosentti tippuu esim. yhdellä prosenttiyksiköllä? Kuulin jostain että naisilla 1-1,5 kg olisi 1 prosenttiyksikkö, pitääkö paikkaansa?

Koska rasvaprosentti määritellään aina suhteessa kehon painoon niin tuohon kysymykseen ei ole yhtä oikeaa vastausta. Kärjistetysti: mitä vähemmän rasvaa alunperin on, sitä pienemmällä absoluuttisella pudotuksella (pudotettu kilomäärä) päästään suurempaan suhteelliseen pudotukseen (rasvaprosentin lasku prosenttiyksiköissä).

Pari esimerkkiä.

Tiedän kyllä, että paino ei ikinä lähde pelkästä rasvakudoksesta, mutta laskutoimitusten helpottamiseksi oletetaan, että pudotettu paino on pelkkää rasvaa.

A painaa 50 kg, josta rasvaa on 10 kg, rasvaprosentti siis 20 %. Jotta rasvaprosentti laskisi yhden prosenttiyksikön 19 prosenttiin, pitää rasvaa palaa 0,61 kg.

B painaa 100 kg, josta rasvaa 50 kg, rasva% 50 %. Jotta rasva% laskisi yhden %yksikön 49 prosenttiin, pitää rasvaa palaa 1,96 kg.

noora sanoi:
Osaako joku sanoa paljonko on 1 kg rasvaa (kehossa) kaloreina? 7500 kcal?

7000 kcal taitaa olla aika yleinen arvio.

Että on hankalaa puuhaa oppia käyttämään noita pihtejä niin että mittaukset olisivat toistettavissa. Ojentajasta vielä tulee melko samaa lukemaa mutta kintusta saan tulokseksi ihan mitä tahansa. Onko tuohon hommaan jotain ammattisalaisuuksia vai onko kyse vaan harjaantuneisuudesta?

Missä voin mittauttaa rasvat Kuopiossa? Pihdeillä mieluiten. En löydä tietoa googlettamalla enkä millään.. Joten josko teistä jostakusta olisi apua :)

Aivan kamalaa, hieroja mittasi rasva % laitteella ja oli 28!! Voi hitto mikä läski, varmaan lihonnu. Viimeks ( viime syksynä ) kun juoksin enemmän oli 25 ja pihdeillä keväällä 23,5. Tuli ihan paha mieli. Olen käynyt salilla ahkerasti, eli ihmettelin miten voi olla mahdollista! Olen varmaan syönyt liikaa ja huonosti :(. Ainut lohtu oli, että jos minä sanoin liian vähän painoo, niin todellinen rasvan osuus on sitten vähän pienempi!!

Minulla ainakin kun on mitattu joskus semmosella "rattimittarilla" niin prosentit on ihan päin v...a. Eli näytti prosentiksi sellaisia että mittaaja kehotti laihduttamaan (tyyliin 30%) ja oikea prosentti oli jossain 20 tasolla tai vähän alle. Eli jos rattimittarilla otetut lukemat niin uskokoon ken haluaa!

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Olen savon sytämestä kyllä, mutten opiskelija, vaikka juna- ja bussikortit syyskuun loppuun kyllä voimassa..joten ehkä menen vielä opiskelijasta. Tarkoitatko siis että menet kysymään vai menet mittaukseen? :)

Olen savon sytämestä kyllä, mutten opiskelija, vaikka juna- ja bussikortit syyskuun loppuun kyllä voimassa..joten ehkä menen vielä opiskelijasta. Tarkoitatko siis että menet kysymään vai menet mittaukseen? :)

Molempia, helevata, en voi hyväksyä, että mulla olis 28 % rasvaa. Vaikka en todellakaan mikään fitness oo. Missä salilla sä käyt? Minä kävin gym 99:lla muutaman kerran kesäseteleillä ja voi, että kyllä fitnesstytöillä oli littee vatsa. Mulla ei todellakaan ole sellaista!

Niin ja sun kysymykseen! Sekä että, katsos kun ne tekee siellä eränlaisen kuntotestin. Me suoritimme samanlaisen fysiologian kurssilla ja siellä sanottiin, että Kuopiohallissa tehdään tätä testiä. No testin yhtenä osana oli rasva% mittaus pihdeillä, niin ajattelin, että sama se Kuopiohallissa on. Ja kyllähän ne nyt voi sen rasva% mitata yksistäänkin, kun maksunhan ne siitä perii.. Ja aiemmin ( ennen kuin olin fysiologiassa siis suorittanut sen testin ja tiennyt, että se edes suoritetaan ) olin kiinnostunut siitä kuntotestistä ja näin niiden hinnaston niin siinä oli muistaakseni sen rasva% mittauksen hinta erikseen. En vaan muista kysyneeni onko se pihdeillä!! Tämäkin kirjoitus on ihan turhaa, jos se ei olekaan :lol2:
Joo ja sori turhan pitkä selitys.

E: kysyyköhän ne opiskelijakorttia. Ja soita kassalle ja pyydä yhdistämään kuntoneuvolaan.

Ihanahelena:

Kiitos sinulle, ei ollenkaan turha tai turhan pitkä selitys :)

Käyn Gym 99:lla, en ole kunnon fitness - vielä :D
Tuu sinne ihmeessä uudelleen, siellä taotaan tytöistä naisia ja lihasta rautaa! Kaikki on ollut lähtötilanteessa joskus:) Monta hymiötä :)

Ihanahelena:

Kiitos sinulle, ei ollenkaan turha tai turhan pitkä selitys :)

Käyn Gym 99:lla, en ole kunnon fitness - vielä :D
Tuu sinne ihmeessä uudelleen, siellä taotaan tytöistä naisia ja lihasta rautaa! Kaikki on ollut lähtötilanteessa joskus:) Monta hymiötä :)

Huoks, Olen voímailija :D ehkä joskus, jos ei voimat kehity. Mutta voithan sinä ruveta käymään kaupungin saleilla. No niissä ei ole kyllä peilejä, jos ne siis tärkeet esim. liikkeen seurannan kannalta. Huomasin vaan, että jotkut katsoi peilistä tarkkaan asentoaan jne.
:) :) :)

Kyllä minä jatkan nyt Gymillä ainakin jokusen tovin, tottumuskysymys. Ja kyllä, minä taidan olla juuri sellainen peili-ihminen, vielä kun ei oikeat suoritustekniikat ole taottuna päänupissa vaikka vuosia olen jo salitreenannutkin. En jotenkin luota omaan tuntumaan asennon suhteen vielä. Melko lailla off topicicsi meni.. :)

Kyllä minä jatkan nyt Gymillä ainakin jokusen tovin, tottumuskysymys. Ja kyllä, minä taidan olla juuri sellainen peili-ihminen, vielä kun ei oikeat suoritustekniikat ole taottuna päänupissa vaikka vuosia olen jo salitreenannutkin. En jotenkin luota omaan tuntumaan asennon suhteen vielä. Melko lailla off topicicsi meni.. :)

No niin, kyllä minä ymmärrän sen... Gymi on varmasti hyvä sali siihen tarkoitukseen, jota sinä harrastat :)

Niin, mut älä nyt lyttää mua trendipimu-mä-teen-pitkiä-sarjoja-pienillä-painoilla-enkä-ikinä-loppuun-asti-vaan-15-toistoa-ja-that´s-it-tytöksi. Yritän kovasti voimaa saada lisää ja toki lisätä massaa, kukkakeppi kun vielä olen, enkä todellakaan missi/mallityyppi! :D

Niin, mut älä nyt lyttää mua trendipimu-mä-teen-pitkiä-sarjoja-pienillä-painoilla-enkä-ikinä-loppuun-asti-vaan-15-toistoa-ja-that´s-it-tytöksi. Yritän kovasti voimaa saada lisää ja toki lisätä massaa, kukkakeppi kun vielä olen, enkä todellakaan missi/mallityyppi! :D

äh, en todellakaan luule niin ( tai kuvitellutkaan niin )... Itsekin voisin bodailla/fitnailla, jos ei voimat kasva... Tällä hetkellä voimailu kiinnostaa enemmän.. Vasta vuoden harrastanut :D

Kiva :)
Itse kamppailen voimailu/bodailu-akselilla kun en oikein tiedä mitä haluan. Ehkä nyt ensisijaisesti päästä vaan kehityksessä eteenpäin ja saada pään järkeistettyä ruokailujen kanssa: että vähemmän ei ole enemmän. Mutta tämä menee nyt jo TODELLA off topic!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom