Rasvaprosentin mittaus - humpuukia vai ei?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cemoto
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
k82 sanoi:
Tulipa tästä rasvojenmittaus keskustelusta mieleen että kun opeteltiin PT-kurssilla mittaamista niin meille opetettiin suht tarkat mittauskohdat esim. hauis ja ojentaja otetaan n.puolesta välistä ko.lihaksesta mutta kun kävin kisadietillä vielä ollessani mittauksessa niin tämä mittaaja otti esim. hauiksen alapäästä, yläpäästä ja keskeltä...sitten hän laski niiden keskiarvon. Jännä juttu mutta varmaan ihan toimiva. Onko muilla "erilaisia" kokemuksia?

Joo kyllä mittaus pitäisi suorittaa tietystä kohdasta eikä keskiarvoja laskemalla. Näin saadaan standardoitu tulos. Minä tosin päädyin koekaniiniksi ja mittajaa otti minulta "koepaloja" useasta eri kohdasta, lähinnä kokeillakseen kuinka tulos muuttuu jos mittauspistettä siirtää. Tosin millien erothan eivät juuri lopullista prosenttia paljon muuta suuntaan eivätkä toiseen.

Jos tuo mittaus teetetään samalla mittaajalla, niin kyllä mielestäni siihen tulokseen voi luottaa ainakin suuntaa-antavana mittarina. Vertailla sitä tuskin kannattaa silti muihin, koska tulokset on tosi yksilöllisiä ja samanpainoiset ja -pituiset ihmiset samoissa rasvoissa voi näyttää silti aivan erilaiselta. Kropan malli ja ruumiinrakenne merkkaa kai aika paljon.

Mulla on tässä dieetin mittaan mittailtu rasvoja neljä kertaa ja mittaaja on joka kerta ollut sama. Mittaus on tehty nelipistemittauksena pihdeillä ja joka kohdasta on otettu kolme kohtaa (esim. hauiksen yläosa, keskikohta ja alaosa) ja niistä laskettu keskiarvo. Ainakin noiden mittausten mukaan rasvaa on lähtenyt ja sen nyt kertoo kyllä myös peili, vaatteet, vaaka ja mittanauha :) Ekalla kertaa 3. dieettiviikolla rasvat oli 24,5%, 11. viikolla 22,1%, 14. viikolla 21,1% ja nyt 17. viikolla 20,2%. Minusta on mielenkiintoista nähdä niiden millilukujen perusteella mistä kohti missäkin vaiheessa erityisesti kiristyy :) Esimerkiksi mulla selästä rasva lähtee tosi hitaasti, kun taas ojentajasta sitä on lähtenyt aika vauhdilla. Mä taidankin kyllä olla jonkin sortin numerofriikki - eipä sitä dieettiä tarviis näin tiukkapipoisesti varmaan tehdä. Tämä nyt on vaan mun tapa seurata edistymistä.

Vielä olis 2% tavoitteeseen, vaikka dieetin piti loppua jo tällä viikolla... nooh, jatketaan nyt vielä edes vähän lähemmäs :D Vaikka noilla luvuilla ei käytännössä merkitystä olekaan (peili kertoo parhaiten), niin onhan se silti kiva tietää, että on ihan hyvässä kunnossa. Kuulemma tosiaan suomalaisten 20-25 vuotiaiden naisten rasvaprossakeskiarvo on siinä 27-29% välimaastossa...

EDIT: Tossa olikin näköjään edellisessä viestissä kirjoiteltu tuosta monesta kohdasta mittaamisesta. En tiedä mikä siinä lienee niin väärää, ainakin tää mittaaja jolla olen käynyt on kuulemma Tampereella niitä pätevimpiä ja häntä on oikeastaan joka paikassa suositeltu :)

Faidra sanoi:
Jos tuo mittaus teetetään samalla mittaajalla, niin kyllä mielestäni siihen tulokseen voi luottaa ainakin suuntaa-antavana mittarina.

Nimenomaan noin, eli pitkällä tähtäimellä tuo suunta on nähtävissä. Saman mittajan tuloksetkin vaihtelevat kuitenkin sen pari prosenttiyksikköä, joten sen sisällä ei voi sanoa varmuudella että rasvaprosentti olisi muuttunut. Sulla tosin muutos on jo niin suuri, että ei voi kuin onnitella! :)

k82 sanoi:
:) Neljän pisteen pihtimittaus paikat on ojentaja, hauis, selkä(n.lapaluun alakulma) ja suoliluu.

Olisiko kellään Durnin ja Womersleyn kaava, jonka mukaan näiden neljän mitan perusteella prosentti lasketaan (nainen 27 v)? Kävin mittauksessa, mutta unohdin kysyä sitä kaavaa, joten nyt en voikaan seurata dieetin etenemistä kotona olevilla pihdeillä niin kuin olisin halunnut.

Olen lukenut Durnin ja Womersleyn tutkimusraporttinsa, mutta... öhm... se ei nyt ollut ihan straightforward tekstiä :lol2:

Muumineito sanoi:
Olisiko kellään Durnin ja Womersleyn kaava, jonka mukaan näiden neljän mitan perusteella prosentti lasketaan (nainen 27 v)? Kävin mittauksessa, mutta unohdin kysyä sitä kaavaa, joten nyt en voikaan seurata dieetin etenemistä kotona olevilla pihdeillä niin kuin olisin halunnut.

Olen lukenut Durnin ja Womersleyn tutkimusraporttinsa, mutta... öhm... se ei nyt ollut ihan straightforward tekstiä :lol2:

Olihan se muuten ihan straightforward - kunhan luin oikean kohdan tekstistä. Kaava löytyi, joten no worries enää :D

Mä ostin hiljattain aikamoisen vaakan. Siis sellaisen, joka mittaa rasvat ja vesipitoisuuden. Siinä on muistipaikat ja sinne siis syötetään omat tiedot, ikä, paino etc. No, sitten innoissani astuin härveliin ja se näytti rasvaprosentiksi tasan 20, ajattelin että kokeilen myös miehen muistipaikalla ja rasvaprosentiksi tuli 13:curs: Että, miten tuotakin nyt sitten pitäisi tulkita? Sama sähkövirta menee kehon läpi ja analysoi koostumuksen. Mutta sitten noi kaavat on ihan ihmeelliset, jotka tuottaa noi eri lukemat. Mitat 175 cm 62 kg.

Ehkä todella sitten, kun seuraa lukemia pidemmän aikaa näkee suuntauksen. Mutta kun nyt olen aamuisin hyppinyt mitattavana, niin kyllä nuo lukemat heittelee ihan älyttömästi. Tänään rasvapropsentti oli 21,4 ja nesteitä 63 %, eilen oli rasvat 19 pintaan ja nesteitä 60 %, Viimeviikolla jossain välissä rasva % huiteli 24 tienoilla! Menee vain mielenrauha ainakin meikäläisellä. Taidan ottaa vanhan kunnon mittanauhan käyttöön ja mittailemaan ehkä kerran kuussa, joskos lihasta olisi tullut lisää ;)

Impedanssimittari kertoo oikeastaan kuinka paljon kehossasi on vettä. Oletetaan, että rasvattoman massan vesipitoisuus on vakio, eli masiina pystyy laskemaan sen perusteella rasvaprosenttisi. Naisen kehossa on enemmän sisäistä rasvaa kuin miehen, ja tämä on otettu kaavoissa huomioon, siksi eri lukemat. Pihtimittauksessakin naisille ja miehille on samasta syystä eri taulukot (eikö olekin?)

Käsittääkseni tarkin elävälle ihmiselle suoritettavissa oleva rasvojen mittaus tapahtuu gammasäteilyn avulla, houkuttelevaa :)

maki sanoi:
Kokeile mittauttaa rasvaprosentti pihdeillä, itse luotan siihen enemmän kuin noihin uusiin hienoihin laitteisiin.
kyl toi pihtimittaus on kuulemma luotettavin! Joskus testattiin sellasen sähköisen vempeleen kanssa kuinka paikkaansa pitävä on...anto eri tuloksia, kun vaihto käsien asentoa ym. kivaa :jahas:
itse en ainakaan luota noihin sähkösiin. Pihdeillä kun mittaa niin näkee suoraan montako milliä tai senttiä sitä läskiä on kertyny... :D

topokatti sanoi:
Pihtimittauksessakin naisille ja miehille on samasta syystä eri taulukot (eikö olekin?)
Kyllä, eri taulukot on. Itse olen käynyt yhden ainoan kerran pihtimittauksessa, ja silloin tulos oli 24,5 %. Miesten taulukosta samoilla mittaustuloksilla olisi saanut rasvoiksi 17 %.

topokatti sanoi:
Käsittääkseni tarkin elävälle ihmiselle suoritettavissa oleva rasvojen mittaus tapahtuu gammasäteilyn avulla, houkuttelevaa :)

Ja 100% tarkan tuloksen saa ymmärtääkseni vain ruumiinavauksessa, eikä kukaan ole ainakaan tietääkseni vertaillut eri mittarien tuloksia vainaille. Tuossahan olisi mielenkiintoinen väitöskirjan aihe patologille (mustaa huumoria, mutta totta se silti on).

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Itselläni on pihdit kotona ja dieetillä mittaamme rasvat 1-2 kertaa viikossa, esim. hauis kolmesta eri kohdasta ja laskemme niiden keskiarvon. Ja sitten lasketaan eri paikkojen millit yhteen. En koskaan katso mitään prosentteja taulukoista - mielestäni ne ovat aivan turhia. Seuraan ainoastaan yhteenlaskettua kokonaismillimäärää, josta parhaiten näkee rasvojen tippumisen.. Paino ei ainakaan omalla kohdallani kerro totuutta dietin edistymisestä - mulla kun kovaa treenatessa kertyy elimistöön melkoisesti nestettä. Millit ja peili on ne mihin luotan. Offillakin otan pihtirasvat säännöllisesti, jotta näkee onko syöminen kohtuullista....

Sitten kun yläkropasta (hauis, ojentaja, selkä ja suoliluu) ei oikein enää lähde millejä, niin olen mitannut reiden etuosasta millit erikseen. Mulla ainakin jalat kiristyvät vasta viimeiseksi ja millejä lähteekin kivasti viimeisten viikkojen aikana.

Voihan se olla että tuo mun oma vaaka ei ainakaan oikein näytä tota rasvaprosenttia, mutta... Mä kun sain oman vaa´an ni se näytti että mussa on rasvaa 28,8 ja ahkeran punttailun & ruokavalion tarkkailun seurauksena 3 kk:n jälkeen näytti 25,6! Kyllähän se varmaan osviittaa siitä antaa mihin suuntaan ollaan menossa. Tietty mulla on myös mittanauha käytössä, joten on tuon edistyksen tueksi jotain muutakin kun vaan vaaka. Mitä luulette, voiko tuo olla edes sinne päin? Pituutta 166 ja 58 kg. Mikä on semmonen tän kokosen naisen ok rasvaprosentti?

Siru sanoi:
Mikä on semmonen tän kokosen naisen ok rasvaprosentti?

Jokaisen naisen ok rasva% on n. 20-30% kokonaispainosta. Kilpaurheilijoilla ja fitness-kilpailuihin valmistatuvilla naisilla rasva% voi olla pienempi. Ei kuitenkaan suositella, että naisen rasva% olisi jatkuvasti siinä kympin tienoolla. Riippuu esim. ruumiinrakenteesta: jos rasvaa kertyy herkiten vatsaan, olisi ehkä sisäelinten kannalta hyvä yrittää pitää rasvat lähempänä 20 kuin 30. "Peppuläskit" eivät vaikuta niin kovasti terveyteen.

Mäyräkoira sanoi:
Jokaisen naisen ok rasva% on n. 20-30% kokonaispainosta. Kilpaurheilijoilla ja fitness-kilpailuihin valmistatuvilla naisilla rasva% voi olla pienempi. Ei kuitenkaan suositella, että naisen rasva% olisi jatkuvasti siinä kympin tienoolla. Riippuu esim. ruumiinrakenteesta: jos rasvaa kertyy herkiten vatsaan, olisi ehkä sisäelinten kannalta hyvä yrittää pitää rasvat lähempänä 20 kuin 30. "Peppuläskit" eivät vaikuta niin kovasti terveyteen.

No toi 20-30% antaa ihan kivasti osviittaa siitä mitä kannattais olla. Mä oon kyllä ihan sitä alavartaloon rasvaa keräävää tyyppiä. Kapea vyötärö ja sit vähän levempi alavarustus...:)

Muumineito sanoi:

Joo mikä kaava liekään, se on ihan turha toisaalta sen mukaan voi katsoa paljonko painon mukaan rasvan pitäisi olla ja jos onkin pihdeillä vähemmän saa olla tyytyväinen :whip:

Kaava: höm on kyllä Van Deurenbergin yhtälö: N: (1.2XBMI) + (0,23Xikä)-5,4.

Joo mullahan ton mukaan pitäs olla 30 ja pihdeillä oli 23(että luulen että tyytyväinen voin olla..)

ihanahelena sanoi:
Kaava: höm on kyllä Van Deurenbergin yhtälö: N: (1.2XBMI) + (0,23Xikä)-5,4.

Otettiin taas tämä "loistokaava" mukaan, jossa ainoat vaihtuvat muuttujat ovat BMI ja ikä. Ja kaikilla N ikäisillä BMIllä N varustetuilla ihmisillä on totta mooses sama lihasmassa. :jahas:

rasvaprosentti mittaus

kävin tänään salin kuntotestissä ja samalla mitattiin rasvaprosentti. nyt luku oli 20,1 kun se tammikuussa oli 17% ja viime kesäkuussa 15% samalla paino on noussut 5 kg:eek: En tiedä miten tähän tulisi nyt oikein reagoida vai pitäisikö ollenkaan.
Ruokavalio on muuttunu puolen vuoden aikana huomattavasti ja kalorimäärät nousseet lähelle 2000 kcal, kun se tossa 17% kohdalla oli vielä 1500 kcal.
Voiko olla mahdollista se, että kroppani on vasta totuttelu asteella uuden ruokavalion kanssa ja kun se huomaa ettei joudu olemaan nälkäkuurilla rasvaprossakin alkaa tippumaan?
Onko jotain vinkkejä millä luvun saisi alemmaksi vai onko tässä nyt aivan turhaa hössötystä mulla taas:jahas:

Claudia sanoi:
Itselläni on pihdit kotona ja dieetillä mittaamme rasvat 1-2 kertaa viikossa, esim. hauis kolmesta eri kohdasta ja laskemme niiden keskiarvon. Ja sitten lasketaan eri paikkojen millit yhteen. En koskaan katso mitään prosentteja taulukoista - mielestäni ne ovat aivan turhia. Seuraan ainoastaan yhteenlaskettua kokonaismillimäärää, josta parhaiten näkee rasvojen tippumisen..

Tämä on kyllä itse asiassa tosi hyvä idea dieetin kotiseurantaan. Taidan ostaa kesäksi pihdit ja alkaa toteuttaa tuota käytännössä.

Tämä on pikkuisen :offtopic:, mutta kun en koskaan ole käynyt ammattilaisella läskipoimutestissä ja haluaisin ainakin kerran nähdä kunnon ammattilaisen käytännöt niin kysynkin: missä kannattaisi Helsingissä käydä rasvaprosentin pihtimittauksessa?

Viivi81 sanoi:
kävin tänään salin kuntotestissä ja samalla mitattiin rasvaprosentti. nyt luku oli 20,1 kun se tammikuussa oli 17% ja viime kesäkuussa 15% samalla paino on noussut 5 kg:eek: En tiedä miten tähän tulisi nyt oikein reagoida vai pitäisikö ollenkaan.

Lucky you, mä olen laihduttanut kevään mittaan hitaasti 8 kg 170/72--->64. Rasvaprossa oli alussa sellaisella käsissä pidettävällä härpyttimellä 25 ja nyt tänään kun kävin huvikseni kun meidän ostarilla oli mittausta tarjolla, niin prossa oli 29 samanlaisella laitteella :wall: :curs: :eek:

Niin että nyt ei voi oikein tehdä muuta kuin pitää tulosta humpuukina, koska olen kyllä treenannut oikein, syönyt tarkasti ja silmämääräisestikin kiristymistä on tapahtunut paljon. Mitäs sanotte? Vaikuttikohan asiaan, että oli vatsa täynnä vettä ja rakko täynnä sitä toista nestettä... ?

Mulla on käynyt aivan samoin tolla käsin mittavalla laitteella. Pihti mittauksilla tehdyissä otoksissa on rasvat ollut aina välillä 20-23%, mutta viime keväänä sitten kans kokeilin tuota käsi laitetta ja paino ei ollut tullut yhtään lisää ja muutenkin olin treenannu paljon ja syönyt hyvin, niin tuo vekotin anto tulokseksi 29% rasvat. Vähänkö oli shokki!

Sen käsilaitteen tuloksiin ei mun mielestä oo luottamista..En usko että rasvat yhtäkkiä pomppaa noin vaan ylös. Aika uskomaton tulos Amaryllis sullakin tuli. Ei oo kyllä mitenkään järkeenkäypää, että paino tippuu noinkin paljon ja kun vielä treenaa samalla, niin vekotin antaa tuollasen tuloksen! Jos ne on noin epäluotettavia niin mitä järkeä niissä yleensä sitten on...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom