Rasvaprosentin mittaus - humpuukia vai ei?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cemoto
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Mun rasvaprosentin mittaava vaaka maksoi jotain 50e muistaakseni. Varmaankin makuasia, haluaako mitata rasvat ala- vai yläkropasta.

Minä ymmärrän sen, että rasvaprosentin mittaus on sellaista suuntaa antavaa tietoa. Minua on mitattu jos jonkinlaisilla vempeleillä, esim. pihdeillä, sitten sillä mitä pidetään suorin käsin kiinni kropan edessä sekä sellaisella jollain sähköläpyskäjutulla... Tulokset ovat olleet aika tasaisia, kun niitä on vertailtu.

No, se mitä minä en ymmärrä on se, kun kokeilen laittaa noihin netin laskureihin omat tietoni, niin minun (34 wee ja 173 cm) pitäisi painaa 55 kiloa (!!!), jotta rasvaprosenttini olisi noiden laskureiden mukaan "urheilullinen", mikä tarkoittaa samaa kuin 20%. Käsittämätöntä.

Ymmärrän sen, että minä, jolla on hiukan normaalinaista enemmän lihaksia, en voi painaa niin vähää näillä lihaksilla, mutta mikä olisi sitten se "oikea" paino? Tiedän, että peili, oma fiilis sekä rasvaprosentin mittauttaminen voisi auttaa, mutta voiko minulla olla lihaksia 10 kiloa enemmän, kuin sillä normaalilla naisella, kun kuvittelen olevani 65 kiloisena parhaimmillani ja aika kireässä kunnossa? Itse asiassa olisin 70 kiloisena vielä ihan hyvä, ehkä vielä parempi, luonnollisempi.

Eli kuinka nämä suuntaa antavat alskurit voivat antaa niin outoja tuloksia, vai ovatko ne suunniteltu ainoastaan "normaalinaisille"?

Tyhmä mikä tyhmä (=siis minä).

Tai siis mikä olisi minulle se oikea paino, jotta rasvaprosenttini olisi 20? Tiedän toki, ettei tähänkään voi antaa oikeaa ja suoraa vastausta, mutta kunhan mietin "ääneen".

Miehellä on yleensä vähemmän rasvaa kuin naisella, joten miehellä voi olla kovakuntoisen naisen rasvaprossa vaikka näyttääkin "plösöltä". Naisella kun suositeltu alue on 20-30% ja miehellä 10-20% - eli siis mies 20% rasvoilla on jo löysähkö, kun taas nainen 20% rasvoilla naisten alueen alakantissa. :)

"No, se mitä minä en ymmärrä on se, kun kokeilen laittaa noihin netin laskureihin omat tietoni, niin minun (34 wee ja 173 cm) pitäisi painaa 55 kiloa (!!!), jotta rasvaprosenttini olisi noiden laskureiden mukaan "urheilullinen", mikä tarkoittaa samaa kuin 20%. Käsittämätöntä."

AIVAN! :rock: Olen saman kokoinen, lihaksia ei edes oo mitenkään hullun lailla (mut ne mitä on, on aika voimakasta tavaraa, pitkäaikaisen treenin tulosta) ja nyt kun paino on tippunut muutaman kilon (67->64) niin saan jo kommentteja että miks tommoseks olet itses laihduttanu. Joo ja kukaan ei usko kun kerron kuinka paljon oikeesti tosiaan painan. Olenkin välillä miettiny että mitä painaisin jos olisin ns. normaalinainen ja saman kokoinen. Ehkä se paino sit ois jotain 58 kg?

Mittasin viime keväänä ennen kisadietin alottamista rasvaprosentin sillä Omronin käsikahva masiinalla, tulos oli 19,1%. Nooh, sitte syksyllä kisojen alla (paino oli tippunu 5kg keväästä) kävin mittauttamassa samaisella laitteella (yritin syödä ja juoda suht samalla tavalla kuin viimeksi) ja tulos oli 19,8%... Siin vaiheessa ei oikeesti tienny olisko itkeny vai nauranu vaikka kyllähän peilist näki totuuden. Oli muuten viiminen kerta ku mittasin rasvaprosentin.. :D

Mä kans kokeilin Omronia eka dietin alussa ja se antoi arvoksi n.11 %. Pari päivää myöhemmin mulle tehtiin pihtimittaus ja silloin lukemat näyttivät 17 %. Pihdeillä mitattu tulos oli totuudenmukaisempi, ehdottomasti. Kyllähän nyt matti meikäläinenkin näki minusta, etteivät rasvat olleet 11% luokkaa!

Mun henk.koht mielipide Omronista on ainakin tämä -> humpuukkia!

Olen mittaillut muutaman kerran rasvoja tuolla omronilla, lukemiksi olen saanut päivästä riippuen 6-8%, ei nyt ihan taida pitää paikkaansa. Kerran on mitattu pihdeillä tuloksena 16%, sellainen vaaka systeemi näytti puolestaan joitakin vuosia sitten 15% ja vuoden treenin jälkeen sama laite näytti 17% :)

Sori kun nostan tän ikivanhan viestiketjun! :D

Mulle tehtiin tänään toista kertaa ns Body Composition Test. Ekan kerran olin n 3 kuukautta sitten.
Ajattelin laittaa tänne tuloksia, jos vaikka voisitte kommentoida, itse olen aika tyytyväinen!

Pituus 174 cm, ikä 21, aktiivisuustaso keskitasoa korkeampi

Suositeltavat luvut

fat 20-26 %
fat wt 13-17 kg
lean 74-80 %
lean wt 48-52 kg
total wt 63-68 kg
water 50-60 %
water 33-39 ltr

1. testi 2.2
fat 30.6 %
fat wt 21.4 kg
lean 69.4 %
lean wt 48.6 kg
total wt 70 kg
water 45.7 %
water 32 ltr

EST Metabolic rate at rest 1596 KCAL
EST Average Energy Required 2554 KCAL

2.testi 26.4

fat 23.3 %
fat wt 15.3 kg
lean 76.6 %
lean wt 50.5 kg
total wt 65.8 kg
water 50.8 %
water 33.4 ltr

EST Metabolic rate at rest 1642 KCAL
EST Average Energy Required 2791 KCAL

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Laitetaas tämä sama tännekin, kirjoitin tämän jo johonkin toisen otsikon alle. On mittareita, ja on mittareita. Kotikäyttöiset mittarien toistokyky on ilmeisesti ihan ok, eli sillä pystyy seuraamaan oman rasvaprosenttinsa kehitystä mutta luku voi heittää paljonkin.

Kaikkein tarkin mittari on tietääkseni tuo aiemmin mainittu vesiallas-mittaus. Yleisesti käytössä olevista mittareista paras on pihdit, joilla mitataan 2-9 poimua (yleensä kai neljä? Ojentaja, suoliluu, selkä ja olisiko vatsa). Poimumittaus on "tarkka" (voi heittää parin prosenttiyksikön verran samallakin mittaajalla), ja tietysti sitä tarkempi mitä useampi poimu. Pihdeillä mitataan tosiaan "vain" ihonalaista rasvaa, mutta on tutkittu että se korreloi erittäin hyvin kehon kokonaisrasvan kanssa ja tämä on otettu huomioon kaavassa, jolla sentit muutetaan rasvaprosentiksi.

Bioimpedansseja (sähkömittari) on kotikäyttöisiä ja kalliita tutkimuskäytössä olevia. Mittaus ei riipu mittaajasta (kuten pihdeillä jonkin verran), mutta se pitää tehdä mieluiten aamupaastossa. Sähkövirta kulkee sekä käsistä että jaloista yhtä aikaa ja tuloksena on vaikka mitä tietoa kehon koostumuksesta (näin siis tutkimuskäytössä olevalla). Itse testasin laitteen heti syönnin jälkeen ja tulos oli n.14% ja samalla aikaa mitattuna pihdeillä rasvaprosenttini oli parikymmentä.

Itse kritisoin poimujen ottamista vain ylävartalosta, koska itselläni kaikki rasva on jaloissa, mutta kyllä tieteilijät osaavat: yhdeksän poimua (sis. jalat) antoi saman tuloksen kuin neljä... Poimumittauksen ongelma on nähdäkseni juuri seuranta: pienet muutokset eivät näy kovin helposti varsinkin jo mittaaja on eri.

T.K. sanoi:
Eli ainoa, johon voimme luottaa on peili. Piste.

Pakko kommentoida: kauneus on katsojan silmässä. Miehet sallivat itselleen paljon enemmän ylipainoa kuin naiset pitämättä itseään lihavina.

assis sanoi:
Bioimpedansseja (sähkömittari) on kotikäyttöisiä ja kalliita tutkimuskäytössä olevia. Mittaus ei riipu mittaajasta (kuten pihdeillä jonkin verran), mutta se pitää tehdä mieluiten aamupaastossa. Sähkövirta kulkee sekä käsistä että jaloista yhtä aikaa ja tuloksena on vaikka mitä tietoa kehon koostumuksesta (näin siis tutkimuskäytössä olevalla). Itse testasin laitteen heti syönnin jälkeen ja tulos oli n.14% ja samalla aikaa mitattuna pihdeillä rasvaprosenttini oli parikymmentä.

Moi Assis, eli se mun mittaus tehtiin just tuommoisella tutkimuskäyttöön tarkoitetulla Bioimpedanssilla, olin aamun syömättä ja juomatta ja urheilematta, tulosten pitäs siis olla aika luotettavia. Parin kuukauden päästä uudestaan, tavoitteena saada rasvaprosentti alle 20! BMI tällä hetkellä ton testin mukaan 21.5. Vaikka se nyt ei oo mulle niin tärkeää..

Mut oon vaan niin Happyhappyjoyjoy :hyper: , lähtihän ne läsät viimein liikkeelle!! Sain viimein siis itseni motivoitua tähän salilla käyntiin ihan kunnolla, täytyy viel kiittää teitä punttimimejä, tästä palstata on vaan ollu niiiiin paljon hyötyä! :worship:

power puff girl sanoi:
Moi Assis, eli se mun mittaus tehtiin just tuommoisella tutkimuskäyttöön tarkoitetulla Bioimpedanssilla,

Hyvähyvä! :) En siis tarkoittanut, etteikö sinulle tehty mittaus olisi ollut luotettava vaan sitä, että kaikkiin bioimpedansseihin ei kannata luottaa. Ja hei, rasvaprossuhan alenee kun kasvattaa lihaksia vaikkei rasva kiloissa mitattuna vähenisikään! ;)

Sille varalle, että joku muukin haluaisi osallistua, kertoisitko vielä missä tuollaiseen kunnolliseen bioimpedanssi-mittaukseen pääsee?

T.K. sanoi:
Eli ainoa, johon voimme luottaa on peili. Piste.

Ja kuinkahan moni nainen osaa itseään katsoa peilistä objektiivisesti?
Tänä aamuna kun mulukasin näytin läskipossulta, salilla mulukasin uudelleen niin näytin nälkäänkuolevalta...

Tosissaan olisi mielenkiintoista katsoa joku arvio omasta rasvaprosentista. Jos siis normaali prossa on 20-30 ja se katsotaan painosta eli 53kg on sitä läskiä 10.6-15.9 WTF! :( Ei kai se noin voi mennä?? missä se lepää siististi? Pakko hakee lisätietoo :rolleyes:

assis sanoi:
Hyvähyvä! :) En siis tarkoittanut, etteikö sinulle tehty mittaus olisi ollut luotettava vaan sitä, että kaikkiin bioimpedansseihin ei kannata luottaa. Ja hei, rasvaprossuhan alenee kun kasvattaa lihaksia vaikkei rasva kiloissa mitattuna vähenisikään! ;)

Sille varalle, että joku muukin haluaisi osallistua, kertoisitko vielä missä tuollaiseen kunnolliseen bioimpedanssi-mittaukseen pääsee?

Sorry, mut mä asustelen tätä nykyä Englannissa..

mizzim sanoi:
Tosissaan olisi mielenkiintoista katsoa joku arvio omasta rasvaprosentista. Jos siis normaali prossa on 20-30 ja se katsotaan painosta eli 53kg on sitä läskiä 10.6-15.9 WTF! :( Ei kai se noin voi mennä?? missä se lepää siististi? Pakko hakee lisätietoo :rolleyes:

Joo kyllä se noin menee. Rasvaa on tasaisesti jakautuneena ihon alla ja lisäksi sisäelinten ympärillä (pahin rasva) ja kun ihoakin on jokunen neliösenttimetri niin tuleehan siitä kiloja. Kaipa veressäkin on rasvaa (en ollut ihan hereillä bilsan tunneilla aikoinaan...).

Naisilla on keskimäärin jotain 27% rasvaa.

assis sanoi:
Yleisesti käytössä olevista mittareista paras on pihdit, joilla mitataan 2-9 poimua (yleensä kai neljä? Ojentaja, suoliluu, selkä ja olisiko vatsa). Poimumittaus on "tarkka" (voi heittää parin prosenttiyksikön verran samallakin

:) Neljän pisteen pihtimittaus paikat on ojentaja, hauis, selkä(n.lapaluun alakulma) ja suoliluu.

Tulipa tästä rasvojenmittaus keskustelusta mieleen että kun opeteltiin PT-kurssilla mittaamista niin meille opetettiin suht tarkat mittauskohdat esim. hauis ja ojentaja otetaan n.puolesta välistä ko.lihaksesta mutta kun kävin kisadietillä vielä ollessani mittauksessa niin tämä mittaaja otti esim. hauiksen alapäästä, yläpäästä ja keskeltä...sitten hän laski niiden keskiarvon.Jännä juttu mutta varmaan ihan toimiva. Onko muilla "erilaisia" kokemuksia?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom