Rasvaprosentin mittaus - humpuukia vai ei?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cemoto
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Lauantaina oli yhdessä kaupassa rasvaprosentin mittaus, uteliaisuutta piti kokeilla. Noh ensin minä ja lukemat 30,1 prosenttia. Kehotuksen alkaa liikkumaan ja juomaan 2 litraa vettä päivässä. Minun painoindeksi on 24.9.
Mieheltä mitattiin lukemat 18.6. Ei voi olla totta Minun mies ei liiku kuin autosta suoraan hissiin ja tekee kevyttä työtä ja painoindeksi 27,
Meni usko rasvaprosentin mittaukseen, Tai sit mie olen noin läski :curs: :hyper: :urjo:
Enkä ole läski ehkä vähän pyylevä.

Aika vinkeetä. Mulla on kotona oma sähkönen rasvaprosentin mittauslaite (Omron) ja nyt kun huvikseni mittasin niin se näytti yllättäen rasvaprosentiksi 23,7 ja rasvan kilomääräksi 15,4kg.

Alkuvuodesta kun mittailin niin lukemat oli 28,8% ja 19,7 kg rasvaa. Painoa oli tällöin 3,4 kg enemmän kun nyt. Vaikka näihin laitteisiin ei ole luottamista niin aikas mukavalta tuo tuntuu!

Kokeile mittauttaa rasvaprosentti pihdeillä, itse luotan siihen enemmän kuin noihin uusiin hienoihin laitteisiin.

Makin vastaukseen sen verran lisää , että laitteet mittaavat rasvaa eri tavalla kuin pihdit: pihdit mittaavat rasvaa, joka on suoraan ihon alla ja laitteet taas mittaavat sen lisäksi rasvan joka on sisäelinten ympärillä. Pointtina siis se, että esim. joillakin langanlaihoilla misseillä saattaa epäterveellisten elämäntapojen vuoksi olla suhteellisen korkea rasvaprossu.

Mutta niinkun rautapersuus jo sanoikin tuossa, että on mieltä ylentävää kun rasvaa lähtee, niin kyllä se mittarikin kertoo totuuksia siitä, oletko laihtunut (lue: kiinteytynyt) vai lihonut. Tärkeämpää mielestäni on se, ettei lukemilla niin väliä, vaan sillä, nouseeko ne vai laskevatko.

Voinpa kertoa omat kokemukseni noista elekronisista mittareista: Käsikäyttöinen on mitannut minulta alimmillaan 6,8% (!), ylimmillään 10%. Puntarin tapainen taas alimmillaan 10%, ylimmillään 14%. Kaikki mittaajat ovat aina ihmetelleet tuloksiani, en todellakaan ole mikään anorektikko. Tosin mulla on (siis oli) luonnostaan todella vähän rasvaa ja lihaserottuvuus on suuri.

Mun kokemukset on kans aika ristiriitaiset: pihdeillä tuli joku tosi BAD tulos, yhtä rasvakimppua vaan ja suunnilleen samoihin aikoihin sillä sähköisellä mittarilla täydelliset lukemat ja mittaaja pyysi vinkkejä, millaiset elämäntavat mulla oikein onkaan kun on niin alhaiset lukemat! Ehkä totuus löytyy jostain näiden väliltä.

Uskoisin, että samalla mittarilla mitatut lukemat ovat keskenään vertailukelpoisia. Mulla on vaaka, joka mittaa myös rasvaprosentin (sähkövirran avulla) ja lukema on kerrasta toiseen lähes sama. Vaihtelu on aina ollut korkeintaan prosenttiyksikön luokkaa.

Ja kyllä se on mahdollista, että alkup. kirjoittajan BMI:llä saa tuollaisen tuloksen: itselläni BMI on 23 ja rasvaprosentti 27-28, vaikka harrastan säännöllisesti aerobista ja punttia. vaatekoko on 36-38.

Pihtimittari ei myöskään ole luotettava, sillä se mittaa rasvaprosentin vain paikallisesti ja lukema vaihtelee mittaajan mukaan. Sitä paitsi rasvaa on muuallakin kuin ihon alla, kuten sisäelimien ympärillä.

Lukaisin tuossa jokin aika sitten rasvaprosentin mittausta koskevan jutun, olikohan bodaus vai b&k -lehti, ja siinä nimenomaan korostettiin sitä, ettei mitkään nämä yleiset mittauskeinot ole luotettavia. Ainoastaan silloin, kun samalla laitteella seurataan kehitystä säännöllisesti (mittaajan ja mittausolosuhteiden täytyy myös olla samat) niillä pystyy suht luotettavasti seuraamaan rasvaprosentin muutosta. Lehden mukaan ainoa luotettava keino on jokin vedenalainen mittaussysteemi, joka on kovin harvinainen hankaluutensa takia. Siihen tarvitaan altaat jne. En tästä systeemistä tiedä sen enempää, ensimmäistä kertaa kyseiseisestä menetelmästä kuulin.

No siis vedenalaismittaus toimii niin, että ihminen upotetaan altaaseen ja katsotaan paljonko vettä kroppa syrjäyttää. Tämä vesimäärä on sama kuin ihmisen tilavuus.

Tilavuuden ja painon avulla lasketaan ihmisen kropan tiheys ja mitä tiheämpi kroppa, sitä pienempi rasvaprosentti, sillä rasvan tiheys on pienempi kuin lihaksen ja muiden kiinteiden kudosten.

Ongelmana todella on se, että tarvitaan allas ja lisäksi tarvitaan joku tarkka mitta, jolla nähdään, paljonko vettä ihminen syrjäyttää. Eli siis ei onnistu ihan missä tahansa kylpyammeessa. Ja vaikka allas ja tarkka mitta löytyisi, niin sitten tarvittaisiin vielä joku kaava, jolla laskettaisiin saaduista luvuista rasvaprosentti, tai vähintään tieto siitä, paljonko lihaskilo tai rasvakilo painaa tarkalleen.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
No tuohon viimeiseen minulla on ihan tarkka tieto: lihaskilo painaa tasan 1000 g, samoin rasvakilo, ja jopa kilo rautaa ja kilo höyheniä painavat kumpikin 1000 g, ihmellistä, eikö totta!

Minulta myös mitattu rasvat kaupassa käsistä (?!) :eek:

No enivei se oli 29% elikäs normaalin ylärajoilla. Painoindeksini on about 20,5. Mulle sanottiin, että lisää liikuntaa ja kiinnitä huomiota ruokavalioon..

Heh joo lisääppäs tähän vielä liikuntaa: 3x/vko juoksu 40-60min, 1x/vko uinti 1km, 1x/vko salitreeni 1h ja kaikki hyötyliikunta päälle. Pitäs vissiin tuo koulu lopettaa kokonaan.. :urjo:

HEhheh.. joo tosiaan piti sanomani, että siis paljonko painaa litra rasvaa tai litra lihasta.. mutta pointti taisi kuitenkin tulla selväksi :)

Tota, laita tähän omia kokemuksiani erilaisista rasvaprosentin mittauksista. Kävin viime vuonna maratonkoulun, jossa rasvaprosentti mitattiin tuolla poimusysteemillä, eli rasvapoimun paksuutta tutkittiin ainakin kahdesta vai oliko kolmesta eri kohdasta ja se suhteutettiin jotenkin painooon. Syksyllä prosentti oli huikeat 30 ja keväällä kontrollissa 26. Vaaka näytti kiloja karisseen runsaat kolme tuossa ajassa. Tänä sykysynä kävin Herbalife-kutsuilla, jolloin rasvaprosenttia mitattiin sillä "kahvakoneella". Se näytti 31. :itku: Mikä jo viittaa useampaan ylimääräiseen rasvakiloon. On niitä varmaan kertynytkin, en epäile.

Kahvakoneen tulokseen kuulemma vaikuttaa mm. se miten pitkät kädet kohdehlöllä on :lol2: Tulos perustuu jotenkin siihen ideaan, että sähkövirta kulkee kädestä käteen jonkin tietyn ajan, ja rasvassa se kulkee hitaammin kuin lihaksessa. Kiertääkö se virta sitten koko kropan läpi (viittaan noihin elimien ympärillä oleviin rasvoihin ;) ) vai kulkeeko vain yläkehossa. Jos on pitkä kädet olipa rasvaa tai ei, virta kulkee kuitenkin pitempään. En tiedä mitä iloa näistä pohdinnoista sinänsä on: läski mikä läski :itku: Ei mulla nyt sentään mitkään gorillan kourat ole. Tarttis saada kahdeksan kiloa rasvaa pois. :wall:

rinnoista se johtuu

Ehkä minun ja mieheni SUURIN ero on että, minun rinnanympärys on 75DD ja luojan kiitos hän ei tarvi , ainakaan velä, rintaliivejä :hyper: :hyper:

:hyper: :rock: Mutta vakavasti puhuen, taisit osua oikeaan. Muuten tuossa samaisessa herbalife-mittauksessa miehelläni taisi olla alhaisempi rasvaprosentti kuin minulla ja sillä on ihan silmämääräisesti katsoen huomattavasti laajempi tuo vyötärön ympärys kuin minulla. Toistaiseksi meilläkään ei ole mösjöö liivejä tarvinnut. Itselläni ei nyt ole ihan DD, mutta pääasiassa D-kuppeja kumminkin. Rinnoissahan tuota rasvakudosta riittää. :D

minkä hintanen toi Omronin mittari on? Saishan sillä suuntaa antavia tuloksia.

Mie ostin aikoinaan Omronin rasvaprosenttimittarin ja se maksoi silloin, markka-aikaa, 595 mk. Edelleen toimintakuntoinen. Lupaan ottaa mukaan seuraavaan mimmit-miittiin niin pääsee porukat testaamaan jos haluavat. Masentavia tuloksia se kyllä antaa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom