Sanotaan, että aloittelijan lihas kasvaa helposti. Lienee pikemminkin niin, että pieni lihas kasvaa helposti keskikokoon, mutta keskikokoinen vaikeammin suureksi.
Tällöin ylipainoiselle vähälihaiselle ihmiselle, esim. allekirjoittanut, ei pitäisi olla niin suuri ongelma menettää lihasmassaa, kun sen saa helpommin takaisin. Tällöin rajukin painonpudotus voisi olla järkevää. Painoa voisi pudottaa enemmänkin kuin tarpeen, jotta olisi sitten varaa kasvattaakin vararengasta.
Mutta onko tämä nojatuolipäättely yhtään sinnepäinkään oikein? Ja miten tarkkoja nuo kehonkoostumusmittarit ovat, kun ei puhuta ihmisten vertailusta vaan saman ihmisen toistuvista mittauksista?
Arpalaatikoita noi vehkeet on, siks mä en niitä käytäkään.. Kai niillä jotain vertailua voi tehdä just saman ihmisen kohdalla mutta pihdit ja peili voittaa kyllä, tosin pihdeillä pitää osata mitata.
Itse kyllä olen jo siinä vaiheessa harrastusta että pudotettava paino on pelkästään ahkeran bulkkikauden tuomaa fläsää, ja sillon ei tarvitsekaan pudottaa niin hädässä sitä painoa, toki jos kisaisi niin voisi aikaraja tulla vastaan mutta mieluummin melkein tiristää lihoja säästellen sen puol kiloa ihan max kilon viikossa ja sitten on parissa kuukaudessa oikein valmis "hietsun avoimiin ;)"