Rasvakeitin pöperöö

Saliperuna

Banned
Kertokaas hyviä ideoita ja ruokia mitä rasvakeittimellä voisi tehdä? Nugetit ja ranskalaiset testailtu ja hyvää on :) toki hieman työlästä kun syö niin paljon öljyä se kone :rock:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jotenkin luulis, että kehonrakennusfoorumi ei välttämättä oo hedelmällisin paikka kysellä reseptejä rasvakeittimellä valmistettaviin ruokiin.

Mullakin rasvakeitin, käytän ehkä 2 krt vuodessa. Teen yleensä liekkisiipiä, nugetteja yms kanajätettä, paneroituja jalopenoja ja tietysti ranskalaisia ja makkaraa. Kanafilettä paneroin itse, se ei varmaan edes hirveän epäterveellistä ole?

Itseltäni exä vei kyseisen vekottimen mennessään, mutta hitusen on houkutellut hommata uusi tilalle. Eikös joskus maailman aikaan ollut tutkimus että kunnolla uppopaistettu safka olisi osittain jopa terveellisempää kuin pannulla voissa paistettu tavara? Jotain perus rypsäriä me tuossa käytettiin.

Saako reseptin? Mulla ei oo noi koskaan onnistunut niin hyvin, että viitsisin hehkuttaa. On toki aina tullut syötyä pois.
Tää on muistaakseni kotikokista joskus repäisty. Noihin mausteisiin en osaa antaa muuta ohjetta, kun nekin aina vaihtelee fiiliksen mukaan, eikä ole välttämättä edes tuonnepäin. Joskus jätän riisin pois ja laitan tilalle munaa. On muuten hiton hyvää myös niin. Joskus on tullut leivottua sisään jotkut chilisoosit, niin ei tarvitse kuin ottaa käteen ja syödä, eikä tarvitse maustaa jälkikäteen jos ei välttämättä halua. Joskus en laita sipulia ollenkaan ja joskus laitan punasipulia. Näitä nyt keksii vaikka mitä. Tämä on se perusrunko ja se sitten vähän vaihtelee aina. Kuoreen en ole uskaltanut vielä koskea, koska toi on tuollaisenaan täydellinen.

Kannattaa muuten kaulita melko ohueksi, koska toi paisuu ihan vi...ti ja kuoresta tulee äkkiä 5cm paksu jos taikinan jättää liian paksuksi. :D Toi 1.5 cm on mun makuun vähän liikaa. Joku sentti tai vähän allekin on hyvä.

6 dl maitoa
2 pss kuivahiivaa
2 rkl öljyä
2 rkl sokeria
1 tl suolaa
n.14 dl hiivaleipäjauhoja
1 1/2 dl puuroriisiä
3-4 isoa sipulia
600 g naudanjauhelihaa
1 rkl viinietikkaa
1 1/2 tl suolaa
1 1/2 tl sokeria
1 tl maustepippuria
1/2 tl valkopippuria
1/2 tl basilikaa
1/2 tl Oreganoa
1/2 tl meiramia
1/2-1 tl valkosipulirouhetta
1 l rypsiöljyä

Lämmitä maito, lisää kuivahiiva, öljy, sokeri, suola ja jauhot.
Vaivaa kimmoisaksi ja anna nousta liinan alla 40 min.
Keitä riisit ja paista sipulisilppu ja jauheliha öljyssä, mausta ja sekoita keskenään.
Kauli taikina n.1,5 cm vahvaksi ja tee muotilla halkaisijaltaan noin 20 cm soikioita 10-15 kpl.
Kastele reunat vedellä ja lisää täyte, painele reuna kiinni haarukalla ja pistele toinen puoli.
Kuumenna paksupohjaisessa valurautapadassa öljy 180-asteiseksi.
Jos ei ole mittaria, niin öljyn kuumuutta voi koettaa taikinanokareella.
Öljy on sopivan kuumaa, jos nokare nousee heti pintaan ja alkaa poreilla.
Lisää reikäkauhan avulla yksi piirakka kerrallaan ja paista molemmat puolet kauniin ruskeiksi.

Edit: Nakkipiirakkaa ei ole tullut vielä tehtyä, mutta olen kyllä syönyt joskus ja sehän on pirun yksinkertainen ja hyvä. Jätetään noista kuorista vain täyte pois ja leivotaan sisään pari nakkia. Ei tarvitse miettiä täytettä ja maustamista ja on hyvää.

Itseltäni exä vei kyseisen vekottimen mennessään, mutta hitusen on houkutellut hommata uusi tilalle. Eikös joskus maailman aikaan ollut tutkimus että kunnolla uppopaistettu safka olisi osittain jopa terveellisempää kuin pannulla voissa paistettu tavara? Jotain perus rypsäriä me tuossa käytettiin.

Mulla Lidlistä ostettu keitin ja toiminut hyvin jo 3-4 vuotta, tosin vähällä käytöllä.

Ja kiitos Powerhousu.

Corndogit. Niitä ei meinaa saada Suomesta kuin joskus äärimmäisen harvoin tapahtumia kiertelevistä nakkikojuista, joten täytyy tehdä itse, kun tekee mieli sellaisia porsastella.

Corndog on siis amerikkalaisista urheilutapahtumista ja huvipuistoista tuttu maissijauholla leivitetty makkara, joka on harvinaisuudestaan johtuen varmaan tuntematon monille suomalaisille:

corn-dog_b.jpg

Teen chicken tai buffalo wingsejä. kerran kaks vuodessa. Pakko tehä ite. Tästä kaupungista saa, kun väärin tehtyjä ja väärillä kastikkeilla.

Corndogit. Niitä ei meinaa saada Suomesta kuin joskus äärimmäisen harvoin tapahtumia kiertelevistä nakkikojuista, joten täytyy tehdä itse, kun tekee mieli sellaisia porsastella.
No perhana. Mulla on ollu jonkun vuoden verran jo yksi resepti jemmassa kun sain päähäni, että vois tehdä corn dogeja ja etsin hyviä reseptejä. Ei tullut kuitenkaan koskaan tehtyä. Ehkäpä nyt teen joku päivä, kun kerran muistutit.

Rikoin vanhan keittimen, pitääkin ostaa uusi kun tätä ketjua luki.. Vanhalla tuli kokeiltua kaikki, tietty makkaraperunat ja nugetit/jalapenopoppersit/muut pakastealtaasta löytyvät vastaavat tuotteet.

Erilaisempia mitä kokeilin oli leivitetty marspatukka (sydänkohtaus tulee jos sen kokonaan syö) ja leivitetyt katkaravut.

Oli kyllä yks maailman historian parhaista keksinnöistä. En mä muuten tajua, että mikä tuosta uppopaistamisesta niin epäterveellistä tekisi? Rypsäriähän se on. Ehkä se ruuan laatu mitä sinne laittaa (nugetit/pakaste-einekset jne) voi tehdä ruuasta "ei soveltuvan" meille "bodareille".

mä muuten tajua, että mikä tuosta uppopaistamisesta niin epäterveellistä tekisi? Rypsäriähän se on. Ehkä se ruuan laatu mitä sinne laittaa (nugetit/pakaste-einekset jne) voi tehdä ruuasta "ei soveltuvan" meille "bodareille".

Ei ku kova lämpötila muuttaa tyydyttymättömät rasvahapot huonoiksi. Kova lämpö aiheuttaa paljon energiaa joka muokkaa kemiallisia yhdisteitä, eli just niitä rasvahappoja. Siitä voi muodostua akryyliamidia, transrasvoja, yms katos. Tietty jos sä sinne heität Mars-patukkoja, niin ei se kyl sitä sen terveellisemmäkskään tee.

Ei ku kova lämpötila muuttaa tyydyttymättömät rasvahapot huonoiksi. Kova lämpö aiheuttaa paljon energiaa joka muokkaa kemiallisia yhdisteitä, eli just niitä rasvahappoja. Siitä voi muodostua akryyliamidia, transrasvoja, yms katos. Tietty jos sä sinne heität Mars-patukkoja, niin ei se kyl sitä sen terveellisemmäkskään tee.

Täh, jotain faktaa nyt pöytään. Mää en löytänyt kuin sellaista tietoa, että esim rypsärille tee pahaa kuumennus, kunhan ei savuavaks päästä.

Kylmäpuristetun rypsiöljyn kuumentaminen - Sydänliiton verkkolehti

Savuamispiste: Rasvaa kuumennettaessa se alkaa tietyssä lämpötilassa savuta. Savuaminen on merkki siitä, että rasva pilkkoutuu pienimolekyylisten aineiden haihtuessa. Mitä kauemmin rasvaa käytetään, sitä alempi on sen savuamispiste. Käyttämättömän rasvan savuamispiste on noin 250 °C. Pitkään käytetyn uppopaistorasvan savuamispiste saattaa olla vain noin 150 °C.
Ravintorasvan laatu heikkenee ruoanlaitossa - Terveysuutiset - Tohtori Tolonen

Akryyliamidiahan kaiketi muodostuu, kun käsitellään hiilareita korkeissa lämpötiloissa, eli vaikka rasvakeittimessä. Ei siis niistä "rasvahapoista" joita se "energia muokkaa". Lähde: Tohtori.fi

Mä en ala väitteleen tuosta ruohonjuuritasolla, että mitä paskaa rypsiöljystä tulee kun sitä kuumennetaan, koska kuumennetaanhan sitä paistinpannullakin ihan hyvillä mielin. Toisekseen, kuten sanoin, yleensä friteerauksessa se ruuan laatu on jo valmiiksi aika heikkoa (nugetit, poppersit yms) joten en näe että se itse rasvassa kuumennus toisi mitään suurta epäterveellisyystekijää siihen.

Mun mielestä rasvakeitin on yks maailman parhaista keksinnöistä. Ei silläkään tietty tartte jokaista ateriaa valmistaa. Kohtuus kaikessa ja maalaisjärki mukana ;)

Rikoin vanhan keittimen, pitääkin ostaa uusi kun tätä ketjua luki..

Mäkin rikoin enkä ole kyllä kaivannut, koska toi onnistuu kattilalla ja reikäkauhalla ihan yhtä näppärästi. Tai oikeastaan näppärämmin, koska rasvakeittimen puhdistus on saatanan ärsyttävää hommaa. En siis allekirjoittaisi sitä, että rasvakeitin on yksi parhaista keksinnöistä, mutta rasvakeittäminen kyllä on. :kuola:

Suositut

Back
Ylös Bottom