Rasva pois ensin?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Eli olen nyt tehny punttia joka toinen pv ja HIIT treeniä joka toinen ja tavoitteena olisi poistaa ylimääränen rasva. Kuulin että kuitenki olis fiksumpaa eka puntata lihaksia ja sitte polttaa rasva koska rasvanpolton jälkeen lihasten kasvatus tuo väkisinkin lisää rasvaa.

Kummin tässä kannattais tehdä, jatkaa tätä HIIT ohjelmaa tonne touko - kesäkuulle asti mihin sitä on vielä jäljellä vaiko sitte tehdä lyhytsarjaisia puntteja ensin ja kesällä sitte kaikki intensiivinen aerobinen?

Voinko sitten "timminä" treenata voimaa ja lihaskasvua ilman että suuremmin saan rasvaa mahan päälle takasin?

Lihasten kasvatus ei tuo väkisin lisää rasvaa. Riippuu ruuasta ja kalorimäärästä. Jos maltillisesti syöt kaloreita +300-500/vrk ja pidät kiinni "proteiinia 2 gr/painokilo, rasvaa 1 gr/painokilo ja loput kalorit hiilihydraateista" eli syöt laadukkaasti niin ei ole ongelmia.

Kannattaa nyt tässä vaiheessa dieetata, koska jos nyt hankit lihasta ja lihasmassaa nostamalla painoa, myöhemmin vituttaa dieetata. Ainakin itse näin ajattelisin. Eli punttia ja dieettiä samaan aikaan, lihakset kuitenkin saavat muotoa/kokoa ja voimaa dieetinkin aikana.

Mä aloitin saliharrastuksen miinuskaloreilla, ja näin vajaa vuosi takaperin ajateltuna se vituttaa mua älyttömästi. Lihaskasvun kannalta parasta on ottaa kaikki irti alkukehityksestä miedoilla plussilla ja pitää se paita vielä tulevana kesänä päällä. IMO.

Yleensä toimii sellaiset semipitkät (ennalta suunnitellut) jaksotukset, jossa massa- ja dieettikausi erikseen. Se vanha tapa, että vuodessa on vain yksi dieetti, jos sitäkään, tekee dieetistä liian pitkän, ja toisaalta yli pitkä massakausi on huono kun sitä läskiä sitten kerkiää tulemaan enemmänkin.

8-16 viikkoa plussilla ja 4-8 miinuksilla tavoitteiden mukaan on varmaan hyvä. Kaikki on yksilöitä, mutta henkilökohtaisesti jotkut parin viikon jaksot on yhtä paikallaan junnaamista.

Lyhyt paastodieetillä yhdistettynä treenipäivä/lepopäivä syklitykseen pystytään käytännössä rakentamaan lihasta ilman rasvaa, tai pitämään erittäin hyvin lihat ja voimat kun rasva palaa. Vaatii vain täysin erilaista ruokarytmiä. Nopein tapa on edelleen jomman kumman teko erikseen , mutta tuossa on omat hyvät puolensa.

Mä aloitin saliharrastuksen miinuskaloreilla, ja näin vajaa vuosi takaperin ajateltuna se vituttaa mua älyttömästi. Lihaskasvun kannalta parasta on ottaa kaikki irti alkukehityksestä miedoilla plussilla ja pitää se paita vielä tulevana kesänä päällä. IMO.

Kun puhutaan alkukehityksestä niin yleensä tarkoitetaan nuoria joilla riittää virtaa enemmän kuin vanhemmilla. Jos puhutaan nyt tästä todella nopeasti voimien saannista. Mä ainakin näen niin että aloittelijoita on kahdenlaisia. Niitä jotka juuri aloittavat puntin nostelun ja niitä jotka ovat kehitykseltään vielä aloittelijoita. Tähän toiseen ryhmään kuuluvat (siis kehitykselteen eli tulokset ovat heikkoja) yleensä voivat vaikka parin vuoden treenin jälkeen saada ihan hyvin kehitystä lyhyessä ajassa jos treenaavat oikealla tavalla eli pidempää sarjaa kuin normaalisti. Kun kyse on aloittelijoista niin lihasmassan poikkipinta-alan kasvu lisää enemmän voimaa kuin lihasten hermottaminen. Eli toisin sanoen jos tulokset ovat heikkoja jossain liikkeessä niin suosittelen aika rohkeasti pysymään siellä 8-15 toiston alueella.

Mitä itse aiheeseen tulee niin rasvaprosentti alas ensin, korkea rasvaprosentti nimittäin voi helposti estää tuloksien saamisen koska sillä on vaikutuksia hormoonitoimintaan.

Sanoisin, että riippuu aika paljon painosta. Jos ketjun aloittaja on taas näitä "apua oon 17v 182cm 75kg ja mulla on läskiä" tyyppejä niin kannattaa vaan keskittyä siihen punttiin eikä stressata hirveesti painosta.

Olen 180cm ja 80kg ja tarkoituksena saada täysin karsittu bodi. Jos lihakset saavat nykyisen ohjelmani mukaan silti pudotuksenkin aikana muotoa ja voimaa niin ongelmaa ei enää ole. Jatkan nykyisellä.

Joo eli en kyllä mitään hirveitä diettejä vetäis. Mieluummin vaikka 200-300 kaloria plussalla ja jätät kaiken turhan paskan pois ruokavaliosta.

Voinko sitten "timminä" treenata voimaa ja lihaskasvua ilman että suuremmin saan rasvaa mahan päälle takasin?
Kyllä voit.

Jos nyt et ole tyytyväinen kroppaasi, niin bulkki vain pahentaa tilannetta. Lisäksi suuremmasta rasvamassasta on lihasten kasvatuksessa vain haittaa (vähemmän testoa), sekin siis onnistuisi paremmin dieetin jälkeen. Kannattaa dieetata nyt rasvat ihan kunnolla pois ja jatkaa sen jälkeen maltillisilla plussilla. Useat luulevat rakentavansa jonkinlaista mestariteosta bulkkaamalla ja dieettaamalla vuoronperään nopeaa tahtia, kun maltillisemmalla lähestymistavalla kehityksen määrä olisi kaksinkertainen. Bulkkaamalla liian nopeasti saat vain läskiä.

Mitenkähän toimii, että pitäisi +/- 0 viikon tai siitä hieman yli sykleissä? Eli käytännössä olen aloitellut treenaamaan 2 jakoisella 2-3 kertaa viikkoon. Ma-Pe salit + 3-4 lenkkiä/säbää ja noi vetäis plussilla ja sit lauantaina lepo plussilla (200-300 kaloria) ja sunnuntaina pitkä pk lenkki ja miinuksilla 1000-1500. Tarkoitus olisi lisätä massaa etenkin yläkroppaan ja jalkoihin saada hieman räjähtävyyttä. Toinen vaihtoehto on treenata salia 3 kertaa viikkoon nousevilla painoilla + muutama säbä treeni ja vetää 3 viikkoa plussilla joka päivä ja sit pari viikkoa aerobisempaa miinuksilla. Onkohan tämmösestä säätämisestä hyötyä? En kyllä jaksais diettailla pitkään, vaikka mitat nyt 175/85 ja vatsassa hieman ylimääräistä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
miksei kukaan ikinä halua jalkoihin massaa, sehän on maailman tyylikkäintä kun on kunnon reidet ja iso kyykkyperse

miksei kukaan ikinä halua jalkoihin massaa, sehän on maailman tyylikkäintä kun on kunnon reidet ja iso kyykkyperse

No ei niillä jaloilla mitään naisia saa. Eikä kukaan nosta penkkiä jaloilla. Hauis on tärkein, ja penkkitulos. Aina voi pitää farkut jalassa, ja ylävartalon paljaana. Kokeiles toisin päin.

Jos samalla hinnalla saa myös lihaksikkaat jalat, niin miksei niitä ottaisi? Ai niin, muttakun se vaatii niiden kamalien kyykkyjen, pohkeiden ja maven tekoa..

Kyllä tasaisesti lihaksikas vartalo on kaikkein kaunein tai komein.

Jaa on vai? Siis jos nyt ihan valtaväestöstä puhutaan. Se kyykkypese vielä menee, mutta ne isot reidet ei kyllä ole kuuminta hottia valtaosasta naisista... Ei tosin kyllä mikään boudarin yläkroppakaan.

En mä ainakaan tätä lajia suosittele kenellekään vain pillua saadakseen. Siihen varmaan vähän helmpompiakin tapoja. Ainakin nuorilla miehillä, esim. panostaminen pukeutumiseen ja vastaavat. Mutta jos ajatellaan, että tästä vanhenee niin kyllä sitä varmaan 50 vuotias timmissä kunnossa oleva on vähän halutumpaa seuraa kuin perinteinen kaljamahaukko, joita valtaosa 50 vuotiasta valitettavasti edustaa.

Myöskään terveysellisiä seikkoja ei ole syytä väheksyä yhtään. Monipuolisella salitreenillä ja vaikka parilla kävelylenkillä viikossa pitää itsensä mukavasti kuosissa. Toki voi harrastaa vaikka futistakin, mutta nyt ollaan punttiurheilua harrastavien foorumilla, joten puhutaan tästä.

Ketjun aloittajalle sanoisin minäkin että ensin sopivasti läskiä pois, mutta tietysti salitreenin kanssa. Mutta kalorit miinuksella kunnes on isommat läskit poltettu ja sitten maltillisesti plussalla lihasta kasvattamaan. Ja vaikka vähän syklittelyä peliin heti, eli vaikka 2-3 viikon miinusjaksoja väliin jos alkaa liikaa läskin hyppiin silmille. Turha sitä on tehdä kuten minä, eli hommata 4 kk dieettikakku riesaksi.

Mulla on vähän sama tilanne en yhtään tiedä mitä tehdä. ~180 pitkä ja painan 86.5 kg. Salitreeniä takana 1,5 vuotta josta 1 vuosi ruokailut ja treeni kunnossa. Ikää siis 17.

Periaatteessa voisin dieetata johonkin 10 rasvoihin, mutta siinä menettäisin hyvää lihasten kasvatusaikaa. Ja kaikki nyt puhuu, että pienempi rasva % --> enemmän testoa. Kuinka paljon tuo vaikuttaa kun rasva % nyt jotain 17 (??).

Eli toisaalta olisi järkevää käyttää eduksi nuorta ikää ja puntata plussilla kovaa, mutta toisaalta dieetata.

Mielipiteitä?

^ite oon 178cm ja 85,9kg täl hetkel ja dieetti päällä. Ensimmäiset reilun puolivuotta salitreeniä meni ihan sikabulkilla kun ei ravinnosta mitään ymmärtäny ja kylllähän sitä massaa tulikin (läskiä) kun alotuspaino oli jossai 95kg nurkil ja 105kg oli ku dieetin alotin loppuvuodesta. Olipahan ainakin energiaa reenata kunnolla kun söi hyvin :D Dieettiä kuitenkin omalle kohalle pidän järkevämpänä niin kauan ku on löysät pois, ihan vaan sen takia kun sitä ylimäärästä kertyy kuitenkin ajanmyötä ni sitä ei ehdi tulla niin saatanasti mitä sitä on jo ollut. Pienestä ylimääräsestä on kuitenkin paljon "helpompi" päästä eroon kun suuresta, ei tarvii venyttää sitä dieettiä sitten niin saakelisti.

Kuitenkin jonkun verran tässäkin dieetin aikanakin saanu sarjapainoja nousemaa, sen verran noviisi varmaa viel kuitenkin :D

ja siitä nuoresta iästä... 5 vuoden päästä jay jaykin on vielä aika nuori niin kyllä siihen mahtuu vielä paljon paljon kovaa ja tehokasta reeniaikaakin.

Puutun keskusteluun noiden jalkojen osalta. Itse en ainakaan ottaisi isoja lihaksia jalkoihin ja perseeseen vaikka saisin ilmaiseksi ja tekemättä yhtään kyykkysarjaa. Ei isot lihakset jaloissa minusta ylipäätään pahoilta näytä, mutta itselleni en jostain syystä moisia haluaisi. Miksi joidenkin on hankala hyväksyä tällainen mielipide? Vai liittyykö siihen aina se olettamus että "et vaan jaksa nähdä vaivaa"? Teen kyllä mavea ja erilaisia jalkaprässejä (varovasti ja varmaan sitten jonkun mielestä liian vähän, mutta kuitenkin nousujohteisesti) lisätäkseni jalkojen ja keskivartalon suorituskykyä ylipäätään, mutta lihasten koko sais pysyä nykyisenä, jos se olis nousujohteisessa treenissä mahollista. Pohkeet toisaalta sais kasvaa mun puolesta enemmänkin.

Puutun keskusteluun noiden jalkojen osalta. Itse en ainakaan ottaisi isoja lihaksia jalkoihin ja perseeseen vaikka saisin ilmaiseksi ja tekemättä yhtään kyykkysarjaa. Ei isot lihakset jaloissa minusta ylipäätään pahoilta näytä, mutta itselleni en jostain syystä moisia haluaisi. Miksi joidenkin on hankala hyväksyä tällainen mielipide? Vai liittyykö siihen aina se olettamus että "et vaan jaksa nähdä vaivaa"? Teen kyllä mavea ja erilaisia jalkaprässejä (varovasti ja varmaan sitten jonkun mielestä liian vähän, mutta kuitenkin nousujohteisesti) lisätäkseni jalkojen ja keskivartalon suorituskykyä ylipäätään, mutta lihasten koko sais pysyä nykyisenä, jos se olis nousujohteisessa treenissä mahollista. Pohkeet toisaalta sais kasvaa mun puolesta enemmänkin.

Ei täällä nyt mahdottomasti teilata ihmisiä jotka ei halua isoja jalkalihaksia vaan just niitä pellejä jotka hinkkaa yläkroppaa saatanasti ja sitten heittävät perään jotain tyyliin 'jalat saa tarpeeks osumaa sählyssä'. Eli tärkeintä on että treenaa niitä jalkoja tasapuolisesti yläkropan kanssa ihan jo pelkästään lihastasapainon takia, ei tartte sitten vanhempana surkutella kun jalkavoimat on valovuoden päässä yläkropan voimista. Toisaalta onhan se hienoa pyörätuolia pyöritellä hyvillä hartiavoimilla kun jalat on jo pettäny? :rolleyes:

Suositut

Back
Ylös Bottom