Rasva%mittausvaakalaitos.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kilppa
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
17.4.2002
Viestejä
435
Ikä
40
Elikkäs tuli mitattua rasva% tämmöisellä vaa'an näköisellä laitoksella johon ensin asetettiin pituus, sitten se näytti painon ja laski sitten rasvaprosentin. Oli jotkut astinlaudat jalkapohjan ja päkiän kohdalla. Kuinkas luotettava tälläinen laite on? Kokemuksia?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yritettiin saada tota broidin kaa toimiin citymarketissa mutta ei oo oikeen toiminut, se oli varmaan hajalla tai sit se oli tarkotettu läskeille ja ei pystynyt meijän alhaista rasva% mittaamaan :D
 
Tietääkseni noiden härvelien toiminta perustuu siihen, että laite mittaa sen, kuinka nopeasti sähkö kulkee ihmisen läpi (tuossa tapauksessa jalasta toiseen jalkaan). Laitteeseen on syötetty hirvittävä määrä ns. normaali ihmisen tietoja, ja niiden ja mittautettavan antamien + koneen itse mittaaman eli sähkön kuluttaman ajan perusteella se sitten laskee rasvaprosentin. Toivottavasti joku ymmärsi jotain, minä en ymmärtäisi.. Laitteen toiminta perustuu siis viitearvoihin ja keskiarvoistamisiin, eli ei todellakaan anna tarkkaa tulosta sellaisella ihmiselle, joka ei kuulu normaaliväestöön. Normaalilla ihmisellä kun ei kuulu olla hirvittävää lihasmassaa.

Noita laitteita on monenlaisia, joissakin sähkö menee lädestä käteen, joissakin jalasta jalkaan, jotkin toimivat vedessä jne., mutta mikään niistä ei anna bodarille oikeastaan edes viitettä oikeasta rasvaprosentista. Järkevin/halvin tapa on mitata rasvat edelleen pihdeillä, absoluuttisesti oikeaan saatettaisiin päästä magneettikuvilla yms. hienoilla ja kalliilla sydemeillä.
 
Tämän laitoksen operoija kysyessäni mainosti, että samat tulokset oli kuulemma tullu sekä pihdeillä, että sillä laitteella kun oli "jossain" kisoissa mitattu...nojaah...tiedä häntä. Sitähän tässä nyt yritetään varmistella...
 
mut mitattiin sellaisella sähköhärvelillä ja se väitti tosissaan että mä olen läski :)

Jos rasvat on 21% niin näkyykö palat? jep jep... Pitäis varmaan niitä pihtejä kokeilla.
 
Originally posted by pikkupasi
mut mitattiin sellaisella sähköhärvelillä ja se väitti tosissaan että mä olen läski :)

Jos rasvat on 21% niin näkyykö palat? jep jep... Pitäis varmaan niitä pihtejä kokeilla.


Mulle kävi viime vuonna ihan samalla tavalla, oikea rasva % oli n.8 ja ko.todella luotettava masiina antoi mullekin lukemaksi jotain 20->.


:cool:
 
Niin tietäisiköhän joku, että mistä sellaiset rasvanmittauspihdit
saisi ostettua omaksi.
Ei siis kenenkään käytettyjä vaan kauppa mistä niitä saa ostaa.
 
Originally posted by Brickster
Niin tietäisiköhän joku, että mistä sellaiset rasvanmittauspihdit
saisi ostettua omaksi.
Ei siis kenenkään käytettyjä vaan kauppa mistä niitä saa ostaa.

Niillä on todella vaikea luotettavasti itse mitata rasvoja. Suosittelen että kysyt esim. jostain fysioterapiakeskuksesta yms. jos he mittavat rasvoja, maksaa usein 3-5 euroa. Ja jos löydät hyväntuntuisen mittaajan, kannattaa vastedes käydä aina samassa paikassa ja samalla mittaajalla, eri mittaajien välillä saattaa olla suuriakin eroja.

Eli itse näen rasvaprosentin mittaamisessa tärkeimmäksi tuloksen vertailukelpoisuuden aikaisempiin kertoihin nähden, en niinkään onko prosentti aivan absoluuttisesti oikea. Näin nähdään aina mihin suuntaan ollaan menossa ja voidaan verrata edellisiin kertoihin (ja mahdollisiin valokuviin) kun oltiin samoissa rasvoissa jne.
 
Mitkään näistä rasvaprosenttimittareista ei ole luotettavia. Pihdeillä mitattu tulos riippuu esim. paljon mittauskohdasta ja siitä minkä taulukon tai kaavan mukaan lasket rasvaprosentin. Esim. pelkkää taulukkoa tai kaavaa vaihtamalla olen itse saanut 3-4 prosenttiyksikön heiton mittaustulosten ja paikkojen ollessa samat. Mittausmetodia vaihtamalla (pihdit vs. elektroninen "kahvamittari") olen saanut kans ihan mukavat erot. Pihdeillä kun sain tulokseksi 13% ja elektronisella hökötyksellä lähemmäs 20%. Ainoa edes jotenkin tarkka rasvaprosentinmittausmetodi on nylkeä ihminen ja erotella rasvat omaan kuppiinsa ja loppuruumiin omaansa ja punnita ne... :p
 

Suositut

Back
Ylös Bottom