Rasituksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rock^
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Miinuskaloreilla mentäessä olen huomannut kuinka helposti tuun ylikuntoon. Oon treenannut ekalla viikolla lyhyitä sarjoja (toistot 4-6), tokalla (8-12), ja kolmannella viikolla on ollut jo tukkoisuutta ilmassa joten sillon on otettu kevyttä pumppailua.

Nyt olis halua treenata vähän kovemmilla raudoilla pidempään, ja ajattelinkin että kannattaiskohan treenata kokonaan voimatyylisesti, eli toistot max 6? Mulla ainakin on sellainen kuva että tiukka sarja, jossa toistot on 10, olis tavallaan "rasittavampi" kuin se tiukka sarja jossa on toistoja 4. Eli sillä pidemmällä kovalla sarjalla tulis nopeemmin ylikuntoon, totta vai ei?

Mites tässä nyt kandeis treenata jos tavotteena olis tuollaset 3-4 viikkoa "kovaa" treeniä...? Treenejä on 3 viikossa, ja kalorit on hivenen miinuksella. Hjälp mig :)

edit: tuli sellanenkin idea vielä että auttaisko se jos ottais treenissä vaan pari pääliikettä kovaa, ja apuliikkeet sitten kevyemmin tuntuma kuitenkin säilyttäen?

Kovaahan voi treenata myös siten että lihakset eivät kipeydy. Monet voimanostajat eivät hae lihakseen mitään pumppia tai "toivo" lihaksien kipeytyvän samalla tavalla kuin bodaajat, koska lihasten jumissa oleminen monta päivää on haitaksi voimatreeneille joissa treenataa lihasta yleensä monta kertaa viikossa. Monet voimaan erikoistuneet eivät tee apuliikkeitä edes loppuun asti.

Hermosto voi mennä ylikuntoon vaikka sitä ei lihaksessa huomaisi millään lailla, mutta kuitenkin treenin tukkoisuudella. Hermotus vaatii yleensä saman palautumisajan kuin lihaskin, joskus pidemmänkin. Kannattaa muistaa että elimistö sopeutuu aika hyvin myös tiheään treeniväliin. Miinuskaloreilla palautuminen tietenkin hidastuu ja pitäisi opetalla hiukan kuuntelemaan itseään että mikä on liikaa. Leposykkeen mittaaminen on hyvä tapa pysyä kärryillä...

yleensä ylikunnot ei iske lihaksien palautumattomuuden takia, vaan juuri keskushermoston palautumattomuuden vuoksi. Siispä kyllä se hermosto hitaammin palautuu kuin lihakset. Vaikka sarja olisinkin kevyt ukolle, se voi olla hermostolle kova varsinkin kun sarjat ovat juuri lyhyitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom