Pari Kommenttia Iltiksen keskustelupalstalta, kirjoittaja vaikuttaisi olevan Ranskassa asuva suomalainen:
"Miten niin muslimitaustaisia ei ole kohdeltu kuten oman maan kansalaisia? Itse asiassa olet oikeassa. Olen asunut Ranskassa useaan otteeseen, useiden vuosien ajan, Pariisissa ja maaseudulla. Muslimitaustaisia itse asiassa
hyysätään. Saavat kouluissa pyytämättä ilmaiseksi asioita, joista muut joutuvat maksamaan (esim. kouluruokailu, läksykerho jne). Vaikka koulun pitäisi olla uskonnoton, muslimeille järjestetään omat kouluruoat, ei tietenkään
katolilaisille.
Oman kuusivuotiaan tyttäreni pukeutumisesta koulussa sanottiin, että pitäisi pukeutua peittävämmin etteivät muslimipojat provosoidu. Muslimipoikien ja miesten takia Ranskassa on vakavasti alettu pohtia jopa tyttö- ja
poikakouluihin palaamista, niin järkyttävällä tasolla on koulujen työrauha joissain lähiöissä. Aina silloin tällöin musliminuorukaiset tuikkaavat aikansa kuluksi tuleen synagoogan tai tyttöystävänsä, joka ei suostu antamaan koko
laumalle.
Pariisin liepeillä sijaitsevassa Saint-Denis'n koulussa on melkein pelkkiä muslimeja: kokemuksistaan tuossa koulussa eräs naisopettaja kirjoitti pari vuotta kirjan. Siinä hän kertoo esimerkiksi koulun järjestämästä tilaisuudesta, johon
kutsuttiin toisen maailmansodan aikaisia vastarintaliikkeen edustajia. Musliminuorukaiset ryntäsivät lavalle hurraamaan Hitlerille, vastarintaliikeen vanhukset poistuivat tilaisuudesta itkien. Pariisin muslimislummeissa tai metrossa ei voinut 1980-luvullakaan rauhassa nainen yksin liikkua, saati
nykyään,aikapommi tikitti jo silloin."
"Ylläty sinä vaan. Et taida yhtään tietää, missä pulassa naiset ovat muslimimiestensä kanssa. Ainoat tarjolla olevat roolit ovat äidin tai huoran rooli, sillä välillä ei mitään. Kaksi vuotta sitten Ranskassa kampanjoitiin laajasti tästä
otsikolla "Ni pute, ni soumise": musliminaisille osoitetussa kampanjassa haettiin naiselle oikeutta olla miehen veroinen.
Muuten viittasin kirjoituksessani tapaukseen, jossa 17-vuotias muslimityttö ei suostunut rappukäytävässä ryhmäseksiin poikaystävänsä seurueen kanssa. Tällainenkin vieraanvarainen tapa jakaa miesten kesken omaisuutta nimittäin on. Poikaystävä poltti tyttöystävänsä siihen paikkaan kadulle, jengin avustuksella. Siinähän taas loukattiin kunniaa ja nolattiin mies julkisesti, kun nainen ei totellut."
"Tuomas on yksi näistä, jonka mielipiteistä
paistaa vahvasti läpi se, että enemmän luullaan kuin
tiedetään, saati että olisi juuri oltu paikan päällä. Monet, jotka
eivät ole Ranskassa käyneetkään, näyttävät kuvittelevan, että
kyse on rutiköyhistä pakolaisista, jotka on survottu
epäinhimillisiin oloihin kärsimään ruoan- ja työnpuutteesta ja
arabinimestä jne.jne. Kyse on kuitenkin kolmannen polven
siirtolaisista maassa, jossa jo vanhastaan vilisee
kaikenmoista sukunimeä ja kaikennäköistä populaa. Tarjolla
on ollut monenmoista hyvää ilmaisesta koulutuksesta alkaen
ja paljon vielä ylimääräisiäkin bonuksia: ilmaiset läksykerhot
ja kouluavustajat koulussa jne. Olen huomannut tässä
keskustelussa, että kaikki Ranskassa asuvat tai asuneet,
jotka siis oikeasti tietävät, mikä on ongelman nimi, myös
uskaltavat sanoa sen ääneen. He ovat kaikkien vähiten
ymmärtäväisiä arabimellakoitsijoita kohtaan, kuten itsekin
olen. Jotakin ehkä tietäisin, asuinhan siellä minäkin..."
Minun mielestäni asia on yksinkertainen, jos ei viihdy jossain maassa niin suksii vittuun sieltä.