Rannevammoista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja osku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Teloin oikean ranteeni nyrkkeilyssä noin vuosi sitten,eli ranne taittu säkkiä lyödessä.Nyt sama ranne taittui uudestaan uuden vuoden paini ottelussa.Viittiikö joku kertoa jotain hoito ohjeita,tai muita kokemuksia vastaavista vammoista.Ranne ei kestä tällä hetkellä juurikaa esim hauis liikkeestä aiheutuvaa kuormitusta.

suosittelisin lääkäriin menoa jos vieläkin tuntuu kipua uudenvuoden juhlista.

ja treenatessa kannattaa muistaa ne rannesiteet...

Originally posted by Weedie

ja treenatessa kannattaa muistaa ne rannesiteet...

Uskokaa tai älkää: koskaan aiemmin en ole käyttänyt rannesiteitä eikä ongelmia ole kyllä ollutkaan. Mutta viime viikolla sitten otin vastoittain hankitut rannesiteet penkkipäivänä käyttöön. Kuinka ollakkaan: vinopenaa tehdessä vasen ranne kipeytyi kesken sarjan!

Yleensäkin: siteet eivät korjaa ongelmaa, vaan eliminoivat ongelman.

Kyykätessäkin sitten kokeilin ensimmäistä kertaa siteitä eilen. Muutama toisto kyllä tuli lisuketta. Toivottavasti polvet eivät ala paukkumaan siteiden käytön seurauksena :evil:

lepoa

Mulla on oikea ranne mennyt kolme kertaa ja aina syynä kaatuminen. ensimmäinen tuli lumilaudalla vuosia sitten ja viimeisin "tapaturma" oli kesällä ja kesti kaikenkaikkiaan nelisen viikkoa ennen kuin oli kunnossa. ensimmäisen viikon oli niin kipeä ettei sillä pystynyt tekemään mitään ja rannetta oli pakko pitää jatkuvasti suorassa. Siteistä ei ainakaan mulle ole ollut mitään apua, vältä vaan rasittamasta sitä rannetta niin kyllä se siitä.

Re: lepoa

Originally posted by vezku
Mulla on oikea ranne mennyt kolme kertaa ja aina syynä kaatuminen. ensimmäinen tuli lumilaudalla vuosia sitten ja viimeisin "tapaturma" oli kesällä ja kesti kaikenkaikkiaan nelisen viikkoa ennen kuin oli kunnossa. ensimmäisen viikon oli niin kipeä ettei sillä pystynyt tekemään mitään ja rannetta oli pakko pitää jatkuvasti suorassa. Siteistä ei ainakaan mulle ole ollut mitään apua, vältä vaan rasittamasta sitä rannetta niin kyllä se siitä.

Se vaan vituttaa jos se paukahtaa joka kerta helpommin.Ainakin nyrkkeilyn suhteen täytyy vissiin heittää pyyhe kehään ainakin vähäks aikaa.

Mee näyttään rannettas lääkäriin!!

Nyt pääsen tilittään oman varoittavan tarinani rannevammoista:

Kesällä 2001 skeittailin aina silloin tällöin. Kaatuilin välillä, ja otin monta kertaa ranteellani vastaan. En muista mitään isoa yksittäistä tapahtumaa, jossa olisin kolhinut ranteeni erityisen pahasti, mutta on varmaa, että ranteet saivat kovia tällejä. Hirveän kipeät ne eivät olleet. En käynyt salilla vielä silloin.

Syksyn saapuessa skeittaus loppui ja salilla käynti alkoi. Lätkäreenit alkoivat myös. Ranteet eivät ollet kovin kipeät vielä alku syksystä, mutta aina silloin tällöin rasittaessa niitä pieni kipu muistutti, että kesällä tuli kolhittua niitä. Syksyn kuluessa alkoi kuitenkin vasen ranne vittuilla penkissä ja hauiskäännöissä. Ajattelin silloin, että kyllä se ohi menee, kun sitä ei särkenyt, eikä se haitannut normaalia elämistä. Ei mennyt. Reenamista oli rajoitettava. Miehelle joka ei SILLOIN tajunnut tehdä kuin nimenomaan penkkiä ja hauiskääntöä, se oli kova pala. Vitutus alkoi kasvaa.

Päätin, sitten mennä näyttämään rannetta paikkakunnan huonomaineiselle terveyskeskukselle. Taisi olla marraskuussa. Siellä lääkäri otettuaan röntgenkuvat sanoi, ettei tiedä mikä rannettani vaivaa, ja lähetti minut magneettikuviin TAYSiin. Joulun jälkeen joskus tammikuussa pääsin viimein kuviin. Tulos: Veneluu(pieni luu ranteessa) oli luutunut väärin, ja siihen oli muodostunut valenivel. Se oli pakko leikata. Jos leikkausta ei suoritettaisi, menettäisi vasen käteni toimintakyvyn viiden vuoden sisällä. Pääsisin leikkaukseen aikaisintaan maaliskuussa. Vitutus sen kuin kasvoi.

Pääsin onneksi peruutuspaikalla leikkaukseen helmikuun lopussa. Leikkaus meni hyvin ja ranne saatiin kuntoon. Jouduin kuitenkin pitämään kipsiä lähes 3kk. Vasta nyt ranne alkaa olla samassa kunnossa mitä se oli aikoinaan

Vammasta teki erityisen vaikean se, että normaalissa elämisessä ranne ei ollut yhtään kipeä. Ainoastaan rankat urheilusuoritukset kuten penkki ja lätkä aiheuttivat kivun. Onneksi kyseessä oli vasen ranne;)

Voi vittu!!!Tuo kuvaus sopii vähän turhankin hyvin mun ranteeseen.Multakin otettiin sillon vuos sitten röntgen eikä siinä löytynyt mitään.Lääkäri jätti tutkimukset siihen.Täytyy varmaan vähän liiotella niin eiköhän ne rupee sitä selvittämään.

Ulle: Paljonko magneettikuvaus maksoi? Korvaako Kela mitään?
Nimittäin itsellänikin on ranneongelmia. Lääkäri ei oikein osannut sanoa mitään, joten luulen että magneettikuvaus on ainoa keino selvittää ongelmat.

Originally posted by Ulle
Jos leikkausta ei suoritettaisi, menettäisi vasen käteni toimintakyvyn viiden vuoden sisällä.

Toi kävi pelottamaan, itellä nimittäin ihan samanlaisia vaivoja...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Drazgul
Nimittäin itsellänikin on ranneongelmia. Lääkäri ei oikein osannut sanoa mitään, joten luulen että magneettikuvaus on ainoa keino selvittää ongelmat.

En tiiä Kelan korvauksista, mutta mulla meni ainakin vakuutuksen piikkiin, kun oli lääkärin lähete. Jos mitään ei ois korvattu ni hinta ois ollu vähän päälle 200 euroa.

Originally posted by Drazgul

Se tais olla sen poliklinikkamaksun verran eli jotain 20€. Jos sen tekee yksityisesti, niin se maksaa varmaan aika paljon enemmän.

Edit: Niin se oli just lähetteellä TAYSissa

Originally posted by osku
Voi perkele!! meiän ranteet on paskana!!!!:eek:

No nyt kun on aikaa kulunut niin miten ne ranteet on alkanu paraneen?
Itellä kans vasen ranne kipee kun liikuttaa ylä tai alaaasentoon ja kaikenlainen työntäminen ja nostamine sattuu. Ollu jo viikonverran, toivottavasti ajan myötä parananeepi muuten menee hermo. :curs: :(

Itse en käytä rannesiteitä kuin kapeessapenassa ja etukyykyssä. Ehkä joskus kovimmissa penkki sarjoissa. Joo, kannattaa mennä lääkärille näyttää jos on vieläkin kipeä.

Osaisko joku sanoa onko mulla mahdollisesti joku ranteen jännetupintulehdus vai mikä koska tuli tossa pari vrk sitten rannekipeäksi rystysistä 5-7cm ranteeseen päin olevalta alueelta. Rannetta kolottaa hiukan levossa ja rannetta ei kestä venyttää kumpaakaan suuntaan kovinkaan paljoa. Esimerkiksi punnerrusasentoa ei pysty kivun takia ottamaan. En ainakaan muista kaatuneeni ranteella ainakaan lähiaikoina, mutta ranteita oon kyllä tangolla reenannu viime viikolla.? Lähenpä tästä vittuuntuneena vetään jalka/selkä/vatsareenit ku ei muuta uskalla reenata. Aattelin hakee jotain mobilattia jos se auttais ja jos ei tällä viikolla tuo kipu lähe vittuun niin meen lääkäriin. Vinkkejä kaivataan!!

Itsellä meni vasen ranne puoli vuotta sitten, kun kokeilin pystypunnertaa 100kg pään päälle. Painot tempaisin ensin ihan lattialta rinnalle ja siinä ilmeisesti jotain kävi kun ei ollut tekniikka hallussa.

Piti sitten lopettaa useiden eri liikkeiden tekeminen missä sattui ranteeseen. Edelleenkin sen 6kk jälkeen on kipua, paraneekohan ikinä kuntoon? Pystyn tosin tekemään rannesiteen kanssa treeniä aika lailla normaalisti, mutta esim. rannekääntö ja vastakääntö on aika tuskaa.

Onko muilla mennyt rinnallevedossa ranne, kuinka kauan kesti että parani, vai paraniko koskaan?

Ranteessa on myös nivel,mikä voi mennä pahaankin lukkoo. Esim. jos yrittää nostaa vaikka tuolia tai tuoppia niin tuntuu kipua,niin tähänkin on lääke,nimittäin kiropraktikko!

nimimerkillä n.5 ihmisen ranteet parantanut laakista kuntoon.

Itse onnistuin tavaraa nostaessa venäyttämään kämmenen ulkosyrjän/ranteen ja ei meinaa parantua millään. Ei särje tai kuumota eikä ole turvonnut ja salillakin pystyy tehdä lähes kaikkea ilman kipua mutta justkun luulee että nyt se on parantunut niin vaikka tuolia nostaessa vihlaisee tohon kämmenen ulkosyrjään pikkurillin ja ranteen välimaastoon niin maan perkuleesti. Nyt yli kuukauden vihoitellut joten kait sitä vois lekuriinkin mennä mutta en mä kyllä tiedä mitä ne vois sille tehdä kun omien tuntemusten mukaan kyseessä on kuitenkin selkeä venähdys/revähdys.
Salilla olen nyt pitänyt siinä kiristyssidettä.
Oliskohan jostain mobilaatista tällaiseen mitään apua?

Ainakaan mulla ei toi voltaren emulgen auta yhtään. Mullakaan ei ole tuo ranne turvoksissa, mutta vihloo ja särkee ihan kiitettävisti pienestäkin taivutuksesta. Mulla on kans toi kämmenen ulkosyrjä kipu alue ja enkä edes tiedä missä liikkeessä oon tuon noin pahasti venäyttänyt. Normaalit särkylääkkeet ei poista tuota kipua/vihlontaa,mutta sirdalud poistaa.

Back
Ylös Bottom