Raju fyysinen työ + puntti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
No niin järjestin itselle pariksi/kolmeksi kuukaudeksi töitä. Olen metsänomistaja ja teen kuitupuuharvennukset itse. Olen käynyt nyt keskimäärin 4 kertaa viikossa salilla + 2 tuntia aerobista viikossa. Ei mitään ongelmia. Nyt kuitenkin laskeskelin, että saan fyysistä rasitusta n 15 tuntia metsätöiden teon yhteydessä viikossa. Rasitus vastaa hölkkää, tai kevyttä saliharjoittelua. Eli sahan heiluttelua + puiden pinoamista. Onkohan 4 kertaa viikossa salia päälle liian kova pala? Olen vielä miinuskaloreilla, vaikka kaloreiden laskemisesta tulee hankalaa. Eli tämän vuoden olen Jouluun asti dieetillä. Rasvanpolttoon aika hyvää duunia ja forkuille myös. Pitäsikö jakaa suosiolla nykyinen kolmijakoinen kaksijakoiseksi ja tehdä puntit vain 2 kertaa viikossa? Metsätöitä tulen tekemään ehkä keskimäärin 4 päivänä viikossa.

Aika paha. Ennemmin suosittelisin vähän lisäämään kaloreita, voi nimittäin tulla palautumisen kanssa ongelmia jo pelkästään ton työn takia. Itselläki aika fyysinen työ (varastohommia) ja nyt on tehty jo 22 päivää putkeen duunia ja käyty salilla 4-5 kertaa viikossa. Bulkilla meen ja oon syönyt todella paljon tän työpätkän aikana, paljon enemmän mitä bulkilla normaalisti. Silti paino ei ole noussut tänän aika yhtään, eli kulutuskin ollut kovaa.

Salilla kävisin fiilisten mukaan, eli jos ei jaksa, niin sitten vähän harvemmin, mutta en mä suoraan mihinkään 2 x viikossa syteemiin muuttaisi. Tosin 2-jakonen ei yhtään huonompi vaihtoehto jos sattuu pääsemaan harvemmin, mutta vitun rankka se on tehdä kovaa. Eli 4-jakonen on tässä suhteessa vähän helpompi juttu.

Et pystys kiristämään metsätöitä kolmeen päivään? Varsinkin jos homma on sellaista omaehtoista, eikä mitään tulosvastuuta tai aikarajaa? Jos mahdollista niin salitreeni 3-jakoiseksi ja joka toinen pvä treeniä ja joka toinen metsähommia. Kerran viikkossa lepo pvä. Aerobinen muuten pois. Metsätöitten jälkeen palkkari ja ennen niitä kunnolla prodea.

Ohhoh, saapa nähdä.. Itsellä myös jonkin verran kokemusta metsätöistä. Jos olen viikonloppuisin ollut molempina päivinä metsässä, niin alkuviikosta turha lähteä salille. Varsinkin alaselkä ja kädet huutaa hoosiannaa, kun tukkeja/isoja pöllejä vetelee kasaan.

Ainakin aerobisen jättäisin sinuna pois/vähemmälle.

Vain muutaman päivän mettätöissä eläessäni olleena: hirvee nälkä tulee kun lumisessa metsässä kahlaa. En olisi ikinä uskonut kuinka sapuska maistuu pihkantuoksun lomassa. Jossain taulukossa oli näitä energiankulutuksia: judo, paini ja metsurin hommat oli aika samoissa. "Japa" :n ohjeet oli parhaat tähän mennessä ( kts. ylle ) itse tekisin niin jos vielä tarttee lähteä mettään.

Hmmm.. No lenkit jätän pois kokonaan. Jalista pelaan niin kauan kun sitä on. Se on vaan niin kivaa. Täytynee pyrkiä kolmeen salikertaan. Mulla on kolmeen osaan jaettu tuo jako jo valmiiksi. Joskus kun on hyvät metsäilmat niin silloin salikerrat vähille ja liian huonolla ilmoilla salikerrat vaikka 4 krt viikossa. Pitänee seurata palautumista. Ja saapahan syödä.

Olin just vajaat kolme tuntia tuolla sahailemassa, sekä totuttelemassa ja kunto ollee ihan hyvä mulla. Forkut on kipeät, mutta siihen sahaan tottunee viikon duunilla. Ei kyllä tee mieli salille. :urjo: Olisi jalkatreenin vuoro...

Kannattaa tosiaan suunnitella metsähommat ilmojen mukaan. Hyvillä keleillä sahailla menemään ja huonoilla ilmoilla salia/lepoa. Sateella kun nuo metsähommat ei kovin hauskoja ole.

Lihashuollosta kannattaa myös huolehtia kunnolla. Varsinkin takareidet, alaselkä, hauikset ja forkut joutuvat koville sahahommissa. Hyvällä työergonomialla säästyy monelta kipeältä paikalta. Varsinkin loppupäivästä vähän väsyneenä kannattaa hyvät työasennot pitää mielessä.

VelttoV sanoi:
Olin just vajaat kolme tuntia tuolla sahailemassa, sekä totuttelemassa ja kunto ollee ihan hyvä mulla. Forkut on kipeät, mutta siihen sahaan tottunee viikon duunilla. Ei kyllä tee mieli salille. :urjo: Olisi jalkatreenin vuoro...

Kannattaa tosiaan katsoa miten palautuu. Itse, kun aloitin raksaduunin salin ohessa huomasin, että ainakin alkuun palautuminen hidastuu selvästi. Kannattaa alkuun pitää pidempiä palautumisjaksoja ja sitten lyhentää niitä ajan myötä. Sali jäi minultakin tänään väliin, kun pääsin kantamaan 30 painavaa levyä katolta alas. (olisi ollut tarkoitus treenata selkää ja käsiä)

Viikonloppuna oltiin kaverin mökillä metsä hommissa. Selkä, pakarat takareidet, forkut ja olat saivat kyytiä ihan uudella tavalla. Puun kun laittaa nurin, karsii, pilkkoo, raahaa ja pinoo, siihen vielä kantaa kuivat pivot liiterille ja halkoo niii ehkä siinä rinnan ja ojentajat vois vielä käydä tekemässä. Ei muuten oikein taida olla hyötyä (metsurilla) tisseistä kun iltasella karhunpainissa?

Nyt on vähän totuteltu tohon hommaan. Dieetillä tosi vaikea olla. Joulun tavoite kyllä jää saavuttamatta. Keho suorastaan huutaa ravintoa pitempien päivien jälkeen. Jos tulee heikommin syötyä, ei kyllä tunnu palautuvan. Selkä on tuossa duunissa kovimmalla rääkillä. Eli puuduksissa ollaan aina väliajoin.

Rasvat olisi tarkoitus saada kuitenkin tuonne 13 paikkeille, tai alle. Pahin tässä on se, että ne rasvat on kyljissä suurimmaksi osaksi. Aika saamarin rumaa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
ite kans muutama vuos sitten tuli metsä hommissa oltua ku ei työttömänä muutakaan ollu. on kyllä raskasta hommaa, mul oli itellä kans sillo 4 kertaa viikossa treeni, ei kyllä treeni oikee kulkenu täyspainosesti, syöminen ei ollu sillon niin justiinsa eli tuli syötyä aika satunnaisesti ja päin persettä, mut tais vaan tulokset salilla tippua sen jakson aikana mut illalla kyllä aina sai helposti unta ei ollu sitä ongelmaa :)

Aika paha tuo on.

Vaikka kuinka sanotaan että asiat on järjesteltävissä ja sovitettavissa, niin kyllä jossain menee se raja missä tulee vaikeuksia.

Yhteen vaiheeseen tein varastolla töitä, ja yritin samalla treenata, kyllä se treeni piti vetää koko ajan kuin kevyellä viikolla, ja silti oli vähän väliä joku paikka kipeä tai ihan tulehtunut.

Sitä ruokaa pitää syödä "niin että laatta lentää", luulen VelttoV että sulla laskusuunta painossa jatkuu vaikka sä söisit mitä maaru vetää, se kulutus on niin hurjaa kun nuo kaikki yhdistää. :)

Nykyään ihan sama juttu yövuorojen kanssa, työ ei ole enää fyysistä mutta jos on uupunut yövuorosta ja väsynyt, niin ei yksinkertaisesti seuraavana päivänä ole asiaa salille, ei vaikka miten kevyesti koittaisi ottaa.

Minä oon tehny jo 6 vuotta raskaita betonihommia 8-10 tuntia päivässä.Raudoitusverkkojen kantaminen,valaminen ja pintojen liippaaminen on tosi raskasta.Töiden jälkeen n.2-3 tunnin päikkärit kunnon ruuan päälle ja salille.Palautusjuoma ja hyvä iltapala ja kunnon yö unet ni kyllä sitä jotain saa aikaan,vaikka hitaampaa onkin kuin semmosen työn kanssa joka ei juuri kuluta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom